Droogkloot.
Indeed..Guust Flater schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 22:17:
Nee, moet op 12v gelijk.
bedankt voor de info.
Droogkloot.
What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?
Een simpele gelijkrichter (4 diodes) is niet voldoende daarvoor. Er komt dan een te hoge spanning uit voor de claxon._AvA_ schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 22:19:
ok jammer. dan moet ik een gelijkrichter halen.
bedankt voor de info.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Onbekend schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 22:27:
[...]
Een simpele gelijkrichter (4 diodes) is niet voldoende daarvoor. Er komt dan een te hoge spanning uit voor de claxon.
(ik neem aan dat je bedoelt: de klaxon VERBRUIKT te veel STROOM.
Als jij een claxon hebt die spanning GEEFT wil ik hem graag hebben
-edit-
Sorry, het woordje 'VOOR' viel even weg bij het lezen, ik las 'Er komt dan een te hoge spanning uit de claxon'
[ Voor 14% gewijzigd door Resistor op 07-10-2007 23:09 ]
What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?
Nee, ik bedoel iets anders.Resistor schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 22:29:
[...]
(ik neem aan dat je bedoelt: de klaxon VERBRUIKT te veel STROOM.
Als jij een claxon hebt die spanning GEEFT wil ik hem graag hebben)
Als je een spanningsbron hebt van 12V wisselspanning en je ze er een gelijkrichterbrug achter, dan krijg je 12 x 1,42 = 17 volt er uit. Een 12V claxon zal dat waarschijnlijk niet leuk vinden.
Ik zou wel zoals hierboven gezegd wordt wel dikke diode's nemen, een claxon heeft niet genoeg aan 1A
Ja, als je het afvlakt. En ja, de piek van de sinus zal dus idd wortel2 de normale spanning blijven, maar dat zijn piekjes. En ook 17V overleeft een claxon prima. De spanning van een draaiende auto is ook 13.8V, dus die 3 volt extra...Onbekend schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 22:33:
[...]
Nee, ik bedoel iets anders.
Als je een spanningsbron hebt van 12V wisselspanning en je ze er een gelijkrichterbrug achter, dan krijg je 12 x 1,42 = 17 volt er uit. Een 12V claxon zal dat waarschijnlijk niet leuk vinden.
Daarnaast denk ik niet dat TS zo'n claxon 24/7 wil laten lopen
[ Voor 55% gewijzigd door DJSmiley op 07-10-2007 22:36 ]
Anoniem: 180839
als ik mag vragen: Waarom moet dat op 12v gelijkstroom?Guust Flater schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 22:17:
Nee, moet op 12v gelijk.
[/nieuwsgierigheid]
Anoniem: 177151
1.41Onbekend schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 22:33:
[...]
Nee, ik bedoel iets anders.
@Robjuhpower:
Een auto heeft een accu van 12V gelijkspanning.
En aangezien het een autoclaxon betreft is het dus 12V=.
En inderdaad, een claxon mag wel eventjes een hogere spanning hebben, maar niet 24/7
Zo'n ding maakt trouwens wel een gigantische herrie als je hem zo los hebt liggen....
Ik neem aan dat ie bedoelt wat zo'n claxon van binnenuit voor "beperkingen" heeft dat 't niet werkt op wisselspanningOnbekend schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 21:06:
@Robjuhpower:
Een auto heeft een accu van 12V gelijkspanning.
En aangezien het een autoclaxon betreft is het dus 12V=.
Qua werking:
Oftwel: een ronddraaiend "rad" met tandjes wat steeds op een diafragma met uitsteekseltje ramt.The Klaxon's characteristic "ah-ooh-gah" sound is produced by a spring-steel diaphragm with a rivet in the center that is repeatedly struck by the teeth of a rotating cog wheel. The diaphragm is attached to a horn that acts as an acoustic transformer as well as controlling the direction of the sound.
Dus zit d'r gewoon een motor-"tje" in wat hoogst waarschijnlijk alleen op DC loopt. Sommige elektromotoren kunnen wel op zowel AC als DC draaien, maar lijkt me sterk dat ze dat in een claxon proppen die sowieso puur op DC gaat lopen.
Waarom jullie allemaal zo zeker zijn dat ze niet op ac werken begrijp ik niet helemaal, het feit dat het ding in de auto DC krijgt wilt natuurlijk helemaal niet zeggen dat hij op AC niet werkt.
Het is namelijk gewoon het elektrische hamer principe ( of deurbel principe als je wilt ... )
Een spoel trekt aan, ramt tegen het membraan, verbreekt daar bij de stroom kring en valt terug, contact wordt weer gemaakt enz ..
Dat werkt prima op AC, al zal het met 50Hz gemoduleerd worden .. maw hij zal iets ranziger dan normaal klinken
Ruiten-wis motoren draaien (de meeste) ook prima op 20v.
De claxon die ik vroeger op mijn brommer heb gebouwd bestond uit een hoorn luidspreker met een hele lage impedantie en een oscillator om het ding aan te sturen. Ik heb geen idee of dat ding ook voor een auto bedoeld was want in de regel kom je dat niet tegen.Sine schreef op zondag 14 oktober 2007 @ 00:28:
Waarom jullie allemaal zo zeker zijn dat ze niet op ac werken begrijp ik niet helemaal, het feit dat het ding in de auto DC krijgt wilt natuurlijk helemaal niet zeggen dat hij op AC niet werkt.
Het is namelijk gewoon het elektrische hamer principe ( of deurbel principe als je wilt ... )
Een spoel trekt aan, ramt tegen het membraan, verbreekt daar bij de stroom kring en valt terug, contact wordt weer gemaakt enz ..
Dat werkt prima op AC, al zal het met 50Hz gemoduleerd worden .. maw hij zal iets ranziger dan normaal klinken
Er bestaat ook claxons op luchtdruk met een compressor, die doen het niet op AC.
[ Voor 10% gewijzigd door bobo1on1 op 14-10-2007 19:05 ]
Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.
Als je een claxon hebt die met een compressortje werkt gaat dit principe weer niet op heSine schreef op zondag 14 oktober 2007 @ 00:28:
Dan beschrijf je een ERG antieke claxon .. tegenwoordig zit er echt geen motortje meer in.