Laatste 3 dagen, server bouwen..., hardware en shop review..

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geedsen
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-06 12:24
Mijn ervaringen van de laatste drie dagen.
Woensdag besluit ik een nieuwe server te bouwen, mijn oude crashte me te vaak.
Stap de winkel in (die er overigens goed uitkomt in de shop review).
En vertel hem mijn eisen:
niks bijzonders, RAID 1 en 5, 2 disks (500Gb), moederbord met onboard vga , 2gb mem en intel dual core proc en DVD reader.

De verkoper raadt me de P5K-V aan om de volgende reden:

1) enige die hij heeft met onboard vga.

Dat was het. Hij zegt dan die geen HOST raid heeft , en vervolgens legt die mij uit dat software raid veel beter is dan host raid. En hoewel ik eigenlijk altijd dacht dat dat niet zo was, dacht ik bij mezelf dat het me eigenlijk niet zoveel uitmaakte , zoveel heeft die server nou ook weer niet te doen
(E6750 processor). Dus ik ga naar huis met de spullen en een ANTEC kast.

Thuis de boel in elkaar gezet in ca 1 uur. Starten om te kijken of alle fans draaien, weer uit. Toetsenbord aangesloten etc en booten.
PC komt gelijk in de BIOS, verander wat dingetjes, bezig met de tijd in te stellen. En vervolgens slaan de stoppen door. Reset van de aardlek, en de PC blijkt niets meer te doen. Bel de shop en deze biedt gelijk aan om de voeding (die verdacht ik van het probleem) te vervangen. Neem de hele kast mee. De magazijn/technisch medewerker is uiterst behulpzaam. We halen de boel los om te kijken of er iets verkeerd zat aangesloten. Alles lijkt in orde, sommige dingetjes konden wat beter,
(ik had niet overal de juiste schroeven gebruikt om het moederbord vast te zetten, ik dacht dat ze allemaal hetzelfde waren, maar dat bleek niet het geval).
Vervolgens de voeding vervangen en...de boel werkt.

Als tevreden klant ga ik weer naar huis.

Lees thuis vervolgens de P5K-V handleiding en zie dat het MB wel degelijk host raid heeft.
Maar na even googlen blijkt dat een waardeloos systeem te zijn, moet 1 disk op de e-sata komen en vervalt de IDE (en dus mijn DVD).
Ok ik installeer windows server 2003. Na install blijk ik geen netwerk nog te hebben, stop de ASUS CD rom erin (geeft melding 'niet geschikt OS), maar na even browsen vindt ik de driver voor 2003:
Attansic L1 driver

Install gedaan en alles werkt.
Vervolgens ga ik mijn disk mirroren. Jeetje wat gaat dat traag, terwijl er eigenlijk nog niet echt iets opstaat. Weer googlen en al snel vind ik zo'n software mirror verre van ideaal is. Als die klaar is
reboot ik en verbreek de nirror om hem vervolgens weer te maken, beide processoren zitten op 50% en zo traag...Dus begin ik ernstig over mijn (de shop zijn) keuze te twijfelen.

Ok vervolgens windows update draaien, een heleboel stuff o.a. een update voor de netwerk driver:
Atheros L1 netwerk driver. (Even googled en dan lees ik dat Attansic overgenomen is door Atheros).
Nou ga je gang , installeer maar. Rebooten.

Tijdens de boot, begint het verticale windows status balkje (met de drie streepjes) normaal maar dan opeens gaat het traag en als ik zeg traag bedoel ik traag. Ieder van de drie streepjes zie je opbouwen , duur ca 6 seconden voor 1 streepje en ook 6 seconden om het achterste streepje weer af te breken. Na dit even aangekeken te hebben besluit ik te rebooten (reset). Volgende boot is identiek.
OK F8 in Safe Mode dan, start normaal op. Niets te zien in de system hardware devices, event log etc. Opnieuw booten. zelfde probleem. Conclusie, boot alleen als er geen netwerk is. In safe mode uninstall ik de netwerk driver. Reboot, geen probleem. Probeer vervolgens de oude driver te installeren, geen probleem. Reboot, zelfde probleem.
OK weer googlen kom ik bij deze link:

http://forums.techarena.in/showthread.php?p=3209091

OK dus om de oude driver te installeren moet eerst de CMOS gereset worden en dat doe ik dus.
Reset de CMOS, stel de BIOS daarna opnieuw in en boot, geen probleem. Installeer de oude driver en heb inderdaad weer contact met het internet.

OK rebooten...

Stopt gelijk met 'Chassis intrusion, system halted'. Wat nu weer?
jumper voor intrusion zit nog op zijn plaats. Probeer verschillende dingen, reset CMOS nog een aantal keren. PC boot alleen als ik dan met F2 de default values neem. Stel ik de BIOS anders in, zelfde intrusion probleem.

Weer googlen blijkt best wel een veel voorkomend probleem te zijn, sommigen kunnen het oplossen, maar velen moeten het moederbord terugsturen...en dat laatste lijkt bij mij ook het geval.

hier een stukje uit zo'n post:

I bought a P5K for my second system. Was a nightmare to get this board running. I suffered from the "System Chassis Intrusion Detected" Halting System. What made it worse is that this chipset uses the AMI bios with no option in it to bypass case open warning or even have a Halt on all errors with exceptions.

I spent about a day just doing different methods to get the jumper on the pins that short this feature to turn off.
I rma'ed it. Received another board to only have it doing this same problem a week later.

En nog een:

can't believe the trouble I'm having installing my P5K Deluxe in my case. The trouble started when my ice tea maker quit. That was followed with the following error message when I got everything hooked up in my case:

Chassis Intruded!
Fatal Error...System Halted.

I don't use the chassis intrusion option so the blue jumper was on the default pins. Before this error popped up I noticed that the BIOS recognized the CPU, memory, mouse, DVD drive and hard drive. I shutdown and checked the jumper but it seemed ok. I reseated and restarted several times with the same error.

My ice tea maker is still broken but I got rid of my fatal error. (I hope forever) I decided I would clear the CMOS but I would do it in steps by first pulling the power plug and make my way up to the full process. To my amazement after pulling the power plug my fatal error was gone.

This is the first time that I've seen this error. Could it be that once this happens you need to remove the power from the system before the error will clear?

Dat laatste helpt bij mij dus niet.

Dus denk ik dat ik maar eens een product review doe en die is niet zo positief over dit moederbord

En dan de shop review...tja, ze waren heel behulpzaam maar toch voel ik me genept met de keuze voor dit bord, host raid is beter dan software. Software is bijna onwerkzaam. Bord ondersteunt wel host raid, maar op een waardeloze manier. Ga van de week terug en dan weet ik wat ze echt waard zijn.

Balen :'( dus...te snel beslist zonder me even te verdiepen in wat voor bord ik nodig heb.

Suggesties voor een ander bord waar ik verder dezelfde componenten in kan gebruiken?
Deze wil ik dus niet meer, komt waarschijnlijk te koop als die terug is van de reparatie.

Geeds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longbeard
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-09 21:18

Longbeard

Back in Black, hobby beëindigd

Als eerste welkom op GoT. :)

Helaas staat je topic niet op de juiste plaats. Revieuws over shop horen in de Shopreview, productreviews kun je hier plaatsen. Ervaringen over het bouwen van servers kun je in het subforum Complete Systemen & Laptops nalezen, lees dan wel eerst de FAQ en beleid van CSL door.

Dit topic gaat echter dicht.

[ Voor 6% gewijzigd door Longbeard op 06-10-2007 20:39 ]

Dit topic is gesloten.