ADSL + Netwerk

Pagina: 1
Acties:

• videodok
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-08 06:45
ff een vraagje,

Ik wil een ADSL verbinding nemen maar wil tegelijkertijd een netwerk. Als je ADSL basic neemt krijg je één ip adres. Betekend dit dat je in één machine 2 netwerk kaarten moet hebben; 1 voor het netwerk en 1 voor de ADSL verbinding. Of kun je gewoon je ADSL verbinding op een hub kwijt, met alleen toegang naar 1 ip adres, hoe zit het dan met veiligheid van shared folders?

In het netwerk komen minimaal 4 machine's
3x win98
1x win2000
Heeft dit ook nog consequenties voor het benoemen van een printer-server o.i.d.

U ziet het ik ben een echte netwerk nono,
Als een deel van deze vragen al gepost is, zou he mooi zijn als men de link ff post.

alvast bedankt,

Verwijderd

Je kan het beste een server neerzetten met daarin twee netwerkkaarten. ADSL hang je aan de ene kaart je LAN aan je andere kaart. Met Network Address Translation (NAT) kan je op je clients het makkelijkste internetten (je hoeft dan namelijk niet in te stellen)
Als je het nou helemaal netjes wilt maken knal je de volgende dingen ook nog op je server:
DHCP (vermeld daar dan ook meteen je default gateway in, hoef je dat in je clients ook niet meer in te stellen)
WINS en DNS (handig voor het vinden van naampjes)
Die server hang je aan je switch. Op je clients geef je je server aan als default gateway.(Of niets als je je DHCP goed hebt ingesteld) En gaan met die banaan.

Suc6

Verwijderd

Ik heb net een netwerkje met ADSL internet in elkaar geflanst. Gewoon via een hub, geen extra kaarten nodig gehad. Client met gateway via de server, daar heb ik ZoneAlarm op draaien. Moet denk ik veilig zijn zo.
Draait als een tierelier. Je moet wel het nodige aan instellingen van je ADSL modem aanpassen; zie http://www.xs4all.nl/helpdesk/adsl/index.html

Mzzl,

Martin