Vaag Bios/Coldboot probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 256 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MarcoHenken
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-12-2025

MarcoHenken

Grafisch Ontwerper

Topicstarter
Laatst nieuwe pc aangeschaft en meteen in elkaar laten zetten.
Specs:
Processor: Intel Core 2 Duo E6750
Moederbord: Gigabyte P35 DS4
Geheugen: G.E.I.L. 2 GB DDR2-800 Kit
Voeding: Seasonic S12II-430HW
Harde schijf: Seagate Barracuda 7200.10 2x320GB

En in de bios het volgende veranderd:
Cpu @ 7 X 400 MHz
Extreme
Geheugen + 0,30V en latencies op 4-4-4-12.

Nu is echter het probleem dat als ik mijn pc opstart vanaf een cold boot, hij moeilijk doet met opstarten. Ik druk m aan en na 2 seconden reset hij zich weer en boot hij weer opnieuw, na 2 seconden reset hij zich weer en boot hij weer opnieuw etc. Dit herhaalt zich 6 tot 10 keer en dan boot hij eindelijk wel goed. Maar niet onder de genoemde instellingen zoals hierboven beschreven.
En als ik dan weer in de bios kijk staat alles weer alles weer normaal (defaults).

Als ik de instellingen in de bios weer verander nadat de pc al een tiijdje heeft aangestaan, geen probleem! Hij boot goed en onder de juiste instellingen.
Echter vanaf een cold boot krijg ik die restart sessie weer en zijn de juiste instellingen weg.

Ik vraag mij werkelijk af wat hier aan de hand is.
We hebben de batterij van het moederbord al vervangen maar dat mocht niet baten.

Help? :/

Verwijderd

vervelend je probleem met opstarten......ik zelf heb nog een dfi 3200 s939 mb met een opteron 165.....
dit moederbord had ook last van opstart problemen......windows liep gewoon vast.... na meerdere keren opstarten was dit weg..... heb van alles geprobeerd.......tot dat ik gewoon nadat ik de power er op had gezet , 5 minuten later de aan knop indrukte, en hij starte gewoon door.....nu start ik mijn pc altijd zo op...hoort wel niet maar het probleem is hier door wel verholpen....waarschijnlijk hebben bepaalde componenten wat "spanning " of warmte nodig op het bord, om goed te kunnen functioneren... anders zou ik het bij mijn geval niet uit kunnen leggen......misschien moet je dat ook eens proberen....succes... ;) ;)

• MarcoHenken

MarcoHenken

Grafisch Ontwerper

Topicstarter
Ja maar elke keer na dat vreemde opstarten zijn mijn Bios instellingen ook weer terug naar normaal.

Verwijderd

kan 800 mhz geheugen latencies van 4-4-4-12 hebben dan?

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 22:29:
kan 800 mhz geheugen latencies van 4-4-4-12 hebben dan?
Waarom niet?

• Nyana
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-01 23:13

Nyana

Who?!

Het lijkt me in eerste instantie ook aan je geheugen te liggen..
Probeer ff default value bij de ddr config.
Draai indien dit nog niet helpt ff memtest oid.

Welke voltages geeft je bios weer? 12+ 12- etc?

• bassie
Nyana schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 15:03:
Het lijkt me in eerste instantie ook aan je geheugen te liggen..
Probeer ff default value bij de ddr config.
Draai indien dit nog niet helpt ff memtest oid.

Welke voltages geeft je bios weer? 12+ 12- etc?
Zou een dmm pakken voor voltages, veel beter.

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

HaTe

haat niet

mch voltage verhogen heeft bij mij geholpen!
Ik heb Gigabyte GA-965p-S3

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

• papmetklonten
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-01 09:34
Ik heb een zelfde soort probleem met mijn moederbord.

Soms als ik de pc start vanaf een cold boot doet hij ook heel moeilijk. Dan moet ik de pc handmatig herstarten en dan zijn mijn bios instellingen weg (gebeurd ook met default instellingen zonder te overclocken.

Ik ga dit topic maar eens in de gaten houden kijken wat eruit komt.

Asus Striker Extreme nForce 680i SLI, SATA2 RAID
Be Quiet Powersupply Dark Power Pro 600W
Intel Core 2 Duo E6400
OCZ 2x1GB DDR2 SDRAM PC6400 CL4.0 Gold
MSI Videokaart PCI-e GeForce 8800GTS OC 320MB
Western Digital 250GB SATA300 16MB, WD2500YS
Western Digital 750GB SATA300 16MB, WD7500AAKS

• MarcoHenken

MarcoHenken

Grafisch Ontwerper

Topicstarter
ha nog iemand met het probleem!

• bassie
papmetklonten schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 15:36:
Ik heb een zelfde soort probleem met mijn moederbord.

Soms als ik de pc start vanaf een cold boot doet hij ook heel moeilijk. Dan moet ik de pc handmatig herstarten en dan zijn mijn bios instellingen weg (gebeurd ook met default instellingen zonder te overclocken.

Ik ga dit topic maar eens in de gaten houden kijken wat eruit komt.

Asus Striker Extreme nForce 680i SLI, SATA2 RAID
Be Quiet Powersupply Dark Power Pro 600W
Intel Core 2 Duo E6400
OCZ 2x1GB DDR2 SDRAM PC6400 CL4.0 Gold
MSI Videokaart PCI-e GeForce 8800GTS OC 320MB
Western Digital 250GB SATA300 16MB, WD2500YS
Western Digital 750GB SATA300 16MB, WD7500AAKS
Probeer wat met voltages te spelen.

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02:50

Zygivt

Evenaren en overtreffen

+0.3V op je geheugen is volgens mij redelijk wat. Heb je de boel al eens stock geprobeert?

• MarcoHenken

MarcoHenken

Grafisch Ontwerper

Topicstarter
Zygivt schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 23:16:
+0.3V op je geheugen is volgens mij redelijk wat. Heb je de boel al eens stock geprobeert?
Nog niet, want alles ik in de bios op 'optimized defaults' zou zetten, dan zijn mijn raid 0 instellingen ook weg zei iemand die ik goed ken (hij heeft immers deze instellingen in de bios toegepast).

• The_nv40_man
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-06-2022
Dat was ik dus. RAID instellingen in zoverre dat met optimized defaults de ICH9R weer op non-RAID komt te staan.

Maar uiteraard zou je mem voltage wel op standaard kunnen proberen. Alleen is het door G.E.I.L genoemde voltage 2,1 volt (+0,30). 4 4 4 12 zijn de timings van dit geheugen dus ook dat moet gewoon kunnen.

• MarcoHenken

MarcoHenken

Grafisch Ontwerper

Topicstarter
Maar je kunt dus de ICH9R weer simpelweg op RAID zetten nadat ik optimized defaults heb toegepast?

• Jakkus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-01 16:28
Ik heb even met Marco naar CPU-Z gekeken, en er is blijkbaar iets fout gegaan, want zijn geheugen is 5-5-5-18 :P

If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning: just as, if there were no light in the universe and therefore no creatures with eyes, we should never know it was dark. Dark would be without meaning - C.S. Lewis

• MarcoHenken

MarcoHenken

Grafisch Ontwerper

Topicstarter
Hmm ik kwam net thuis, de pc heeft zo'n 3 uur uitgestaan.
ALLES staat op defaults in de BIOS (op raid enabled na dan).
EN NOG 11 keer achter elkaar resetten bij het booten.
EN dan pakt ie m ineens wel.

Vraag me echt af wat dit is.

• The_nv40_man
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-06-2022
Jakkus schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 17:17:
Ik heb even met Marco naar CPU-Z gekeken, en er is blijkbaar iets fout gegaan, want zijn geheugen is 5-5-5-18 :P
Daar is niet iets fout gegaan, dat zijn gewoon de vrij conservatieve SPD settings van dit geheugen. De geheugenfabrikant raad 2,1 volt aan maar standaard is 1,8. Het geheugen moet wel kunnen booten op 1,8 volt dus vandaar dat de SPD settings zo langzaam zijn.

En verder vind ik dit nog steeds een raar probleem, dat vraagt om een RMA als laatste redmiddel.

• MarcoHenken

MarcoHenken

Grafisch Ontwerper

Topicstarter
Een RMA voor het mobo neem ik aan dan?

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:51

Just_I

What did you just say?

Ik heb dus exact hetzelfde probleem met mijn P35 DS4, E6600, 4GB G.E.I.L. ddr2 800Mhz. Als ik dit zo lees zijn er dus kennelijk meer mensen met exact hetzelfde probleem als wat ik heb.

Wel is het vreemd dat de boot bij soms ook na een keer doorgaat met booten als het wat warmer is op mijn kamer. Het lijkt dus echt net of de CPU eerst moet voorgloeien voor die kan starten.

Als ik de hardware van mij en marcohenken en mij met elkaar vergelijk:
- Allebei hetzelfde moederbord gelijk (ik heb rev. 1.1)
- Allebei G.E.I.L. geheugen, DDR2 800 MHz (ik heb de Black dragon series, 2*2GB)
- Allebei 2 HDD, maar niet dezelfde
Een van deze drie zal dus het probleem zijn lijkt me.

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-01 11:26
Probeer eens wanneer de computer koud is ('s avonds in de kelder ofzo) alles te verwijderen en er terug in te steken...
Ooit (met een 486) heb ik een soortgelijk probleem gehad, dat kwam door een slecht contact van een kaart die, als je hem in een warme connector steekt, net diep genoeg zit om met een warme connector contact te maken, maar niet met een koude.

• MarcoHenken

MarcoHenken

Grafisch Ontwerper

Topicstarter
Het lucht wel op dat ik niet de enige ben met dit probleem.
Mij is dus de vraag aan welk component het kan liggen en welke dus eventueel vervangen dient te worden.

• Vortex_be
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-03-2024
Nu ik dit topic door kijk begin ik te twijfelen of ik dat moederbord wel zou kopen. maar welk RAM van GEIL heb jij marco? Ik ben namelijk vanplan om hetzelfde RAM te kopen als Just_I en als jij dat RAM ook hebt dan ligt het daar mss aan. nu is de enige overeenkomst het moederbord en de CPU (ik vermoed trouwens dat het moederbord het probleem is want er zijn meer mensen met een E6600 en die hebben geen probleem).

i5 3570K|16 GB DDR3|GTX 1080TI|512 GB samsung 840 SSD - Samsung 46F8000 TV - Samsung 24" LCD - Logitech G11 + G903 + G25 + Z5500

• Jakkus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-01 16:28
Heb je de laatste BIOS er al op staan? Iemand op het Gigabyte-forum had blijkbaar een soortgelijk probleem, en daar werd het volgende op gezegd:
-System can't boot up sometimes.

+Please update the latest version BIOS to solve this problem.
Link: http://global.giga-byte.c...d/FAQ_List.aspx?FAQID=359

Edit: Je moet ook even opletten dat je de BIOS van de juiste Rev. pakt...

[ Voor 10% gewijzigd door Jakkus op 16-10-2007 19:43 ]

If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning: just as, if there were no light in the universe and therefore no creatures with eyes, we should never know it was dark. Dark would be without meaning - C.S. Lewis

• mushia
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-03-2024

mushia

In a World of LCD

Vortex_be schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 19:30:
Nu ik dit topic door kijk begin ik te twijfelen of ik dat moederbord wel zou kopen. maar welk RAM van GEIL heb jij marco? Ik ben namelijk vanplan om hetzelfde RAM te kopen als Just_I en als jij dat RAM ook hebt dan ligt het daar mss aan. nu is de enige overeenkomst het moederbord en de CPU (ik vermoed trouwens dat het moederbord het probleem is want er zijn meer mensen met een E6600 en die hebben geen probleem).
Marco heeft toch een E6750, geen E6600

Hier een lijst met overeenkomsten:
Just_I schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 12:37:
Ik heb dus exact hetzelfde probleem met mijn P35 DS4, E6600, 4GB G.E.I.L. ddr2 800Mhz. Als ik dit zo lees zijn er dus kennelijk meer mensen met exact hetzelfde probleem als wat ik heb.

Wel is het vreemd dat de boot bij soms ook na een keer doorgaat met booten als het wat warmer is op mijn kamer. Het lijkt dus echt net of de CPU eerst moet voorgloeien voor die kan starten.

Als ik de hardware van mij en marcohenken en mij met elkaar vergelijk:
- Allebei hetzelfde moederbord gelijk (ik heb rev. 1.1)
- Allebei G.E.I.L. geheugen, DDR2 800 MHz (ik heb de Black dragon series, 2*2GB)
- Allebei 2 HDD, maar niet dezelfde
Een van deze drie zal dus het probleem zijn lijkt me.

Q6600@3,2GHz (8*400) || Tuniq Tower 120 || Gigabyte P35 DS4 || Antec 900 + NeoHE Power 550 Watt || 4*1GB Kingston HyperX 4-4-4-12 || HD3850 || 2*WD-Raptor 74GB (Raid-0) || 2*Samsung Spinpoint F4 - 2TB (Raid-1) || 1*Samsung Spinpoint F1 - 1TB

• SleutelMan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-01 18:06

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Hangen en Opstartproblemen Troubleshooter
* Slaat het wel aan?Als de fans niet draaien of slechts eventjes aanslaan, dan is er mogelijk sprake van een overbelaste voeding of een kortsluiting ergens (zie onder Moederbord bij Conflicten).

Problemen bij 'koude start'? Mogelijke oorzaken/oplossingen:
* Gare/ontoereikende voeding.
* Niet-geaarde voeding.
* VCore iets verhogen.
* 4pins ATX 12V stekkertje gebruiken indien vereist door moederbord
* 24pins ATX/EPS stekker gebruiken indien vereist door moederbord
* Mocht dat allemaal op niks uitlopen, dan is veelal het mobo gewoonweg gaar.
Voor zover ik weet heb je het moederbord al uitgesloten (je had toch een ander moederbord al getest), deze quote uit PMG lijkt me nuttig, test eens een andere voeding. You never know :P

Logius | Somda | Twitter

• MarcoHenken

MarcoHenken

Grafisch Ontwerper

Topicstarter
Vandaag andere voeding erin en jaja.
HET WERKT!
Dat was dus het hele probleem.
Bedankt allemaal! >:)
Pagina: 1