Toon posts:

Wat is mijn potentieel? Expert advice needed

Pagina: 1
Acties:
  • 384 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Heren (en dames) experts,

Ik kan me nog herinneren dat ik met een potlood streepjes aan het trekken was op mijn destijds nieuwe Athlon processor en dat ik ervan genoot. De afgelopen jaren heb ik het overklokken echter geen warm hart meer toegedragen en ben ik meer en meer een maintream gebruiker geworden.

Nu is het zo dat ik mezelf de kunst van het overklokken weer eigen wil gaan maken. Deze hernieuwde intresse komt mede voort uit het feit dat ik een nieuwe pc ga aanschaffen. Uiteraard ga je reseach doen op het net en heb ik veel gelezen hier op dit forumpje.

Hieronder staan de preliminary specs van mijn aan te schaffen systeem. Kunnen jullie mij aangeven welke resultaten haalbaar zouden moeten zijn? Adviezen mbt de specs/onderdelen zijn uiteraard welkom. Ik zou tevreden zijn als ik hem rond de 3ghz zou kunnen krijgen, dit lijkt me een goed begin ;)

- Intel C2Q Q6600
- Artic-Cooling Freezer 7 Pro
- Asus P5K
- Kingston HyperX 2Gb DD2-800 4-4-4-12 (KHX6400D2LLK2/2G )
- Antec Nine Hundred
- Zalman ZM-600 voeding
- XFX GF8800GTS/500, 640mb,
- Samsung spinpoint 500gb
- uiteraard de andere nodige rotzooi

Bedankt alvast voor de reacties!

• PcManiaxx
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-12-2025

PcManiaxx

ondertitel duh

In principe zou je hem met deze onderdelen met gemak op de 3ghz moeten krijgen.

Nadeel bij de Quads zijn natuurlijk wel de hogere temperaturen tov 6750 en 6850 en die moet je natuurlijk ook goed in de gaten houden. Het is dan ook duidelijk dat je met de 6750 of 6850 veel verder komt met overklokkken dan de Quads.

Ook zou ik als ik jou was eens kijken naar Crucial of Team Xtreem reepjes. Hier zitten vaak micron chips op en clocken gegarandeerd beter.

Voor 95 euro heb je bijvoorbeeld Crucial DDR2 BallistiX PC5300 2048MB CL3 ,Kit w/two matched BallistiX 128Megx64.

Voor 102 euro heb je Crucial DDR2 BallistiX PC6400 2048MB CL4 ,Kit w/two BallistiX 1024MB's, E.P.P.

Of als je helemaal alles uit de kast wilt trekken kan je voor Crucial DDR2 BallistiX PC8500 2048MB CL5 ,Kit w/two matched BallistiX 128Megx64 gaan.

Of je kijkt eens naar deze reepjes; Team DDR2 Xtreem RAM Overclocking Dual Channel 2048 MB, PC6400, 800 MHz, 4, Non-ECC, Kit Of 2. Let er hier wel bij op dat de batchcode TXDD2048M800HC4DC op de C eindigt en niet op een ander letter. Op de andere zitten Dark chips en die klokken aanzienlijk minder dan de Micron chips.

[ Voor 43% gewijzigd door PcManiaxx op 07-10-2007 10:53 ]

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Een andere koeler! Deze koeler is prima voor de Core 2 Duo's, maar de Quad produceerd 2 keer zo veel warmte en dat redt deze koeler niet. De grootste, beste en helaas ook de duurste koeler is de Thermalright Ultra 120 Extreme. Tunic Tower is een goedkoper alternatief, mede omdat die al geleverd wordt met 1 fan.

De rest van je setup is prima, al kan je misschien kijken naar een moederbord van bijvoorbeeld Gigabyte.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

De meeste Q6600's halen makkelijk de 3GHz. Let er wel op dat je een G0 in handen krijgt, B3 is namelijk de oude en die klokken iets minder over, worden warmer en verbruiken meer stroom. ;) Eigenlijk zou je hier moeten kijken voor wat resultaten.

Waarom kies je trouwens voor een P5K? Is een Gigabyte bordje niks voor jou? Deze worden zoieso al minder warm (=minder energieverbruik) en hoef je dus ook minder te koelen, en ze bieden genoeg features om over te klokken.

Tevens raad ik je ook aan om in plaats van een Arctic Cooling Freezer 7 Pro een Scythe Mugen of Zalman CNPS9700-LED te nemen. Ik denk niet dat je onder stress met een kleine 50db(A) wilt zitten. ;) En ik vind hem niet veel beter dan de stock cooler koelen. (Lees: Met deze koeler ga je niet goed de 3GHz halen vrees ik, tenzij je aan 70+ graden wilt zitten :X )
(bron: http://www.pureoverclock.com/review.php?id=642&page=4)

[ Voor 8% gewijzigd door MensionXL op 07-10-2007 11:18 ]

Goedkoop bellen via VoIP

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
MensionXL schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 11:14:
Waarom kies je trouwens voor een P5K? Is een Gigabyte bordje niks voor jou? Deze worden zoieso al minder warm (=minder energieverbruik) en hoef je dus ook minder te koelen, en ze bieden genoeg features om over te klokken.
Qua koelen van de CPU zal het weinig schelen, maar het zijn inderdaad behoorlijk goedkope en mooie bordjes, en ze klokken prima.
Verder heb ik een persoonlijke voorkeur voor GB en afkeer voor Asus, maargoed, da's offtopic :P
Tevens raad ik je ook aan om in plaats van een Arctic Cooling Freezer 7 Pro een Scythe Mugen of Zalman CNPS9700-LED te nemen. Ik denk niet dat je onder stress met een kleine 50db(A) wilt zitten. ;) En ik vind hem niet veel beter dan de stock cooler koelen.
(bron: http://www.pureoverclock.com/review.php?id=642&page=4)
Dat scheelt toch nog behoorlijk wat tov de standaardkoeler hoor, en als je in de kast naast de koeler gaat meten is elke koeler luidruchtig :P

Maar inderdaad, omdat de Q processoren een koperen basis in de koeler hebben is het verschil minder, en een Mugen is een leuk ding ja :) CNPS9700 is trouwens weer niet veel beter dan de Freezer, maar wel veel duurder, ik zou toch voor een Scythe gaan dan, als je het goed wilt doen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door TheZeroorez op 07-10-2007 11:21 ]

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

TheZeroorez schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 11:21:
[...]
Qua koelen van de CPU zal het weinig schelen, maar het zijn inderdaad behoorlijk goedkope en mooie bordjes, en ze klokken prima.
Verder heb ik een persoonlijke voorkeur voor GB en afkeer voor Asus, maargoed, da's offtopic :P
Waarom vertel je dit dan? 8)7
Dat scheelt toch nog behoorlijk wat tov de standaardkoeler hoor, en als je in de kast naast de koeler gaat meten is elke koeler luidruchtig :P
Ik heb bij veel mensen een Intel stock cooler gehoord, en die hoor je gewoon idle zelfs al keihard blazen. (Waarschijnlijk verkeerde instellingen, neem ik aan.) En aangezien de Arctic net zoveel geluid maakt om hem redelijk koel te houden, lijkt me dit nou niet echt zo optimaal. :P
Maar inderdaad, omdat de Q processoren een koperen basis in de koeler hebben is het verschil minder, en een Mugen is een leuk ding ja :) CNPS9700 is trouwens weer niet veel beter dan de Freezer, maar wel veel duurder, ik zou toch voor een Scythe gaan dan, als je het goed wilt doen ;)
Yeah right. Wat die Arctic doet met een dual-core, haalt mijn CNPS9700 op een quad-core. Dus dat klopt niet helemaal wat je nu zegt :P

[ Voor 21% gewijzigd door MensionXL op 07-10-2007 12:37 ]

Goedkoop bellen via VoIP

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:44

JT

VETAK y0

Crucial Ballistix PC6400 heb je voor 90 euro bij Funprice.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
MensionXL schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 12:34:
[...]

Waarom vertel je dit dan? 8)7
Iets met tikken, en geen zin meer om het daarna te deleten, als je je conclusie opnieuw getrokken hebt 8)7
[...]

Yeah right. Wat die Arctic doet met een dual-core, haalt mijn CNPS9700 op een quad-core. Dus dat klopt niet helemaal wat je nu zegt :P
Heeft vooral met de mounting te maken, soms gaat dat goed, soms niet, ligt net aan je moederbord/koeler/etc. s775 pushpins zijn el-cheapo, en als die van je CNPS net wat beter zijn of wat beter aanstrakken met jouw moederbord, scheelt dat enorm veel.

Verschil in performance als je ze beide met bouten vast zet is er nog zeker, maar het verschil in prijs is er simpelweg te groot voor, en er zijn betere alternatieven.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:59

_Apache_

For life.

Reken maar dat er ook nog wat rek zit in die videokaart, heb hem zelf en mag er flink van genieten..

Van de standaard ( al hoge clocks op 600 om 900 ) gaat hij nog een dikke 15% sneller nu, dit kan je bereiken met AtiTool :)

[ Voor 3% gewijzigd door _Apache_ op 07-10-2007 13:32 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

Verwijderd

Topicstarter
Tnx voor alle reacties zover.

Opsomming:
- advies om een Gigabyte bord te gebruiken
- andere koeler
- misschien ander merk geheugen met micron chips

Antwoord:
- Ik had eerst de GigaByte P35-DS3R in gedachte, zou dit dan een 'betere' optie zijn. Of adviseren jullie een ander type?
- Ik ga een ander type koeler zoeken: Scythe Mugen SCINF-1000. Is deze naar de smaak?
- Ander merk geheugen? Wat denkt u van G.E.I.L. 2 GB DDR2-800 (GX22GB6400UDC)

Ik bestel de pc via mijn werk en ben voor dit project gebonden aan 1 leverancier, waardoor ik niet de keuze heb uit alle merken (wel 95% gok ik zo)

Verwijderd

Naja, ik heb zelf een DS3R en een Infinity en ik kan zeggen dat het goed werkt :P. Ik ben het eigenlijk met alle opmerkingen wel eens. Quads zijn nog al warm en is een extra grote koeler wel aan te raden. Een Infinity is een van de betere, maar niet de beste. Thermalright 120 Ultra-Xtreme en Tuniq Tower 120 worden beter geacht, maar zijn ook duurder. De ultra xtreme heeft ook wat mounting problemen en moet vaak gelapt worden.
http://www.hardware.info/...bGNkbZg/viewgroup/#result

800mhz geheugen is wel voldoende. Ik denk dat je die quad niet op 3,6GHZ gaat krijgen. 400FSB met multi op 8 is denk ik wel het max. Toch zijn er uitzonderingen hoor :D. Ik heb een aantal tweakerts gezien die wel hun quad met lucht op 3,6 hebben lopen. CAS is niet zo heel belangrijk bij intel. Er zit cache in de memory controller en die zorgt altijd voor vertraging. Geil geeft ook levens lang garantie dacht ik. Ik ben zelf niet zon geheugen overclocker dus daar kan ik je niet zo veel over vertellen.

De DS3R is idd beter imho. Intel raid functie en ultra durable 2. Dat zorgt voor een lagere temperatuur.

Edit:
Kijk anders ook naar de 2900pro. Die is goedkoper maar heeft een groot overclock potentieel en heeft een XT core. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2007 18:51 ]

• Chesta
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-11-2025
G92 komt aan het eind van deze maand, is goedkoper en waarschijnlijk een stuk sneller dan een 8800GTS

End of Transmission

• MilaNL
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-01 17:50
G92 wordt toch de 8800GT?
Dat klinkt minder snel dan de 8800GTS...

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-01 21:15

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

MilaNL schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 18:56:
ding gaat om en nabij de gtx snelheden halen...........niet altijd op uiterljik afgaan ;)

T60P Widescreen

Verwijderd

MilaNL schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 18:56:
10k 3D mark 06. Das net boven de 8800GTS. Maar kan ook komen dat ze een uber proc er in hebben gehad wat die score haald. Ik haal het met mijn overclocked 8800GTS ook.

nieuws: Foto's en benchmarks GeForce 8800GT opgedoken

Het komt van de inquirer dus jah... pak er maar een kilo zout bij :9
Seesar schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 19:06:
[...]

ding gaat om en nabij de gtx snelheden halen...........niet altijd op uiterljik afgaan ;)
Snelheid of score? We weten nog niet eens hoeveel shaders dat het ding heeft, dus al loopt ie harder, moet ie wel genoeg shader power hebben om een hogere score/fps te halen.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2007 19:17 ]

Verwijderd

Ik heb m hier nog niet voorbij zien komen en hij is ook niet zo bekend volgens mij, maar misschien vind je dit een alternatief voor de Scythe/ Zalman/Thermalright: Silentmaxx Frostbite Pro.

Deze link voor een vergelijking met Scythe/Thermalright.

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:39
Ik ben zeker de enige botte lul (van de oude "zoek het eens op" stempel), maar dit is toch niet iets om een topic voor te openen? Of gaan we hier nu ook samenstelling adviseren in het overclock forum...
Er loopt een heel topic over de puik oc'ende Gigabyte P35's, voor geheugen is ook een topic en ook voor quad's is een topic..

Volgende maand komt de 2950xt, daar kan je ook nog op wachten :+

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-01 19:37
je kan ook kiezen voor de intel xeon x3210, die is goedkoper dan de q6600, heeft alleen een lagere multiplier. was paar weken geleden een artikel over op de FP. gewoon socket 775

Processortype Xeon Quad Core
Processornr. X3210
Snelheid 2.13 GHz
Systeem Bus 1066 MHz
Platform Socket 775
L2 cache 8192 KB
pricewatch: Intel Xeon X3210 (S775, 4x 2.13GHz, 8MB, 1066MHz FSB, Boxed)

VS.

Processor Type Core 2 Quad
Processornr. Q6600
Snelheid 2.4 GHz
Systeem Bus 1066 MHz
Platform Socket 775
L2 cache 8192 KB
pricewatch: Intel Core 2 Quad Q6600

scheelt toch wel 40 euro in de prijs en als je 3ghz wilt halen moet je je fsb naar 375 halen wat opzich wel te doen is bij een leuke moederbordje van de nieuwe generaties.

en wat weinig met overclocking te maken heeft maar handig kan zijn is om 2x250GB aan HD te nemen inplaats van 1 van 500GB en ze dan in raid zetten wat een stuk sneller gaat en om de extra processor kracht hoef je het ook niet te laten met zo'n quad-core.

edit: het FP artikel: nieuws: Xeon X3210 tot ongekende hoogte gebracht

ds3r van gigabyte lijkt mij ook goed, die raad ik nu een vriend aan.

november komt trouwens ook een nieuwe reeks intel cpu's op de markt (endelijk de penryns). dus als het nog ff duurt voor je een nieuwe pc koopt kan deze info weer verouderd zijn.kan je echt niet wachten dan een van de bovenstaande twee.

[ Voor 27% gewijzigd door svenk91 op 10-10-2007 13:07 ]

• Cozm0
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-04-2025

Cozm0

Unf!

Toch ff dit topic kapen ;)

Ik haal de zelfde setup (zeer binnenkort)
Q6600 (G0) met Scythe Mugen
Asus P5K
GF9600GT

Ik ben ook nog van de potlood op CPU generatie en niet meer bij met de laatste HW trends.

Ik heb een berg topics doorgenomen en zit nog met een vraag:
Er moet nog geheugen in, maar welke is "handiger" qua setup.
DDR2 800 of 1066 MHz?

Doel: Q6600 van 2.4 naar 3.0 GHz

Edit: niet gezien dat het topic een jaar oud was, keek alleen naar oktober

[ Voor 18% gewijzigd door Cozm0 op 23-10-2008 15:15 ]

| Specs! | IRC is just multiplayer notepad | }:O |

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Cozm0 schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 15:07:
Toch ff dit topic kapen ;)

Ik haal de zelfde setup (zeer binnenkort)
Q6600 (G0) met Scythe Mugen
Asus P5K
GF9600GT

Ik ben ook nog van de potlood op CPU generatie en niet meer bij met de laatste HW trends.

Ik heb een berg topics doorgenomen en zit nog met een vraag:
Er moet nog geheugen in, maar welke is "handiger" qua setup.
DDR2 800 of 1066 MHz?

Doel: Q6600 van 2.4 naar 3.0 GHz

Edit: niet gezien dat het topic een jaar oud was, keek alleen naar oktober
Lees de FAQ's maar eens door of Google is namelijk wel heel simpel. :>
Hint: FSB, MHz geheugen.
;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:49
Tja, dit is wel een oud topic. En dit soort dingen zijn inderdaad wel te achterhalen via wat zoekwerk :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.