Toon posts:

Hoe krijg ip IPv6 werkend?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer op mijn geile MacBook Pro 15" iets met IPv6 te testen en ik dacht, kom, ik ga eens kijken of het uberhaupt werkt.

code:
1
2
3
4
5
6
7
$ /sbin/ifconfig en0
en0: flags=8863<UP,BROADCAST,SMART,RUNNING,SIMPLEX,MULTICAST> mtu 1500
        inet6 x::x:x:x:x%en0 prefixlen 64 scopeid 0x4 
        inet x.x.x.x netmask 0xffffff00 broadcast x.x.x.255
        ether x:x:x:x:x:x 
        media: autoselect (100baseTX <full-duplex>) status: active
        supported media: autoselect 10baseT/UTP <half-duplex> 10baseT/UTP <full-duplex> 10baseT/UTP <full-duplex,hw-loopback> 10baseT/UTP <full-duplex,flow-control> 100baseTX <half-duplex> 100baseTX <full-duplex> 100baseTX <full-duplex,hw-loopback> 100baseTX <full-duplex,flow-control> 1000baseT <full-duplex> 1000baseT <full-duplex,hw-loopback> 1000baseT <full-duplex,flow-control> none

Lijkt me goed. Nu doe ik een lookup:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
$ dig www.kame.net

; <<>> DiG 9.3.4 <<>> www.kame.net
;; global options:  printcmd
;; Got answer:
;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 42011
;; flags: qr rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 1, AUTHORITY: 2, ADDITIONAL: 0

;; QUESTION SECTION:
;www.kame.net.                  IN      A

;; ANSWER SECTION:
www.kame.net.           86207   IN      A       203.178.141.194

;; AUTHORITY SECTION:
kame.net.               86207   IN      NS      ns1.itojun.org.
kame.net.               86207   IN      NS      orange.kame.net.

[..]

$ dig -t AAAA www.kame.net

; <<>> DiG 9.3.4 <<>> -t AAAA www.kame.net
;; global options:  printcmd
;; Got answer:
;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 24300
;; flags: qr rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 1, AUTHORITY: 2, ADDITIONAL: 0

;; QUESTION SECTION:
;www.kame.net.                  IN      AAAA

;; ANSWER SECTION:
www.kame.net.           86398   IN      AAAA    2001:200::8002:203:47ff:fea5:3085

;; AUTHORITY SECTION:
kame.net.               86398   IN      NS      ns1.itojun.org.
kame.net.               86398   IN      NS      orange.kame.net.

[..]

En browsen naar [www.kame.net] geeft me dus ook geen dansende schildpad. Waarom werkt mijn IPv6 niet? Het lijkt alsof de nameserver IPv4-only is, terwijl ik desondanks wel op een IPv6-enabled netwerk zit. Hoe check ik dat, en wat kan ik daaraan doen?

Edit: -t AAAA toegevoegd

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2007 16:07 ]

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:22

SambalBij

We're all MAD here

Hoezo je nameserver ipv4 only? Hij geeft toch netjes antwoord op de AAAA query?
Je hebt neem ik aan wel een tunnel naar een IPv6 backbone?

Het is jammer dat je de IP adressen in je en0 output hebt weggedit. Ik zie maar één IPv6 adres, en ik gok nu even dat dat met fe80 begint? (Normaal gesproken heb je anders zowel een link-local als een 'echt' adres op de interface toch?)

Als dat zo is is dat een zogeheten link-local adres, wat niet gerouteerd wordt maar alleen gebruikt op het lokale lan. Je zou ook een publiek adres moeten hebben op die interface, wat wordt toegekend door de router advertisement van je tunnel client.

edit:
Je zit dus zelf wel op een IPv6 enabled netwerk, maar heeft dat netwerk wel een verbinding met de rest van de IPv6 wereld? Danwel een rechtstreekse koppeling via een IPv6 enabled internetlijn, danwel via een tunnel verbinding over een 'standaard' IPv4 internetconnectie.

[ Voor 25% gewijzigd door SambalBij op 06-10-2007 16:21 ]

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Verwijderd

Topicstarter
SambalBij schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 16:15:
Hoezo je nameserver ipv4 only? Hij geeft toch netjes antwoord op de AAAA query?
Je hebt neem ik aan wel een tunnel naar een IPv6 backbone?
Euh... Ik heb geen flauw idee. Ik ben slechts een user, ik heb geen idee hoe het netwerk hier ligt (universiteit).
Het is jammer dat je de IP adressen in je en0 output hebt weggedit. Ik zie maar één IPv6 adres, en ik gok nu even dat dat met fe80 begint? (Normaal gesproken heb je anders zowel een link-local als een 'echt' adres op de interface toch?)

Als dat zo is is dat een zogeheten link-local adres, wat niet gerouteerd wordt maar alleen gebruikt op het lokale lan. Je zou ook een publiek adres moeten hebben op die interface, wat wordt toegekend door de router advertisement van je tunnel client.
Het begint idd met fe80, dus da's local-only? Kan ik op de een of andere manier hier een echte van maken?
edit:
Je zit dus zelf wel op een IPv6 enabled netwerk, maar heeft dat netwerk wel een verbinding met de rest van de IPv6 wereld? Danwel een rechtstreekse koppeling via een IPv6 enabled internetlijn, danwel via een tunnel verbinding over een 'standaard' IPv4 internetconnectie.
Same as above, ik weet het niet, ik heb geen verstand van hoe het netwerk hier ligt, ik heb slechts de diagnostische tools tot mijn beschikking om iets te testen. :-p.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

fe80:: is link-local inderdaad. Je moet eerst een IPv6 adres zien te verkrijgen. Ofwel automatisch, ofwel handmatig instellen in sysprefs.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.