Toon posts:

Belang videokaart bij 2d applicaties

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij is het zo dat de videokaart niets toevoegt aan de prestaties van je PC bij gebruik van 2d applicaties zoals Photoshop of Indesign. M.a.w: als je een PC aanschaft waarmee je alleen 2d applicaties gebruikt (en een beetje internetten), kun je uit de voeten met een goedkope videokaart (bijv. Nvidia 7300gs).
Het lijkt me dat je dan voornamelijk moet investeren in de processor en het werkgeheugen.

Toch?

Ik ben hier niet helemaal zeker van, omdat je natuurlijk wel met een hoge resolutie wil werken (hoger dan 1024x768 in mijn geval, het gaat om een 22" scherm, weet nog niet precies welke resolutie ik zal gaan gebruiken), in hoeverre speelt de videokaart dan mee op het gebied van algehele performance?

Anders geformuleerd: Klopt het dat de videokaart nooit de bottleneck zal zijn op het gebied van pc-prestaties als je alleen 2d applicaties gebruikt bij een hoge schermresolutie?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2007 19:27 ]

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:23
ja. ;)

[ Voor 38% gewijzigd door Ramon op 06-10-2007 19:29 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:07

Outerspace

Admin General Chat

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Verwijderd schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 19:25:

Anders geformuleerd: Klopt het dat de videokaart nooit de bottleneck zal zijn op het gebied van pc-prestaties als je alleen 2d applicaties gebruikt bij een hoge schermresolutie?
Afaik klopt het wat je zegt :)

Wauw, een sig!

Verwijderd

Topicstarter
Outerspace schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 19:30:
[...]

Afaik klopt het wat je zegt :)
Dus dan maakt het voor je prestaties bij gebruik van Photoshop NIETS uit of je met een 7100 GS werkt of een 8800 GTX?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2007 19:32 ]

• Blowthebullet
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-03-2023
Wat voor resolutie wil je dan gaan draaien want een hoger resolutie heeft meer rekenkracht van de GPU nodig dan een lagere resolutie.

Als je gewoon tot 1600x1200 wil gaan en alleen internet/office gebruikt dan kan je gerust een 7300GS aanschaffen.

[ Voor 20% gewijzigd door Blowthebullet op 06-10-2007 19:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Blowthebullet schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 19:31:
Wat voor resolutie wil je dan gaan draaien want een hoger resolutie heeft meer rekenkracht van de GPU nodig dan een lagere resolutie.

Als je gewoon tot 1600x1200 wil gaan en alleen internet/office dan kan je gerust een 7300GS aanschaffen maar ik twijfel of je daadwerkelijk bij beeldbewerking (bij renderen heb je een betere videokaart iedergeval nodig)
Ja, zoiets zal het worden denk ik, 1600x1200.

Dus dan maakt het voor je prestaties bij gebruik van Photoshop NIETS uit of je met een 7100 GS werkt of een 8800 GTX?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2007 19:33 ]

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-07 18:54

nIghtorius

Poef!

Blowthebullet schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 19:31:

Als je gewoon tot 1600x1200 wil gaan en alleen internet/office gebruikt dan kan je gerust een 7300GS aanschaffen.
Ligt eraan hoe het gerenderd word. b.v. 3D Studio Max rendering gebruikt geen 3D capaciteiten van je grafische adapter. Maar doet dt alles via de CPU. (dus een krachtige CPU is een must). Maar de preview word wel de 3D capaciteiten gebruikt.

Photoshop en soortgelijken gebruiken (tot zover ik weet) geen 3D capaciteiten van je grafische adapter. dus zelfs een onboard intel grafische adaptertje voldoet. (ook op hoge reso's)

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Verwijderd

Nee hoor, er zijn genoeg systemen die gebruik maken van de hardwarematige versnelling van de videokaart.

Sterker nog, ze hebben allemaal een bepaalde basis aan hardwareversnelling waardoor het niet veel uitmaakt voor 2D wat je precies pakt.

Speel je veel HD videomateriaal aan dan kun je kijken naar een videokaart met hardwarematige versnelling daarvoor. Ook in Vista kan de hele WPF op de hardware draaien wat de boel wel weer vlotter maakt en je interne geheugen ontziet.

Pas ook erg goed op voor videokaarten die gebruik maken van je interne geheugen om hun videogeheugen uit te breiden (als ze al eigen geheugen hebben), dat kan je veel performance kosten.

Als je dus gaat voor een 7300 blijf dan ver weg van de TurboCache modellen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2007 19:38 ]

• MBV
  • Laatst online: 19:02

MBV

TurboCache boeit niet: een TC-kaart zal niet slechter presteren dan een kaart (met dezelfde hoeveelheid geheugen) zonder TC. TC gebruikt je werkgeheugen pas op het moment dat het videogeheugen niet meer toereikend is.

Verwijderd

MBV schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 19:44:
TurboCache boeit niet: een TC-kaart zal niet slechter presteren dan een kaart (met dezelfde hoeveelheid geheugen) zonder TC. TC gebruikt je werkgeheugen pas op het moment dat het videogeheugen niet meer toereikend is.
Klopt, maar sommige van die kaarten hebben maar heel weinig videogeheugen waardoor je op hogere resoluties best nog wel eens last zou kunnen krijgen. Daarnaast is het prijsverschil nihil dus gewoon lekker laten liggen.

• Ultraman
  • Laatst online: 15-07 14:05

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

TurboCache wil je als het kan gewoon liever niet. Of je nou 2D of 3D werkt, dat mappen is altijd bagger.

Wat betreft het uitmaken... het maakt weinig uit. Wat je in de gaten zou kunnen houden zijn features als videoacceleratie voor leuke HD filmpjes als je van plan bent die te gaan kijken.
Verder is tegenwoordig elke kaart geschikt voor fatsoenlijk desktop werk, dat zal de bottleneck niet vormen.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
Ok,

het is me wel duidelijk nu. Bedankt iedereen voor de input.
Pagina: 1