Benodigde hardware voor thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 191 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• maestrodesigns
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18-04-2025
Ik ben bezig met een netwerkje opzetten thuis dat er als volgend uit ziet:

Alice als i-net provider
|
Standaard routermodem van Alice (enkelpoorts)
|
?????????
| |
4 pc's laptop
(bedraad) (draadloos)

Nu probeer ik uit te zoeken wat ik het best op de plek van de vraagtekens in kan zetten.
Ik twijfel nu sowieso tussen 2 oplossingen:

* een switch + een accespoint (dit is volgens mij de meest simpele oplossing met meeste kans van slagen)
* een alles-in-een bak waarvan ik dhcp uitschakel en de verbinding gewoon via 1 van de LAN poorten binnen laat komen (hier ben ik enigszins bang dat ik het niet aan de praat ga krijgen)
* iets anders? (misschien zie ik een optie compleet over het hoofd...)

Vervolgens heb ik wat moeite met het uitzoeken van het merk voor een eventuele switch of wat het dan ook moet worden... Ik heb persoonlijk slechte ervaringen met Sweex, maar verder hoor ik compleet tegenstrijdige verhalen over andere aanbieders zoals 3-com, Linksys, US robotics, Belkin, en anderen...
Ik heb letterlijk een dag of 2 nu door google gespeurd, verschillende review sites afgelopen, maar ik kon nergens een sluitend advies vinden... Hopelijk kunnen jullie me helpen met een duw in de goede richting.

[ Voor 12% gewijzigd door maestrodesigns op 05-10-2007 15:21 ]

• dtech
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-02 20:30
Weet je zeker dat de modem ook een router is?
Het maakt niet zo heel veel uit, maar als het geen router is kan optie 1 niet.

Persoonlijk lijkt mij 2 de beste optie. Het aan de praat krijgen moet niet moeilijk zijn, DHCP uitschakelen is genoeg. Afhankelijk van de router en het modem kan het wel zijn dat je een cross-cable nodig hebt om ze te verbinden.

Zoals eigenlijk overal in de computerwereld kun je meestal geen algemene uitspraken doen over één bepaald merk, maar eigenlijk alleen over de afzonderlijke producten. Voor de taak die je wilt zijn de apparaten echter primair ontworpen en meestal werken ze gewoon goed (genoeg). Uitzonderingen hierop zijn wel merken als sweex: dit zijn bugdetmerken die crappy hardware gebruiken en waarbij je dus vaak problemen zult hebben. Ik denk dat je echter aan geen van bovenstaande merken een miskoop zult doen.

• dude88
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Is het internet ADSL?
Waarom koop je niet gewoon 1 modem router incl. draadloos van bijvoorbeeld Linksys.

1 apparaat, weinig gezeur ;)

• Bud_s
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-03 20:51
en waarom zou DHCP uit moeten ?

• maestrodesigns
De reden waarom ik niet gewoon 1 simpel apparaat heb is als volgt:

Alice levert een modem in bruikleen, deze is volledig voorgeconfigureerd door Alice zelf.
Deze meegeleverde modem is de enige modem die gesupport wordt door Alice.
In het geval dat je een eigen apparaatje eraan hangt houdt de support op.

Verder zit er in dit modem (een copperjet 816 als mn geheugen me even bijstaat) idd een routerfunctie ingebakken en aangezien dit modem door Alice voorgeconfigureerd en beveiligd is kan ik er verder ook niks mee (niet instellen als bridge of iets dergelijks).

Ten slotte nog n vraagje: als ik voor die Switch/accespoint combi ga lijkt het me handig om 2 apparaten van 1 merk te combineren. En nu heeft mijn onderzoek me een aantal feitjes opgeleverd zoals dat bepaalde merken goede switches leveren maar niet al te best bekend staan met hun draadloze oplossingen... Iemand hier meer info over?

• maestrodesigns
owja... en waarom dhcp volgens mij uit zou moeten: volgens mij gaat het niet goed als ik een modem met een routerfunctie (en dus dhcp) aansluit op een tweede router die vervolgens ook IP-adressen uit gaat delen... :+

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:19

franssie

Save the albatross

maestrodesigns schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 16:30:

Alice levert een modem in bruikleen, deze is volledig voorgeconfigureerd door Alice zelf.

Verder zit er in dit modem (een copperjet 816 als mn geheugen me even bijstaat) idd een routerfunctie ingebakken en aangezien dit modem door Alice voorgeconfigureerd en beveiligd is kan ik er verder ook niks mee (niet instellen als bridge of iets dergelijks).

Ten slotte nog n vraagje: als ik voor die Switch/accespoint combi ga lijkt het me handig om 2 apparaten van 1 merk te combineren. En nu heeft mijn onderzoek me een aantal feitjes opgeleverd zoals dat bepaalde merken goede switches leveren maar niet al te best bekend staan met hun draadloze oplossingen... Iemand hier meer info over?
In het Alice topic staat hier voldoende over geschreven:
Alice DSL: nieuwe provider, nieuwe ervaring

Modem is een CJ1616 die niet in bridge te zetten is omdat dan je telefoon verbinging (VoDSL) niet meer schijnt te werken. DHCP zet je inderdaad uit omdat de CJ dat al voor je doet (je wilt geen twee netwerk ranges in je prove netwerk).
Optie een en twee werken beide - zie topic.

Zelf kies ik voor optie één met een linksys (zie dit topic voor welke en waarom)
[Ervaringen] Linksys WRT54G(S) & WRT54GL firmwares - deel 2

[ Voor 8% gewijzigd door franssie op 05-10-2007 16:45 . Reden: linksys topic toegevoegd ]

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• dude88
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
maestrodesigns schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 16:30:

Dat is bij elke provider zo ;)

Dat betekend niet dat een Linksys niet (beter) werkt ;)
Pagina: 1