DVB-T en CAI over 1 kabel

Pagina: 1
Acties:
  • 2.063 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodoo202
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-08 20:29
Heb een Samsung tv LE37M87BD met ingebouwde digitale tuner (DVB-T). Ik kan hier een kabel op aansluiten van de digitale buiten antenne, en heb dan zeer goed beelt. Ik heb ook nog gewone kabel (CAI). Deze kan ik ook op de tv aansluiten (zelfde aansluiting als DVB-T) en dan heb ik ook beeld.

Op de tv zit een knop waarmee ik switch tussen DTV of TV, maar zodra ik daar op duw moet ik dus ook eerst de antenne kabel verwisselen.

Ik heb gekeken de Frequenties van de zenders zijn niet dubbel, Digitenne zend op andere frequenties uit als @home kabel tv.

Ik heb al geprobeerd om de kabels aan elkaar te maken, maar zoals verwacht, krijg ik dan heel veel ruis op het analoge signaal. Het digitale signaal blijft goed.

Bestaat er een schakeling of apparaat waarmee ik deze signalen toch kan combineren. Zodat ik en analoog en digitaal kan kijken zonders kabels te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1993
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:59
Mischien iets met een schakelaar maken maar mag ik vragen waarom je allebij wilt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ids Lupo
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09-2022

Ids Lupo

ABC..... DEF

Ik weet niet waar jij geen dubbele ziet, maar ze zijn er legio. Je wijst Weert aan bij @home en bij digitenne zie je bij venlo kanalen staan die dubbelen met de @home kanalen.
Bijvoorbeeld kanaal 56 van digitenne kruist direct met TMF op je @home.

De sinne skynt al ieuwen oer ûs lân, bringt de iere moarn. Eltse dei op nij.
Join de Nederlânse Kreft Kei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timstegeman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-10 08:04
Er bestaan voor het DVB-S en CAI signaal zogenaamde diplexers.
Ik weet zo niet met welke frequenties DVB-T werkt, maar misschien heb je er wat aan.

Onderstaande site staan iig wat gegevens.

http://www.cyberestore.co...ssive-diplexer-p-101.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-06 21:58
Evt korte samenvatting; Je kan dus sommige zenders die analoog te ontvangen zijn NIET uit je DVB-T halen?
Wat zou kunnen is evt analoog via een modulator (of een oude videorecorder, dvdrecorder, etc) op je scart je tv in krijgen.
Martijn1993 schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 20:43:
Mischien iets met een schakelaar maken maar mag ik vragen waarom je allebij wilt?
Dit soort signalen zijn dusdanig hoogfrequent dat je dat nooit met een schakelaar kan schakelen. Dit vliegt rechtstreeks door de lucht (het signaal van een coax kabel zit ook niet in de kern, maar in een veld tussen de kern en mantel.) Gaat niet werken dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodoo202
Nou ik zou het graag willen hebben omdat hier in Weert digitenne nog geen 100% bereik heeft. Als het wat slechter weer is, dan heb ik gelijk geen beeld meer. Daar zou ik dan graag willen overschakelen. Tevens zijn er zenders (lokale) die niet op Digitenne zitten meer wel op de kabel.

We hebben de ontvanger op Eindhoven gericht. Want venlo ligt nog verder weg. Daar krijg ik in ieder geval geen signaal van. Tussen TMF en kanaal 53 zit inderdaag maar 2mhz verschil tussen, maar het is nog steeds verschil.

Om de analoge zenders aan te sluiten via de videorecorder is een optie, maar dan wel niet zo mooi, want je hebt nog steeds 2 afstandbedieningen nodig.
En dan vraag ik me af waarom ze een analoge en digitale tuner in 1 tv duwen, en de afstandbediening zo inrichten dat je het met een hoofdknop kunt omschakelen. Dan zou ik die functie eerder ergens in een menu wegduwen.

Heb samsung nederland hierover gebeld, maar die wisten ook niets. Ze wisten niet eens dat je de antenne kabel van digitenne rechtstreeks kon aansluiten. Ze zeiden dat het via de Scart kabel moest, en een aparte decoder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
voodoo202 schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 13:27:
Tussen TMF en kanaal 53 zit inderdaag maar 2mhz verschil tussen, maar het is nog steeds verschil.
2 MHz verschil? verschil tussen wat.
Als je het hebt over 2 MHz verschil tussen de zenderfrequenties, dan begrijp je niet helemaal hoe de kabelfrequenties in elkaar zitten.

Een tv zender is ca 6 MHz breed. Als de center frequenties dus 2 MHz van elkaar vandaan zitten, dan liggen de beide zenders dus voor een groot deel over elkaar heen. Zenders moeten 7 a 8 MHz van elkaar vandaan liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:13
Mooie ontwikkeling dat ze tv's maken met de standaard cai tuner en een dvb-t tuner. Alleen erg jammer dat beide tuners dan via dezelfde aansluiting hun signaal moeten krijgen.

Misschien is het mogelijk om de tv open te schroeven en de beide tuners te vinden en beide tuners een aansluiting te geven. Als het mogelijk is, geeft dat wel het beste resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodoo202
Fabian schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 15:08:
Mooie ontwikkeling dat ze tv's maken met de standaard cai tuner en een dvb-t tuner. Alleen erg jammer dat beide tuners dan via dezelfde aansluiting hun signaal moeten krijgen.

Misschien is het mogelijk om de tv open te schroeven en de beide tuners te vinden en beide tuners een aansluiting te geven. Als het mogelijk is, geeft dat wel het beste resultaat.
Ja dat zou het beste zijn, maar de garantie is dan wel vervallen. Zijn er mensen die zijn samsung al opgenschroef hebben, en daar een foto van hebben gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-10 23:28
slecht signaal bij digitenne hoeft geen belemmering te zijn, het schijnt dat kpn gratis buiten antenne's verstrekt als je weinig signaal kan ontvangen, dus misschien handig om een keer over te bellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodoo202
Lennart_1337 schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 17:59:
slecht signaal bij digitenne hoeft geen belemmering te zijn, het schijnt dat kpn gratis buiten antenne's verstrekt als je weinig signaal kan ontvangen, dus misschien handig om een keer over te bellen?
De buiten antenne heb ik al op het dak staan, en gericht op Eindhoven. Hele middag mee bezig geweest de beste plek uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:46
j-a-s-p-e-r schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 11:32:
Dit soort signalen zijn dusdanig hoogfrequent dat je dat nooit met een schakelaar kan schakelen.
Waarom niet? Een gewoon coax-relaisje en wat weerstandjes (TV kabel is 75ohm, dit relais en de meeste andere coax-relais zijn 50ohm) zijn hiervoor geschikt...

http://www.pickeringrelay.com/pdfs/111.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-06 21:58
ls470 schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 18:39:
[...]

Waarom niet? Een gewoon coax-relaisje en wat weerstandjes (TV kabel is 75ohm, dit relais en de meeste andere coax-relais zijn 50ohm) zijn hiervoor geschikt...

http://www.pickeringrelay.com/pdfs/111.pdf
daarvan was ik niet op de hoogte :) Mijn reply was ook meer op de algemene schakelaar gericht. Maar alsnog lijkt schakelen, zeker voor iets dat je permanent wil gebruiken niet de beste oplossing. Ook bij zaken als KVM-switches zie je altijd wel beeldverlies. Maargoed, ik ben TS niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodoo202
Maar zoals ik al begrijp bestaan er dus geen standaard spitters of versterkers met zulke ingangen.

Misschien is het een idee om een relais te nemen, en hiervoor een IRDA te plaatsen die alleen reageert op signaaal van de afstandbediening knop.

als ik op de afstandbediening klik schakelt hij, tussen de cai of digitenne. Maar als de tv uitstaat schakelt hij ook, hoe kan ik dit opvangen, dat hij alleen schakelt als de tv uitstaat.

Kan het even niet duidelijk verwoorden. Maar ik wil zeggen, dat hij op een gegeven moment niet syncroon loopt. Dus dat als ik analoog tv wil kijken hij digitaal schakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodoo202
Was trouwens net even aan het zoeken op internet, kwam ik dit tegen

link

Is dit misschien een oplossing maar dan eentje met een groter bereik. Die stan ook in de pdf file

update

En na nog langer zoeken, kwam ik dit tegen

Als ik de frequentie van digitenne nu verhoog, dan zal ik toch niet meer storen op de kabel of zie ik dat weer fout. De tv kan het in ieder geval aan, omdat deze ook geschikt is voor sataliet ontvangst.

[ Voor 39% gewijzigd door voodoo202 op 09-10-2007 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

voodoo202 schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 22:33:
Was trouwens net even aan het zoeken op internet, kwam ik dit tegen

link

Is dit misschien een oplossing maar dan eentje met een groter bereik. Die stan ook in de pdf file

update

En na nog langer zoeken, kwam ik dit tegen

Als ik de frequentie van digitenne nu verhoog, dan zal ik toch niet meer storen op de kabel of zie ik dat weer fout. De tv kan het in ieder geval aan, omdat deze ook geschikt is voor sataliet ontvangst.
Ik stoei momenteel met hetzelfde probleem, is het jou nog gelukt ? (ik hoef in principe alleen Eredivisie live te hebben dus alleen bouquet 3 is al afdoende...)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelValee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-03 00:58
j-a-s-p-e-r schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 21:14:
[...]

daarvan was ik niet op de hoogte :) Mijn reply was ook meer op de algemene schakelaar gericht. Maar alsnog lijkt schakelen, zeker voor iets dat je permanent wil gebruiken niet de beste oplossing. Ook bij zaken als KVM-switches zie je altijd wel beeldverlies. Maargoed, ik ben TS niet ;)
Ga eens naar een goede satteliet dealer, deze hebben kant en klare switchboxen die normaal dienen om overr te schakelen tussen 1schotel en een 2°. Als je dan aan een TV technicus vraagd een speciale scartkabel te maken die een schakelspanning uit je scartaansluiting van de tv met de box( is maar heel klein hoor) verbind kan je via je afstandsbediening overschakelen. :P , ik geef toe moeilijk hé. Maar de signalen op elkaar leggen, vergeet dat maar. Koop een externe DVB-T tuner dat kan je zelf aansluiten, en deze vind je ja voor nog geen 50€. 8)
Pagina: 1