Unix/linux voor antieke laptop

Pagina: 1
Acties:

• zezke
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-01 12:41
Ik heb hier een oude laptop (spec: 386 processor, 4mb RAM, 400 mb HD, no LAN, no USB, no CD, floppy only) waarop ik graag een linuxdistributie had geinstalleerd. Google bood geen antwoord want er werd altijd verwezen naar damnsmalllinux, en dit moest worden geinstalleerd via cd, wat dus niet mogelijk is. Weet iemand hier een oplossing?

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 31-01 23:17
als er al vrijwel niets op zit, wat wil je er dan mee?
Er zijn wel kleine distributies die draaien vanaf flop

https://f1nerd.nl

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:57

BCC

HD eruit halen, met verloop bracket in een andere machine hangen die wel USB of CD-Rom heeft.
DSL is denk ik idd wat je erop wil zetten, hoewel hij het grafisch ook nog wel eens zwaar zou kunnen gaan krijgen.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:56
DSL werkt volgens de website VANAF een 486 met 16mb geheugen.
Volgens mij is een 386 met 4mb ram gewoonweg verloren moeite.
Voor 25 euro kan je een laptopje vinden dat 25x zo snel is.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Het kan, maar je moet het niet willen om redenen die phobosdeimos al aangeeft. De accu is meestal brak en zo'n ding vreet meer stroom per dag dan 'ie in totaal waard is.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:56
Het enige wat je er op kan draaien zijn van die kant en klare "linux on a floppy" router distro's.
Maar aangezien het beestje helemaal geen netwerk kaart heeft...

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Je kunt ook proberen om Debian te installeren vanaf floppies (zie de installatiehandleiding). Alleen moet je voor 386 dan wel een oudere versie installeren (Potato of Woody). De floppy images kun je downloaden. Als het goed is starten de floppies met een 2.2 kernel, dus heb je kans dat 't op een 386 werkt. Ik weet alleen niet uit m'n hoofd of de installer wel door heeft dat ie de repository van een oude versie moet selecteren. Dat is waarschijnlijk wel ergens aan te passen. Trouwens, ik heb nog wel floppies liggen uit de tijd van Woody :)

Maar goed, verwacht er verder niet veel van, het is een leuke hobby om Linux op oude bakken te installeren omdat 't kan, of omdat je zo'n PC als oldtimer wilt behouden, maar je hebt er niet echt veel aan.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Even wat specifieker:

De absolute minimum waar Linux op kan draaien is een 386 met 4MB RAM. Maar met een moderne kernel hou je nagenoeg niets over voor je userland op zo'n ding. Aangezien je niet online gaat kun je overwegen om bijv. een kleinere 2.2 kernel te nemen, maar als je dat doet moet je ofwel een hopeloos verouderde distro gebruiken danwel from scratch je eigen OS in elkaar flanzen.

Wil je toch iets op die bak draaien dat Unix-achtig is? Kijk eens naar Xenix (jawel, Microsoft's eigen Unix :P ) of Minix (en oordeel dan zelf of Tanenbaum gelijk heeft :+ ). Zij zijn veel kleiner en zullen veel makkelijker bruikbaar zijn (je kunt ws. standaard install doen :) )

Oslik blyat! Oslik!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Even vloeken in de kerk: DOS ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
En waar ik nog overheen keek: als je Debian van floppy installeert moet je nog wel één of andere netwerkaansluiting aan je computer hangen (die ondersteund wordt door de één van de pakketten op de net-drivers floppies) :>

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:34

Cyphax

Moderator LNX
Ik heb een 386 met Slackware 7, dat draait lang niet onaardig. Hij heeft wel 8MB RAM, maar dan gaat X ook vrij goed met een lichte WM.
Het lastigst is uiteraard om alles op flop te krijgen maar met genoeg geduld moet het wel lukken.
Spijtig dat ie geen netwerkkaart heeft.

Saved by the buoyancy of citrus

• zezke
Waarom ik het wil installeren? Gewoon voor bezigheid plus in het vak computergebruik zien we momenteel heel wat unix commando's en zo kan ik wat prutsen zonder dat ik constant moet inloggen op de server van het school of zonder op mn laptop linux te installeren.

• zezke
Net nog wat zitten googlen en ik ben op basiclinux gestoten. Dit lijkt me nog wel wat, kga morgen es proberen

• slager
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:03
zezke schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 20:06:
Waarom ik het wil installeren? Gewoon voor bezigheid plus in het vak computergebruik zien we momenteel heel wat unix commando's en zo kan ik wat prutsen zonder dat ik constant moet inloggen op de server van het school of zonder op mn laptop linux te installeren.
Heb je ook gedacht aan de mogelijkheid om Linux te draaien in een virtual machine, bijvoorbeeld VMWare? Dan bereik je je doelen waarschijnlijk een stuk gemakkelijker.

Mocht je perse je oude hardware willen gebruiken, dan zou ik persoonlijk gaan voor een Slackware ergens uit de 3.x serie, hier nog te downloaden. Deze zijn gewoon compleet van floppy te installeren (in ieder geval tot 3.3).

• zezke
Ja dat heb ik inderdaad overwogen, maar dan kan ik net zo goed inloggen op de server van de universiteit en daar werken. Het is gewoon een amusementje met die laptop.

• Greyh0und
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Greyh0und

wandelende informatie stand

Of gratis: FreeDOS :)

Greyh0und

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tja, (Free)DOS heeft niet de soort unix-commando's die hij wil natuurlijk :z

Oslik blyat! Oslik!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

dion_b schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 22:57:
Tja, (Free)DOS heeft niet de soort unix-commando's die hij wil natuurlijk :z
Maar ja, de TS had pas uitgelegd wat hij/zij er mee wilde na mijn post ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Pagina: 1