PC wil niet altijd booten

Pagina: 1
Acties:

• snabuurs740
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-07 08:56
Ik heb onlangs zelf een PC in elkaar geknutseld. Op het eerste oog werkt alles prima, ik heb echter een probleem waar ik zelf niet uitkom.

Systeem:
- Aopen AK 72 (slot A)
- AMD Athlon Classic 550
- 300 Watt voeding
- 128 MB (PC 133)
- Quantum Fireball 6.4 G
- Asus CD-S400
- Liteon 12x10x32
- Iomega 100 Zip
- S3/virge 4MB PCI (gaat binnenkort vervangen worden)
- Compex 10/100 Mbit netwerkkaart
- ISA 33k6 modem

Als ik de PC na gebruik weer wil opstarten, blijft het systeem hangen na het detecteren van de processor. Mijn eerste gok was het geheugen, maar na uitwisseling met een andere PC blijkt het dat niet te zijn.

Als de hang-ups zich voor doen, is het probleem op te lossen door de stroomkabel van de PC los te maken en weer aan te sluiten. Dan wordt de start-up zonder problemen doorlopen. Aan de hand hiervan (en de search) dacht ik dat het wellicht de aarding was. Aansluiten op een geaard stopcontact (keuken) verhelpt het probleem ook niet.

Kan iemand mij wellicht helpen?
Alvast bedankt, Sander.

Verwijderd

[Mierenneukersmode]
Op maandag 12 februari 2001 11:02 schreef snabuurs het volgende:
- Aopen AK 72 (slot 1)
- AMD Athlon Classis 550
Het is een Slot A
[/Mierenneukersmode]

Heb je je proc oc-ed, of per ongeluk in het bios oc-ed ingesteld? kijk even of de FSB op 100 staat en de multiplier op 5,5 (of gewoon automatsich detect). Kijk ook even of het voltage goed staat, ik meen minimaal 1,7 volt, mar bij de slot A procs weet ik dat niet zeker. Stel anders eens bios default in.

• snabuurs740
Alle instelling staan default. Heb nog niets oc-ed. FSB, voltages heb ik allemaal al gecontroleerd.

Sander.

Verwijderd

Proc is 2de hands waarschijnlijk? Misschien issie stuk.

• snabuurs740
Proc is nieuw, ik heb hem twee weken terug gekocht. Moederbord is ook nieuw. Heb ze gekocht als goedkope upgrade voor mijn P166.

Als ik het systeem eenmaal loopt ( is powercable even los maken en weer booten), loopt het ook als een zonnetje.

• x-wolf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05-2024
Ik gok toch ook op een mobo of proc probleem. Je had het geheugen geruild met andere pc. Probeer dit ook eens met je proc? (als dit tenminste mogelijk is):)

• snabuurs740
Ruilen van de processor is helaas niet mogelijk. Andere computer is een slot 1 Pentium III 550.

• x-wolf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05-2024
Heb je al geprobeert je mobo te resetten (batterij d'r uit en d'r weer in?) Wil ook nog weleens een wondermiddel zijn, vooral omdat je schreef dat stroom aan/uit ook helpt (niet dat dan je mobo gereset is, dat weet ik ook wel :) )
Pagina: 1