[iMac] Prijzen en Garantie

Pagina: 1
Acties:
  • 477 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ninety
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-10-2022
Ikzelf ben van plan om binnenkort een iMac te kopen, hierbij hadden ze bij de plaatselijk Premium Reseller (Veenendaal) een actie lopen als ik nu een iMac zou kopen met AppleCare dat ik Leopard gratis zou krijgen als die uit is, daar had ik wel intresse in maar ik stuitte beetje op problemen bij deze winkel en wilden even vragen of ik daar gelijk in had.

Omdat ik nog student ben wilden ik gewoon het instapmodel kopen waarbij ik 6 procent korting krijg in de AppleStore (internet), maar bij navragen bij de Premium Reseller zou ik maar 2 procent krijgen dit vond ik al raar en gaf hem ook aan dat Apple altijd reclame maakt dat overal dezelfde prijzen worden hanteert (op speciale acties na) maar hier dus al niet, hier gaf mij niet een duidelijk antwoord op en zei dat probleem bij Apple lag.

Maar de verkoper vertelde mij omdat ik graag AppleCare wilden (zelf niet zo technisch als er problemen zijn + ik houd van zekerheid) dat als ik het via internet zou kopen, dat ik daar als eriets gebeurd met me Mac vaak het probleem hebt dat ik lange tijd moet wachten voordat die gerepareerd worden (minimaal 4 weken) en dat ik het moet opsturen, in de winkel zou ik zo langs kunnen komen. Maar op Apple staat dat AppleCare het opkomt halen als er problemen zijn.

Dus mijn grote vraag is klopt het dat Preminum Resellers minder korting kunnen geven, en heb je bij AppleCare last van lange wachttijden en dat je het zelf moet opsturen?

Want ik zou nu door dit gedoe in de Winkel totaal 1379,84 kwijt zijn en via het internet 1300,67, wat voor een student toch wel weer mooi is meegenomen.

• JottemJ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-02 06:53
Ik kan er kort over zijn: Ik kreeg bij de APR in Zwolle gewoon de normale studentenkorting, dus dit lijkt mij niet normaal. Verder moet de garantieafhandeling via Applecare ook kunnen via de winkel. Ook als je de iMac online koopt.

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:47

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Ninety schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 14:54:
Ikzelf ben van plan om binnenkort een iMac te kopen, hierbij hadden ze bij de plaatselijk Premium Reseller (Veenendaal) een actie lopen als ik nu een iMac zou kopen met AppleCare dat ik Leopard gratis zou krijgen als die uit is, daar had ik wel intresse in maar ik stuitte beetje op problemen bij deze winkel en wilden even vragen of ik daar gelijk in had.
Heel goed dat je een iMac gaat kopen, maar niet daar. Waar? Leopard, krijg je bij meerdere APRs gratis als upgrade (niet de retail versie dan) zonder dat je AppleCare moet kopen.
Omdat ik nog student ben wilden ik gewoon het instapmodel kopen waarbij ik 6 procent korting krijg in de AppleStore (internet), maar bij navragen bij de Premium Reseller zou ik maar 2 procent krijgen dit vond ik al raar en gaf hem ook aan dat Apple altijd reclame maakt dat overal dezelfde prijzen worden hanteert (op speciale acties na) maar hier dus al niet, hier gaf mij niet een duidelijk antwoord op en zei dat probleem bij Apple lag.
APRs hanteren hun eigen kortingsregeling met Apple zelf. Over het algemeen is dit 5%, maar dit kan dus verschillen. Vraag het dus ook eens na bij een andere APR.
Maar de verkoper vertelde mij omdat ik graag AppleCare wilden (zelf niet zo technisch als er problemen zijn + ik houd van zekerheid) dat als ik het via internet zou kopen, dat ik daar als eriets gebeurd met me Mac vaak het probleem hebt dat ik lange tijd moet wachten voordat die gerepareerd worden (minimaal 4 weken) en dat ik het moet opsturen, in de winkel zou ik zo langs kunnen komen. Maar op Apple staat dat AppleCare het opkomt halen als er problemen zijn.
De service via het internet is precies het zelfde als via de winkel. De winkel kan je wel wat extra's bieden als een eigen telefonische helpdesk of een tijdelijk vervangende machine. Minimaal 4 weken wachten is onzin. Apple streeft ernaar probemen binnen 3 werkdagen op te lossen.
Dus mijn grote vraag is klopt het dat Preminum Resellers minder korting kunnen geven, en heb je bij AppleCare last van lange wachttijden en dat je het zelf moet opsturen?
Het klopt dat ze minder korting kunnen geven. Zij kopen namelijk bij Apple in die er natuurlijk ook op wil verdienen. Ze kunnen zich wel onderscheiden door middel van een betere service. Wat ik in jou verhaal niet echt terug zie.
Want ik zou nu door dit gedoe in de Winkel totaal 1379,84 kwijt zijn en via het internet 1300,67, wat voor een student toch wel weer mooi is meegenomen.
Ik zeg, ga eens naar een andere APR, bijvoorbleed een iCentre. Daar bieden ze een betere prijs en veel meer service voor je geld.

• LoeiOrdinair

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

JottemJ schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 15:07:
Ik kan er kort over zijn: Ik kreeg bij de APR in Zwolle gewoon de normale studentenkorting, dus dit lijkt mij niet normaal. Verder moet de garantieafhandeling via Applecare ook kunnen via de winkel. Ook als je de iMac online koopt.
Garantie in dit geval met AppleCare geschied altijd aan huis. Dus met de winkel heb je in dit geval weinig te maken.

• JottemJ
LoeiOrdinair schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 15:10:
[...]

Garantie in dit geval met AppleCare geschied altijd aan huis. Dus met de winkel heb je in dit geval weinig te maken.
Volgens mij mag je ook gewoon naar de winkel, als je niet te lui bent om te lopen :P
Edit: Ze kunnen natuurlijk ook aan huis komen, daarvoor heb je ook applecare.

[ Voor 10% gewijzigd door JottemJ op 05-10-2007 15:12 ]

Verwijderd

Probeer anders ook 's via www.surfspot.nl. Als je onderwijsinstelling aangemeld is, kun je klikken op 'Partnershops' en vanuit daar de Apple-store aanklikken. Dan kun je soms nog meer korting krijgen dan op de onderwijsstore van Apple zelf. Zo bestel ik ook altijd mijn spullen.

• Ermo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-01 18:08

Ermo

the syntax is painful...

tip; check ook de huidige aanbieding van macdiscount.nl

• Ninety
Bedankt voor jullie antwoorden,

Ook bedankt voor de tip over de korting op die scholen, maar helaas valt mijn school daar niet onder.

Omdat jullie zeggen dat het dus verschillend kan zijn qua APR zal ik deze dagen ook even naar APR in Utrecht gaan om te vragen hoe zij het daar doen.

Overigens lees ik ook in de voorwaarden dat ik met mijn kapotte Mac langs kan gaan bij verkooppunt van Apple of een Apple erkende serviceaanbieder waarvan ik uit ga dat daar onder andere alle APR's daar onder vallen?

Mijn overweging om het in een APR te kopen was, dat als ik problemen heb dat ik altijd naar de winkel kan gaan waar ik het gekocht had. Maar zoals het in de voorwaarde staat hoeft dat met AppleCare dus eigenlijk niet uit te maken want als je het via internet koopt ben je vrij een winkel op te zoeken van Apple of iemand te laten komen om het te repareren.

[ Voor 6% gewijzigd door Ninety op 05-10-2007 16:32 ]

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Over studentenkorting via APR's: Apple heeft een percentage vastgesteld dat APR's als korting mogen geven. Het staat APR's echter vrij om hiervan af te wijken, echter kunnen ze enkel het vastgestelde percentage bij Apple claimen, de rest komt 'uit eigen zak'.

De productprijzen zelf liggen wel vast, en zouden dus ook overal hetzelfde moeten zijn. Is dit niet zo, dan gaat het doorgaans om niet zo slimme resellers (Bijenkorf was een aantal jaar geleden bijvoorbeeld 700 euro duurder dan de APR's voor een PB12") of om niet-courante producten (met name MediaMarkt heeft hier nogal eens een handje van).

Launching containers into space

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06-2024
Ninety schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 16:31:
Bedankt voor jullie antwoorden,

Ook bedankt voor de tip over de korting op die scholen, maar helaas valt mijn school daar niet onder.

Omdat jullie zeggen dat het dus verschillend kan zijn qua APR zal ik deze dagen ook even naar APR in Utrecht gaan om te vragen hoe zij het daar doen.

Overigens lees ik ook in de voorwaarden dat ik met mijn kapotte Mac langs kan gaan bij verkooppunt van Apple of een Apple erkende serviceaanbieder waarvan ik uit ga dat daar onder andere alle APR's daar onder vallen?

Mijn overweging om het in een APR te kopen was, dat als ik problemen heb dat ik altijd naar de winkel kan gaan waar ik het gekocht had. Maar zoals het in de voorwaarde staat hoeft dat met AppleCare dus eigenlijk niet uit te maken want als je het via internet koopt ben je vrij een winkel op te zoeken van Apple of iemand te laten komen om het te repareren.
Als jij je Mac online koopt en AppleCare neemt, kan je zo een Apple Service Prodvider binnen stappen (Let op, niet elke APR is een ASP). Deze helpen je dan gewoon gratis (Zij declareren hun kosten aan Apple). Het is wel verstandig eerst telefonisch met Apple contact op te nemen, zij zullen je dan vanzelf doorsturen naar een ASP (Dat deden ze bij mij iig wel).

Verder over de korting, Apple maakt nooit reclame dat hun prijzen overal gelijk zijn.. Daarbij is de korting niet overal gelijk. Dit is ook de reden waarom ik mijn Mac online hebt gekocht en niet in een winkel.

Verwijderd

Zo te horen echt een verkooppraatje van de APR.... Ze praten veel onzin.

-Het ligt niet aan Apple dat zij maar 2% korting geven, daar hebben ze zelf gewoon voor gekozen. Ze krijgen via Apple volgens mij zelf tot 6% krijgen voor studenten.
-Bij problemen kan je, als ze een ASP zijn, gewoon met je Mac naar de winkel gaan voor reparaties. Valt gewoon onder de garantie.
-Levertijd kan verschillen, als ze je iMac daar op voorraad hebben, OK. Maar zo niet dan duurt het meestal langer voordat ze daar weer nieuwe voorraad hebben dan als je via internet besteld.

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Dacht dat het verschil tussen 2% of 6% studentenkorting lag aan het feit of de APR een Solution Expert Education is of niet. Zo is bijvoorbeeld de MacHouse in Rotterdam een Solution Expert Education en daar krijg je ook 6% korting, terwijl je bij iFactors op de Lijnbaan, die dus geen Solution Expert Education is, maar 2% studentenkorting krijgt.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:14
Daedalus schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 19:40:
Dacht dat het verschil tussen 2% of 6% studentenkorting lag aan het feit of de APR een Solution Expert Education is of niet. Zo is bijvoorbeeld de MacHouse in Rotterdam een Solution Expert Education en daar krijg je ook 6% korting, terwijl je bij iFactors op de Lijnbaan, die dus geen Solution Expert Education is, maar 2% studentenkorting krijgt.
Volgens mij is dit hoe het echt zit idd. Er zijn wel enkele APR's die zelf de resterende 4% "bijleggen", maar Apple geeft ze maar 2% als ze alleen APR zijn.

• JottemJ
orillion schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 19:50:
[...]

Volgens mij is dit hoe het echt zit idd. Er zijn wel enkele APR's die zelf de resterende 4% "bijleggen", maar Apple geeft ze maar 2% als ze alleen APR zijn.
Een telefoontje naar een van de APR's naar keuze doet wonderen, je kan altijd vragen hoeveel onderwijskorting je krijgt :)

Verwijderd

MIjn APR waar ik werk mag bijvoorbeeld geen student discount geven (dit is in Amerika). Dus discounts zullen dus wel verschillen per APR. Voor de rest zijn de prijzen gelijk (discount niet megerekend) tussen de APR's en Apple online.

Met betreft de Applecare...het maakt echt niks uit of je de Applecare in een winkel koopt of online. Het komt op hetzelfde neer en het komt allemaal in hetzelfde database te staan (wereldwijd) en dus kan je met je Applecare je Mac gewoon bij een ASP (wereldwijd) gratis laten repareren.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2007 22:21 ]

• Ninety
Ik ben vandaag ook maar even naar Utrecht gegaan om daar naar een APR (Bakkerstraat) te gaan die ook als ASP bekend staat op de Apple site.

Maar die verkoper vertelden mij het verhaal, dat zei alleen Apple's aannemen die zei verkocht hebben en geen producten aannemen die mensen via de Applestore gekocht hebben. Dit gaf hij ook als excuus aan waarom APR duurder is voor de student omdat je hierbij 'extra service' hebt in de APR waar je deze gekocht hebt. En dat als er problemen zijn met je iMac dat je dit allemaal moet regelen met AppleStore zonder dat zei daarbij aan te pas komen. Dus via post en dergelijke

Maar als ik citeer uit de voorwaarden van AppleCare:
Aflevering van de te repareren apparatuur bij een door Apple erkende serviceaanbieder door
de gebruiker zelf is beschikbaar voor de meeste Gefaciliteerde Apparatuur. U levert de
Gefaciliteerde Apparatuur die de service behoeft af bij een verkooppunt waarvan Apple
eigenaar is of (indien beschikbaar) de bedrijfslocatie van een door Apple erkende
serviceaanbieder die deze service biedt. De reparatieservice of de vervanging vindt plaats op de
bedrijfslocatie, of de winkel of de serviceaanbieder kan de Gefaciliteerde Apparatuur ter
reparatie naar een Apple reparatieservicelocatie sturen. Wanneer u ervan op de hoogte wordt
gesteld dat de service is uitgevoerd, haalt u het product direct weer op.
Zou ik het via AppleStore kunnen kopen en als er problemen zijn het bij een desbetreffende ASP kunnen brengen voor reparatie, maar ben nu al bij 2 ASP geweest en beide vertellen ze me iets anders.

Ik snap dat ze liever dat ik die iMac in de APR koop dan in de AppleStore omdat die verkopers erdan zelf ook nog aan verdienen, maar ik vind hoe ik tot nu toe ben geholpen een vrij slechte ervaring. Ik weet niet of ereen telefoonnummer is van Apple zelf dat ik kan bellen voor opheldering?

• justincase
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-01 20:08
ASP's behoren afaik gewoon service te verlenen (onder garantie), online gekocht of niet. Niet elke APR is direct een ASP overigens. Als je Apple wil bellen: 0900-777 770 3.

Beetje jammer dat je verschillende verhalen krijgt te horen :/

• LoeiOrdinair

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

justincase schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 16:48:
ASP's behoren afaik gewoon service te verlenen (onder garantie), online gekocht of niet. Niet elke APR is direct een ASP overigens. Als je Apple wil bellen: 0900-777 770 3.

Beetje jammer dat je verschillende verhalen krijgt te horen :/
Dit klopt idd. Ik werk dus ook bij een APR en wij repareren echt alles, maakt niet uit waar gekocht. Dit is volgens mij zelfs een eis vanuit Apple. Anders namelijk geen APR.

Verwijderd

als je snel bent: www.macdiscount.nl

Verwijderd

LoeiOrdinair schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 17:15:
[...]

Dit klopt idd. Ik werk dus ook bij een APR en wij repareren echt alles, maakt niet uit waar gekocht. Dit is volgens mij zelfs een eis vanuit Apple. Anders namelijk geen APR.
Klopt inderdaad :)

• Flatwhite
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:21
Het aanbieden van een upgrade naar Leopard is slechts een aanbieding van deze APR zelf. Ze betalen dan Leopard uit eigen zak en heeft niet met een aanbieding van Apple te maken. Leopard wordt betaald uit de marge die ze krijgen wanneer er een X aantal Apple Cares worden verkocht. M.i. een "wanhoopspoging" om toch nog wat meer Macs te kunnen verkopen...aangezien deze actie niet eens zo lang loopt. Leopard is just around the corner ;)
Ik weet in ieder geval dat je 2% studentenkorting krijgt als je de bon op naam laat zetten van de onderwijsinstelling je 4% korting kan krijgen. Zit je bij het Grafisch Lyceum of NIMETO dan krijg je zelfs 8%.
Apple Care Protection Plan is gewoon een uitbreiding van de technische en telefonische ondersteuning. Standaard heb je 1 jaar en met AppleCare 3 jaar. Iedere ASP moet jouw reparatie in behandeling nemen en niet moeilijk doen. De APR's die dat wel doen zijn gewoon niet goed bezig! Het is juist een kans voor de APS/APR's om juist die klant voor zich zelf te "winnen" door een uitstekende service te leveren ookal is de Mac niet daar gekocht
Minder korting klopt helemaal en dit heeft gewoon met Apple te maken en wat APR's bij Apple MOGEN declareren. 2% op naam van student. 4% op naam van onderwijsinstelling en 8% indien het om een docent(e) gaat en/of Grafisch Lyceum/NIMETO student gaat. Voordeel in de winkel is dat je de Mac (indien op voorraad) direct kan meenemen. De meeste APR's zijn concurerend in de geheugenprijzen en indien je bij een goede APR zit geven de medewerkers je ook nog eens goed en eerlijk advies. Mijn ervaring met HTR is in ieder geval niet zo positief...
Inderdaad! Voor een student wel! Maar de meeste consumenten willen toch liever geholpen worden en uitgelegd krijgen waarom een Mac nou zo goed werkt en hoe anders deze is t.o.v Windows machines etc. Daar zijn de medewerkers van een APR voor. Dat de ene APR het stukken beter doet dan de ander is natuurlijk weer een ander verhaal...

• Ermo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-01 18:08

Ermo

the syntax is painful...

Uitleg en zo in de Applestore is wel leuk en aardig maar het prijsverschil met acties zoals macdiscount die nu heeft is wel gigantisch. Zelf ben ik van plan de 2.4ghz machine met 2gb en 3jaar applecare te kopen. dat scheelt dik 200 euro. een collega gaat voor de zwaardere machine 2.8ghz, 4gb intern en 3 jaar applecare. Als je dat vergelijkt kom je op een verschil van meer dan 700 euro tov Apple reseller.

Persoonlijk vind ik deze verschillen compleet idioot.

Navraag bij Pro Warehouse (bedrijf achter macdiscount.nl) leert overigens dat je echt Apple geheugen e.d. krijgt.

• loser180
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-12-2025
Daedalus schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 19:40:
Ik heb toen bij aanschaf van mijn mb 5% korting en een printer gehad bij Ifactors(toen nog de apple store)

Jouw naam in onder mijn Post

Pagina: 1