[SPS 2003] Sharepoint 2003 upgraden

Pagina: 1
Acties:

• hstuivenberg
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-02 10:07
Hallo tweakers.

Wij draaien op een server SPS 2003. Ons domein is volledig 2003.
SPS draait als enige op de server. SQL staat op een aparte server (2000 +sp4). Sharepoint is voorzien van SP2 en de server draait ook op 2003 met SP2.

Ik ben me aan het voorbereiden om over te stappen naar MOSS 2007. We maken gebruik van sharepoint libraries, MySites en een schiplading aan (onderliggende) WSS (2.0) sites.

Voor de upgrade is een nieuwe server aangeschaft, waar VmWare virtual infrastructure 3.0i op zal gaan draaien (Standard editie). deze server gaat gebruikt worden voor de nieuwe MOSS server, alsmede voor een aantal andere servers.

Mijn vragen: ik heb het internet afgezocht naar mogelijk upgrade methoden, en kom uit op de volgende manieren:
  • Gradual upgrade
  • Database Migration
  • Inplace upgrade
De inplace upgrade valt direct af, omdat er geen fallback methode is, de sites worden direct geupgrade en bij problemen kunnen we niet terug (behalve naar backup). Verder zijn bij deze methode de sites offline tijdens de upgrade.

De Gradual upgrade lijkt me interessant, hierbij word MOSS in een andere iis site op dezelfde server geinstalleerd. Dit wil ik echter niet, ik wil over kunnen stappen naar nieuwe hardware. Weet iemand of dat kan?

Of ben ik aangewezen op de laatste methode: database migration. Het attachen van de oude database aan de nieuwe MOSS server. Hiermee blijven de oude URL's als het goed is werken (absolute vereiste!!!!) maar zit ik wel met "wss 2.0" site's (1 op 1 overgezet, dus geen aanpassing naar de nieuwe mooie wss 3.0 layout).

Heeft iemand ervaring? En zo ja, zou je dit willen delen?
bvd _/-\o_

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

ALs je ook eigengebouwde web parts heb, dan is het onderzoeken of die webparts werken onder MOSS 2007 zeker de moeite waard. Dat is namelijk niet altijd het geval.

Verder zou ik als ik jou was, de gehele migratie testen op een virtuele omgeving, omdat je de virtuele omgeving toch al tot je beschikking hebt. Dus probeer enkele migratie methoden uit. Dan kan je in ieder geval zien wat er bij welke methode bij jou fout gaat. Dat kunnen wij niet voor je zien en jijzelf ook niet van te voren.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Glorix Jim
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-02 15:05
Een van de belangrijkste vragen is :
- Hoeveel customisation is er gedaan? (custom site templates/custom aspx pagina's/branding)

Daarnaast zou ik gradual afraden aangezien je dan niet dezelfde url's kan aanhouden en je een tijd kan zitten met twee versies van de waarheid. Ik ben persoonlijk een favoriet van de database upgrade waarbij de enige 'maar' is dat er weinig customisation moet zijn (het moet dus door de prescan tool komen).

Links die handig zijn om je in te lezen :
http://msmvps.com/blogs/s...m-doing-your-upgrade.aspx
http://glorix.blogspot.co...ting-story-continues.html
http://www.microsoft.com/...epoint/2007/sps2moss.mspx
http://technet2.microsoft...e39-0fca0794c01b1033.mspx
http://blogs.msdn.com/joe...pgrade-and-redirects.aspx

Wat betreft
Of ben ik aangewezen op de laatste methode: database migration. Het attachen van de oude database aan de nieuwe MOSS server. Hiermee blijven de oude URL's als het goed is werken (absolute vereiste!!!!) maar zit ik wel met "wss 2.0" site's (1 op 1 overgezet, dus geen aanpassing naar de nieuwe mooie wss 3.0 layout).
Er is een linkje in de site settings die heet "Reset to site definition", waarmee je ervoor zorgt dat de look&feel van v3 worden geapplied op de gemigreerde v2 site ;) En als je een beetje kan code kloppen dan kan je volgende code in een console app gooien en doe dit voor al je sites/webs:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
 static void Main(string[] args)
        {
            if  (args.Length < 1)
            {
                Console.WriteLine(@"Usage : RegGhost http://www.portal.intra");
                return;
            }

try
            {
                SPWebApplication wa = SPWebApplication.Lookup(new Uri(args[0]));

foreach (SPSite site in wa.Sites)
                {
                    ReGhostSite(site);

}

}

catch (Exception error)
            {
                Console.WriteLine(error.Message.ToString());
            }

}

private static void ReGhostSite(SPSite site)
        {
            foreach (SPWeb web in site.AllWebs)
            {

Console.WriteLine("Reverting site : " + web.Title.ToString());
                web.RevertAllDocumentContentStreams();
            }

}

[ Voor 45% gewijzigd door Glorix Jim op 08-10-2007 10:04 ]

• hstuivenberg
Bedankt beide.
De hoeveelheid customization is beperkt, maar ik denk wel dat alle wss sites unghosted in de database zitten.

Ik heb bij de start van onze SPS 2003 implementatie namelijk een template gebouwd in frontpage waar vrijwel alle sites op gebasseerd zijn.

Dat stukje script van hierboven, hoe gebruik ik dat?

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-02 20:27
Waarom valt de inplace upgrade af?

Ik dacht aan het volgende:
- Huidige server mbv VMWare converter virtualizeren
- Inplace upgrade op virtuele server uitvoeren (fysiek server dient als fallback en kan tijdens de migratie read only werken)

[ Voor 9% gewijzigd door Dronium op 08-10-2007 20:18 ]

• hstuivenberg
Dronium schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 20:17:
Waarom valt de inplace upgrade af?

Ik dacht aan het volgende:
- Huidige server mbv VMWare converter virtualizeren
- Inplace upgrade op virtuele server uitvoeren (fysiek server dient als fallback en kan tijdens de migratie read only werken)
Dat is ook een slimme. Ik begin daar mee :)
Maar ik ben ook geinteresseerd in eventuele ervaringen met de overige methoden, aangezien niet al onze klanten bij een sharepoint migratie ook een VmWare omgeving zullen opzetten.

Zijn er mensen hier met echte hands on ervaring van de overige methodes?
Pagina: 1