Laser van lite-on dvd brander blijft aan

Pagina: 1
Acties:
  • 358 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• tim007
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-02-2024
beste,

het is mij onlangs opgevallen de de laser van mijn lite-on dvd brander aan blijft, ook wanneer ik de lade open doe(dan is het dus zichtbaar(zie foto's, die rode puntjes))...

Afbeeldingslocatie: http://sitevantobit.be/tim/bestanden/Lite-on_dvd_laser_on1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://sitevantobit.be/tim/bestanden/Lite-on_dvd_laser_on2.jpg

is dit normaal? of niet?

Tim

configuratie:
MOBO: ASUS A7V880
CPU: AMD athlon XP 2600+ @ 2800+
RAM: 1,25GB

dvd brander: Lite-on DVDRW SHW-16H5S

Macbook | AMD Phenom II X6 1075T | Samsung Galaxy S i9000 | Visture V10 | Lenovo Tab 2 | ZOPO ZP999

• Pruts0r
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-05-2025
Het lijkt mij dat een CD/DVD speler op een manier moet detecteren of er wel of niet een CD/DVD is ingestopt, de reflectie van een laser op zo'n schijfje of het niet doorlaten van laserlicht dat anders op een detector zou vallen is dan een goeie manier. Echter de intensiteit zal een stuk minder sterk zijn dan wanneer hij begint te lezen/schrijven. Ik zou mij er niet zo veel zorgen om maken. Zo gevaarlijk is laserlicht nu ook weer niet :)

• tim007
nja, zorgen maak ik mij niet echt(hij is zo toch al een paar dagen(zo lang heb ik het eig ng maar opgemerkt)

een soort detectie kan, maar ik denk het niet(zou eerder verwachten dat het laser-licht maar aangaat bij het dichtdoen van de lade), want mijn samsung cd-writer doet dit niet...

Macbook | AMD Phenom II X6 1075T | Samsung Galaxy S i9000 | Visture V10 | Lenovo Tab 2 | ZOPO ZP999

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

die rode lasertjes zijn de 3 tracking-lasers, die houden de lees-laser op de juiste plek in hoek, dus is het eigenlijk afhankelijk van wat de levensduur is van die laser, ik kan mij nog goed herrinneren dat een oude sony cd speler hetzelfde trekje had.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• tim007
je zegt 3 tracking lasers? ik zie echter maar 1 'branden', en als ik goed in de drive kijk(met lampje), dan zie ik er ook maar 1 :?

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

tim007 schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 23:41:
je zegt 3 tracking lasers? ik zie echter maar 1 'branden', en als ik goed in de drive kijk(met lampje), dan zie ik er ook maar 1 :?
waarschijnlijk komt dat omdat ze zo strak op elkaar staan ;)

er is eigenlijk maar 1 laser, die wordt door een prisma opgedeelt in 3 aparte stralen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Volgens mij wordt dit gebruikt door lightscribe, sinds mijn brander dit kan is er zo'n lampje.

• tim007
jan99999 schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 06:16:
Volgens mij wordt dit gebruikt door lightscribe, sinds mijn brander dit kan is er zo'n lampje.
dus bij jou zie je ook een lichtschijnsel intern wanneer je hem opendoet?

het is idd een brander met lightscribe mogelijkheden...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het zou heel goed lightscribe kunnen zijn. Ik heb hier namelijk een Samsung S183 en een Samsung S183L in mijn systeem zitten, dezelfde branders, alleen heeft de L lightscribe support, de andere niet. Bij de L zie ik idd een rood licht eruit komen, bij de normale niet.

• MortalPiso
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-02 22:29
Dit is inderdaad een lightscribe iets. Mijn HP DVD640 brander heeft ook rood licht. Zit dat er niet toevallig om de barcode te kunnen lezen op lightscribe media?

Afbeeldingslocatie: http://www.notebookreview.com/assets/15993.jpg

Edit:

Wikipedia legt in ieder geval het barcode verhaal uit:
The center of every LightScribe disc has a special code that allows the drive to know the precise rotational position of the disc. This in combination with the drive hardware allows it to know the precise position from the center outwards, and the disc can be labeled while spinning at high speed using these references. It also serves a secondary purpose: The same disc can be labeled with the same label again, several times. Each successive labeling will darken the blacks and generally produce a better image, and the successive burns will line up perfectly. However it is recommended to use the Control Panel to modify the printing parameters and have images with higher contrast.

[ Voor 64% gewijzigd door MortalPiso op 07-10-2007 10:55 ]

• tim007
dat zou inderdaad wel eens kunnen dus

bedankt e

kheb gisteren ook mail naar lite-on support gestuurd, als ik daar antwoord van krijg zal ik het hier dan ook posten...

• tim007
dit kreeg ik als antwoord...
Dear Sir or Madam,
Thank you for contacting LiteON IT Support.

Kindly be informed that it's normal for your drive, and doesn't affect the performance of your drive.

If you have additional questions, please let us know!
When responding, DO please include all regarding details and previous emails.
We know your time is valuable and hope for a prompt resolution to your inquiry.
Further information, please visit LiteON IT Corp official web site - www.liteonit.com

• tim007
nieuw antwoord(nadat ik nog een mail had gestuurd)
Dear Sir or Madam,

Thank you for your feedback.
Sorry the picture we learn that the light is a little abnormal, but we don't know if it will affect
your drive's performance.
If it affect the usage of your drive, we suggest you send it back to the retailer for replacement.

Further information, please visit LiteON IT Corp official web site - www.liteonit.com
Your sincerely,
dus blijkbaar is het nu toch niet normaal...

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 15:41

Sebazzz

3dp

Nou ik heb ook zo'n gezellig lichtje op me drive (Samsung). Ik denk niet dat het een probleem is.
Heb je al eens lightscribe's gebrand? Als dat altijd goed is gegaan: geen probleem toch?

offtopic:
Brand je lightscribe cd's, of print je lightscribe cd's? :p

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• tim007
ik heb wel al eens lightscribe dvd's belicht/gebrand/geprint ja...

Pagina: 1