2 vraagjes

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RealCato
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06-2025
Ik ben niet zo bekend in de wereld van hardware en tijdens het zoeken naar een mooi systeempje voor mezelf vond ik deze dingen die ik niet snap:

1. wat is UDMA, wat doet dat? moet je erop letten dat dit compatible is met een ander onderdeel in je comp?

2. wat is een I/O controller en wat is een IDE of SCSI / controller?? wat doet dit?

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-08 13:00

Diamon

The Weird One

http://www.computerwoorden.nl/woorden/wdb/index.htm

Op deze url, kun je alles vinden, en het is nog in het Nederlands ook.

Mzzl Diamon

And The Only One

• RealCato
thx

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

• RealCato
Controller
Een schijfcontroller is een kaart die in directe verbinding staat met de harde schijf. Deze controllerkaart ontvangt de gegevens die vanuit het (interne) RAM-geheugen naar het externe geheugen gestuurd moeten worden en dus op de harde schijf moeten worden weggeschreven. De controller zorgt ervoor dat de harde schijf de juiste "stuursignalen" krijgt om in actie te komen (om de gegevens op de schijf te "schrijven"). Omgekeerd geeft de controller ook de juiste signalen door om gegevens van de schijf op te halen. Er zijn twee soorten controllers; de bekende EIDI controller (Enhanced Integrated Drive Electronics) die met vier apparaten tegelijk kan werken. Dit kunnen naast de harde schijf bijvoorbeeld een cd-romspeler of een scanner zijn. Een moderne versie is de SCSI-controller (Small Computer Systems Interface) die zestien tot twintig apparaten aan kan sturen.

dus? wat betekent dit? heb ik dit nodig?
UDMA kan ik niet vinden

Verwijderd

Euhr... ja...

UDMA, dat is een manier om harde schijven sneller te laten werken, bespaar je de details, in elk geval, als je een harde schijf koopt, zorg dat deze in elk geval UDMA33 is, maar dat zijn ze tegenwoordig allemaal (nieuw) de meeste (lees: vrijwel allemaal) zijn UDMA66, maar dat maakt niet zoveel uit met UDMA33 (lees: bijna nix) Sommige moederborden hebben UDMA66, sommigen alleen UDMA33. Maar dat maakt weinig uit, dus let er niet teveel op. Belangrijker voor nieuwe Harddisk is dat hij 7200RPM is, dat scheelt enorm....

Een I/O controller zit standaard op moederbord dus niet van belang. een IDE controller ook, je kunt een extra IDE/UDMA controller kopen, maar niet nodig zolang je niet meer dan 4 IDE aparaten (bijv. 2Harde schijven, cd-rom speler en brander) koopt.
SCSI is een heel ander systeem dan UDMA, en nieuwe U160 en U2W SCSI systemen zijn sneller dan UDMA, maar VEEEL duurder ook! Dus niet interessant voor gewone thuisgebruiker, die kunnen voor het geld beter snellere processor & betere videokaart kopen

• RealCato
thx alot. dat wilde ik even weten.

Pagina: 1