Toon posts:

Logitech X-530/X-540 op DVD-Speler

Pagina: 1
Acties:
  • 3.502 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, heb een tijdje terug een oude dvd speler gekregen (Hitiker HE-1800) waar ik nu mijn films op kijk.
Voorheen keek ik films (dvd's) gewoon via de computer, maar doe dit nu relax vanaf mijn bed op de dvd speler, alleen vind ik het zo jammer dat het geluid gewoon uit mijn JVC televisie komt.

Heb zelf maar een klein kamertje (3,50 x 5,00) dus een volledige surround installatie zag ik niet zitten, daarnaast wil ik ook niet al teveel geld uitgeven.

Nou kwam ik eerst instantie uit bij de Logitech X-530 tegen: http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=KVZL47 en daaronder ook de X-540: http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=KVZL02

Bij de X-530 stond heel mooi "Sluit de Logitech X-530 aan op uw pc, muziekspeler, dvd-speler...", dus dit leek me wel iets, echter waren hierover de reacties niet al te best.
De X-540 daarintegen word wel goed beoordeeld, alleen kan ik hier geen tekst vinden die mij verteld dat deze speakers ook aan te sluiten zijn op een DVD Speler.

Mijn vraag luid dus, of dat dit dus ook met de X-540 mogelijk is, en zo niet, is dan de X-530 echt zo slecht, of valt dit reuze mee?

Hoe zijn overigens in het algemeen de reacties op het aansluiten van (pc) 5.1 setjes op een dvd-speler, om daarmee films te kijken? Maakt dat nog verschil, of is dit ook gewoon goed te doen :)

Alvast bedankt!

P.S. Achterkant DVD: http://img74.imageshack.us/img74/6031/achterkantdvdrn0.jpg

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-02 00:36
De Logitech X-530 heeft last van een 'plopjes' probleem, bovendien kun je de bass niet uitzetten. Zelfs op z'n laagst hoor je de bas nog, en dat is zeer storend imho.

De Logitech X-540 is een verbeterde versie van de 530, met een ander uiterlijk. Het plopjes probleem is hier onder andere opgelost, maar wat de rest van de verschillen zijn weet ik niet precies. Of dit een antwoord op je vraag was weet ik niet, maar ik wilde het even vermelden :+

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik was idd al bang voor dat plopjes probleem, dus dan denk ik dat ik de X-540 ga nemen.... Heb persoonlijk niet zo'n behoefte aan plopjes...

Maar dan is mijn vraag nog, kan ik ook de X-540 aansluiten op mijn DVD speler (in 5.1, want ik kan wel gewoon de 2 x tulp --> 3,5 jack en dan de 'matrix-mode' aanzetten, maar heb veel liever ECHT 5.1)

• Janusch
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-02 12:13
Ik heb zelf de X-530 en vind het echt een supertopper voor de prijs!
Echt goed helder geluid (ik ben pietje precies op het gebied van geluidskwaliteit!) en kan redelijk hard, niet dat dat heel erg belangrijk is. De bas is inderdaad niet echt goed te regelen.

Ik heb mijn X530 ook op dvd/xbox/digitenne aangesloten maar heb geen last van de bas (zet de speakerkant naar je toe) Via mijn computer met Creative geluidskaart kan ik wel de bass regelen maar dat doe ik eigelijk niet.

De set is echt aan te raden en van plopjes heb ik ook eigelijk weinig/geen last.
Mijn broer had dat wel met zijn Logitech Z-5500 (kost €300) en heeft een nieuwe gekregen die er geen last van heeft. (Betaal je wel voor.....)

Verwijderd

Topicstarter
Okee, bedankt, maar hoe zit dat met aansluiten dan? Want dat gaat meestal toch gewoon via de Subwoofer? of zie ik dat verkeerd: net als hier http://img440.imageshack.us/img440/8422/2339za8.jpg

Want daar zitten 8 aansluitingen op, maar wil deze eigenlijk gewoon alleen als sub gebruiken. Zijn de speakers van de X-540 ook rechtstreeks aan te sluiten op een dvd/xbox ofzo, en werkt die afstandbediening dan nog wel?

• Avalaxy
arieman007 schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 23:14:
Ik heb zelf de X-530 en vind het echt een supertopper voor de prijs!
Echt goed helder geluid (ik ben pietje precies op het gebied van geluidskwaliteit!) en kan redelijk hard, niet dat dat heel erg belangrijk is. De bas is inderdaad niet echt goed te regelen.

Ik heb mijn X530 ook op dvd/xbox/digitenne aangesloten maar heb geen last van de bas (zet de speakerkant naar je toe) Via mijn computer met Creative geluidskaart kan ik wel de bass regelen maar dat doe ik eigelijk niet.

De set is echt aan te raden en van plopjes heb ik ook eigelijk weinig/geen last.
Mijn broer had dat wel met zijn Logitech Z-5500 (kost €300) en heeft een nieuwe gekregen die er geen last van heeft. (Betaal je wel voor.....)
Het probleem van de X-530 vind ik ook dat alles aan elkaar vast zit en niet los te koppelen is, en de snoertjes volgens mij vrij kort zijn. Zelf heb ik de X-230, maar ik baal er soms wel een van dat het 1 stomme constructie is waarbij het allemaal aan elkaar vast zit. En een bass die zelfs op z'n zachtst nog een hoop geluid maakt is ook niet altijd even fijn in een flatje met dunne muren en laminaat...

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat klopt idd... Ik heb zelf ook al eens ervaring gehad met een X-230. Al was ik zeker wel te spreken over het geluid wat er uit 2 van die kleine speakertjes kwam! Ben over het algemeen erg tevreden over Logitech-producten.

Korte snoertjes maken mij niet zoveel uit, moeten toch verlengd worden. (Heb uitgerekend dat ik voor de linker-rechter achterspeaker ong. 5 en 7,5 meter nodig heb. Dus dat ga ik sowieso niet redden ><

Verwijderd

Topicstarter
leonpwner1 schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 22:56:
De Logitech X-530 heeft last van een 'plopjes' probleem, bovendien kun je de bass niet uitzetten.
Ik las ergens anders overigens over de X-530: "Het volume van de bass moet apart geregeld worden, met een knop, aan de achterkant van de subwoofer."

• Avalaxy
Verwijderd schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 23:34:
[...]

Ik las ergens anders overigens over de X-530: "Het volume van de bass moet apart geregeld worden, met een knop, aan de achterkant van de subwoofer."
Klopt, maar op z'n laagst hoor ik nog steeds een harde bass die door de muren dreunt :D

Verwijderd

Topicstarter
Dan denk ik dat ik toch voor de X-540 ga, gezien dat ik in een rijtjeshuis woon, en een soms nogal humeurige vader heb. Als ik daarmee gewoon de Bass kan regelen, en er zeker van ben dat ik geen plopjes heb, lijkt me dit voor die € 10,- een betere keus (daarnaast vind ik ze er ook wat beter uitzien)

Maar dan kom ik weer terug bij de vraag waar ik dit topic mee begon... Is de X-540 gemakkelijk aan te sluiten op een dvd speler, zonder gebruik te moeten maken van de 'matrix' mode?

Naar mijn mening kan het nooit goed zijn om 5.1 geluid 2.0 te versturen, en dan hardwarematig weer om te vormen naar 5.1, of zie ik dat verkeerd? Behoud ik hiermee mijn voor-achter-links-rechts gewoon?

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:15
Matrix is niet anders dan geluid uit alle speakers. Voor DTS of Dolby Digital wat je meestal op dvd aantreft zul je een receiver of een decoder aan moeten schaffen.

Mijn ouders hebben precies hetzelfde probleem eigenlijk. Geweldige speakerset uit de dolby prologic tijd. Echter met DTS en Dolby Digital kan ie niks mee.

Vergelijk de matrix functie dus eigenlijk maar met de dolby pro logic. Pro logic is dan wel processor gestuurd en geavanceerder maar het principe blijft gelijk

[ Voor 20% gewijzigd door Appie Heijn op 05-10-2007 23:52 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Verwijderd

Topicstarter
Appie Heijn schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 23:51:
Matrix is niet anders dan geluid uit alle speakers. Voor DTS of Dolby Digital wat je meestal op dvd aantreft zul je een receiver of een decoder aan moeten schaffen.
Ik volg het eventjes niet... De X-540 heeft 6 speakers (5 + 1 sub) en op mijn DVD speler heb ik daarvoor alle benodigde aansluitingen, maar dit is niet compatible met elkaar?

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:38

Wildfire

Joy to the world!

Verwijderd schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 00:01:
[...]

Ik volg het eventjes niet... De X-540 heeft 6 speakers (5 + 1 sub) en op mijn DVD speler heb ik daarvoor alle benodigde aansluitingen, maar dit is niet compatible met elkaar?
Er werd blijkbaar vanuit gegaan dat je DVD speler geen analoge uitgangen zou hebben, maar een optische of coaxiale uitgang voor audio. En dat doet die X-540 dan weer niet zo te zien, dan heb je een losse decoder nodig.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Verwijderd

Topicstarter
Wildfire schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 00:08:
[...]

Er werd blijkbaar vanuit gegaan dat je DVD speler geen analoge uitgangen zou hebben, maar een optische of coaxiale uitgang voor audio.
Er zit wel degelijk een Coxiale uitgang op mijn DVD...
zie http://img74.imageshack.us/img74/6031/achterkantdvdrn0.jpg
Had dit plaatje ff zelf getekend, dat oranje dingetje is gewoon een tulp aansluiting achtig ding..

Is het dan niet gewoon mogelijk om het hele spulletje op deze manier aan te sluiten?
http://img517.imageshack....oorbeeldopstellingvp3.jpg
Paarse lijn = één draad... die zit in 1, 2 of 3, maar heb nog geen idee welke 8)7 (ik gok 1)

Dat zou voor mij echt een perfecte uitkomst zijn, anders ga ik wel gewoon over op de 'matrix'-mode. Want een beetje receiver kost al gauw € 175,- en dan word het een duur grapje.

Ik denk ik ieder geval voor de Logitech X-540 te gaan, tenzij er nog mensen mogen zijn die mij dit sterk afraden natuurlijk

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2007 00:55 ]

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:15
Verwijderd schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 00:11:
[...]

Er zit wel degelijk een Coxiale uitgang op mijn DVD...
zie http://img74.imageshack.us/img74/6031/achterkantdvdrn0.jpg
Had dit plaatje ff zelf getekend, dat oranje dingetje is gewoon een tulp aansluiting achtig ding..

Is het dan niet gewoon mogelijk om het hele spulletje op deze manier aan te sluiten?
http://img517.imageshack....oorbeeldopstellingvp3.jpg
Paarse lijn = één draad... die zit in 1, 2 of 3, maar heb nog geen idee welke 8)7 (ik gok 1)

Dat zou voor mij echt een perfecte uitkomst zijn, anders ga ik wel gewoon over op de 'matrix'-mode. Want een beetje receiver kost al gauw € 175,- en dan word het een duur grapje.

Ik denk ik ieder geval voor de Logitech X-540 te gaan, tenzij er nog mensen mogen zijn die mij dit sterk afraden natuurlijk
Coax is digitaal in dit geval :) Dat gaat dus niet werken zonder decoder. DTS danwel Dolby digitial zul je dan ook niet gaan horen met dit setje. Dit komt omdat het een analoog setje is.
hiervoor heb je echt een receiver/decoderstation nodig. Of je moet zo'n setje aansluiten op een 5.1 geluidskaart, waar die eigenlijk ook voor bedoeld is.

Matrix moet je niet overschatten dat is eigenlijk gewoon dat center speaker mee gaat blaten wanneer hij stereo signaal binnen krijgt.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 00:11:
Volgens mij moet je twee tulp-stereo naar 3.5mm jack* conversie kabeltjes hebben, zoiets als op deze link te zien is. Je kunt dan de rear left en right van de dvd (rl, rr) op de 'rear' van de speakers aansluiten, en de front left en right van de dvd (fl, fr) op de 'front' van de speakers. Blijft nog de subwoofer (sw) en center over, ik gok dat je die ook via zo'n verloopkabeltje van de 'sw' en 'center' op de dvd naar je speakers kunt leiden.

* Ik neem aan dat de DVD tulp gebruikt en de speakerset 3.5 mm, maar controleer dat voor de zekerheid even :)

Verwijderd

Topicstarter
@_ep: Wat een geweldige oplossing, volgens mij moet dat idd gewoon helemaal gaan lukken op die manier...

Ik kom dan uit op deze opstelling: http://img101.imageshack....9/nieuweopstellingpi2.jpg

Edit: Heb eventjes de 3 verschillende dingen gechecked (met Scary Movie 3, zat toevallig in mijn dvd-speler).

Daarbij kwam ik er dus achter dat FrontLeft en FrontRight, in principe hetzelfde geluid geven als 2-kanaals geluid.
RearLeft en RearRight gaven hierbij alleen maar toegevoegde geluiden (achtergrond muziek, omgevingsgeluid, en in sommige gevallen ook spraak (als iemand 'achter' je staat)
Center en Subwoofer uitgang gaf naar mijn mening dezelfde output als de FrontLeft en FrontRight, maar dit komt hoogstwaarschijnlijk omdat hier de sub niet van toepassing is, omdat ik geen actieve subwoofer in de buurt had.
Ga er gewoon vanuit dat alle subwoofer geluiden, dan gewoon lekker uit de subwoofer komen, dus heb er veel vertrouwen in dat _ep zijn ideetje gewoon gaat werken 8)

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2007 15:32 ]

Pagina: 1