Flash omzetten naar DVD

Pagina: 1
Acties:
  • 150 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-01 07:34
Ik heb de vraag gekregen om een Flash presentatie die gemaakt is voor 1024/768 om te zetten naar DVD. De DVD zou moeten gaan draaien op breedbeeld tv's.

Nu loop ik tegen wat vragen aan wat betreft de resolutie. Als ik kijk naar de DVD standaard, dan kom ik op een resolutie van 720×576 voor PAL DVD (bron: wowwiki) Maar dit is uiteraard geen breedbeeld resolutie (16/9).

Hoe zorg je ervoor dat iets wel in breedbeeld wordt weergegeven? Kun je dan 720/405 aanhouden oid met zwarte balken boven/onder?

Ik ben een redelijke noob als het op video aankomt, dus hoop dat iemand hier wat meer over kan vertellen :P

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-01 15:39

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

720×576 is weldegelijk een breedbeeldresolutie, de pixels zijn alleen niet vierkant maar rechthoeking.

Je moet er voor zorgen dat het aantal beeldlijnen, de verticale resolutie overeenstemt met je uitvoerformaat.

In dit geval betekent dat dus een resolutie van 1024x576. Iedere degelijke encoder zal de video dan omzetten naar 720x576 met rechthoekige pixels.

Omdat je dus een stuk van de onder- en bovenkant afhaalt moet je extra goed op letten dat eventuele tekst binnen de title-safe area van het beeld valt.

[ Voor 24% gewijzigd door Johnny op 05-10-2007 14:47 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Bosmonster
Ok, dat maakt de dingen al een stuk duidelijker. Dus ik kan feitelijk gewoon mn bestaande flash "croppen" naar een hoogte van 576? En dan de breedte ongemoeid laten?

Ik gebruik nu overigens "Sothink SWF to Video Converter". Is er betere software beschikbaar hiervoor?

[ Voor 10% gewijzigd door Bosmonster op 05-10-2007 14:50 ]

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-01 15:39

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Met die software kan je een SFW omzetten naar een videobestand, je kan hem geloof ik niet meteen naar DVD-formaat omzetten. Je zal het videobestand dus daarna nog in een ander programma moeten laden wat er een echte DVD van maakt.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Bosmonster
Johnny schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 15:01:
Met die software kan je een SFW omzetten naar een videobestand, je kan hem geloof ik niet meteen naar DVD-formaat omzetten. Je zal het videobestand dus daarna nog in een ander programma moeten laden wat er een echte DVD van maakt.
Ja dat klopt, ik kan er wel een MPEG2 bestand van maken met de juiste resolutie zeg maar. Iemand anders gaat er een DVD van maken met menu etc, daar bemoei ik me maar even niet mee :)

Ik zit alleen nog te kutten met hoe ik de flash nu moet resizen :P

edit:
even een tutorial van Doom9 zitten lezen en daar kom ik met die berekeningen inderdaad ook uit op 1024/576 :)

Ik ga eens even aan het werk hiermee om te zien wat hieruit komt.

Thanks!

[ Voor 14% gewijzigd door Bosmonster op 05-10-2007 15:06 ]

• wiene
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 27-01 18:53
Ik zou eerst het beeld snijden. Je flash is 4x3 en je wilt naar 16:9. Wil je de juiste hoogte breedte verhouding behouden moet je van 1024x768 zowel boven als onder een 96 pixels moeten verwijderen(96 rijen).

768-(2x96)=576. Dus 1024x576

Hierna kun je zoals eerder vermeld je beeld met een programma omzetten naar 720x576. Je beeld wordt dan als het ware samengedrukt aan de zijkanten. Een breedbeeld tv rekt dit weer op naar 1024x576 (rechthoekige pixels) Dit is de beste manier want zo heb je de meeste pixels beschikbaar.

Een andere optie is om bij je flash zowel onder als boven 96 pixels hoog aan zwarte balken te maken (Dit gebeurd op NL tv het meeste omdat je anders op een 4x3 tv smalle koppen krijgt). Daarna kun je meteen je flash vanuit 1024x786 omzetten naar 720x576. Je tv rekt dit dan volledig op in de hoogte en breedte. Je bent echter door de zwarte balken wel wat pixels kwijt in de hoogte.

[ Voor 6% gewijzigd door wiene op 05-10-2007 15:23 ]

• Bosmonster
Yeah dat eerste heb ik nu gedaan (even quick en dirty voor de test eerst). Ik wil zwarte balken voorkomen en heb een stuk afgesneden om tot 1024/576 te komen.

Kom er nu alleen achter dat "Sothink SWF to Video Converter" overal zwarte balken om heen zet uit zichzelf... lijkt me toch niet de bedoeling..

• Bosmonster
Even een kickje. Ik kan in Flash CS3 gewoon de animatie opslaan als .mov, wat een mooie kwaliteit oplevert. De resolutie is dan 1024/576.

Als ik dit omzet naar DVD heb ik het probleem dat er op de TV een stuk van het beeld afvalt links en rechts en onder. Als ik de VOB file bekijk op de DVD is die wel gewoon volledig en hetzelfde formaat als andere films (even getest met wat andere speelfilms). Alleen via DVD speler/TV is er dus ineens een stukje verdwenen.

Ik dacht dat het aan mij lag, maar ik heb iemand op een Mac hetzelfde voor me laten doen en die kwam met hetzelfde resultaat.

Doe ik iets verkeerd?

Hier trouwens de Gspot info van de VOB:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~pcvandam/gspot.gif

Ik kan hier niks fouts aan ontdekken, maar ik heb er dan ook niet zoveel verstand van :P

[ Voor 13% gewijzigd door Bosmonster op 26-10-2007 11:53 ]

• DeTeraarist
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:29

DeTeraarist

#Boots2Asses

Als het vob bestand zonder zwarte balken afspeelt lijkt me dat dat in orde is.

Kijk even bij de instellingen van je DVD of de output goed staat(4:3 / 16:9) en of je tv niet een instelling heeft welke het beeld manipuleerd. Zo kan ik uit een aantal beeldformaten kiezen (full, 16:9, 16:9 met ondertitels, 4:3)

Soms, als ik heel stil ben, kan ik de zon horen schijnen

• Bosmonster
DeTeraarist schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 07:16:
Als het vob bestand zonder zwarte balken afspeelt lijkt me dat dat in orde is.

Kijk even bij de instellingen van je DVD of de output goed staat(4:3 / 16:9) en of je tv niet een instelling heeft welke het beeld manipuleerd. Zo kan ik uit een aantal beeldformaten kiezen (full, 16:9, 16:9 met ondertitels, 4:3)
Het "probleem" bleek uiteindelijk te maken te hebben met 'overscan' van mn tv. Ik heb een wat oudere breedbeeld CRT en die heeft blijkbaar nogal een flinke overscan marge. Op een aantal modernere LCD's wat het al een stuk beter.

http://forums.vso-softwar...can-on-your-tv-t2258.html
Pagina: 1