Toon posts:

Hardware RAID0 die geen drivers nodig heeft

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wordt zo langzamerhand een beetje gek van het gekloot met drivers, veroorzaakt door mijn softwarematige RAID0 opstelling. Ik heb een dual boot Windows+Linux en hoewel mogelijk, is het erg lastig om dit systeempje opgezet te krijgen.
Daarom leek een ECHTE hardware RAID0 mij een geweldige oplossing om voor eens en voor altijd af te zijn met het drivergeknoei, maar de vraag is: waarom zie ik nergens RAID0 hardwarecontrollers? Ik zie wel RAID1 controllers, maar ik neem aan dat deze niet vanzelfsprekend ook op RAID0 kunnen draaien.
Zijn er wel echte hardware RAID0 controllers te krijgen? En met 'echte' bedoel ik dat mijn OS (welke dan ook) niet eens weet dat er een RAID0 configuratie is. Wat zou ik voor zo'n controller neer moeten leggen?

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Verwijderd schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 06:22:
Ik wordt zo langzamerhand een beetje gek van het gekloot met drivers, veroorzaakt door mijn softwarematige RAID0 opstelling. Ik heb een dual boot Windows+Linux en hoewel mogelijk, is het erg lastig om dit systeempje opgezet te krijgen.
Daarom leek een ECHTE hardware RAID0 mij een geweldige oplossing om voor eens en voor altijd af te zijn met het drivergeknoei, maar de vraag is: waarom zie ik nergens RAID0 hardwarecontrollers? Ik zie wel RAID1 controllers, maar ik neem aan dat deze niet vanzelfsprekend ook op RAID0 kunnen draaien.
Zijn er wel echte hardware RAID0 controllers te krijgen? En met 'echte' bedoel ik dat mijn OS (welke dan ook) niet eens weet dat er een RAID0 configuratie is. Wat zou ik voor zo'n controller neer moeten leggen?
Iedere controller die RAID1 aankan kan RAID0 aan ;)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Verwijderd

Topicstarter
Snake schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 09:25:
[...]

Iedere controller die RAID1 aankan kan RAID0 aan ;)
En die hebben nooit drivers nodig?

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Verwijderd schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 09:41:
[...]

En die hebben nooit drivers nodig?
Niet als deze hardwarematig zijn neen. Maar je hebt ook een verschil, software, firmware, en echt hardwarematig, maar daar ben ik niet zo in thuis.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Areca en Highpoint bv. Deze zijn razend duur, maar wel hardware raid. Voor de rest, zie de PW :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Verwijderd

Topicstarter
WhizzCat schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 09:52:
Areca en Highpoint bv. Deze zijn razend duur, maar wel hardware raid. Voor de rest, zie de PW :)
Ik zie de rocketraid 2300 voor +-120 euro staan. Dat is nog te doen.

Maar die sluit je wel aan op PCIe 1x, wordt hij dan via deze aansluiting ALTIJD automatisch herkend door welk os dan ook (linux/windows) zonder drivers te hoeven installeren?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2007 10:41 ]

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Nee, tenzij de drivers in je OS zitten. Ik heb tijdenlang een 3Ware gebruikt (tot ik er met mijn lompe voeten op ging staan :X) en daarvoor had ik alleen maar een driverdiskette tijdens de installatie van Windows nodig. Linux herkende 'm al zonder problemen.

Eventueel, als je echt niet met diskettes of USB sticks (Vista) aan de gang wilt kan je met nLite of vLite de drivers aan je CD of DVD toevoegen.

[ Voor 22% gewijzigd door AtleX op 06-10-2007 10:44 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Verwijderd

Topicstarter
AtleX schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 10:43:
Nee, tenzij de drivers in je OS zitten. Ik heb tijdenlang een 3Ware gebruikt (tot ik er met mijn lompe voeten op ging staan :X) en daarvoor had ik alleen maar een driverdiskette tijdens de installatie van Windows nodig. Linux herkende 'm al zonder problemen.

Eventueel, als je echt niet met diskettes of USB sticks (Vista) aan de gang wilt kan je met nLite of vLite de drivers aan je CD of DVD toevoegen.
Die laatste tip heb ik geprobeerd met deze handleiding, maar zonder succes. Slipstreamen van raid drivers is blijkbaar erg lastig. En in XP is het helemaal ellende met die floppies (zeker omdat ik geen floppy drive meer heb).

Daarnaast is de installatie van Linux in Feisty erg lastig in Raid0 setup. Het gaat vooral om het dual-boot gebeuren: beide os-en moeten dezelfde raid herkennen en dat is nogal lastig voor elkaar te krijgen.
Maar zoals ik het nu hoor moet ik ook voor een hardware raid drivers installeren, dus dan zijn de problemen nog niet verholpen denk ik.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2007 10:48 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Je hebt ook van adaptec of LSI wel kaartjes met hostraid 0 waar je misschien in nieuwere OS'en geen drivers voor nodig hebt. (die er al in zitten dus) Maar vaak zit je daar ook met drivers...

[ Voor 21% gewijzigd door maratropa op 06-10-2007 10:49 ]

specs

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om een dual boot Ubuntu Feisty Fawn (binnenkort Gutsy Gibbon :) ) en Windows XP.

Verwijderd

Ook bij hardware controllers zit je vast aan drivers, alhoewel linux en wellicht in mindere mate windows mogelijk al standaarddrivers voor bekende controllers heeft. Maar Windows vast niet voor Areca. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2007 13:17 ]

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

je moet een kaart hebben die interrupt 19 ondersteunt.

xfx had een paar jaar geleden een 3 en 5 poorts kaartje in de verkoop die zonder drivers werkte, zoek daar eens na, zal nu ook goedkoop zijn omdat ze niet meer gemaakt worden...

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Verwijderd

XFX Revo64 ja, werkt idd zonder drivers. Afaik emuleert dat ding gewoon een hardeschijf. Wel een leuke oplossing, maar wel via PCI en dat is niet meer van deze tijd. Dus alleen als snelheid onbelangrijk is, is het een leuke oplossing.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 17:43:
XFX Revo64 ja, werkt idd zonder drivers. Afaik emuleert dat ding gewoon een hardeschijf. Wel een leuke oplossing, maar wel via PCI en dat is niet meer van deze tijd. Dus alleen als snelheid onbelangrijk is, is het een leuke oplossing.
en laat nou snelheid nou net belangrijk zijn :) anders zou ik mijn HD's natuurlijk nooit in RAID0 laten draaien :)

• Etharion
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:28
Heb een highpoint 2320 in m'n thuisserver en heb deze een tijd terug geprobeerd onder Ubuntu, echter viel de performance van de linux driver erg tegen, haalde op m'n raid 5 array slechts een sequential read van rond de 70mb/s, terwijl dit onder XP/Vista rond de 200mb/s ligt. Heb van alles geprobeerd maar kon met geen mogelijkheid de snelheden halen dat ik onder Windows haal.
Gebruikte driver versie e.d. kan ik me halaas niet meer herinneren en ook geen idee of dit alleen geldt voor raid5, aangezien ik zelf geen raid0 draai op de highpoint controller. Maar meer bedoeld als waarschuwing als je een highpoint controller puur voor performance wil gebruiken in een *nix environment.
Daarnaast zijn de highpoint controllers uiteraard niet driverless...

[ Voor 4% gewijzigd door Etharion op 06-10-2007 19:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zo te zien wordt het toch een beetje een dure zaak voor een thuispc'tje :)
Ik denk dat het met geduld wachten wordt totdat de ssd's opkomen, dan heb je dit geknoei niet meer (tenzij je de -al snellere- ssd's ook in raid gaat zetten natuurlijk) :P

Ik merk dat RAID0 echt nodig is als je niet wil dat je HD de beperkende factor van je systeem wordt. Ik heb een tijdje zonder RAID gedraaid maar dat is echt beroerd sloom (als je raid eenmaal gewend bent)! Zeker het lompe Vista (wat ik niet meer gebruik sinds kort) heeft RAID echt nodig, anders is het neit vooruit te branden (beetje overdreven ok :P)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2007 22:53 ]

• dupondje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-02 14:06

dupondje

Powa 2 Tha PPL :)

Ik geef je 1 tip, koop GEEN highpoint als je linux wilt gebruiken ... Die drivers zijn zo brak als het maar kan :(

Verwijderd

_Pumba_ waarom wil je het zo graag zonder drivers kunnen? Je geeft zelf aan dat je ervan overtuigd bent dat RAID0 je veel snelheidswinst biedt (waar ik het wel mee eens ben), maar je valt over het gebruik van drivers. Maar voor vrijwel alles heb je drivers nodig dus is dat nu echt zo erg? XP install doet wel erg moeilijk omdat Microsoft nog in het floppy-tijdperk vast zit, maar dat kun je oplossen door te slipstreamen.

Ik weet niet zoveel van Linux (eerder BSD) maar die zullen ook vast wel bekende onboard RAID controllers ondersteunen, zij het dat ze zich vaak beperken tot RAID0 en RAID1 (en soms RAID0+1). RAID5 wordt dus vaak niet ondersteund. Je geeft aan Ubuntu te gebruiken, heb je al gezocht naar guides op internet over het installeren van Ubuntu op onboard RAID?

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-02 22:09

IEF

Why so serious?

Areca drivers zitten standaard in de mainline kernel voor linux.. vanaf 2.6.19.

Met een dergelijke kaart zit je dus qua performance, reliability en ondersteuning prima :)

Ze zijn alleen nogal duur..
Pagina: 1