GPS Track en Trace

Pagina: 1
Acties:
  • 317 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mrfu
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online

mrfu

Quis custodiet ipsos custodes?

Topicstarter
[briefing]

OK, here's the thing.

Ik ben al meerdere malen genaaid door de TNT.
Een pakketje gaat de deur uit, vind zijn weg door de TNT kanalen en verdwijnt dan plotseling van de kaart, ook al heeft dit pakketje het TNT track en trace gebeuren.
Dus tweede keer verzenden, dit keer verzekerd, komt gewoon aan...

Kosten besparen door 'm de volgende keer weer onverzekerd te sturen, HOP, weg...
Kleptomane postbodes 8)7

DUS...
Nu wil ik een pakketje sturen met een GPS transmitter/zender en de postbode(s) in kwestie eens thuis gaan lastig vallen...
Tenminste, dat is het idee.

Dus mijn grote vraag is:

[/briefing]

Kent iemand een GPS systeem, zender, etc. waarbij ik de gps zender kan zien op een kaart, bijvoorbeeld google earth, het hoeft niet real-time, maar het kan niet achteraf.
Daarmee bedoel ik, een USB stick die je positie opslaat op de stick zelf daar heb ik niks aan want de stick komt niet naar mij, ik moet naar de stick... SNAPPIE?

Er zijn wel systemen voor motor/boot diefstal waarbij je een GPS zender in de boot/motor stopt en wanneer deze foetsie is, even naar een website gaan en je ziet waar deze zicht bevind.
Maar.... Zo'n systeem kost dus wel makkelijk 600 euro.
Dat gaat mij net te ver.

Desnoods Do-It-Yourself GPS knutsel avonturen, maakt niet uit wat, iedere tip is welkom.

Verwijderd

Jij bent geniaal! Dit moet zowiezo te doen zijn natuurlijk.

Verwijderd

Er bestaan volgens mij systemen die de GPS-locatie naar je door SMS-en.

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik zou zoiezo melding maken bij TNT dat er pakketen verdwijnen.
Maar er zijn apprataten die via sms hun positie doorgeven.

• Punksmurf
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-01-2024
Jup en dat zijn die dingen van 600 euro :P

Maar goed, serieel gps-ontvangertje scoren, atmel/picje, een oude gsm en een accu. Voor <€100 kan je rond zijn, moet je wel zelf knutselen (of iemand vinden die dat wil doen voor je).

Good luck :)

met een hamer past alles

• mrfu
  • Niet online

mrfu

Topicstarter
SipdawgMDA, dank je !
Wat nog leuker is, is dat ik ook nog eens toegang heb om het zelf op tv uit te zenden, wanneer ik er een reportage oid. van maak. (Maar youtube doet nog steeds wonderen hoor)

geforce5_guy, het is helaas niet bij 1 keer gebleven en iedere keer wanneer ik een formulier invul met de vraag of hun helpdesk even wil checken waar het is gebleven krijg ik een telefoontje van een vrouw die zegt:"Meneer, we hebben uw verzoek in behandeling genomen en onderzocht waar uw pakketje zich bevind, maar wij zijn tot de conclusie gekomen dat het pakketje verdwenen is."

Maar wat heb ik daar nou aan?
Dat kan ik ook wel zien via Track en trace, het staat er niet met die woorden, maar als ie al 25 dagen op een sorteerkantoor ligt dan gaat er wel een lampje branden.

[flauw]Waarschijnlijk zijn bij de TNT de peertjes doorgebrand.[/flauw]

Maar dit verhaal staat ook al gedeeltelijk op mijn gallery pagina.

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Misschien zou je bij de Blokker ofzo een mobieltje kunnen halen voor 15 euro als die java draait, GPS muis aansluiten en dan een progje maken dat je om de zoveel uur SMSst :)

• mrfu
  • Niet online

mrfu

Topicstarter
Dat is natuurlijk wel erg ambitieus...
Maar veel verstand van PIC's en Java heb ik niet, dus dat zal niet zo snel gebeuren.
Ik hoop gewoon dat er een soortgelijk systeem bestaat.

Maar na twee uur googlen wil ik bijna de handdoek in de ring gooien...

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Eh, andere koeriersmaatschappij gebruiken?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• mrfu
  • Niet online

mrfu

Topicstarter
De TNT is net zo makkelijk omdat dat juist het bedrijf is dat al die postkantoren heeft, of mee samen werkt, hoe dan ook, als ik overstap op GLS, DHL, enz. dan moet het of opgehaald worden, of ik moet het pakketje naar een verzamelpunt brengen in de buurt.

Dan is het postkantoor op 400 meter lopen toch wat aantrekkelijker.
Maar inderdaad hoor, voor de dure en riskante paketten vertrouw ik alleen nog maar op de alternatieven.
Maar het zou anders/beter moeten kunnen......

• motormuisje
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03-2024
Je zult net zien dat je tijd, geld en een hoop energie in het verhaal hebt gestoken om een werkende setup te kunnen versturen.... Komt je pakketje steeds weer aan en word je gewoon arm aan het feit dat je zoveel verzendkosten betalen moet :P

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-02 14:34
DHL is ook niet super hoor.

We deden examens ermee verstureen alles aangeketend enzo. Week later kregen we van de school in kwestie dat ze nog niks binnen hadden. Na veel bellen bleek dat de vervoerder het nog in zijn bus had liggen...

Verwijderd

Heb je het pakje verstuurd naar een onbekend ? Als je een webwinkel hebt kan ik met voorstellen dat een postbode een bestelling doet die onverzekerd word verzonden en dan hij hem uit de post haalt voordat hij wordt bezorgd. Was aan de buitenkant te zien dat er voor e600 aan waarde er in zat?

En toevallig ben ik nu bezig met een projectje om een mobiele telefoon te besturen via een uC. Hiervoor heb ik een tel gekocht van een 10-tje en met een seriele kabel kan ik gewoon via een termnial "at commands" geven met mijn computer. Zodra ik de chips binnen heb kan ik er mee verder gaan :).

Ik heb zelf laatst ook gehad dat ik iets verstuurde wat nooit is aangekomen... TPG gaat er zeker niet op vooruit ;(

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2007 09:26 ]

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-02 17:04
Hoewel het leuk bedacht is, zie ik wat praktische problemen. Hoe zit het met de GPS ontvangst van een ontvanger die in een kartonnen doos zit? Mijn GPS ontvanger van Garmin heeft al moeite als ik door een bos loop, dus ik kan me voorstellen dat de ontvangst in zo'n doos minimaal net zo slecht is.

Dan, stel dat het werkt, wat ga je dan doen met die informatie? Knokploeg langssturen? Ik denk dat politie tippen geen zin heeft, die gaan echt geen huiszoeking doen, omdat jij een GPS coordinaat ontvangen hebt.

Kortom, voor de fun is het zeker leuk om te bouwen en te doen, maar of dit echt iets oplevert betwijfel ik ten zeerste.

• gibraltar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-02 21:45
Er zijn GPS GSM's te koop op dit moment, hoewel deze producten nog niet in Nederland verkocht worden door retailers. In Duitsland is Tchibo bijvoorbeeld bezig met het verkopen van een kindertelefoon. Deze werkt ook op Nederlandse netwerken, weet ik uit ervaring.

Heb zelf nog een paar van deze telefoons (werkende), misschien eens uitproberen.

[ Voor 11% gewijzigd door gibraltar op 06-10-2007 09:34 ]

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Ik vind het een goed idee van de TS.. Iedereen weet dat je waardevolle spullen verzekerd moet versturen, maar het is desondanks altijd klote als pakketjes kwijtraken, ook al zijn ze goedkoper.

En het is natuurlijk van de zotte dat ze een pakketje met track en trace bijhouden, en dan aangeven 'ja, hij is verdwenen'. Aangifte wegens verduistering zal niet veel opleveren, maar wat zou het toch een geweldige reportage opleveren als je opeens bij de postbode voor zijn deur staat en je gps apparaat opeist.

Denk dat je Geenstijl nog wel zover krijgt dat ze het 600 euro gps dingetje sponsoren, als ze zelf Rutger erop af mogen sturen met de camera :)

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• mrfu
  • Niet online

mrfu

Topicstarter
Ik lees al een hoop goede ideeen en leuk commentaar.
Dank u allen.

Maar ten eerste, een knokploeg ernaar toe sturen klinkt verleidelijk, maar daar bereikt niemand iets mee.
Terwijl, als ik alles op de gevoelige plaat vast leg, op tv uitzend, of youtube, dan krijgt het al een hoop aandacht.
Dan moet alleen de TNT (directie) het nog zien en dan hoop ik ook een eind te kunnen komen.

Daarnaast krijg ik wel financiele steun van de 'producer' dus om het 100 keer te sturen (waarvan er misschien maar 1'tje niet aan komt) lig ik niet wakker van.
Daarnaast zijn kosten voor telefoon en accu en antennes enz. ook geen probleem, daar is een budget voor.

En ik heb zelf geen webwinkel, maar wel wat ervaring met het werken bij een.
Daar hadden we ook een tijdje stickers op de enveloppen/pakketten waar dus duidelijk op stond 'gamewinkel', ik ga geen namen noemen...

Maar daar kan je dus gewoon aan zien dat er wel heel waarschijnlijk een game inzit, aangezien de envelop de ruimte heeft voor een DVD hoesje... 1+1 toch?
Dus in die periode verdwenen een heeeeele boel enveloppen.
Toen zijn we gestopt met de stickers en guess what? Toen kwamen ze wel aan.

Daarnaast heeft een informatieve tweakers een bericht op mijn gallery pagina gepost met daarin commentaar dat je bij de pakketverzekering van TNT wel moet kunnen aantonen wat er in de doos zat en een bon daarvan.
Dat had ik zoiezo nog nooit gehoord/gelezen, maar als dat zo is, waarom zou je dan verzekeren?
Veel spul wat ik verzend heeft of geen bon meer, of is cadeau geweest enz...

GPS ontvangst sterkte kan 'makkelijk' vergroot worden met een grotere antenne in omvang, dus als ik koperdraad rond de hele doos en wikkel en daarna ducktape eroverheen, dan zou het signaal al een stuk sterker moeten zijn.
Ik denk dat ik dat dan gewoon moet testen wanneer ik iets heb gevonden.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:49

Onbekend

...

Deze maand stond/staat er in de Elektuur een GPS zend/ontvangertje...

http://www.elektuur.nl/pr...-(040161-91).252450.lynkx

Speel ook Balls Connect en Repeat

Pagina: 1