Toon posts:

Nieuw compie nu al een heethoofd...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vanmiddag heb ik mn nieuwe compie in elkaar gezet. Alles goed gegaan gelukkig, maar mn videokaartje wordt errug warm, hij hangt steeds rond de 69 graden. De rest blijft wel lekker koeltjes (mobo 42, cpu 31, schijf 33).

What's going on?

Tis een MSI VGA GeForce NX8600GTS 256 MB, PCI-e 16x

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-05 14:26
Misschien worden die kaarten standaard wel zo warm? (kun je zelf best opzoeken mbv google etc.)
En wanneer heb je deze temperatuur (idle/stressed) en welk programma gebruik je om dit te meten.

Heb je ook last van haperingen, foutmeldingen of reboots tijdens intensief gamen?

Beetje basic zo nog...

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-05 12:16
69°C is helemaal niet zo warm voor een videokaart, wat je ook wel had ontdekt als je even had gezocht.

The devil is in the details.

Verwijderd

Topicstarter
Ja tis zo basic omdat ik nog bijna niets met de comp heb gedaan :-) Windows staat er net een uur op, ik heb nog niet eens gegamed...

Ik heb Everest (en speedfan voor dubbelcheck) gebruikt om de temp te bekijken. En van reboots of haperingen heb ik totaal geen last.

Idle zou de kaart rond de 50 moeten zijn, maar hij is dus idle 69..

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-05 14:26
Als ie echt boven de te verwachten temperatuur is, en je hebt de standaard fan erop dan lijkt het me gewoon een kwestie van RMA toch?

• Colan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-04 15:18

Colan

sucks @ solderen

heb je niet gewoon de passief gekoelde versie? dan is 69 graden niet zo'n probleem hoor
waar heb je trouwens vandaan dat hij 50 graden hoort te zijn idle?

Simplicity is de bom...

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Temperatuur is prima.

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-05 12:49
Colan schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 01:44:
heb je niet gewoon de passief gekoelde versie? dan is 69 graden niet zo'n probleem hoor
waar heb je trouwens vandaan dat hij 50 graden hoort te zijn idle?
Dit klopt helemaal. Een passieve GPU koeler wordt vanzelf veel warmer dan een actief gekoelde GPU. Als de kaart actief gekoeld is en 69 graden is, dan moet je toch even gaan kijken waar het apparaat staat, in wat voor een kast en de mogelijkheid tot meer casefans.

Al is 69 nog geen ramp. Maar ik zou dan bang zijn dat hij tijdens het gamen richting de 80 of 90 graden schiet. En dan kan wel een ramp worden dan.

Je moet toch wat meer informatie geven om wat meer reacties te krijgen. Je gegeven informatie is erg mager.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:38
Opzoeken wat maximale temp is van je videokaart.
Dan videokaart belasten en dan kijken wat de temp is. Ik zie het probleem niet.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-05 12:16
AvanCade schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 11:26:
[...]

Al is 69 nog geen ramp. Maar ik zou dan bang zijn dat hij tijdens het gamen richting de 80 of 90 graden schiet. En dan kan wel een ramp worden dan.
Nee, dat kan het niet :z Een videokaart kan met gemak 100°C worden. Niet dat je dat echt wilt, maar het is niet zo dat je videokaart binnen een dag overlijdt als ie een tijdje boven de 80°C komt.

The devil is in the details.

• tooter
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-06-2023
Hej ik heb ook een tijdje die pasieve 8600 gt gehad ( fatality edition).
Ik heb gewoon een 8 cm fan op de heatsink gelegd en was van die warmte af.
Idle was de kaart 36 graden en stressed ( bioshock, moh airborne) 42 graden.
Voor dat ik de fan er op liggen had ik idle een temperatuur van 58 graden,
En stressed een temp van 65.

Ik weet niet of je der wat aan hebt ma bij mij heeft het geholpen :)

[ Voor 15% gewijzigd door tooter op 07-10-2007 16:47 ]

hehe gek onnie

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

eeens met Hahn, een 6800GT mag 135 graden worden voordat hij zich terug begint te clocken, niet dat die temperatuur goed is maar als het echt zo acute schade zou opleveren zouden ze het wel op 100graden Celsius hebben gezet oid.
dus zolang hij onder de 80 a 85 graden blijft zou ik me helemaal nergens druk over maken..

verder heb je nu een passieve of niet?
en probeer sowieso je airflow een stuk te verbeteren. dat kan nooit kwaad, zeker als het in de zomer warm is

[ Voor 6% gewijzigd door GoldenSample op 07-10-2007 14:26 ]

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:14

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Het geven van wat meer specificaties kan geen kwaad.
Zoals gezegd, heb je een actief of passief gekoeld model?
Hoe is je airflow?
Dat soort dingen.

Een videokaart kan best hoge temperaturen verdragen. De GeForce 6800 hier gaat pas met zijn snelheden stoeien als hij 127C bereikt. Het maximale wat er verdragen kan worden zal daar dus boven liggen.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
Het is een passief gekoelde kaart, mn airflow is redelijk heb aan de voorkant en zijkant een intake fan zitten en aan de achterkant een outtake fan, plus de outtake van mn voeding (Corsair 520). Van alle fans is de airflow duidelijk voelbaar in de kast. Het is dan geen Antec 900 of Coolermaster case maar zeker een redelijk goeie airflow..

Wat ik ook best vreemd vind is dat de mobo-temp hoger is dan de CPU temp:
Temperatures (idle):
Motherboard 47 °C (117 °F)
CPU 31 °C (88 °F)
Aux 34 °C (93 °F)
GPU 67 °C (140 °F)
Seagate ST3250620NS 35 °C (95 °F)

Ik lees namelijk op veel fora dat CPU-temps van comps hoger liggen dan mobo-temp... (of lees ik arabisch?)

Nog meer specs nodig? :-)

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:28

lier

MikroTik nerd

Moederbord specs ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
Tis een GigaByte GA-M52S-S3P (weet niet hoe links werken dus moet je zelf helaas even zoeken op sallandautomatisering.nl of een andere site..)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2007 14:11 ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:28

lier

MikroTik nerd

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
Ghehe ja precies, die dus :-P

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 13:59:
Wat ik ook best vreemd vind is dat de mobo-temp hoger is dan de CPU temp:
Temperatures (idle):
Motherboard 47 °C (117 °F)
CPU 31 °C (88 °F)
Aux 34 °C (93 °F)
GPU 67 °C (140 °F)
Seagate ST3250620NS 35 °C (95 °F)

Ik lees namelijk op veel fora dat CPU-temps van comps hoger liggen dan mobo-temp... (of lees ik arabisch?)

Nog meer specs nodig? :-)
Bij mij is dat ook het geval hoor, niets mis mee. Mn cpu zou volgens speedfan (core temp) 21c zijn, kan ook wel, heb mn raam open en de koele lucht stroomt binnen. Mijn NB zou respectievelijk 34c zijn.

Dit met:

AMD Opty 170 @ 2600mHz (TT Big Typhoon + Papst 4412fgl)
Abit KN8 SLI (nForce 4 chipset), passieve koeling (Silent OTES)
Speedfan v4.32

Instagram / YouTube

Verwijderd

Topicstarter
Ondertussen nieuwe kast gekocht (Antec Nine Hundred) en videokaart loopt lekker op 44 graden.

Alleen nu is mn mobo-temp 55 graden :? I seem to be doing something wrong...

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:56
Je maakt je denk ik echt een beetje druk om niks, videokaarten kunnen heel wat hitte verdragen. Zolang er geen artifacts / storingen of vastlopers voorkomen is er echt niks aan het handje. Ik begrijp niet dat je nu opeens een andere kast hebt aangeschaft?

Verwijderd

Topicstarter
De videokaart is nu ook het probleem niet meer: door de nieuwe kast met zeer fijne airflow is die een stuk koeler (vandaar de nieuwe kast, oude was een baggerkast van 15 euro).

Het probleem nu is mijn moederbord die op 55 graden staat in Everest, terwijl die in de vorige kast niet hoger dan 44 graden uitkwam :-)

In de bios zie ik nergens een mobo-temp staan om te dubbelchecken, alleen een system-temp van 27 graden en een gpu-temp van 44 graden
Pagina: 1