Lieve Tweakervriendjes
,
Voor iets minder dan een half jaar geleden heb ik een auto gekocht van een leasemaatschappij. Na lang wikken en wegen hebben we toendertijd besloten om toch maar tot de koop over te gaan. Het is een auto uit september 2003 en de aanschafprijs was €10.500,- Het was een flinke greep in de buidel maar dan mag je toch ook verwachten dat je er weer een paar jaartjes tegenaan kan.
Nu moest mijn auto zoals elke auto voor de jaarlijkse APK. Het leek mij niet meer dan logisch dat deze daar zo doorheen zou lopen maar helaas was dit niet het geval, de stuurkogels zijn versleten, de handrem werkt niet naar behoren en de rechterachterband is teveel afgesleten. Ik heb met de auto sinds aanschaf ~13.000 KM gereden (waarvan zeker 3.500KM naar spanje deze vakantie en de rest voor 90% woon-werk verkeer op de autosnelweg 60KM/dag)
Het zijn natuurlijk niet de ergste dingen maar ik had toch minimaal verwacht dat de auto zo door de keuring zou gaan. Ik heb met het leasbedrijf gebeld en gevraagd hoe het zit met garantie, zij geven aan dat dit allemaal 'slijtende onderdelen' zijn en dat dit niet onder garantie valt de garantie geldt alleen voor de motor en de versnellingsbak.
Toch was dit voor mij geen bevredigend antwoord en ben eens gaan zoeken naar de wettelijke garanties voor tweedehandsauto's. op deze pagina staat hetvolgende te lezen:
Ben ik nou te naief om te denken dat de auto zomaar door de keuring zou rollen of zijn mijn verwachten wel degelijk gegrond? Ben ik nou te verwachtingsvol van de auto of is het niet meer dan logisch dat een auto van 10.500,- na een half jaar nog zo door de keuring rolt?
Voor iets minder dan een half jaar geleden heb ik een auto gekocht van een leasemaatschappij. Na lang wikken en wegen hebben we toendertijd besloten om toch maar tot de koop over te gaan. Het is een auto uit september 2003 en de aanschafprijs was €10.500,- Het was een flinke greep in de buidel maar dan mag je toch ook verwachten dat je er weer een paar jaartjes tegenaan kan.
Nu moest mijn auto zoals elke auto voor de jaarlijkse APK. Het leek mij niet meer dan logisch dat deze daar zo doorheen zou lopen maar helaas was dit niet het geval, de stuurkogels zijn versleten, de handrem werkt niet naar behoren en de rechterachterband is teveel afgesleten. Ik heb met de auto sinds aanschaf ~13.000 KM gereden (waarvan zeker 3.500KM naar spanje deze vakantie en de rest voor 90% woon-werk verkeer op de autosnelweg 60KM/dag)
Het zijn natuurlijk niet de ergste dingen maar ik had toch minimaal verwacht dat de auto zo door de keuring zou gaan. Ik heb met het leasbedrijf gebeld en gevraagd hoe het zit met garantie, zij geven aan dat dit allemaal 'slijtende onderdelen' zijn en dat dit niet onder garantie valt de garantie geldt alleen voor de motor en de versnellingsbak.
Toch was dit voor mij geen bevredigend antwoord en ben eens gaan zoeken naar de wettelijke garanties voor tweedehandsauto's. op deze pagina staat hetvolgende te lezen:
Maar goed, alles is relatief. In het stuk staan geen tijden maar alleen dat het product 'degelijk' moet zijn en dat het moet voldoen aan 'conformiteit'.Heb ik recht op garantie bij aanschaf van een tweedehands auto?
Wanneer u een auto koopt, of wat voor een product dan ook, moet de verkoper leveren wat is overeengekomen. Een juridisch woord hiervoor is conformiteit. Deze conformiteit staat los van de garantie. Als u bijvoorbeeld een auto koopt mag u verwachten dat de motor het doet en dat de auto geschikt is voor normaal gebruik. Als naar een week de auto olie begint te lekken is er sprake van non-conformiteit. Dit mankement mocht u tijdens de koop niet verwachten. De verkoper moet de auto repareren, niet vanwege de gegeven garantie, maar omdat hij niet geleverd heeft wat u mocht verwachten. Vaak denken consumenten dat als de verkoper geen garantie heeft gegeven hij geen recht heeft op reparatie. Dit is dus niet juist. Garantie is een service van de verkoper die los van de conformiteiteis staat. Kortom u hebt recht op een goed en degelijk product. Ontstaan er problemen dan moeten die hersteld worden, ongeacht of er wel of niet garantie is gegeven. Ook als de garantieperiode is verstreken dan nog bestaat de conformiteiteis. Bij dit alles moet u ook kijken naar het tijdsbestek. In het geval van de auto is het niet redelijk om na 10 jaar de verkoper aan te spreken vanwege een olielekkage. Verder is het krijgen van garantie geen recht of plicht van de (ver)koper, maar een service, die naast de wettelijke plicht tot conformiteit staat.
Ben ik nou te naief om te denken dat de auto zomaar door de keuring zou rollen of zijn mijn verwachten wel degelijk gegrond? Ben ik nou te verwachtingsvol van de auto of is het niet meer dan logisch dat een auto van 10.500,- na een half jaar nog zo door de keuring rolt?
Panta Rei "Alles stroomt en niets is blijvend;alles vergaat en niets blijft ooit hetzelfde."