Toon posts:

[TDU] Nieuwe monitor: spel loopt vast

Pagina: 1
Acties:
  • 212 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren was 'ie er dan eindelijk: mijn nieuwe Samsung Syncmaster 226BW! In combinatie met de rest van mijn systeem eindelijk een compleet gamingsysteem. Alleen: nu speelt Test Drive Unlimited op. Waar ik met mijn oude 17"-er op een res. van 1280x1024 nergens last van had, loopt het spel nu steevast na ca. vijf minuten spelen onherroepelijk vast. Ongetwijfeld heeft de nieuwe schermresolutie er iets mee te maken (1680x1050), maar wat kan ik eraan doen?

Nog even mijn spex:

C2D E6400;
ASUS P5N-E SLI
1 (2x512) GB PC5300
ASUS GeForce 8800GTS 320 MB

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Word je beeldkaart niet te warm nu? Die moet toch wat pixels meer berekenen!

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:34

_Apache_

For life.

Klinkt als een driverprobleem, welke forceware heb je? Probeer is een reinstall.

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-11 12:37

Krizzie

Progressive Music \o/

Snake schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 15:31:
Word je beeldkaart niet te warm nu? Die moet toch wat pixels meer berekenen!
Videokaart wordt niet warmer of kouder van een hogere resolutie. ;)

Hij perst er alleen wat minder FPS uit.

Hang je oude scherm er eens aan, zijn je problemen dan meteen weg? Zo ja, dan heb je een vreemd scherm. :P Zo nee dan moet je even kijken wat je de laatste tijd nog meer hebt verandered aan je systeem. :)

Voeding?

Geluidswolk

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de laatste forceware geïnstalleerd (gisterenavond nog gedaan). Verder geen andere hardware geïnstalleerd.
Ook een nieuwe install heb ik al geprobeerd, maar helaas. Het viel me overigens op dat met mijn oude scherm er af en toe wel eens hickups waren in het beeld, maar dat duurde hooguit 2 seconden (waarna ik mezelf weer van de weg af mocht schrapen, maar goed).

Verwijderd

Topicstarter
Wat me overigens bij Taakbeheer wèl opvalt is dat de processor het erg zwaar heeft/lijkt te hebben: bij CPU-gebruik lopen de lijnen constant bovenin.

Verwijderd

Topicstarter
Toevoegend op wat hierboven staat: zonet opnieuw een race gespeeld waarin 'ie vastliep, en het gebeurde op exact hetzelfde punt als daarvoor. Even ALT+TAB gedaan en ik zag dat het CPU-gebruik toen zowat halveerde.
Kennelijk loopt het spel vast elke keer als er iets opnieuw geladen moet worden. Het spel loopt nl. eveneens vast als er gesaved wordt (bij de mededeling 'saving...please wait').

Het overkwam me zonet trouwens ook bij de Bioshockdemo (liep op de oude monitor nog prima), waarop ik een blauw scherm en een restart kreeg...misschien dan toch de drivers voor het beeldscherm zelf?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2007 18:05 ]

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Edit je post eens ipv. je topic te schoppen. Je CPU gebruik hoort in een recent spel als TDU/Bioshock ook hoog te zijn, het spel benut gewoon de mogelijkheden.

Lijkt me érg stug dat monitor-drivers hiervoor zorgen hoor. Probeer eens wat oudere forceware drivers.

Verwijderd

Topicstarter
Nou, sorry hoor...:(

In mijn ogen kan het aan 3 dingen liggen:

1) de resolutie.
2) de drivers voor de videokaart
3) de drivers voor het beeldscherm.

Ik heb een controlepunt in het spel, dus als ik daar voorbijkom dan kan vrij zeker worden gesteld waaraan het ligt

Optie 1 is makkelijk te checken door het spel in de vorige res. te spelen (is wel 4:3 maar ja...). Optie 2 is eenvoudig te controleren door een oudere driver te installeren voor de videokaart en optie 3? Tsja, toch maar weer het oude scherm aansluiten (gedoe, maar goed).

Ik ga het eens proberen - ik meld me wel weer!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Open de logboeken van Windows eens na een crash, en kijk daar eens rond. Als het aan de drivers of het spel ligt komen daar foutmeldingen in terug, en dat zoekt toch een stuk gemakkelijker dan dit random gokken voor ons.

Verwijderd

Ik denk dat je ook te weinig ram hebt, 1GB en dan op hogere resoluties loopt het geheugen zo vol!

Verwijderd

Wat voor merk Voeding heb je? Wat zijn de Temperaturen van je pc? en wat voor kast heb je en is de airflow goed?

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 19:05:
Ik denk dat je ook te weinig ram hebt, 1GB en dan op hogere resoluties loopt het geheugen zo vol!
Een hogere resolutie heeft alleen meer videogeheugen nodig, al zijn een 8800GTS en een e6400 tegenover 1GB wel een beetje uit verhouding ja. Daarbij zou de applicatie niet mogen crashen/hangen bij te weinig geheugen, enkel gaan schokken of afsluiten met een melding ofzo.

Maar zoals gesuggereerd is kun je inderdaad even oudere/nieuwere drivers proberen, de RESOLUTIE die je op je oude scherm gebruikte op je huidige, en desnoods even de andere monitor (al kan ik het me niet voorstellen, want dan zou het toch in de resolutie of refreshrate moeten zitten).
Da's trouwens niet zo'n gedoe hoor, even kabeltje omprikken en de monitor ergens neerzetten (desnoods op de grond), je gaat er immers toch niet echt op werken, maar alleen testen.

Verwijderd

Topicstarter
Welja, het iele geheugen was ook al bij me opgekomen. TDU is natuurlijk een zware applicatie, evenals Bioshock. Bij wat lichtere spellen als Half Life 2 Ep. 1 en Tomb Raider Anniversary heb ik er hoegenaamd geen last van (fingers crossed...).

Hoe dan ook, de resolutie en videokaartdriver zijn het volgens mij niet - noch spelen op een res van 1280x1024, noch een stap terug naar een oudere driver toen alles nog goed liep hebben me voorbij het 'dode punt' geholpen.

De kast die ik heb staat in mijn sig. Of de airflow goed is? Welja, hij staat op een prima afstand van de muur af. Ook hoor ik geen fans blazen (wat niet wil zeggen dat ze uitstaan). Temperatuur-readouts van de CPU liggen tussen de 35 en 40 graden, lijkt mij vrij normaal.

Ik heb het logboek eens geopend, en ik zie daar nu in terugkeren:

Bron: system error
Categorie: (102)
Gebeurtenis: 1003
Gebruiker: n.v.t.

Tot mijn schrik (wellicht onterecht) zie ik ook de volgende fouten heel vaak terugkeren:

Bron: DCOM
Categorie: Geen
Gebeurtenis: 10016
Gebruiker: Lokale service

en

Bron: SidebySide
Categorie: Geen
Gebeurtenis: 59 of 32
Gebruiker: n.v.t.

Echter: die foutmelding gaat al terug tot begin vorige maand (eind van het logboek), dus ik denk niet dat die hier iets mee te maken heeft (maar wie weet)?

Edit 21:32: aan het beeldscherm lijkt het ook niet te liggen - ik heb net mijn oude scherm plus drivers weer teruggezet en het spel loopt op exact hetzelfde punt vast...

Misschien moest ik maar weer eens een fresh install van Windows doen...:|

(maar voor ik dat doe...als iemand nog een idee heeft waaraan het zou kunnen liggen...?)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2007 21:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nieuwsgierig als ik ben besloot ik dan toch maar eens te kijken of het probleem niet met het spel zélf te maken zou kunnen hebben. Kijkend op het Atariforum bleek dat er meer TDU-gebruikers met een vastlopend spel te kampen hebben (er blijken overigens heel veel problemen met TDU te zijn - het verbaast me dat ik er nauwelijks tot geen threads op GoT over vind...).
En internet zou het internet niet zijn als er niet een slimmerik was geweest die én een patch had gemaakt én die ook on-line gezet had...kennelijk zat het probleem in een vollopend cachebestand, dat nodig eens geleegd moest worden.
Enfin, na installatie van deze patch lijken alle problemen voorbij: ik heb de 'controlerace' uitgevoerd en zowaar: ik kwam over het dode punt! :D

(oef...ligt het dus toch niet aan dat peperdure scherm ;))

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Verwijderd schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 23:46:

Ik heb nog nóóit gehoord van een scherm dat voor dergelijke problemen zorgt. Technisch bijna onmogelijk, zelfs als je de inf. file installeert doet dat niet veel meer dan je standaard beeldscherm noemen naar het merk/type van je monitor. Wellicht nog wat kleurprofielen en resolutie info, maar dan heb je het gehad :).

Verwijderd

Topicstarter
Het zal wel toeval zijn geweest. })

• Jellerbert
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-09 01:03
Verwijderd schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 23:46:
Nieuwsgierig als ik ben besloot ik dan toch maar eens te kijken of het probleem niet met het spel zélf te maken zou kunnen hebben. Kijkend op het Atariforum bleek dat er meer TDU-gebruikers met een vastlopend spel te kampen hebben (er blijken overigens heel veel problemen met TDU te zijn - het verbaast me dat ik er nauwelijks tot geen threads op GoT over vind...).
En internet zou het internet niet zijn als er niet een slimmerik was geweest die én een patch had gemaakt én die ook on-line gezet had...kennelijk zat het probleem in een vollopend cachebestand, dat nodig eens geleegd moest worden.
Enfin, na installatie van deze patch lijken alle problemen voorbij: ik heb de 'controlerace' uitgevoerd en zowaar: ik kwam over het dode punt! :D

Ik heb precies (!) hetzeflde probleem als dat jij hier ook beschrijft. Heb wel wat andere hardware, maar ook hier loopt hij op bepaalde punten steeds vast... Waar heb jij die patch vandaan waarmee het verholpen is?

Heb hier namelijk al wel de nieuwste patch (1.66), en ik wist niks van het bestaan van een andere patch :?

Ga naar www.jellerbert.nl

Verwijderd

Topicstarter
Het is ook geen officiële patch...als je op de jongens van Atari moet gaan wachten, mag je nog 200 jaar worden.

Maar kijk hier eens, en blader een beetje door het topic heen.
Pagina: 1