RAM upgrade mislukt

Pagina: 1
Acties:

• Hbxfhl
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-12-2022
Beste Tweakers,

(laatste edit op 7 oktober)

Vandaag wilde ik me pc trakteren op een upgrade van 768 naar 2048 (2x1024) Geheugen. Het nieuwe geheugen betreffen 2 repen Kingston 266 PC2100 184 pin DIMM op een Asus P4B 266 Mobotje met een 1.8 Ghz Intel cpu 478 Northwood.

Ik heb alles gecheckt en het geheugen is compatable met het mobo.

Wat blijkt: Mijn pc start op.... WindowsXP Pro scherm komt op... en stopt na een minuutje. Ik bereik het inlogscherm niet. Pc reboot automatisch.

Dus heb ik een ram module eruit gehaalt, en nu doet me pc of er niks aan de hand is. Beide modules zijn in orde en heb alle sloten geprobeerd.

Ik weet zeker dat mijn mobo 2Gig aan kan (pc start immers wel gewoon op) en Windows zou daar ook geen problemen mee mogen hebben.

Aan me geheugen ligt het in ieder geval niet. Na 15 uur wist MemTest86 nog steeds van geen ophouden en gaf nog steeds geen errors aan. Ik heb een 2e WinXP geinstalleerd op een andere partitie, en dit is gewoon gelukt... geen vreemde meldingen.... alles werkt gewoon.

Heeft iemand misschien een suggestie waar het wel aan kan liggen dat me andere windows niet wil booten met 2GB Ram en wel met 1GB ram? Ik heb me BIOS ook op default settings terug gezet

Ik heb me virtual memory settings ook op default gezet dus dat wordt door Windows bepaald

Ook heeft me pc een jaar geleden een virus opgelopen die nog steeds niet helemaal weg is en die ik niet weg kan krijgen. Ik zal vanmiddag wat info posten over dit vreemde virus omdat ik nu niet bij me pc kan ivm memtest.... Het gaat iig om een WinXP Pro SP2 versie en heb de laatste windows update gedraait.

Komt iemand dit bekend voor of weet iemand waar het aan kan liggen?

Groeten Johan

[ Voor 34% gewijzigd door Hbxfhl op 07-10-2007 01:52 ]

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:51
Ram plankje defect?

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Beide er weer indoen en memtest of goldmemory draaien. Kan best zijn dat er 1 verrot is.
Check ook ff of je de laatste bios hebt en zet in bios eens alles op default.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Memtest draaien.

• Hbxfhl
wat ik ook vreemd vind is dat ik windows in veilige modus gewoon kan opstarten zonder problemen. Ik ga iig vannacht de memory test draaien en kijken wat dat als uitkomst geeft.

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-05 11:49

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Windows gebruikt in veilige modus veel minder geheugen omdat hij geen of minder drivers laad. Ik neem aan dat je getest hebt of je geheugen werkt, zo niet dan zou je de instellingen in het bios eens na kunnen kijken over de timings, voltage en de kloksnelheid van het geheugen.

www.maartendeboer.net

• Hbxfhl
het geheugen is nu anderhalf uur bezig al met de test ( 'k zit nu achter me fleptop ) en is 1 test zonder errors gepassed, maar ik denk dat ie nog wel even bezig is met het vervolg... ik w8 het af... ik heb in de bios de default settings ingesteld maar nog steeds stopt windows op een gegeven moment met laden.

Vreemd is dat ik op een andere partitie een andere versie van WinXP ging installeren en dat de installatie gewoon doorliep totdat ik een RegCode moest invullen. Die ben ik ff kwijt. De windows die er nu op staat, staat er al 3 jaar op en geeft vaak foutmeldingen. Ik denk dat het aan me Windows ligt....

Overigens moet ik vermelden dat ik de Swap File (Virtueel geheugen -> pagefile.sys) laatst heb verhuist naar een andere partitie op een andere schijf (ivm prestatie winst) en deze op fixed heb gezet (1gig). (Dit werkte overigens wel voor me RAM upgrade) Ik ga deze weer terug instellen. Dan probeer ik nog een virus scan en een defragmentatie.

Ook heeft me pc een jaar geleden een virus opgelopen die nog steeds niet helemaal weg is en die ik niet weg kan krijgen. Ik zal vanmiddag wat info posten over dit vreemde virus omdat ik nu niet bij me pc kan ivm memtest....

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
het geheugen is nu anderhalf uur bezig al met de test
Kan nog wel heel wat langer duren, gewoon door blijven gaan met testen.
Overigens moet ik vermelden dat ik de Swap File (Virtueel geheugen -> pagefile.sys) laatst heb verhuist naar een andere partitie op een andere schijf (ivm prestatie winst) en deze op fixed heb gezet (1gig)
AFAIK moet je de pagefile 2x zo groot maken als de hoeveelheid geheugen die je hebt, in jouw geval dus 4GB.
Ook heeft me pc een jaar geleden een virus opgelopen die nog steeds niet helemaal weg is en die ik niet weg kan krijgen.
Ik zou zoiezo geen belangrijke dingen doen, wetende dat er nog steeds een virus op mijn pc zit :X Misschien toch wel een fijn gevoel om een reinstall te doen?

• Hbxfhl
Aan me geheugen ligt het in ieder geval niet. Na 15 uur wist MemTest86 nog steeds van geen ophouden en gaf nog steeds geen errors aan. Ik heb een 2e WinXP geinstalleerd op een andere partitie, en dit is gewoon gelukt... geen vreemde meldingen.... alles werkt gewoon.

Heeft iemand misschien een suggestie waar het wel aan kan liggen dat me andere windows niet wil booten met 2GB Ram en wel met 1GB ram? Kan dit aan de virual memory instellingen liggen???

• edgarv
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-12-2025
BIOS upgrade - om zeker van te zijn dat het compatible is met het geheugen?

Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 / 3770K / 2x16GB / Antec NSK4400 / ST30NF

Verwijderd

Probeer windows ook maar eens opnieuw te installeren als je memtest hebt gefinisht want na 3 jaar begint het ook wel eens tijd te worden ;) :P

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-03 14:45
de grootte van je virtual mem file, en de locatie, maakt niks uit. het wordt alleen geadviseerd om bij X geheugen dan 2X virtual mem te kiezen, omdat dat 'optimaal' zou zijn volgens de theorie. Maar met 0 virtual mem kom je er ook, hoor.

misschien is je oude windows XP niet geinstalleerd met PAE ingebakken, terwijl hij dat nu wel verwacht, nu er 2GB inzit. bij het installeren van je nieuwe XP versie herkent ie vast je grote hoeveelheid geheugen, en zet die flag automagisch aan.

• Hbxfhl
DrClaw schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 22:57:
misschien is je oude windows XP niet geinstalleerd met PAE ingebakken, terwijl hij dat nu wel verwacht, nu er 2GB inzit. bij het installeren van je nieuwe XP versie herkent ie vast je grote hoeveelheid geheugen, en zet die flag automagisch aan.
Hoe kan ik dit in me eerste XP installatie instellen ?

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:12
Hbxfhl schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 02:06:
De windows die er nu op staat, staat er al 3 jaar op en geeft vaak foutmeldingen.
Wordt het niet eens tijd ... *hint*

[ Voor 6% gewijzigd door Paprika op 07-10-2007 02:32 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Hbxfhl schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 21:34:
Ik heb alles gecheckt en het geheugen is compatable met het mobo.
Je hebt dus in de QVL-lijst gekeken, of bedoel je dat het type geheugen compatibel is?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-05 22:36
Is geen zekerheid. Ik had hier laatst 3 modules (elk 512 MB), welke 30u (niet verder getest) lang door Memtest OK zijn bevonden. Maar zodra je het OS ging laden, de pc een reboot gaf. Deze 3 modules waren alle 3 defect (geconstateerd door technische staff van fabrikant), toch kon memtest geen enkele fout ontdekken.

• Hbxfhl
Ik heb veel geprobeerd en veel gezocht op het net... maar aangezien ik toch een schone installatie van WinXP wil denk ik dat ik rustig me nieuwe installatie ga inrichten waar me geheugen wel gewoon goed loopt. Het is iig een vreemde situatie. Bedankt voor jullie hulp zover.

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:22

The Legend

*Plop*

Is opzich een vaak voorkomend "normaal" probleem toch. Als je je PC upgrade met een andere videokaart bijvoorbeeld; of kaarten van slot gaat verwisselen kan dit ook voorkomen. Ligt gewoon aan Windows die ingesteld is op de oude situatie en met de upgrade even geen raad weet. Een schone XP installatie lost alles op.

Ik ben toch malle pietje niet!

Pagina: 1