Toon posts:

Kloksnelheid CPU Amilo A1630

Pagina: 1
Acties:
  • 434 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Dag Heren en Dames,

ik heb (waarschijnlijk) een newbie vraag. Maar toch wil het antwoord graag weten.

Ik heb een Fujitsu siemens Amilo A 1630.
Hierin zit een Athlon 64 3000+. Alleen mijn kloksnelheid is 798 Mhz. Dat lijkt mij niet te kloppen. In de BIOS kan ik trouwens daar niets in veranderen,

heeft iemand een idee hoe ik dat kan oplossen?

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Probeer de CPU te stressen. ;)
Keyword hier is trouwens: Cool 'n Quiet (CnQ)

[ Voor 29% gewijzigd door _the_crow_ op 07-10-2007 13:09 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:53

_Apache_

For life.

Wat The Crow zegt, je de processor van je laptop klokt zichzelf terug om energieverbruik en warmte ontwikkeling te besparen..

Wat je kunt doen is een programma zoals CPU-z downloaden en je processor wat werk laten doen, je zal dan zien dat de processor zich dan weer omhoog klokt.

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik zit uit te pluizen waar ik Cool''n Quiet kan uitzetten. Kan het in mijn Bios niet vinden.

• Noel
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-01 15:26
Hoef je ook helemaal niet uit te zetten...

CPU klokt vanzelf naar een hogere frequentie als het nodig is.

Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:53

_Apache_

For life.

Verwijderd schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 13:13:
Ja ik zit uit te pluizen waar ik Cool''n Quiet kan uitzetten. Kan het in mijn Bios niet vinden.
Mijn advies, laat het lekker aanstaan op een laptop, laat je lappie wat werk doen en je zal zien dat hij dan wel 'op toeren komt'..

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:30
Waarom zou je het uit willen zetten? Heb je problemen?

Cool 'n' Quiet zorgt er voor dat je processor op een langzamere frequentie werkt als deze uit z'n neus staat te vreten. Zodra er meer te doen is gaat de snelheid automatisch omhoog.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Verwijderd

Topicstarter
Oke dat is duidelijk. Maar ik zou het toch moeten vinden in mijn BIOS? trouwens staat de multiplier op 4x zie ik met cpu-z. totaal 798 mhz.
In ieder geval bedankt voor alle reacties!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:25
Dit is NIET te vinden in de BIOS. Wel in Windows. Kijk eens in het configuratiescherm -> energiebeheer en daar zou het ergens moeten staan. Zet het schema eens op thuis oid en hij zou naar de echte kloksnelheid van 2000MHz moeten schieten. Je hebt waarschijnlijk ook wel software bij je laptop gekregen waarmee je dit makkelijk kan veranderen door op een toets te drukken. Verder is er nog een klein programma waarmee je ook makkelijk kan switchen als je geen software hebt genaamd: SpeedswitchXP.

Verwijderd

Topicstarter
Oke tnx. Ik ga dat proggie der even opzetten. Want als ik in energiebeheer switch van bijvoorbeeld thuis naar minimaal energieverbuik of draagbaar/laptop dan verandert de kloksnelheid niet.

Verwijderd

Topicstarter
Ik draai het programma maar bij mijn max CPU speed wordt 798 aangegeven. apart.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:25
Je moet uiteraard wel het goede schema instellen, ook in dat programma. Als het niet goed werkt is er wat anders aan de hand. Misschien heb je de AMD driver nog niet geïnstalleerd: www.amd.com.

Verwijderd

Topicstarter
Tnx.. Ik ben dat inderdaad vergeten. max staat nu op 1796 mhz. alleen bij configuratie- systeem staat nog 798.

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:20
Die leest hij uit als je dat opstart, echter is dat niet dermate zwaar dat ie daarom op 800Mhz blijft lopen.

De wijzen komen uit het Oosten!

Pagina: 1