Toon posts:

[XP] CPU 100% bij opstarten programma's*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een pc van een kennis die erg traag is geworden. Als een programma wordt opgestart laad de cpu naar 100% dus dat schiet niet echt op. Nou zit er ook wel wat weinig ram in (256 mb) voor windows XP, maar eerder was de pc altijd wel sneller. Nu vraag ik me af de 100% cpu kan komen door het tekort aan ram ? De cpu is trouwens een AMD 1,33 MHz.
Syware of een virus is vrijwel uitgesloten want daar heb ik al uitgebreid naar gezocht. Kan het misschien ook zijn dat er harwarematig iets kapot gegaan is ?

Verwijderd

Draait de fan wel?

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

:? Niet echt een gerelateerde vraag...

In ieder geval. Ik denk dat de harde schijf op PIO modus staat. Deze moet op DMA staan. Aangezien je zegt dat het tijdens het laden van programma's voor komt.

Je kan deze instelling terug vinden in apparaatbeheer, eigenschappen op de IDE controler klikken en dan geavanceerde instellingen.

Succes!

4015Wp west (Dordrecht)

Verwijderd

Topicstarter
Ja, de fan draait :?

Ik heb een primair en secundair IDE kanaal. De primaire staat op DMA en de secundaire staat op PIO (althans bij apparaat 0, apparaat 2 staat daar wel op DMA).

Maar met zo'n instelling zou het probleem toch vanaf het begin geweest moeten zijn ? Dat is hier namelijk niet het geval. Natuurlijk is het niet een bepaald snelle computer, maar er was altijd goed genoeg mee te werken. De laatste tijd is de pc traag geworden.

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Apparaat zetten op 'DMA indien mogelijk' en rebooten. Staat het apparaat in kwestie nog steeds op PIO-modus, dan even de secundaire controller verwijderen en opnieuw opstarten. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Verwijderd

Topicstarter
Ook de secundaire blijft nu op dma staan, maar helaas is het probleem hiermee nog niet opgelost. ;(

• ChessSpider
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-02 07:49
Tutti-frutti schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 14:23:
[...]

:? Niet echt een gerelateerde vraag...
Wat hij waarschijnlijk bedoelt is dat als de fan niet draait, CnQ van AMD aanslaat en daardoor de pc langzamer word.

Mijn server pc (P3, 1.3ghz) is ook super langzaam geworden. Ik vermoed dat het komt omdat de harde schijf die erin zit (een 40GB Maxtor HDD van 4 jaar oud) het langzaam aan het opgeven is. Het zou kunnen dat dat bij jou ook het geval zijn. Bij mij sprong de CPU echter niet vaak naar 100%, maar was hij juist super langzaam zonder een direct aanwijsbare reden.

[ Voor 39% gewijzigd door ChessSpider op 07-10-2007 15:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Net even gegoogled en de harde schijf getest met HD Tach. Ik had ergens gelezen dat als de snelheid onder de 30 MB/s komt dan wordt de schijf slecht. De resultaten die ik met de pc haal is 27,5. Niet helemaal goed dus, maar ook niet echt erg laag vindt ik.
Nou heb ik die 30 MB/s ook maar ergens gelezen en ik weet niet of dit van toepassing is op nieuwe schijven of oudere.

Weet er misschien iemand nog andere software waar ik de schijf goed mee kan testen ?

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-03 13:07
Wat is er mis mee dat de CPU 100% gebruikt wordt?
Sowieso kan voor een paar euro het geheugen verdubbelen geen kwaad.`

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Wat zijn de processen die je CPU naar 100% trekken dan?

/ En 1,3 MHz is ook wel érg traag ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Exorcist op 07-10-2007 18:40 ]

Pagina: 1