Printen en resolutie in pixels en DPI

Pagina: 1
Acties:
  • 1.288 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78057

Topicstarter
Beste mensen,

ik wil een presentatieflyer gaan maken in photoshop. Het is de bedoeling dat deze straks op A5 (is toch de helft van A4 als ik het goed heb?) formaat wordt afgedrukt door een drukkerij. Om van dit bestand een goede kwaliteit afdruk te kunnen krijgen, welke resolutie in pixels EN in dpi moet ik dit bestand dan aanmaken?

Misschien past dit topic beter in fotografie, maar omdat het hier niet om een foto gaat maa rom een grafisch iets heb ik hem maar hier gezet.

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freddy_Fish
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 20:30

Freddy_Fish

de Verdwenen Zeewierzaadjes

Probeer iig de programma's te gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn en maak niet de complete opmaak in photoshop. Photoshop is bedoeld om foto's te bewerken, Illustrator om je logo's in te maken en Indesign om alles samen te voegen en je tekst te zetten.

De meeste drukkerijen vragen 300dpi voor de foto's, maar het lijn en tekst werk gaat meestal in 1200 of 2400dpi. Vanuit gaande dat je alles in photoshop gaat doen, zou ik een document van 300dpi aanhouden. Houd ook rekening met afsnede, als je aflopend beeld hebt. (dus als je een A5 hebt, maak je je werktruimte 3mm groter rondom dus ipv 148.5x210, word het dan 154.5x216mm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Freddy_Fish schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 22:43:
Probeer iig de programma's te gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn en maak niet de complete opmaak in photoshop. Photoshop is bedoeld om foto's te bewerken, Illustrator om je logo's in te maken en Indesign om alles samen te voegen en je tekst te zetten.

De meeste drukkerijen vragen 300dpi voor de foto's, maar het lijn en tekst werk gaat meestal in 1200 of 2400dpi. Vanuit gaande dat je alles in photoshop gaat doen, zou ik een document van 300dpi aanhouden. Houd ook rekening met afsnede, als je aflopend beeld hebt. (dus als je een A5 hebt, maak je je werktruimte 3mm groter rondom dus ipv 148.5x210, word het dan 154.5x216mm).
Ok, ik ga wel eens kijken wat ik met dat indesign kan doen. Maar ik begrijp niet waarom die werkruimte groter moet zijn? Als ik iets groter maak en daar in ga werken, het wordt uitgeprint, dan mis ik toch 3 mm? En als er in die 3 mm nou net wat staat? Of als er nadat het uitgeprint is nog een stukje afgesneden moet worden?

Ik wil eigenlijk een a5je met afgeronde hoeken laten drukken.... kweenie of dat makkelijk kan?

Maar snap je wat ik bedoel met mijn vorige vraag? Waarom groter? Tuurlijk kan ik dat doen en dan die 3 millimeter gewoon vrij houden zodat er nooit wat zal staan in die ruimte en het ook geen probleem vormt bij het afdrukken, maar ik snap dus niet waarom dat zo moet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freddy_Fish

Freddy_Fish

Je gebruikt de termen drukken en printen door elkaar, laat je het drukken of printen?

Die 3mm is een verlengde van je beeld wat er vanaf loopt, dus als je in indesign een nieuw document maakt dan word dat gewoon 148.5x210. Alleen als je er een plaatje in hebt staan dat precies op de rand staat, laat je dat 3mm uitsteken zodat als er gesneden word en ze zitten er een haartje naast, je ipv een wit lijntje nog gewoon beeld ziet.

Afgeronde hoeken worden meestal bereikt door het te stanzen (dure oplossing), voor kleine oplages staan er bij sommige drukkerijen ook rondhoekers, alleen vind ik persoonlijk het resultaat hiervan iets minder mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sorry, het moet gedrukt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok, dus ik moet dan rondom gewoon meer ruimte nemen? En die drukker weet dan wat ik bedoel als ik de maten die jij net noemt in een begeleidende brief er even bij zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freddy_Fish

Freddy_Fish

Meestal hebben drukkers ook iets van aanleverspecificaties, deze zou ik even opvragen (staan meestal wel op de site), dit zijn een beetje de richtlijnen waaraan drukwerk moet voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ga ik eens ff naar kijken dan en anders morgen even bellen. Bedankt zover! Dit is voor mij allemaal nieuw. Je kan me alles over software en hardware vragen, en zelfs van auto's maar dit nog niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hmmm.... ook even op internet rondgeneust en het volgende gevonden:
Hoe moeten de ordergegevens eruitzien, welke ik aan u verzend? (kleurprofiel, lettertypes, etc.)

Verzend de bestanden in PDF formaat in welke alle gebruikte lettertypes (inclusief ondergroepen) zijn opgenomen. Beelden moeten voorzien zijn van een hoge resolutie (minstens 300 dpi/ppi) en moeten in CMYK-kleurenmodus zijn.

We moeten uw bestand ontvangen met 3 mm. snijdrand aan elke kant. Houd er bij het ontwerpen van het bestand rekening mee dat de 3 mm snijdrand met het gebruikte achtergrondmotief of met de achtergrondkleur opgevuld is.

Houd er verder rekening mee dat u relevante onderdelen van het visitekaartje minstens 3 mm. van de snijdrand of 6 mm. van de bestandsrand plaatst.

Jpg en Tiff bestanden moeten voorzien zijn van een hoge resolutie (minstens 300 dpi/ppi). Indien mogelijk niet gecomprimeerd en baseline geoptimaliseerd (alleen bij: Jpg).

Office bestanden (Word/Excel/Powerpoint) kunnen door ons niet verwerkt worden. Gratis hulp voor het omzetten van deze documenten in PDF vind u op de website: www.smile-to-me.de

Onze Drukprofiel en Distiller-Job-Opties kunt u hier downloaden en direct bij het ontwerpen van uw bestanden gebruiken.
toon volledige bericht
Ook gevonden dat A5 formaat 15x20 cm moet zijn, waarbij ik dan 3mm aan alle kanten erbij zou moeten doen? Dus dan 15,6cm bij 20,6cm toch? In 300 dpi of zal ik meteen in 600dpi doen? Ik moet bepaalde graphics toch opnieuw gaan renderen nu.... had nooit gedacht dat iets wat er op het scherm met 1024 pixels bij 768 pixels zo goed uitziet, en geprint ook (2400dpi -600x4- had ik begrepen), zo'n hoge resolutie voor de drukker moet hebben. Dus ik hoef me vandaag weer niet te vervelen ;) Maar ik vraag het omdat ik wellicht later in een nog groter papierformaat iets af wil drukken en ik neem aan dat als het papierformaat dan bijvoorbeeld A4 is, het document dan ook in bijvoorbeeld 600dpi aangeleverd moet worden?

Ik ben blij dat ze tiff accepteren want ik heb even gekeken naar dat indesign en ik heb geen flauw idee hoe ik daar mee moet werken, dus daar zal ik dan ook wel wat tutorials voor op moeten zoeken. Bijvoorbeeld hoe je in photoshop e.d. de lettertypen e.d. in het document include... ik ben weleens documenten tegengekomen die inderdaad een bepaalde opmaak hadden (met een lettertype dat niet op mijn pc staat) en zodra ik die opmaak wilde bewerken ging dan ook die opmaak verloren. Maar weergeven en printen in die opmaak kon wel. I don't know that trick yet ;)

Ik heb het drukprofiel gedownload (isocoated.icc) en moet nog even kijken hoe ik daarmee aan de slag moet in photoshop, maar ik vraag me dan weer af of dat nodig is als het bestand opgeslagen en verstuurd wordt als tiff?

Volgens mij gaan de rest van de vragen die ik ga krijgen meer mbt het werken met de tools worden, welke naar allle waarschijnlijkheid goed via google beantwoordt kunnen worden, en eventuele instellingen, ik weet niet of ik die hier moet gaan posten of dat ik dan toch beter naar het subforum van de fotobewerking hier kan gaan en daar een topic starten want dat gaat weer heel ergens anders over natuurlijk...

Alle hulp wordt zeer gewaard, het zou zonde zijn als ik nu iets maak wat toch niet goed blijkt te zijn, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-05 19:35
Anoniem: 78057 schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 13:10:
Ook gevonden dat A5 formaat 15x20 cm moet zijn, waarbij ik dan 3mm aan alle kanten erbij zou moeten doen? Dus dan 15,6cm bij 20,6cm toch? In 300 dpi of zal ik meteen in 600dpi doen? Ik moet bepaalde graphics toch opnieuw gaan renderen nu.... had nooit gedacht dat iets wat er op het scherm met 1024 pixels bij 768 pixels zo goed uitziet, en geprint ook (2400dpi -600x4- had ik begrepen), zo'n hoge resolutie voor de drukker moet hebben. Dus ik hoef me vandaag weer niet te vervelen ;) Maar ik vraag het omdat ik wellicht later in een nog groter papierformaat iets af wil drukken en ik neem aan dat als het papierformaat dan bijvoorbeeld A4 is, het document dan ook in bijvoorbeeld 600dpi aangeleverd moet worden?
Ja, op zich klopt dit. Kun je nagaan als je A0 wil hebben ;) (Al zijn bv posters in bushokjes vaak minder dan 300dpi...)
Ik ben blij dat ze tiff accepteren want ik heb even gekeken naar dat indesign en ik heb geen flauw idee hoe ik daar mee moet werken, dus daar zal ik dan ook wel wat tutorials voor op moeten zoeken. Bijvoorbeeld hoe je in photoshop e.d. de lettertypen e.d. in het document include... ik ben weleens documenten tegengekomen die inderdaad een bepaalde opmaak hadden (met een lettertype dat niet op mijn pc staat) en zodra ik die opmaak wilde bewerken ging dan ook die opmaak verloren. Maar weergeven en printen in die opmaak kon wel. I don't know that trick yet ;)
Nadeel van lettertypes in Photoshop is dat je de lettertypes niet kan embedden, hooguit laten rasteren. Doe je dit dan is tekst dus ook 300dpi, terwijl dit in vectorformaat of als origineel font er veel strakker uitkomt (de al eerder genoemde 1200 dpi). Je tekst zal dus minder strak worden. Doe je je hele document op 600 dpi dan valt dat wel mee, maar de drukker is hier meestal niet van gecharmeerd. Computer moet een stuk meer rekenen voor er een drukplaat uitkomt.
Ik heb het drukprofiel gedownload (isocoated.icc) en moet nog even kijken hoe ik daarmee aan de slag moet in photoshop, maar ik vraag me dan weer af of dat nodig is als het bestand opgeslagen en verstuurd wordt als tiff?
Ja, kleurprofiel blijft nodig, word ook meegenomen in de tiff. Zo weet je zeker dat je bv. geen paars in plaats van blauw krijgt. Op zich zal je voor echt goede kleurzekerheid natuurlijk een gecalibreerd scherm moeten hebben.
Volgens mij gaan de rest van de vragen die ik ga krijgen meer mbt het werken met de tools worden, welke naar allle waarschijnlijkheid goed via google beantwoordt kunnen worden, en eventuele instellingen, ik weet niet of ik die hier moet gaan posten of dat ik dan toch beter naar het subforum van de fotobewerking hier kan gaan en daar een topic starten want dat gaat weer heel ergens anders over natuurlijk...
Ligt eraan. Echt fotobewerkingen horen natuurlijk daar thuis, het zetten en bewerken van tekst en vectoren meer hier...

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freddy_Fish

Freddy_Fish

A5 is bij mijn weten nog altijd de helft van een A4 en A4 is 210x297 mm, dus word A5 automatisch 148,5x210 mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:09

Tarin

Just plain weird.

Je zou eventueel bijvoorbeeld Scribus kunnen gebruiken. Is gratis en werkt best leuk. Loop even de getting started door, en je maakt er zo iets leuks mee (mits je de inspiratie hebt). Kan je meteen exporteren naar pdf, inclusief embedded/exploded lettertypes.

Let overigens ook op je kleurprofiel, de drukker wil CMYK hebben, terwij jij standaard in RGB zal zitten werken.

[ Voor 9% gewijzigd door Tarin op 08-10-2007 15:52 ]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Aahhh.... the much needed help! Thanks! :)
Ja, op zich klopt dit. Kun je nagaan als je A0 wil hebben (Al zijn bv posters in bushokjes vaak minder dan 300dpi...)
Minder dan 300dpi? En dan toch zo mooi op papier? Dat snap ik niet... wrom kan er met 72 dpi (standaard photoshop formaat) dan niet een A5je gemaakt worden die er mooi uitziet? Is het 300 of hoger dpi dan niet een beetje overkill? Hoewel...eerlijk is eerlijk, als je met je neus op een poster in een bushokje gaat staan denk ik dat je de stipjes wel kunt tellen? Ik zal eens kijken vandaag of morgen, interessant.
Nadeel van lettertypes in Photoshop is dat je de lettertypes niet kan embedden, hooguit laten rasteren. Doe je dit dan is tekst dus ook 300dpi, terwijl dit in vectorformaat of als origineel font er veel strakker uitkomt (de al eerder genoemde 1200 dpi). Je tekst zal dus minder strak worden. Doe je je hele document op 600 dpi dan valt dat wel mee, maar de drukker is hier meestal niet van gecharmeerd. Computer moet een stuk meer rekenen voor er een drukplaat uitkomt.
Is de drukker er niet niet van gecharmeerd als ik iets maak op 300, 600 of 1200 dpi? Los daarvan begrijp ik dat ik bepaalde graphics die ik opnieuw moet renderen dus beter meteen in 5000*4000 oid kan doen? De tekst is meestal wel vrij makkelijk te zetten voor hetgeen ik in mijn hoofd heb. En dat converteren van text doe je met rechtsklikken op het tekstobject en dan convert to shape te klikken toch?

Is het voor mij niet handiger om dan de gulden middenweg te kiezen en nu meteen iets in 600 dpi te maken?

Wat is de truuk dan van het bijsluiten in het document van je opmaak/presentatie/lettertypes en dergelijke? Als pdf versturen? Want ik weet als ik iets op mijn pc maak, en het lettertype staat niet op de andere pc, en ik open het document, dan is de opmaak van die tekst weg. En dat kan anders toch? Zowel binnen photoshop als daarbuiten? Ik ga vanavond, voordat ik dus echt aan het ontwerpen ga en uitzoeken hoe ik de dingen uit mijn hoofd naar photoshop moet krijgen, toch eens kijken of het maken van een PDF daarbij handig is. Print to PDF via distiller toch? Dan zit alles in dat bestand als ik het goed heb begrepen? Als ik weet dat ik daarmee in de jusite richting zit, zoek ik zelf de rest wel zoveel mogelijk uit en dan kan ik altijd nog kijken wat het uiteindelijk wordt.

Je hebt best wel kans dat als ik hetgeen ik wil hebben in photoshop neer heb weten te zetten, ik dan de stoute schoenen aantrek en hetzelfde probeer te doen met illustrator of indesign. Moet ik alleen het volgende nog even goed in mijn hoofd hebben: waar dienen de programma's voor?
- Photoshop voor het maken/bewerken van de foto graphics
- Illustrator kan ik de graphics uit photoshop in plakken, de layout van de pagina bepalen en de teksten erbij zetten
- Indesign.....? Dat wat ik in illustrator dan gemaakt heb is toch al volledig? Of zie ik dat fout?
- Acrobat -> Distiller -> PDF met opmaak en dingen die nodig zijn voor die opmaak embedded in het PDF document printen.

Heb ik dat zo goed? En is het correct om te zeggen (voor het doel waarvoor ik het gebruik) dat illustrator en indesign in mijn geval dezelfde lading dekken qua functie? Ik zal de site van adobe ook nog eens checken wat dat betreft.
Ja, kleurprofiel blijft nodig, word ook meegenomen in de tiff. Zo weet je zeker dat je bv. geen paars in plaats van blauw krijgt. Op zich zal je voor echt goede kleurzekerheid natuurlijk een gecalibreerd scherm moeten hebben.
Een gecalibreerd scherm.... ik neem aand at dat niet iets is wat ik zelf kan doen mbv een stukje software en wat modellen oid? Ik kwam die kleurprofielen trouwens ook al tegen bij de HP CL1600 hier en nu begint het kwartje pas te vallen ;-) Is er geen manier om het kleurprofiel (photoshop e.d.) dat de drukker gaat gebruiken te converteren naar een profiel voor een bepaald type scherm? En bepaalde types printer? Of is dit een newbie idee wat nooit gaat werken ;) ?

Ik hoop dat de drukker een proefdruk wil doen? Dan kan ik zien of de kleuren goed zijn of dat dat bijgesteld moet worden... Ik neem aan dat dat dan weer op twee manier kan: aan de kant van de machine van de drukker, of het document "bijkleuren"?
Ligt eraan. Echt fotobewerkingen horen natuurlijk daar thuis, het zetten en bewerken van tekst en vectoren meer hier...
Dan zit er een goede kans in dat ik hier toch het meeste rond zal moeten hangen :)
A5 is bij mijn weten nog altijd de helft van een A4 en A4 is 210x297 mm, dus word A5 automatisch 148,5x210 mm.
Dat dacht ik ook, maar als ik op het web rond ga kijken dan kom je bij de ene weer iets anders als bij de ander tegen. Als ik dat dus zeker wil weten ivm het ontwerp zal ik dus van te voren moeten weten bij welke drukkerij ik uiteindelijk eindig. Nou moest dat toch al ivm het .icc profiel. En dan komt de vraag boven drijven: er is zo'n groot aanbod van drukkerijen op het internet, dat ik me afvraag waar ik het beste heen kan. Tuurlijk is, zeker voor mij in dit stadium, de prijs van belang. Maar vijftig euro meer of minder op een opdracht van 5000 flyers maakt me niet zoveel uit natuurlijk. Honderden euros wel.

Voor mij is het dus van belang om te weten op hoe dik karton het moet komen te staan.... Ik heb hier 220 grams papier en dat is me te dun, ik denk dat ik eerder in de buurt van 350 grams of 400 ga komen, dan is het tenminste een lekkere dikte, toch? En dan heb je nog mat, glans en soms kom je ook wel tegen "satined" papier. Nu heb ik daar naar gezocht en ben wel wat dingen tegengekomen, maar kan me nog steeds geen voorstelling maken van wat voor papier dat is. Voordat ik beslis op welk papier ik het het mooiste vind, zou ik het eigenlijk op een paar proefdrukken moeten kunnen zien. Ik vraag me af of dat een probleem is voor een drukker: daar gaat wel tijd, papier en inkt in zitten natuurlijk... en wat mag zo'n proefdrukje dan kosten? 30 euro?

Hebben jullie bepaalde goede ervaringen met verschillende drukkerijen misschien?

Weet je wat het vervelende is? ;) Ik vind dit interessant, en als ik het nou ook nog leuk ga vinden moet ik zometeen weer ander werk zoeken! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Tarin schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 15:51:
Je zou eventueel bijvoorbeeld Scribus kunnen gebruiken. Is gratis en werkt best leuk. Loop even de getting started door, en je maakt er zo iets leuks mee (mits je de inspiratie hebt). Kan je meteen exporteren naar pdf, inclusief embedded/exploded lettertypes.

Let overigens ook op je kleurprofiel, de drukker wil CMYK hebben, terwij jij standaard in RGB zal zitten werken.
Exploded? Dan komt het als verzameling bestanden in een mapje te staan? CMYK heb ik nu ingesteld in photoshop ja :)

Ik zit dus alleen nog met bij welke drukker ik het ga laten doen en dat heb ik voor zover ik het nu begrijp nodig voordat ik kan gaan werken ivm het juiste kleurprofiel en de juiste maat van het bestand. Kan later wel gaan converteren en aanpassen maar daar gaat voor mij misschien weer zoveel tijd inzitten dat het verstandiger is om het nu even wat rustiger aan te doen, goed te orienteren en het dan in 1x goed te doen. Vandaar dat ik vraag of die gulden middenweg van 600 dpi goed is, of dat ik voor die kleine afdrukken beter 300 aan kan houden. De kans dat ik de volgende keer dat ik folders moet maken het nog zelf doe, is (hopelijk) niet zo groot. Ok... ik zie het iets te rooskleurig in, misschien nog een keer of 2 maar dan wordt dan weer heel wat anders als wat ik nu ga maken.

Ik zit nu te twijfelen tussen logiprint en virtualprinter, maar misschien zeggen jullie wel: die en die is veel beter, goedkoper, meer mogelijkheden etc. etc. Service vind ik ook belangrijk moet ik eerlijk zeggen. Ik geef altijd goede service en vind het ook belangrijk die te krijgen van een bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ow f*ck... ik ben verkocht hoor. Na het zien van wat presentaties van de andere paketten in cs :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-05 20:59

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Anoniem: 78057 schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 16:40:
Aahhh.... the much needed help! Thanks! :)

[...]

Minder dan 300dpi? En dan toch zo mooi op papier? Dat snap ik niet... wrom kan er met 72 dpi (standaard photoshop formaat) dan niet een A5je gemaakt worden die er mooi uitziet? Is het 300 of hoger dpi dan niet een beetje overkill? Hoewel...eerlijk is eerlijk, als je met je neus op een poster in een bushokje gaat staan denk ik dat je de stipjes wel kunt tellen? Ik zal eens kijken vandaag of morgen, interessant.
Zoals je zelf al zegt is de kijkafstand hier van belang.

72 DPI wordt alleen als standaard gebruikt omdat het ongeveer overeenkomt met het formaat van de pixels dat de meeste computerbeeldschermen vroeger hadden. Meer DPI gebruiken voor drukwerk is dus zeker geen overkill.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:52

Dido

heforshe

Johnny schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 17:03:
72 DPI wordt alleen als standaard gebruikt omdat het ongeveer overeenkomt met het formaat van de pixels dat de meeste computerbeeldschermen vroeger hadden. Meer DPI gebruiken voor drukwerk is dus zeker geen overkill.
offtopic:
Mompelt iets over "point", als in 1 point = 1/72", vandaar dat 72 punts letters precies 1 inch hoog zijn.
Ik kan me vergissen, maar volgens mij is die standaard al een tikje ouder dan computerschermen. (Even heel snel rekenen: 200 pixels (verticaal) op mijn 12 inch CGA schermpje. Da's geen 72 pixels per inch, bij lange na niet.)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freddy_Fish

Freddy_Fish

Anoniem: 78057 schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 16:40:
Voor mij is het dus van belang om te weten op hoe dik karton het moet komen te staan.... Ik heb hier 220 grams papier en dat is me te dun, ik denk dat ik eerder in de buurt van 350 grams of 400 ga komen, dan is het tenminste een lekkere dikte, toch? En dan heb je nog mat, glans en soms kom je ook wel tegen "satined" papier. Nu heb ik daar naar gezocht en ben wel wat dingen tegengekomen, maar kan me nog steeds geen voorstelling maken van wat voor papier dat is. Voordat ik beslis op welk papier ik het het mooiste vind, zou ik het eigenlijk op een paar proefdrukken moeten kunnen zien. Ik vraag me af of dat een probleem is voor een drukker: daar gaat wel tijd, papier en inkt in zitten natuurlijk... en wat mag zo'n proefdrukje dan kosten? 30 euro?
Een flyer is toch nooit zo dik materiaal, meestal 120/150 grams ofzo, je moet er rekening mee houden dat boven de 300 gram als karton word beschouwd en dat niet alle drukkerijen dit zomaar kunnen drukken. Ze kunnen je meestal wel voorbeelden laten zien van type papier en met of zonder lak, maar dan niet met jou flyer, maar meestal van al bestaande drukvormen.
Proefdrukken ligt echt een beetje aan de drukkerij hoeveel het je gaat kosten, of dat ze het zelf doen of uitbesteden, dit kom je alleen te weten door het van tevoren even te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

Anoniem: 78057 schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 16:46:
[...]

Exploded? Dan komt het als verzameling bestanden in een mapje te staan? CMYK heb ik nu ingesteld in photoshop ja :)
Was het verkeerde woord, je kan de fonts outlinen, dan maakt hij er vectors van. Blijft het semi-oneindig schaalbaar, maar is de tekst geen selecteerbare tekst meer.

De reden dat je bij een dergelijk projectje een DTP-pakket (InDesign, Scribus, Quark) wil gebruiken, en geen Photoshop, is dat je niet met harde pixels bezig ben, maar met mm of points. Een pixel zegt als maateenheid namelijk erg weinig, kijk bijvoorbeeld naar het verschil tussen weergave op een monitor (72 dpi) of drukwerk (300 dpi).

In een DTP-pakket blijft je tekst schaalbaar, en plaats je je foto's (in aparte kaders, op de resolutie waarin je ze zelf aanlevert (evt. vantevoren in Photoshop oid. doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
En wat is indesign dan voor pakket in vergelijk met illustrator? Ik heb bij adobe gekeken en de pakketten zelf ook even bekeken, maar qua doel is het toch een beetje hetzelfde? Of heb ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:22
Indesign is een opmaak pakket, kan je folders, flyers, tijdschriften etc mee opmaken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

Anoniem: 78057 schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 18:49:
En wat is indesign dan voor pakket in vergelijk met illustrator? Ik heb bij adobe gekeken en de pakketten zelf ook even bekeken, maar qua doel is het toch een beetje hetzelfde? Of heb ik dat verkeerd?
InDesign is echt DTP, als in folders/magazines/flyers opmaken. Scribus overigens ook, als je gratis (en legaal, tenminste, ik neem aan dat je geen complete Creative Suite aangeschaft hebt zonder te weten (te vinden) wat de programma's die er in zitten doen ;)) aan de gang wil :P. Pak voor de illustratie-bewerkingen paint.NET en je bent redelijk klaar :).
Illustrator is om leuk met vectortjes te prutsen. Logo's maken, maar ook tekenen/schilderen zonder dat je aan een 'raster' van pixels vast zit.

[ Voor 32% gewijzigd door Tarin op 08-10-2007 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Vanzelfsprekend gebeurt er hier niets illegaals, allemaal proefversies hoor _/-\o_
En scribus ga ik ook ff downloaden want daarover heb ik laatst wat gelezen in een van de vele bladen die ik altijd koop, waar dus ook altijd veel proefversies en ook nogal eens legale complete versies bijzitten. Zo ben ik aan mijn copy van G-Data gekomen bijvoorbeeld :) En true image. Toch leuk. En ik moet me van mezelf ook eens gaan verdiepen in the gimp. Ben ik ook erg benieuwd naar.

[ Voor 70% gewijzigd door Anoniem: 78057 op 08-10-2007 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

Ik persoonlijk vind The Gimp vrij overrated qua GUI, en de JPEG-output is IMO ranzig. Heb het geprobeerd, maar vind het niet fijn werken. Wellicht werkt het onder Linux (of als je geen Photoshop gewend bent) fijner.. maar Paint.NET is een aanrader als je bij enigszins standaard Windows-achtige programmatuur wil blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
WOW! Zojuist voor het eerst in mijn leven geconstateerd hoe belangrijk het is om een proefdruk te laten maken als je zelf aan het emmeren bent zonder op elkaar gecalibreerde spullen! Ik heb hier een plaatje waarbij het wit er op het beeldscherm heel erg wit uitzag. Heb het even in een testje gestopt en wat bijgewerkt met wat healing brushes e.d. en toen uitgeprint op mijn HP CLJ 1600. En toen zag ik rondom bepaalde plekken toch nog behoorlijk geel zitten... Nu is de printer niet gecalibreert en afgestelt omdat de kleuren op het gewone gezicht zo wel goed zijn, misschien wat rijker zou leuk zijn maar daar had ik nooit echt een vorm van begrip in en weet ook niet hoe het moet en waar op te letten. Nu begint het waarom zo langzamerhand wel zichtbaar te worden. Anyway... veel brushwerk nog voor de boeg dus ;-) Gebruik de instellingen van de monitor nu maar om het plaatje met verschillend contrast e.d. te bekijken en dan het kleurverloop zoveel mogelijk op elkaar af te stemmen... in dit geval dus het met het blote oog op de monitor nog maar net zichtbare geel weghalen waar het wit zou moeten zijn. (om de randjes van een kabel, lekker precisiewerkje dus) Het kleurverschil is zo weinig dat een selectie met een gevoeligheid van 1 er niet eens meer iets van kan maken, dus moet het maar met het handje heh...

En dan maar hopen dat de kleuren er bij de drukker wel zo uitkomen als dat ik ze hier op het scherm krijg en dat er niet nog veel meer van dit soort verrassingen tussen zitten ;) Ik realiseer me dat de "kleurechtheid" toch wel te wensen over zal laten maar dat kan nog wel bijgesteld worden denk ik... Misschien handig om zelf ff langs te gaan bij ze om dat laatste beetje finetunen daar dan te doen/laten doen aan het einde van de rit. Zolang er maar niet van dit soort vage kleurverschillen overal inzitten ben ik al een heel blij man :)

Wat luistert dan nauw zeg... :)

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 78057 op 09-10-2007 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Compressor: als je als laatste reageert in een thread en wilt dat weer doen binnen 24 uur, gebruik dan even de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif knop ipv een nieuwe reply.

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Reactie op moderator: Ok, zal ik doen vanaf hier.

Ok.... dit is echt een noob vraag, mijn excuus ervoor :)

Ik heb net bij een bestaand plaatje via Image, Mode -> CMYK colour de mode verandert. Het plaatje wordt van heel helder en sprankelend naar heel mat en niet sprekend geconverteerd. En dat terwijl ik in het color settings scherm wel hetvolgende heb staan (nav wat er op de site van logiprint staat heb ik hun icc profiel gedownload namelijk):
Settings: Custom
RGB: Adobe RGB (1998)
CMYK: ISO Coated
Gray: Dot Gain 15%
Spot: Dot Gain 15%

etc.

Ik dacht dat als ik dat ingesteld had, dat ik dan klaar was en de software wel zo handig was om de rest te regelen. Maar ik begrijp nu dus dat je dan ook nog binnen het betreffende plaatje zelf om moet schakelen naar CMYK. That's a shocker als ik het plaatje dan zie.... Wat natuurlijk meteen de vraag teweeg brengt: hoe los ik dat op? Het is een bestaand plaatje, ik ga wel even met de licht- en kleur- levels spelen, maar bepaalde delen met tinten in het cyaan/blauw/paars zijn nu totaal verkleurt. Kan ik dat weer rechtrekken?

Ik heb ondertussen wel wat gelezen over CMYK trouwens... Wat bij mij de vraag oproept: waarom niet gewoon RGB? Beeldschermen werken toch ook zo? En misschien wel belangrijker: alle printers die je normaal koopt werken ook via CMYK patronen, waarom staat fotobewerkingssoftware dan na installatie standaard op RGB ingesteld? Negen van de tien keer zal je een foto willen afdrukken die je bewerkt hebt, of dat nou prive of in een magazine is. En dan zou er dus altijd kleurverschil optreden omdat de gewone leek niet van dit soort dingen op de hoogte is. Nu, in het tijdperk waarin fotobewerking en grafische producten steeds meer gemeengoed beginnen te worden zorgt dat dus voor vraagtekens, zoals die nu ook boven mijn hoofd zweven ;) Bekijk ik het verkeerd? Of is er gewoon iets niet helemaal handig aan het systeem? Is dat een probleem met drukken? Of komt het neer op geld... CMYK pantone kleuren zijn overal ter wereld gelijk en dus is het goedkoper om daarmee te werken? Of heb ik nu een totaal vertekend beeld van het geheel? Is printen in RGB niet mogelijk? is het een kwestie van in standaarden vastgeroest zitten? Ik bedoel: R98 G45 B122 is overal ter wereld ook een bepaalde tint paars. Wrom zijn daar dan weer pantone kleuren voor nodig?

Voor mij is het nu dubbel kleurverschil ;) Verschil tussen monitor/printer en nog eens het verschil tussen RGB/CMYK. Oeffffff.... I'm confused... Amused and confused :?

Edit: Ik vind net een artikel wat hierover handelt:
http://www.studioartistx....oshop/kleurmodellen.shtml
en daarin staat:
LAB heeft het grootste omvang en bevat zowel RGB als CMYK. Het is een bemiddelingsmodel tussen RGB en CMYK. Photoshop gebruikt het LAB model om conversies tussen CMYK en RGB uit te voeren. U zult waarschijnlijk wat vaker uw afbeeldingen converteren. Maak u zich geen zorgen. LAB is een technisch verhaal en bovendien, Photoshop doet het werk.
Wat ik hieruit af leidt, is dat wat ik ook doe, ik de kleuren niet krijg zoals ze waren? Of doet photoshop gewoon niet zo goed zijn best? R=114 G92 B254 (C69 M75 Y0 K0) wordt na CMYK conversie (bij benadering want ik klikte niet op exact dezelfde plaats in het figuur) C68% M74% Y0% K0% (R99 G83 B151). En dat is een gigantisch verschil..... Terwijl als ik in die vergelijkende kleurenswatch kijk, deze kleuren wel binnen de poly- figuren vallen. Vooral groen lijkt erbuiten te vallen aan de bovenkant van het figuur... de rest van de kleuren niet. Sow... moet toch op te lossen zijn?

Edit 2: wellicht een handig linkje ter lering ende vermaeck ;-)
Meerdere pagina's, echt de moeite waard om te lezen vond ik.
http://www.gballard.net/psd/cmstheory.html
en
http://www.henkbacker.inf...fdrukken%20in%20PSCS2.pdf

Ben met van alles lezen bezig, en volgens mij heb ik er uiteindelijk geen F aan want wat er op mijn monitor wordt weergegeven en wat er bij de drukker uit de printer komt rollen zal altijd anders zijn als ik het goed begrijp. No matter hoeveel ik ook lees en instel (of de kleuren in mijn document wijzig). Tenzij ik industrie standaard apparatuur gebruik om mijn monitor af te stellen en ik vraag me af of mijn LG1919S dat uberhaupt wel ondersteunt.... Offfff..... stel je met behulp van die kalibratiesoftware een profiel samen wat je PC laadt en meet een meter dan de kleuren op je scherm en stel je het zo bij tot het goed gecalibreert is?

Ik kom er met deze bijvoorbeeld niet uit. Als ik hem:
Afbeeldingslocatie: http://img225.imageshack.us/img225/6402/77344500ch3.th.jpg
omzet naar CMYK, dan krijg ik dit:
Afbeeldingslocatie: http://img253.imageshack.us/img253/8625/73439103ui8.th.jpg
Het beste wat ik er tot nu toe van heb kunnen maken is:
Afbeeldingslocatie: http://img66.imageshack.us/img66/1103/90495847by9.th.jpg

Het kleurverschil krijg ik niet meer weggewerkt... ik heb een paar uur met zo'n beetje alle opties onder Image Adjustments gespeeld maar ik kom niet meer in de buurt van de kleur van plaatje 1. Ik heb plaatje 2 weer even teruggezet naar RGB omdat ie in CMYK 1,5MB was. Heen en weer converteren van plaatje 2 tussen RGB en CMYK levert nu geen kleurverschil meer op, dus ik dacht dat dat wat handiger was ivm bestandsgrootte.

Waarschijnlijk niet omdat photoshop dat niet kan, maar omdat ik door de gigantische hoeveelheid opties en kanalen per kleur(niveau) door de bomen het bos niet meer zie. Iemand die me kan helpen daarmee?

[ Voor 52% gewijzigd door Anoniem: 78057 op 10-10-2007 21:59 ]

Pagina: 1