kwaliteit van goedkope camcorders met sd-kaarten?

Pagina: 1
Acties:
  • 201 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• -Arcane-
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-12-2024
Ik ben op zoek naar een goedkope oplossing om zo nu en dan wat videoopnames te maken. Het apparaat mag simpel zijn en heeft geen extra dingen nodig zoals nachtmodus etc.
Ik kom bijv. camera's tegen van het merk Aiptek, meestal voor een bedrag van onder €100,-

Mijn vraag is nu: hoe goed is de kwaliteit van de opnames van dergelijke dingen. Er staat uiteraard altijd wat bij vermeld over het aantal pixels etc, maar mij zegt dat niet zo heel erg veel bij film opnames. Als ik het zou moeten vergelijken met bijv. video 8 opnames van pak weg 10 jaar geleden, is dat dan slechter, of net zo goed? Mijn ouders hadden vroeger een video 8 camera, en die kwaliteit vind ik persoonlijk wel voldoende.

zijn opnames met bijv. 640 bij 480 nog redelijk aan te zien?

Ik zit te denken aan dit model:

AIPTEK pocket DV T-300 LE

http://www.neck.nl/index2...ukt&nm=1024&p_id=15645673

Met andere woorden: Voldoet deze camcorder aan mijn eisen als ik oude video 8 opnames van pakweg 10-15 jaar geleden voldoende vind?

Edit: hier nog wat meer specs. Mocht er iemand ook geïntereerd in zijn.
http://www.aiptek.de/inde...w&productid=74&Itemid=112

[ Voor 7% gewijzigd door -Arcane- op 07-10-2007 17:57 ]

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:58
Voor standaard is zoiets wel voldoende al is het wel zovaak dat als je ook maar iets beweegt je dit ook duidelijk lter in je film bemerkt.

Vind trouwens bijzonder dat er staat dat er max 2GB SD ingaat en dan eronder vermelden dat je geheugen kaarten van 4 of 8GB kan kopen... (ok die 512MB zou kunnen maarja dat willen wij niet).

• -Arcane-
Cave_Boy schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 17:26:

Vind trouwens bijzonder dat er staat dat er max 2GB SD ingaat en dan eronder vermelden dat je geheugen kaarten van 4 of 8GB kan kopen... (ok die 512MB zou kunnen maarja dat willen wij niet).
ja, dat was mij ook al opgevallen. Echt helder was die persoon op dat moment niet die dat eraan vast koppelde. ;)

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:06

CyBeRSPiN

sinds 2001

als ie niet SDHC ondersteunt is 2 GB idd de max. Ik zou sowieso even verder kijken, ik gok dat een canon digicam (bedoeld voor foto's) betere filmpjes maakt dan dit ding.
En hij heeft geen zoom (geen optische zoom welteverstaan, digitale zoom is sowieso prut).
Wat verwacht je verder naast beeldkwaliteit? Bedieningsgemak? Aansluitmogelijkheden?

Trouwens, kijk wel uit daar, ze durven daar 130 euro te vragen voor een standaard 4 GB SD kaart van 30-50 euro...

[ Voor 14% gewijzigd door CyBeRSPiN op 07-10-2007 17:38 ]

• -Arcane-
Veel hoeft het ding niet te kunnen. Dat het apparaat geen optische zoom heeft, daar kan ik wel mee leven. Het is meer bedoeld om zo nu en dan wat dingen te filmen tijdens de vakantie. Hij moet gewoon op kunnen nemen, en ik moet het makkelijk op de pc afkunnen spelen. Bijzondere opties zijn niet nodig zoals nachtmodus, of macro-modus.

Bovendien lijkt deze mij wel prettig, aangezien het ding gewoon werkt op penlites, dus ik hoef niet bang te zijn dat ik een keer niet kan filmen als de accu leeg is (moet ik uiteraard wel batterijen bij me hebben).
Dvd-camcorder of hdd-camcorder zit niet in het budget, en met bandjes duurt me te lang om over te zetten.

En inderdaad, het geheugen daar is vrij prijzig. Dan ga ik liever naar Dixons ofzo, daar kost 2 gig maar 18 euro.

[ Voor 8% gewijzigd door -Arcane- op 07-10-2007 17:42 ]

• -Arcane-
weet er trouwens iemand hoe lang ik met dit ding zou kunnen opnemen op een 2 gig kaartje? Ik kan dit nl. op geen enkele site terugvinden. En wiskunde is niet mijn sterkste vak ;)

Video: 640 x 480: up to 30fps (MPEG4)

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
De kwaliteit van die filmpjes varieert heel sterk.

De opnamelengte en kwaliteit van Mpeg4 is afhankelijk van de bitrate. Een hogere bitrate levert mooiere beelden op maar neemt meer plaats in beslag.
Nadeel van Mpeg4 is dat je een codec moet installeren op je PC om de filmpjes af te kunnen spelen of te bewerken.

Om een idee te krijgen van de kwaliteit zou ik een paar filmpjes van DCResource downloaden en bekijken. Je zou bv. eens kunnen kijken naar het filmpje van de Samsung NV3. Met deze kwaliteit krijg je ongeveer een uur film per GB wat behoorlijk lang is. De kwaliteit is dan wel een pak minder.

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:46

Zoefff

❤ 

Videocamera's passen beter thuis in Consumentenvideo en videobewerking :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• -Arcane-
heeft misschien iemand deze camera, en kan een link geven naar een opname hiervan?
Of is er misschien iemand die een andere camcorder heeft maar de zelfde specs heeft qua opname en daar een filmpje van heeft?
Ik zie nl. op geen enkele site een filmpje als voorbeeld, dat kannatuurlijk betekenen dat de kwaliteit zo slecht is dat ze het niet willen laten zien ;)

[ Voor 26% gewijzigd door -Arcane- op 07-10-2007 20:01 ]

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:24
Ik zou voor de Toshiba Camileo gaan. Die is ook 99,- en die vind ik het best goed doen voor zijn prijs. Deze werkt ook met SD kaarten tot 2GB en gebruikt een accu voor zijn stroomvoorziening. Als je bang bent dat je zonder stroom komt te zitten kun je ook een extra accu kopen voor maar 15,-

GTA VI - All aboard the hype train!!

• -Arcane-
bedankt voor de tip.
Ik heb er een review van gevonden, die is toch best positief.
http://forum.techzine.nl/forum/list_messages/83663

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:24
-Arcane- schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 20:10:
bedankt voor de tip.
Ik heb er een review van gevonden, die is toch best positief.
http://forum.techzine.nl/forum/list_messages/83663
Whehe dat is mijn review :D

Maar eh, ik vind het idd een leuk dingetje voor zijn geld

GTA VI - All aboard the hype train!!

• -Arcane-
ik laat die aiptek voor wat het is. Die camileo klinkt zeer interessant, en, heel belangrijk, er is tenminste een gebruikerservaring :)

• -Arcane-
Nou, deze week was het zover. Ik heb de Camileo thuis mogen ontvangen, en ik moet zeggen dat ik er toch zeer tevreden over ben. Het apparaat is lekker klein, heeft een prima accu-duur, en de kwaliteit is zeker voldoende voor mij. Voor mij is dit in ieder geval een prima aankoop geweest.
Pagina: 1