Vanaf welke beelddiagonaal gaat HD tellen?

Pagina: 1
Acties:
  • 582 views sinds 30-01-2008

• Christian_Ku
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-02 18:34
Ik heb nu al van verschillende kanten gehoord dat HD niet echt veel nut heeft bij kleinere schermen (veelal borrel praat en een subjectieve post hier en daar vb: http://forum.xboxworld.nl/archive/index.php/t-84608.html).

Dus ik vroeg me af hoeveel hiervan waar is. Heb de tweakers al helemaal doorgeplozen (m.n. consumentenvideo en bewerking, (waar n.b. de vraag staat: Hoe is HD op een 37 cm TV?) maar een duidelijk antwoord is er niet echt te vinden.

Wel deze link gevonden maar die is alweer even verouderd: http://gathering.tweakers...lddiagonaal%2Ceffect%2Chd

[ Voor 25% gewijzigd door Christian_Ku op 05-10-2007 12:14 ]

Criticism is prejudice made plausible.

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-02 19:52
Christian_Ku schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 12:09:
Ik heb nu al van verschillende kanten gehoord dat HD niet echt veel nut heeft bij kleinere schermen (veelal borrel praat en een subjectieve post hier en daar vb: http://forum.xboxworld.nl/archive/index.php/t-84608.html).

Dus ik vroeg me af hoeveel hiervan waar is. Heb de tweakers al helemaal doorgeplozen maar een duidelijk antwoord is er niet echt te vinden.
Volgens mij diagonaal afhankelijk, maar juist het aantal beeld lijnen (begint bij 720)

Dus een 15" scherm wat dat wel weer kan geven is (volgens mij) wel HD. Alleen dan zie je er na een +/- 1 meter niks meer van.

Dat is denk ik waar je meer waarde aan kan hangen, "hoe ver zit ik van een scherm".
Is het een meter, dan voldoet een 30" of zo al (bijv.), maar op 3 meter kan je beter een 37"of groter nemen.

• Christian_Ku
Kijk, dat verklaart al het e.a..

Een andere ingeving voor dit onderwerp waren de ouders van mijn vriendin. Die mensen kopen een ,ik schat minimaal, 42" plasma TV en zetten die op het voeteneinde van het bed (JUIST, dat is in totaal 2 m van je hoofd). Ding is natuurlijk HD ready en weet ik wat niet meer maar ik werd er niet blij van. De oude breedbeeld Philips buis van een vriend van mij is echt aanzienlijk scherper.

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-02 16:37
De beelddiagonaal doet er helemaal niets toe. Het is de verhouding van beelddiagonaal tot kijkafstand die belangrijk is. Voor elk formaat HD-TV kun je altijd wel dicht genoeg zitten dat je zeker een verschil ziet. Dus als je ergens leest dat FullHD 32" zinloos is, of erger, nooit zal bestaan, kan je dit gewoon negeren want het is je reinste onzin.

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:48
Christian_Ku schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 12:17:
Een andere ingeving voor dit onderwerp waren de ouders van mijn vriendin. Die mensen kopen een ,ik schat minimaal, 42" plasma TV en zetten die op het voeteneinde van het bed (JUIST, dat is in totaal 2 m van je hoofd). Ding is natuurlijk HD ready en weet ik wat niet meer maar ik werd er niet blij van. De oude breedbeeld Philips buis van een vriend van mij is echt aanzienlijk scherper.
Tja, hangt er natuurlijk ook vanaf wat voor bron-materiaal je erop afspeelt. Is het analoge kabel-TV, dan kan ik me heel goed voorstellen dat een 42" plasma scherm aan je voeteneinde lang niet zo scherp is als een ouderwetse 100Hz CRT TV.

Met een bron die 720P beeld doorgeeft aan die TV zal het al een stuk beter ogen...

• Armo
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-02 00:31
Natuurlijk heeft iedereen een eigen mening maar voor mij is kleiner dan 37 inch vrij nutteloos voor HD.

Dit zeg ik uit eigen ervaring, ik en een maat van mij konden verschil tussen HD signaal en DVD niet zien op een 37" HD ready scherm. Of je kijkafstand moet minder dan 2 meter zijn.

[ Voor 49% gewijzigd door Armo op 05-10-2007 13:44 ]

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

Armo schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 13:42:
Natuurlijk heeft iedereen een eigen mening maar voor mij is kleiner dan 37 inch vrij nutteloos voor HD. Dit zeg ik uit eigen ervaring.
Natuurlijk mag je een eigen mening hebben, maar het is allemaal afhankelijk van de kijkafstand.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Armo
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-02 00:31
c70070540 schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 13:43:
[...]

Natuurlijk mag je een eigen mening hebben, maar het is allemaal afhankelijk van de kijkafstand.
Damn, jij bent snel me quoten ! Ik had iets te vroeg op "Verstuur bericht" geklikt :P

• Christian_Ku
Het ingangssignaal betreft hier digitenne, dus het is wel een digitaal signaal. Kan op de digitenne site niet vinden wat voor signaal het dan is (720 of 1080) maar zal wel 720 zijn.

En staat ook niet op de KPN site voor zover ik weet.

[ Voor 13% gewijzigd door Christian_Ku op 05-10-2007 14:00 ]

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Christian_Ku schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 13:55:
Het ingangssignaal betreft hier digitenne, dus het is wel een digitaal signaal. Kan op de digitenne site niet vinden wat voor signaal het dan is (720 of 1080) maar zal wel 720 zijn.
Zo te zien nog lager:
http://www.dvd.nl/achtergrond.php?id=42&page=3
De doorgifte van tv-zenders gebeurt bij Digitenne met een resolutie van 480x576 pixels, in plaats van de maximale 720x576 pixels die PAL biedt. Dit betekent dus dat de horizontale resolutie maar liefst 33% lager is dan wat de PAL norm maximaal kan verwerken! De beperkte resolutie is echter niet het grootste probleem, dat wordt namelijk gevormd door de MPEG2 compressie die wordt toegepast.

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Christian_Ku schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 12:17:
Kijk, dat verklaart al het e.a..

Ja HD Ready TV geeft geen HD beeld op de gewone TV uitzendingen, bij gewoon TV kijken is een kleiner beeld altijd scherper.

Als je HD kwaliteit wilt moet je ook HD matriaal draaien. ;)

• King Dingeling
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-02 11:55
HD kan al tellen vanaf een klein diagonaal. De volgende factor is de kijkafstand. Hoe dichter bij hoe beter HD is.

Kijk maar eens op de volgende tabel
http://s3.carltonbale.com/resolution_chart.html

PSN id: K1ngD1ng3l1ng | BF3 PC: KingDing3ling

• Exploited
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-10-2014
Geen idee hoe de kwaliteit van jullie ogen is, maar zelfs op 15 meter afstand kunnen veel mensen nog het verschil zien tussen een FullHD-programma en een normaal programma op een 42" plasma.

• jurk738
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Christian_Ku schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 12:09:

Dus ik vroeg me af hoeveel hiervan waar is. Heb de tweakers al helemaal doorgeplozen (m.n. consumentenvideo en bewerking, (waar n.b. de vraag staat: Hoe is HD op een 37 cm TV?) maar een duidelijk antwoord is er niet echt te vinden.

Wel deze link gevonden maar die is alweer even verouderd: http://gathering.tweakers...lddiagonaal%2Ceffect%2Chd
Volgens mij moet je eens in dit topic gaan kijken: 1080p, 720p, 1080i. Wat is het nut van hoge resoluties?

Verwijderd

Inderdaad, we kunnen beter de discussie daar voorzetten.

Plaatje wat de topicstarter misschien wel helpt:
Afbeeldingslocatie: http://www.carltonbale.com/wp-content/uploads/resolution_chart.png
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.