Draadloze schotel adapter, TU netwerk ontvangen

Pagina: 1
Acties:
  • 201 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 234829

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.komplett.nl/img/p/200/324989.jpg

Productbeschrijving Hawking Hi-Gain USB Wireless-G Dish Adapter HWU8DD - netwerkadapter
Type apparaat Netwerkadapter
Model Extern
Interface (Bus) Type USB
Protocol voor gegevenskoppeling IEEE 802.11g
Gegevensoverdrachtsnelheid 54 Mbps
Frequentieband 2.4 GHz
Conformiteitsnormen IEEE 802.11g

Ik woon op 450 meter (hemelsbreed) afstand van de TU Delft wijk. Denken jullie dat ik met deze schotel het TU-netwerk kan ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:11
Heb je voor een verbinding hiermee niet twee van deze schotels nodig die op elkaar gericht zijn?

Om z'n afstand te overbruggen moet je overigens ook aan bijden kanten voldoende bereik hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-06 13:57
Zit je zelf ook op de TU, want je kan niet zomaar even inloggen, je moet wel een gebuikersnaam en wachtwoord hebben.

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:07

franssie

Save the albatross

Anoniem: 234829 schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 23:34:
[afbeelding]

Productbeschrijving Hawking Hi-Gain USB Wireless-G Dish Adapter HWU8DD - netwerkadapter
Type apparaat Netwerkadapter
Model Extern
Interface (Bus) Type USB
Protocol voor gegevenskoppeling IEEE 802.11g
Gegevensoverdrachtsnelheid 54 Mbps
Frequentieband 2.4 GHz
Conformiteitsnormen IEEE 802.11g

Ik woon op 450 meter (hemelsbreed) afstand van de TU Delft wijk. Denken jullie dat ik met deze schotel het TU-netwerk kan ontvangen?
als je zicht op de lokatie hebt (belangrijk voor welke antenne dan ook) kan je het net zo goed eerst eens proberen met de cantenna (googlemaar even - is ook eenvoudig zelf te bouwen).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justinb81
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-06 12:41
Daar kom je helaas pas achter als je het probeerd. Ik kan ze niet ontvangen iig. ik woon er iets verder vanaf.
Heb je een line of sight?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

It takes two..je kunt niet zomaar iets richten en verbinding hebben. Al helemaal niet de TU Delft, ze zullen eea goed beveiligd hebben. Ben je überhaupt een student daar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

300% toename in ontvangst. ...

ik denk dat je het gevoegelijk op je buik kan schrijven.
is het niet de netwerken die er tussenhangen die jou ontvangt overstemmen
dan is het wel de afstand die je never nooit niet haalt

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-05 12:05

Cio

L2check his profile!

Woonplaats Delft
Beroep Student
Opleiding Technische Informatica

Volgens de productinfo kan het door de sterke antenne en de gerichtheid een beter signaal opvangen. Maar ik zou eerst eens kijken of het signaal van de TU de afstand van 200m haalt met een standaard adapter en wat huis tuin en keukenversterking wellicht meer. Pas dan kan je bepalen of de afstand haalbaar is met point-of-view apparatuur als dit. Denk trouwens lag ;)

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

we hebben in 2 gebouwen van over een strech van 300 meter 15 acces points oid hangen. om ontvangst te garanderen .... en dan nog werkt het beroerd in de kantoren

maar waarom 200meter
duw dat ding in je laptop en loop er mee weg ... van de tu dan merk je zelf wel dat het singaal op een gegeven moment wegvalt

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik ga maandag even met mn ipod kijken tot hoever vanaf de tu ik nog redelijk ontvangst heb. Ik kan vanaf mn dakraam het ewi gebouw zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Stel het lukt me om een redelijk signaal op te pakken met zo'n schotel. Zou ik dan vaak de verbinding kunnen verliezen door de grote afstand die het signaal af moet leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technicality
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-06 08:41

Technicality

Vliegt rechtsom...

Je zal wel ontzettend hoge latency's hebben. Waarom wil je per sé dat netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ten eerste lijkt het me wel leuk om zoiets werkend te krijgen. En het is natuurlijk razendsnel.. of misschien veel verlies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Anoniem: 234829 schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 13:35:
Ten eerste lijkt het me wel leuk om zoiets werkend te krijgen. En het is natuurlijk razendsnel.. of misschien veel verlies?
Check ook even of dit wel mag. Nooit leuk als je van het netwerk wordt geschopt voor het doen van illegale activiteiten :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
gambieter schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 13:36:
[...]

Check ook even of dit wel mag. Nooit leuk als je van het netwerk wordt geschopt voor het doen van illegale activiteiten :)
Waarom zou het niet mogen? Ik zit overdag ook gewoon op het tu netwerk. Of ik dat nou op mn kamer zit of op de uni.. dat weten zij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Anoniem: 234829 schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 13:45:
[...]
Waarom zou het niet mogen? Ik zit overdag ook gewoon op het tu netwerk. Of ik dat nou op mn kamer zit of op de uni.. dat weten zij niet.
Dat hangt er vanaf of je het alleen gaat ontvangen of dat je meer gaat doen. Opnieuw, het kan geen kwaad om het na te kijken.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

[dram modus]http://www.turnpoint.net/wireless/cantennahowto.html

nogmaals, voor een paar euri en een leeg blik pringles of hondenvoer bouw je een antenne die dit wel kan - is toch veel leuker dan zo'n kan en klaar ding? 't Is toch tweakers.net?
[/dram modus]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
maar zo'n ding zou dus op mn dak moeten met direct zicht op een hotspot?
als dat zo is wordt het mss een beetje lastig, want mn huisbazin wil geen rommel op haar dak.

zou ik zo'n schotel wel net onder de dakpannen kunnen zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:31

DinX

Motormuis

Als zij gewone hotspots hebben mag je nog zo krachtig en gericht uitzenden als je wil, als zij dat niet doen werkt het nog niet. Als het echt 450 meter is kan je het wel op je buik schrijven, je hebt dan 2 richtantennen nodig die zelfs vrij precies naar elkaar toe gericht moeten zijn.

Je moet trouwens nog direct zicht hebben. Als er een gebouw tussen staat kan je het met 2 richtantennen al vergeten in veel gevallen.

[ Voor 19% gewijzigd door DinX op 06-10-2007 16:01 ]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Anoniem: 234829 schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 15:58:
maar zo'n ding zou dus op mn dak moeten met direct zicht op een hotspot?
als dat zo is wordt het mss een beetje lastig, want mn huisbazin wil geen rommel op haar dak.

zou ik zo'n schotel wel net onder de dakpannen kunnen zetten?
line of sight, het zijn gerichte antennes dus moeten ze de wifi hotspot inderdaad kunnen zien!

zo'n cantenna is 9cm doorsnede dus dat zou je dus wel aan de dakgoot kunnen hangen, ik zeg niet dat het mooi staat...
Zo'n schoteltje oogt misschien iets mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:28

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Sinds wanneer heeft de TU ook buiten Wifi? WLAN is toch alleen actief in de faculteiten..een line of sight verbinding ga je echt niet krijgen 8)7 . Als je echt zo graag snel internet wil kan je beter verhuizen naar de jvb, de eduP of een ander complex. Daar heb je dan gewoon glasvezel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

franssie schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 16:03:
[...]

line of sight, het zijn gerichte antennes dus moeten ze de wifi hotspot inderdaad kunnen zien!
En zolang die hotspot zelf geen richtantenne heeft die richting de TS gericht staat, een LOS heeft, voldoende sterk is,... heeft de TS nog geen ontvangst. Hij kan dan misschien wel dingen naar die hotspot toe stralen maar die hotspot zal hem nooit kunnen bereiken. Heck, hij zal niet eens verbinding kunnen maken ermee omdat hij de hotspot niet zal ontvangen.

En moest hij dan toch zoveel geluk hebben dat hij toch nog een beetje ontvangst heeft dan zal er zoveel packet loss optreden dat het gewoonweg onwerkbaar is.

Misschien een heel domme vergelijking:

Persoon X heeft een gazonsproeier, persoon Y heeft een brandweerslang. Ze moeten elkaar allebei nat spuiten. Persoon X zal lekker iedereen in z'n omgeving natspuiten maar niet persoon Y.
Persoon Y daarentegen zal persoon X de volle laag geven vanop een veilige afstand zonder rondom hem dingen nat te maken.

[ Voor 31% gewijzigd door DinX op 06-10-2007 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
hehe, ik denk dat ik er maar vanaf ga zien :P
ligt toch allemaal iets complexer dan ik in eerste instantie dacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

DinX schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 16:12:
[...]

En zolang die hotspot zelf geen richtantenne heeft die richting de TS gericht staat, een LOS heeft, voldoende sterk is,... heeft de TS nog geen ontvangst. Hij kan dan misschien wel dingen naar die hotspot toe stralen maar die hotspot zal hem nooit kunnen bereiken. Heck, hij zal niet eens verbinding kunnen maken ermee omdat hij de hotspot niet zal ontvangen.

En moest hij dan toch zoveel geluk hebben dat hij toch nog een beetje ontvangst heeft dan zal er zoveel packet loss optreden dat het gewoonweg onwerkbaar is.

Misschien een heel domme vergelijking:

Persoon X heeft een gazonsproeier, persoon Y heeft een brandweerslang. Ze moeten elkaar allebei nat spuiten. Persoon X zal lekker iedereen in z'n omgeving natspuiten maar niet persoon Y.
Persoon Y daarentegen zal persoon X de volle laag geven vanop een veilige afstand zonder rondom hem dingen nat te maken.
Bijna. Je ontvangst is inderdaad een probleem maar de antenne versterkt ook op de ontvangende kant dus je kan het proberen. Wat dat betreft is de schotel wellicht wat in het voordeel. Door het gebruik van een richt antenne verminder je namelijk ook de ruis dus blijft er meer oorspronkelijk geluid/signaal over imho.
Vergelijk het met een sat, het signaal de van de sat is gewoon behoorlijk zwak gezien de afstand (zeker de vroegere) maar middels de richt antenne (schotel) kan je het toch ontvangen!

kortom de antenne versterkt beide kanten. Wel is het zo dat je met twee richt antenne's twee keer zo ver kan komen (en daarom worden ze vaak in die combinatie gebruikt).

Dus het gaat om een zo hoog mogelijk versterkend vermogen van je antenne...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Mja, de TS kan altijd eens proberen met een cantenna. Kost geen drol en het zou me niet verbazen als het beter werkt dan zo'n goedkoop usb adaptertje.Als ik de prijzen van dat ding zie twijfel ik eigenlijk een beetje aan de effectiviteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

ik zit nu net te denken, kan je niet gewoon een usb stick in/door zo'n blik steken? ik denk dat ik dat zo maar eens ga proberen (als ik mijn usb verlengkabel kan vinden). scheelt weer solderen ;)
Eens kijken of ik nog iets windows heb liggen (mac osx ondersteund niet zoveel usb wifi stickjes helaas),
Oude bak aangesloten, usb wifi stick gevonden + usb verlengkabel, blik gevonden (moet ik nog opmeten).

/edit 1
pringles can genomen (ik heb niet het juiste blik hondenvoer in huis) en het lijkt dat de can niet zozeer de ontvangst sterkte verbetert maar inderdaad de ontvangst kwaliteit (t-mobile stickje, ergens bij gekregen). De ruis vermindert (van 30% tot zo nu en dan 0% op 5 meter van het AP) terwijl de ontvangst kwaliteit sterkte maar een paar procent toeneemt (van ca 75% tot 80+%). Dinx lijkt hiermee (naast het feit dat ie leuke motortochten maakt) iewat gelijk te krijgen vwb de ontvangst.
Genoeg effect dus om door te expereimenteren maar nog niet iets waaarmee ik het dichtsbijzijnde netwerk opvang (maardan woon ik dan ook wel redelijk landelijk voor randstad begrippen, dichtsbijzinde netwerk ik denk ik 500m ver weg en niet echt LOS).
Misschien ga ik de antenna wel in een sat schotel hangen ;) Nadeel is dat ik alleen ofset schotels heb hier- richt wat moeilijker op het gevoel.

/edit 2:
pringles can werkt niet goed genoeg>als ik 'm over de antenne heenzet hou ik verbinding met mijn netwerk, zou niet mogen.

Ik heb het werkend!!!

ik kan met een "metalen wijnfles blik"
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~sailpart/IMG/DSC_0259.jpg
het netwerk van een paar honderd meter verder bereiken, door gewoon een wifi usb stick
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~sailpart/IMG/DSC_0260.jpg
door die kan te proppen (met hulp van een keukenmesje, dat wel).
verbinding is alleen verbijsterend traag (gprs achtig zeg maar)... moest wel mijn eigen netwerk uitzetten (dat stoorde toch teveel)...
En ik kon dus zenden en ontvangen omdat ik een URL kon opvragen. Ergens heb ik de indruk dat het zenden inderdaad beter gaat dan het ontvangen.
Volgend project, kleine niet-offset sat antenne zien te bemachtingen en daar een usb wifi stick in hangen!

soit, nog een beetje spelen met hoe ver ik de stick erin steek en of ik met twee nieuwe blikken de positie van het gat kan verbeteren (ik kon geen meetlint vinden dus heb alles t.o.v. de afmeintgen van een bankpas moeten schatten).

[ Voor 97% gewijzigd door franssie op 06-10-2007 21:34 ]

Pagina: 1