Toon posts:

Promise RAID 0+1 array damaged?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Om te beginnen heb ik een Windows 2000 server met twee promise raid controllers. Één van de twee controllers melde mij vanavond dat twee van de vier schijven die in RAID 0+1 stonden offline waren. Vroeger had ik dezelfde configuratie in RAID0 staan waarbij promise mij verteld had dat ik de array handmatig weg kon gooien zonder de MBR te wissen en een nieuwe array kon aanmaken. Dit werkte prima voor de RAID0 array des tijds, maar met mijn RAID1+0 werkt het kennelijk niet.

Het probleem is dat hij niet meer wil booten, en in de disk manager van Windows 2000 server ziet hij wel twee partities op die array maar beide partities zijn damaged. Heeft iemand ervaring met deze kwestie? En of een oplossing hiervoor?

Achteraf had ik misschien beter kunnen rebuilden, alleen dit kon alleen in de bios en duurt enorm lang. De data was namelijk niet weg aangezien hij prima op twee van de vier schijven wou booten en deze kwestie met RAID0 wel gewoon werkte.

Ik heb het vermoeden dat de data er nog gewoon op staat, ook omdat de partities er nog keurig staan in de juiste grootte. Maar de vraag is, hoe repareer ik die array of die partities zodat ik weer bij de data kan en weer kan booten van de server.

Groetjes Vincent

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-02 20:53

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Dat arrays en partities nog bekend zijn wilt niet veel zeggen, dat is informatie die ergens aan het begin of eind van een schijf staan (ertussen in kan dus vanalles fout zijn).

Maar ik begrijp het verhaal niet, geeft WebPAM je nu de optie om te rebuilden ja of te nee? Die optie valt niet ineens weg neem ik aan :s.

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• MoBi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-02 15:09
Om welke promise raid controller gaat het?

Volgens mij zit je te lullen, want ik voel nattigheid....

Verwijderd

Topicstarter
Nou misschien is het stom van mijzelf geweest want in het begin zag ik in Windows dat hij kon rebuilden, maar niet het juiste kanaal namelijk kanaal 1. En ik moest juist kanaal 2 rebuilden, want kanaal 1 deed het prima, anders kon ik niet opstarten namelijk.

In de BIOS van de Promise Fasttrak 100 TX2 kon ik kanaal 2 wel rebuilden maar dit duurde uren, en dus heb ik dit niet gedaan maar de schijven in kanaal twee handmatig weer geasigned in de array. Hierdoor zei de controller dat de array weer functional was maar wou hij niet meer opstarten, wat hij voor het re-asignen dus wel deed. Mijn vermoeden is dus dat de informatie in de array nu niet meer klopt na het re-asignen waardoor Windows 2000 niets meer van de partities snapt.

Kan het omdat de informatie op de schijven in kanaal 1 het meest actueel zijn en die op kanaal 2 niet omdat die een tijdje offline geweest is dat hij nu niet meer samen wil werken omdat ze weer handmatig in één array staan zonder rebuild?

Nu was het gisteravond vrij laat nog en had ik zo net nog het idee om misschien weer naar de server toe te gaan en kanaal twee gewoon los te trekken, qua kabels dan. Dan heb ik dezelfde situatie gecreeerd voor de controller als voor dat ik ging re-asignen, namelijk alleen kanaal 1 online en kanaal 2 offline. Misschien wil hij dan wel weer booten, en dan kan ik snel backups maken.

Is dit verstandig of hebben jullie betere ideeen? Mijn server is namelijk offline nu, en durf niet echt veel acties meer te ondernemen omdat ik bang ben mijn data definitief kwijt te zijn. Met name wat webdesign werk wat nog niet online staat op het internet en waar ik weken mee bezig geweest ben.

Ik hoop dat jullie ideen hebben

Verwijderd

Topicstarter
De oplossing om bij mijn data te kunnen komen was niet zo heel moeilijk, ik heb de array weg gegooid en een nieuwe RAID0 array gemaakt met de schijven op alleen het eerste kanaal. Nu kon ik de server booten en bij mijn data komen om een backup te maken.

Verder nog steeds raar dat die Fasttrak 100 TX2 soms één keer in het jaar ongeveer schijven mist in zijn array terwijl ze toch echt goed zijn en goed verbonden. Heb alles ge-aard en dure rounded shielded cables tussen de controller en schijven. Ook heb ik al een andere controller erin gezet van hetzelfde type om uit te sluiten dat de controller stuk was. Heb het apparaat al geflashed en al andere schijven erin gezet. Intussen heeft de server al een andere kast mainboard, processor en geheugen gekregen en nu gebeurd het dus weer.

Verder heb ik ook nog een Fasttrak 150 SX4 RAID5 controller, die heeft helemaal geen problemen. Maargoed, de mensen die dus ook een soortgelijk probleem hebben, dit mocht welles helpen, dat deed het bij mij in iedergeval wel.