Laptop hdd ratelt, booten 20x zo traag

Pagina: 1
Acties:

• BertvanErnie
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Besten, ten eerste: ik wist niet goed of dit in 'laptop' behoorde of dus hier. Als fout: excuus.

Probleem: ik heb geheugen van mijn acer travelmate opgeleukt in beide slotjes. Na opstarten ging alles prima. Tweede keer opstarten ging al wat lastiger (het duurde wat langer) en ik bemerkte een zacht ratelig geluid. Toen plots een blue screen. Foutmelding niet kunnen zien (ik dacht iets van 0000024). Sindsdien tracht de comp te booten en komt een heel eind (windows wordt gestart) maar het os draaiende houden lukt niet. Ondertussen hoor ik een al wat harder ratelend geluid uit mijn hdd komen (alsof ie 'aanloopt' en daardoor spinsnelheid verliest). Die zal dus wel naar de herrie zijn. Vraag me niet hoe, want ik ben er niet eens in de buurt geweest. Toeval?
De Faq kon me niet echt helpen over a. het probleem (lijkt mechanis te zijn) en b. de datarecovery (ik kan geen tool installen zonder hdd en een tweede hdd aansluiting op laptop heb ik niet)

Welnu, er staat wel het nodige aan data op de schijf. Vermoed iemand wat het probleem kan zijn en of ik de data nog kan redden op een of andere manier?

Laptop: travelmate 8003Lmi, 2048 ddr.

[ Voor 11% gewijzigd door BertvanErnie op 06-10-2007 17:04 ]

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:27

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Kan je voor de zekerheid Knoppix eens downloaden en opstarten? Kijken wat die doet, als je daar ook fouten gaat krijgen e.d.

Daarnaast kan je altijd een tooltje downloaden van de hardeschijf fabrikant om te kijken als die ook een probleem vind. Die kan je terugvinden in de OM FAQ :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-02 15:55

Haan

dotnetter

Het klinkt in ieder geval erg als een overlijdende schijf, dus ik zou wel snel zorgen voor een backup. Wat ik weleens deed op m'n werk als dat voorkwam, was 2 laptop-schijfjes (de oude en een nieuwe met minimaal dezelfde capaciteit) op een pc aansluiten (kan rechtstreeks op een IDE poort met een 2.5" -> 3.5" verloopstuk of als dat niet lukt ook via een externe usb-behuizing). Daarna de oude schijf clonen naar de nieuwe (True Image van Acronis vind ik een fijn programma daarvoor) en duimen draaien dat het lukt (lukt meestal wel als de schijf nog niet te erg beschadigd is, kan wel erg lang duren)

Dus waarschijnlijk kan je het best naar de plaatselijke pc-toko en vragen of ze dit kunnen doen voor je. Succes :)

[ Voor 6% gewijzigd door Haan op 06-10-2007 17:18 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Ik heb zelf een laptop schijf met enorm veel moeite weten te recoveren, ongeveer 40.000 bad sectors uiteindelijk wel data eraf weten te halen in totaal 7 dagen non-stop recoveren. Maar ik kan je aanraden de schijf iig niet lang aan te laten staan, en te zorgen dat deze koel blijft. Zorg zo snel mogelijk voor een backup procedure en een nieuwe/lege schijf om de data naartoe te gooien.

Mocht normale recovery niet lukken kan ik je mijn scripts wel geven. Maar probeer eerst maar op de normale manier, want dan ben je veel sneller klaar.

• BertvanErnie
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Knoppix draaiende, schijf niet benaderbaar.
Vervolgens schijfje aan pc gehangen en wel benaderbaar?? Vreemd, of misschien stom geluk? Boeltje gekloond naar hdd van pc, data gered. Schijfje nu maar weggooien en gauw een nieuwe halen.
Voordeel van dit alles is dat ik er direct een snellere 7200rpm in kan gooien met wat meer capaciteit. Maar het was wel ff zweten. Mensen dank voor de gedane adviezen.
Gelukkig heb ik de scripts niet nodig, maar iig dank voor aanbod.

Verwijderd

Hou wel even rekening mee dat 7200rpm laptopschijven meer hitte produceren en bij gebrek aan koeling best snel kapot kunnen gaan door oververhitting. Je laptop moet dus wel ingericht zijn om een dergelijke hoeveelheid warmte efficient af te kunnen voeren.
Pagina: 1