[OS X] Vragen m.b.t. overstappen

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 10:48
Ik ben er serieus over aan het denken om over te stappen op een nieuwe iMac of MacBook, omdat ik van design houd en ik OS X zie als een "beste of both worlds"-combi tussen Linux en Windows. Er zijn echter nog wel een aantal vragen waar ik mee zit. Normaliter draai ik Linux voor het meeste werk (behalve voor games en MS Office apps als Access) en er zijn wel enkele dingetjes die ik wel wil/moet kunnen blijven doen. Hopelijk kunnen jullie hier me hiermee helpen.

Heeft OS X problemen met het afspelen van audo- of videostream in bijvoorbeeld het WMV/WMA/asf/rm formaat? Dan heb ik het bijvoorbeeld over uitzendinggemist.nl of nederland.fm. En hoe zit het in het voor- en achteruit spoelen van wmv streams? Dat gaat in Linux bij mij niet goed. Hoe zit dat in OS X?

Mijn tweede vraag heeft betrekking op mijn activiteiten als PHP developer. In KDE (Linux) heb je namelijk zoiets als kioslaves, wat een abstractielaag is tussen KDE en diverse bronnen als FTP en SSH. Hierdoor is het mogelijk om bijvoorbeeld een php-bestand te openen in een willekeurige KDE-applicatie (alsof deze lokaal op mijn eigen pc stond), te bewerken en op te slaan (gewoon op het save-knopje drukken). Het downloaden en uploaden van bestanden gebeurt dus volledig transparant; ik kan als het ware direct op de server bestanden editten. Dit is vooral bij php files waar je vaak kleine veranderingen meteen wilt kunnen testen érg handig.

In Windows kan bijvoorbeeld Dreamweaver ook zoiets volgens mij. Dan moet je ook één keer je inloggegevens ingeven en Dreamweaver zorgt zelf voor het updaten van de website. Maar het is natuurlijk beter als dit op library of filesystem-level wordt geregeld, zodat je niet gebonden bent aan een enkele applicatie (ik wil bwvs notepad kunnen gebruiken). Nu is mijn vraag of OS X ook netwerk-transparante filesystems/libraries/applicaties heeft, of moet ik handmatig dan wel middels een scriptje mijn website steeds opnieuw uploaden als ik wil testen en opnieuw downloaden als ik vanaf een andere locatie aan een bestand heb gewerkt?

Mijn laatste vraag is als backup voor een eventuele teleurstelling van OS X. Windows is flawless en native te draaien via BootCamp, welke gratis bij Leopard zit, toch? Dat zal hopelijk het probleem niet zijn. Het gaat mij om mijn huidige primary OS (Linux); hoe gemakkelijk is het om dat draaiend te krijgen op een iMac/MacBook ivm met een "reguliere" x86 box? En weet iemand toevallig ook hoe goed Apple hardware wordt ondersteund in Linux?

edit: ik zie ook ergens in een ander topic dat het ook mogelijk is om KDE in OS X te draaien. Dit zou beter zijn dan een losse Linux install. Hoe gemakkelijk en functioneel is dit?

Hopelijk kan iemand me hiermee helpen. Bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door HarmoniousVibe op 07-10-2007 23:18 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• Maartenvs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-02 11:29

Maartenvs

For Sale

-wm bestanden gaat best goed als je flip4mac installeert. Streams weet ik niet zeker maar ik heb er zeer zelden problemen mee.
-Als je dreamweaver toch gebruikt neem ik aan dat je daar je bestanden mee aanpast op de server. -Verder kun je je ftp e.d. ook gewoon benaderen zoals jij dat wilt met een programma. Ben er helaas de naam even van kwijt maar die weet iemand anders hier vast wel te noemen (iets met fuse dacht ik).
-Met een script krijg je het zoiezo werkend. Maar waarom lokaal werken als je direct op je ftp kan werken?
-Windows draait hier "flawless" tot dus ver. Unix heb ik geen ervaring mee op de mac maar vaak genoeg gezien dat mensen het erop draaien. Verder heeft ubuntu een speciale mac versie, dus support lijkt me best ok.

• HarmoniousVibe
Maartenvs schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 23:22:
-wm bestanden gaat best goed als je flip4mac installeert. Streams weet ik niet zeker maar ik heb er zeer zelden problemen mee.
-Als je dreamweaver toch gebruikt neem ik aan dat je daar je bestanden mee aanpast op de server. -Verder kun je je ftp e.d. ook gewoon benaderen zoals jij dat wilt met een programma. Ben er helaas de naam even van kwijt maar die weet iemand anders hier vast wel te noemen (iets met fuse dacht ik).
-Met een script krijg je het zoiezo werkend. Maar waarom lokaal werken als je direct op je ftp kan werken?
-Windows draait hier "flawless" tot dus ver. Unix heb ik geen ervaring mee op de mac maar vaak genoeg gezien dat mensen het erop draaien. Verder heeft ubuntu een speciale mac versie, dus support lijkt me best ok.
Bedankt voor je snelle antwoord! Dreamweaver was slechts een voorbeeld, voor de mensen die geen flauw idee hebben wat netwerkabstractie betekent. Ik heb niet de wens noch het geld om Dreamweaver te gebruiken. En een script is inderdaad nogal omslachtig, vandaar ook dat ik iets netwerktransparants wil.

[ Voor 0% gewijzigd door HarmoniousVibe op 07-10-2007 23:35 . Reden: verschrikkelijke typo! ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-02 10:19

voodooless

Sound is no voodoo!

Wat betreft het mounten van bijvoorbeeld SSH, dat is geen enkel probleem. Check hier ff: http://superjared.com/entry/mount-ssh-connection-os-x/ . Ik vermoed dat ftp gewoon standaard al werkt :)

Wat betreft videoplayer werkt basicly alles wat in linux werkt, ook onder OSX. VLC is hier en goed voorbeeld van, maar ook mplayer is verkrijgbaar. Daarmee kun je de meest gebruikte video codecs wel afspelen.

[ Voor 35% gewijzigd door voodooless op 07-10-2007 23:37 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• HarmoniousVibe
voodooless schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 23:35:
Wat betreft het mounten van bijvoorbeeld SSH, dat is geen enkel probleem. Check hier ff: http://superjared.com/entry/mount-ssh-connection-os-x/ . Ik vermoed dat ftp gewoon standaard al werkt :)
Ahhh, precies wat ik zocht! Ik wist dat dit voor Linux bestond, maar niet dat het ook werkt op OS X. Ik begin steeds meer zin te krijgen om zo'n mooie iMac te kopen :). De move naar Intel was m.i. geniaal.

Verwijderd

Kleine aanpassingen in je PHP-scripts wil je uiteraard ook gewoon lokaal testen, en niet je productiesite naar de klote helpen omdat je remote een typo gemaakt hebt ;)

Ow, en koop een Mac. Je wilt nooit meer terug ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2007 23:38 ]

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Ten eerste moet ik je teleurstellen met KDE op OS X. Het schijnt een beetje te draaien, maar werkzaam is een heel ander begrip.
Wat betreft Linux op een Mac; de Ubuntu serie ondersteund sinds Feisty 7.04 officieel de mac. 7.10 is bijna uit (18 oktober) dus dat zit wel goed. Alleen ga je waarschijnlijk geen Mac kopen om Linux te draaien, aangezien OS X ook een net besturingssysteem is.
En hoezo werken wmv-bestanden en streams niet onder linux? Heb er zelf geen enkel probleem mee (mplayer, vlc, kaffeine om er maar een paar op te noemen).

offtopic:
Kio slaves :9~ :9~

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

• HarmoniousVibe
Is het ook gewoon mogelijk om Ubuntu naast OS X te draaien?

Over die WMV-streams: tja, ik kan echt niet vooruit spoelen in een wmv-stream (à la uitzendinggemist.nl). Zoals die website werkt vind ik het allemaal prima. Als iemand dat even voor mij zou willen controleren, ben ik je eeuwig dankbaar ;)

offtopic:
Oh ja, over php; lokaal testen is ook niet ideaal ivm verschillen in php/apache config. Meestal doe ik dat in een aparte directory op die server dmv kio-sftp.

[ Voor 89% gewijzigd door HarmoniousVibe op 07-10-2007 23:50 ]

Verwijderd

LB06 schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 23:47:

Over die WMV-streams: tja, ik kan echt niet vooruit spoelen in een wmv-stream (à la uitzendinggemist.nl). Zoals die website werkt vind ik het allemaal prima. Als iemand dat even voor mij zou willen controleren, ben ik je eeuwig dankbaar ;)

offtopic:
Oh ja, over php; lokaal testen is ook niet ideaal ivm verschillen in php/apache config. Meestal doe ik dat in een aparte directory op die server dmv kio-sftp.
1: ja, je kunt Ubuntu gewoon naast OSX draaien dmv Parallels bijvoorbeeld.

2: uitzendinggemist.nl werkt prima hier!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-02 15:17

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Zoals eerder al gezegd kan je Finder gebruiken om FTP-sites te openen, maar wat ik persoonlijk veel handiger vind is CyberDuck als FTP-client gebruiken, het browsen daarmee is overzichtelijker dan in Finder, en je kan gewoon bestanden dubbelklikken om ze te openen in een externe editor, die dan automatisch worden geupload zodra je ze opslaat. Met behulp van Growl krijg je dan ook nog een melding wanneer het uploaden voltooid is zodar je precies weet wanneer je het resultaat in je browser kan checken.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06-2024
Over het php en ftp verhaal.. er zijn een flink aantal goede apps die dit kunnen..

Zo heb je Smultron, kan direct files openen vanaf een ftp en slaat ze daar dan ook direct op en het is nog eens gratis ook.. Echter wat ik persoonlijk nog veel fijner vind is Coda. Dit doet hetzelfde, maar dan nog veel meer! Het is alleen niet gratis, maar die 70 dollar maakte mij niet zoveel uit, omdat het gewoon een heel fijn programma is.

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

LB06 schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 23:47:
Geen idee, maar centos draait probleemloos. >:) Onder parallels, maar met enig pielen (EFI) was 'native' ook geen probleem. YMMV, want na 10 jaar niets anders dan linux ben ik er wel een beetje thuis in.

Oh, en remote file access doe ik met sshfs en MacFusion. De tip om Coda te gebruiken onderschrijf ik. Volledig. Waanzinnig lekker programma om mee te werken.

[ Voor 17% gewijzigd door burne op 08-10-2007 01:13 ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

• weeraanmelden
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-11-2025

weeraanmelden

Opnieuw opstarten...

LB06 schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 23:14:

Heeft OS X problemen met het afspelen van audo- of videostream in bijvoorbeeld het WMV/WMA/asf/rm formaat? Dan heb ik het bijvoorbeeld over uitzendinggemist.nl of nederland.fm. En hoe zit het in het voor- en achteruit spoelen van wmv streams? Dat gaat in Linux bij mij niet goed. Hoe zit dat in OS X?
Omroep.nl gaat geweldig.
Moet wel zeggen dat pas een half jaartje of zo is , maar met Flip4Mac, de officiele MS oplossing voor WMV files, gaat het gewoon goed.
Bijkomend voordeel is dat je streams gewoon kan opslaan, kan afspelen met QuickTime, en zelf kan editten met Quicktime. (wel pro nodig, maar dit kost maar 29 euro)
Dus vooruit spoelen en achteruit kan ook :)
Mijn laatste vraag is als backup voor een eventuele teleurstelling van OS X. Windows is flawless en native te draaien via BootCamp, welke gratis bij Leopard zit, toch?
Ik speel geen games, dus mijn Windows Vista draait prima op mijn iMac.

• Joost_K
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-02 14:05
Om uitzendinggemist enzo te kunnen kijken heb ik hier Flip4Mac en Perian draaien. Alleen omdat je in de inline player in je browser niet fullscreen kunt, sla ik altijd eerst het steam bestanje op met Flip4Mac en dan open ik dat in QT. Dat werkt dan verder prima, ook fullscreen en terug/vooruit spoelen.

Misschien dat het handiger kan maar ik weet niet hoe?

• Maartenvs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-02 11:29

Maartenvs

For Sale

Zoek maar eens op missedyoutoo als je vaak uitzending gemist kijkt ;)
Pagina: 1