Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Studie overeenkomst van bedrijf?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.700 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• joeltje
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
In het kort mijn vraagstuk. Ik werk :Y). Mijn baas heeft mij "uitgenodigd" voor een training / opleiding (Personal Efficiency Program). Hartsikke fijn, altijd fijn om wat bij te leren, en ik ben dus begonnen met een 5-tal collega's aan deze training. Echter, uit het niets krijg ik thuis een studie-overeenkomst, met een trainings waarde van 1.000 Euro. Ik begrijp dat sudie overeenkomsten worden gegeven / verplicht gesteld, het is immers een investering die een bedrijf wil "terugverdienen". Wat ik echter niet trek, is dat deze overeenkomst voor deze opleiding zonder enige vorm van vooraankondiging wordt opgestuurd. Noch voor aanvang training, noch bij de uitnodiging is er gesproken over een overeenkomst. (ik had in dat geval zeer waarschijnlijk de training niet gestart, reden lijkt me duidelijk)

Op zich heb ik daar geen problemen mee, in zoverre, indien het een opleiding betreft waar je ook echt iets aan hebt (avond opleiding Commerciele economie oid). Deze opleiding heeft qua papieren 0,0 toegevoegde waarde. Daarnaast lijkt het me niet meer dan normaal dat een opleidingstraject pas na gezamelijke overeenstemming wordt gestart. Deze kreeg ik op mijn bord, zonder voor-aankondiging van een studie overeenkomst.

We hebben een Personeelshandboek, maar dat blijft met te vaag:
5 Opleiding en training
*Bedrijf* is een voorstander van opleiding en training van haar medewerkers en stelt
hiervoor faciliteiten ter beschikking.

5.1 Procedure
Het initiatief voor een opleiding of training kan vanuit de organisatie geschieden of vanuit de
medewerker. Een aanvraag vanuit de medewerker dient altijd gemotiveerd en goedgekeurd
te worden door de betreffende leidinggevende, het betreffende MT-lid en HR.
De aanvraag dient schriftelijk middels het formulier Aanvraag opleiding te worden gericht
aan het betreffende MT-lid. Dit formulier staat op intranet.

5.2 Opleidingskosten
Voor een opleidingsaanvraag komen de volgende kosten in aanmerking:
- lesgeld;
- examengeld (maximaal één herexamen);
- noodzakelijk aan te schaffen studieboeken (volgens de door de opleidingsinstelling
opgegeven boekenlijst);
- uren in arbeidstijd;
- eventuele verblijfskosten.
Het opleidingsinstituut dient de factuur rechtstreeks naar de afdeling HR te sturen. Zij draagt
zorg voor betaling hiervan.

5.3 Vergoeding opleidingskosten
Bij de toekenning van een vergoeding in de kosten van de opleiding spelen de relevantie
voor huidige of toekomstige functie en de alternatieven binnen het kader van training en
opleiding een rol.

Opleidingen voor uitoefening huidige functie

Dit zijn opleidingen die noodzakelijk zijn voor een goede vervulling van de huidige functie bij
*Bedrijf* voor de medewerker. Als medewerker vakinhoudelijk niet voldoet zijn de volgende
studiefaciliteiten van toepassing:
- vrijaf met behoud van salaris voor het volgen van de opleiding, het maken van tentamens
en examens, indien deze binnen werktijd plaatsvinden;
- vergoeding van de tijd die nodig is voor het volgen van de opleiding, het maken van
tentamens en examens voor zover deze buiten werktijd plaats vinden;
- 100% renteloze lening voor de opleidingskosten.

Opleidingen mbt toekomstige inzetbaarheid medewerker

Dit zijn opleidingen die door de medewerker worden gevolgd waarvan de inhoud een relatie
heeft met de binnen *Bedrijf* voorkomende activiteiten en die een positief effect hebben op
de toekomstige inzetbaarheid van de medewerker binnen *Bedrijf*. Als voorwaarde voor
vergoeding van de opleidingskosten geldt dat medewerker hieromtrent met zijn direct
leidinggevende afspraken heeft gemaakt.
De volgende vergoeding is hierop van toepassing:
- 50% vrijaf met behoud van salaris voor het volgen van de opleiding, het maken van
tentamens en examens, voor zover deze binnen werktijd moeten plaatsvinden;
- Renteloze lening voor de 50% van de opleidingskosten.

5.4 Voorwaarden

Voorwaarde voor de toekenning van een (gedeeltelijke) studielening is dat aanvrager een
studieovereenkomst ondertekent indien de studiekosten € 250,- of meer bedragen.
Uitzondering hierop vormen opleidingen en trainingen die bij wet verplicht zijn gesteld voor
uitoefening van de huidige functie. Hierbij dient gedacht te worden aan veiligheidstrainingen,
trainingen die nodig zijn voor het uitoefenen van bedrijfshulpverlening of ondernemingsraad.
Hiervoor dient geen studieovereenkomst getekend te worden.

5.5 Kwijtschelding opleidingskosten
Uw studielening wordt geheel kwijtgescholden indien u na het met goed gevolg afsluiten van
de hiervoor bedoelde opleiding gedurende drie jaar onafgebroken in dienst blijft. Als u binnen
3 jaar uit dienst treedt behoren de opleidingskosten naar rato te worden terugbetaald.
Indien u de hiervoor bedoelde opleiding niet met goed gevolg afsluit, waaronder ook het
tussentijds staken van de opleiding wordt verstaan, dan zijn de studiekosten geheel
opeisbaar. *Bedrijf* is dan gerechtigd maandelijks een bedrag van 250,- euro te
verrekenen met uw salaris totdat de opleidingskosten geheel zijn terugbetaald.
In bijzondere gevallen kan met goedkeuring van HR van de regeling worden afgeweken.
Hierin staat, dat een opleiding door zowel het bedrijf, als de werknemer kan worden geinitieerd. Maar waar ligt nu de grens? Zoals het er nu staat, kan het bedrijf een opleiding verzorgen, deze verplicht stellen, er 10.000 euro voor factureren en een studie overeenkomst laten tekenen. Dit lijkt me raar -O- .

De vragen:

Ben ik verplicht deze overeenkomst te tekenen? Als ik het niet doe, wat zijn de mogelijke gevolgen? Hoe dek ik me hier tegen in?

Mag deze sectie uberhaupt zo bestaan in een personeels handboek, met de gevolgen als boven beschreven?

Ik heb niets te melden.

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:55

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Een studieovereenkomst is in principe niet vreemd. Een bedrijf doet dit om ervoor te zorgen dat jij niet een maand na het doen van de cursus weggaat. Dat is voor het bedrijf dus een investeringsverlies. Dus ja, dergelijke overeenkomsten zijn legaal en gebruikelijk.

In de personeelsgids staat duidelijk dat studiekosten gepaard gaan met een overeenkomst indien de kosten groter waren dan 250 euro en je dus (naar rato) kosten terug betaalt als je binnen 3 jaar weg gaat bij het bedrijf. Ik denk dus dat je er eigenlijk niets aan kunt doen. Het staat duidelijk in de gids. Dat je baas het niet ook nog even meldt vantevoren is niet netjes, maar zeker geen dealbreaker. :)

[ Voor 5% gewijzigd door mOrPhie op 05-10-2007 12:19 ]

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
even huis-tuin-en-keuken werk, maar:
5.4 Voorwaarden

Voorwaarde voor de toekenning van een (gedeeltelijke) studielening is dat aanvrager een
studieovereenkomst ondertekent indien de studiekosten € 250,- of meer bedragen.
jij bent toch niet de aanvrager? dat was toch je baas?
waarschijnlijk te simpel gedacht van mij...
iig niet netjes van je baas...

• joeltje
  • Niet online
Morphie, ik begrijp het doel van de overeenkomst, echter, het bedrijf "dwingt" me nu dus deze regeling. Als gezegd, er was voor mij geen reden aan te nemen dat deze overeenkomst zou volgen. Er is geen kosten overzicht gestuurd, nog een melding gemaakt dat er uberhaupt kosten aan zouden zitten voor mij.

Ik heb de opleiding niet aangevraagd, ik heb geen studie overeenkomst getekend voor deze training begon. Het is daarnaast een interne opleiding, daar heb ik geen zicht op de kosten. Ik vind 250 Euro al veel voor deze training (6*250 =1500 Euro, voor 6 plastic mappen met gekopieerd a4, en een mens die je verteld dat je je mailbox moet schoonhouden :+ )

Nogmaals, als ik ( }:O ) dit had geweten, was ik de training niet begonnen. Imho is dit niet een normale gang van zaken. (je zou op deze manier zelfs een opleiding van 15.000 Euro kunnen laten beginnen, en daar de rekening voor sturen)

[ Voor 10% gewijzigd door joeltje op 05-10-2007 13:32 ]

Ik heb niets te melden.

Verwijderd

disclaimer: ik ben geen jurist oid
Ben ik verplicht deze overeenkomst te tekenen?
Het lijkt me van niet.
Normaal is de volgorde:
- overeenkomst tekenen
- overeenkomst starten

Zonder papier is er geen overeenkomst.
Je hebt op dit moment dus geen overeenkomst getekend. De enige overeenkomst die er is, is een mondelinge die zegt dat jij op training mag gaan.

Als je baas de opleiding start zonder een schriftelijke overeenkomst, dan kan hij je niet dwingen een onbekende som te laten betalen, omdat je daar niet voor getekend hebt. Althans, dat lijkt mij zo, dit is natuurlijk niet juridisch onderbouwd.
Als ik het niet doe, wat zijn de mogelijke gevolgen? Hoe dek ik me hier tegen in?
Stel het voor aan je baas?
Ik zou hem persoonlijk zeggen dat het niet redelijk is dat jij pas achteraf over kosten wordt op de hoogte gebracht en dat ik niet van plan ben om dat te betalen. Een mogelijk gevolg is dan natuurlijk dat je een slechte relatie krijgt met je baas, maar ik zou uberhaupt niet willen werken met iemand die iets schijnbaar gratis aanbied om dan achteraf pas een hoge rekening te sturen.

Hij vraagt of jij een training wil en jij zegt van wel. Dan kan hij niet zomaar een rekening sturen als de hoogte van het bedrag niet is afgesproken op voorhand.

Persoonlijk zou ik ook gewoon niét meer naar de training gaan, omdat het anders misschien - bij een juridische aanvechting - aantoont dat je toch akkoord gaat met de schriftelijke overeenkomst, omdat je die nu wel onder ogen hebt gehad en dat je nu weet dat het niet gratis is.
Ga in ieder geval zo snel mogelijk in gesprek met je baas, nog voor je de volgende opleidingsles krijgt.

</mening>

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2007 14:09 ]

• joeltje
  • Niet online
Thanks voor deze reactie. 1 remarkje, er is niet gevraagd of ik de opleiding wilde, ik kreeg hem in mijn agenda...

Ik heb een concept schrijven klaarliggen (en daar wil ik me dus graag achter wat juridische feiten schermen), als reactie op de overeenkomst, en zojuist mondeling al aangegeven dat ik vooralsnog niet van zins ben deze te tekenen. Er werd iets gemompeld over "gevolgen". Welke liet hij in het midden, maar ik heb gezegd dat ik juist die "gevolgen" ga uitzoeken.

De reden om niet te tekenen, zijn inderdaad gecommuniceerd als zijnde "je bied me een opleiding aan, zonder evt. kosten of overeenkomsten te vermelden. Deze komen nu koud op mijn dak, en daar ben ik het niet mee eens."

De gevolgen zullen wel iets in de trent van "dreigen met ontslag "zijn, maar gezien de huidige arbeids markt, en mijn positie daarin, ben ik daar niet echt bang voor. Mijn mening over het bedrijf waar ik werk is al een half jaar aan het dalen, en met dit soort acties wordt de bodem bereikt.... Een eventueel vertrek, is dus geen naar iets zal ik maar zeggen. (maar er was iets van "een beer schieten en huiden verkopen" O-) )

Zijn er nog juristen die vaker met dit bijltje gehakt hebben?

[ Voor 6% gewijzigd door joeltje op 05-10-2007 15:11 ]

Ik heb niets te melden.

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
Sorry dat ik het zeg.. maar waar maken we ons druk over? Het is een intern cursusje zo komt het bij mij over om je eigen ietwat te verbeteren mbt dagelijks computer gebruik. Althans zo komt het over het is niet alsof je dus het komend jaar iedere avond op tournee mag. Maw de bijkomende ´studiekosten´ om het zo maar uit te drukken zal betrekkelijk zijn, en het lijkt me sterk (mocht je vroegtijdig weg willen) dat je baas hier problemen van gaat maken.
Bij een serieuze cursus zouden ze allicht wel een contractje voor je neus leggen dat je gebonden wordt voor een bepaalde periode maar zoiets als dit is gewoon standaard. Net zoiets asl een dagje lotus-klooien of in mijn geval een dagje (of 4) citrix klooien om te kijken hoe het oppervlakkig functioneerd. Hier krijg ik echt geen problemen mee zou ik vroegtijdig wegwillen, dit is enkel in het voordeel van mn baas zodat ik beter mijn werk kan doen.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

joeltje schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 15:09:
Ik heb een concept schrijven klaarliggen (en daar wil ik me dus graag achter wat juridische feiten schermen),
Als je nou eens eerst een gewoon gesprek met je baas hebt, zonder brieven en zonder te schermen met juridische termen? Dat is veel verstandiger.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
n4m3l355 schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 15:40:
Sorry dat ik het zeg.. maar waar maken we ons druk over? Het is een intern cursusje zo komt het bij mij over om je eigen ietwat te verbeteren mbt dagelijks computer gebruik. Althans zo komt het over het is niet alsof je dus het komend jaar iedere avond op tournee mag. Maw de bijkomende ´studiekosten´ om het zo maar uit te drukken zal betrekkelijk zijn, en het lijkt me sterk (mocht je vroegtijdig weg willen) dat je baas hier problemen van gaat maken.
Bij een serieuze cursus zouden ze allicht wel een contractje voor je neus leggen dat je gebonden wordt voor een bepaalde periode maar zoiets als dit is gewoon standaard. Net zoiets asl een dagje lotus-klooien of in mijn geval een dagje (of 4) citrix klooien om te kijken hoe het oppervlakkig functioneerd. Hier krijg ik echt geen problemen mee zou ik vroegtijdig wegwillen, dit is enkel in het voordeel van mn baas zodat ik beter mijn werk kan doen.
en wat wil je nou zeggen? dat TS moet tekenen en verder moet gaan met de cursus?
wat denk je nou zelf? als TS dat contract ondertekent, dan kan het idd zo zijn dat de baas niet meoilijk doet als TS over een binnenkort weg wil (en die kans ik vrij groot als ik dat zo lees)... maar ga jij het risico nemen dat de baas niet moeilijk doet?

het zou mij niet verbazen als de baas deze cursus aansmeert om zo de TS iets langer aan het bedrijf gebonden te houden...

Verwijderd

gambieter schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 15:42:
[...]

Als je nou eens eerst een gewoon gesprek met je baas hebt, zonder brieven en zonder te schermen met juridische termen? Dat is veel verstandiger.
Precies! Houd die juridische feiten wel bij je, maar ga eerst gewoon met je baas praten en kom pas met juridische feiten aan als hij echt moeilijk doet. Je kan die juridische feiten wel eventueel alvast meenemen, zodat je in ieder geval iéts hebt om mee te schermen als het vuur aan je schenen zou komen te staan.
Edwardvb schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 16:12:
[...]
het zou mij niet verbazen als de baas deze cursus aansmeert om zo de TS iets langer aan het bedrijf gebonden te houden...
Dat is precies wat ik dacht, maar niet durfde insinueren!

• joeltje
  • Niet online
En dat wat Edward zegt, en Vich vermoedde is precies wat ik vermoed... Ook de baas zal de reden ook wel kennen dat ik niet wil tekenen. Ik heb al met de baas gsproken, maar, als geschreven, was de reactie niet echt bemoedigend
Er werd iets gemompeld over "gevolgen". Welke liet hij in het midden, maar ik heb gezegd dat ik juist die "gevolgen" ga uitzoeken
en ik wil graag weten hoe ik juridisch sta. Wellicht gaan de regels geheel tegen mijn gevoel in (dat gebeurd in NL wel vaker :+)...

@n4m3l355 , mijn baas / bedrijf doet daar moeilijk over. Voorbeelden ten over, tot aan het doodleuk korten op salaris voor dat soort zaken.Getekend of niet. En dat is niet iets waar ik op zit te wachten. en dat wil ik dus precies voorkomen.

[ Voor 19% gewijzigd door joeltje op 08-10-2007 11:48 ]

Ik heb niets te melden.

Verwijderd

http://www.hetjl.nl/hetjl/
"Gesubsidieerde rechtshulp in diverse plaatsen in Nederland."

Succes :)

• joeltje
  • Niet online
Thanks Vich, ik heb het verhaal daar naartoe getransporteerd. Ik zal het antwoord hier wel even samen vatten....

Ik heb niets te melden.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

joeltje schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 11:46:
[...]
@n4m3l355 , mijn baas / bedrijf doet daar moeilijk over. Voorbeelden ten over, tot aan het doodleuk korten op salaris voor dat soort zaken.Getekend of niet. En dat is niet iets waar ik op zit te wachten. en dat wil ik dus precies voorkomen.
Dan zou ik mijn CV maar eens op Monsterboard en zo gaan zetten, en maken dat ik weg kom. Sterkte :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Jofel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-09 12:41
Hoe dan ook kan er nooit sprake zijn van enige overeenkomst tussen 2 partijen zonder de nadrukkelijke (in dit geval schriftelijke) overeenstemming van beide partijen. Uiteraard zou een woordelijke overeenstemming ook kunnen maar ten eerste is die er niet en ten tweede zijn ze zo lastig te bewijzen.

Dus als je niet tekent kan je werkgever je op dit punt niets maken. Overigens, ik zou maar naar ander werk kijken. Zo te horen is je baas niet een collegiaal type en als hij je hierbij niet "naait" dan is het wachten tot de volgende cursus of wat dan ook.

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Idd, de arbeidsmarkt is nu goed. Ik zou het ieder geval niet tekenen. Alle cursusen waar ik op initiatief van mijn baas heen "moet" teken ik geen overeenkomst voor. Het is tenslotte iets wat hij wil. Helemaal nu hij er achteraf mee komt is hij mooi te laat, je kan nu ook niet meer discusieren over het nut van de cursus. Voor een verplichte cursus kan hij je zowiezo niet dwingen om zo'n contract te tekenen. Dan zou het wel erg makkelijk zijn voor werkgevers om personeel aan zich te binden.

Als ik zelf een interesante cursus tegenkom ( Die natuurlijk voor mijn baas ook interessant is, en het wordt ook aangemoedigd door mijn baas om dat soort dingen te doen ), dan heb ik er geen problemen mee om iets te tekenen, en daar dan later de verantwoording voor af te leggen mocht het nodig zijn. Maar dan natuurlijk wel vooraf gecommuniceerd/afgesproken

[ Voor 3% gewijzigd door Woy op 09-10-2007 11:00 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-02 22:17
joeltje schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 11:46:
IANAL, maar volgens mij mag een bedrijf nooit korten op je salaris zonder je goekeuring.

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

• joeltje
  • Niet online
Ik ben inderdaad ook op MB bezig, en sta bij diversen buro's, echter wil wel ook een stap maken, dus doe dit rustig aan... als iemand nog iets leuks heeft in de marketing / sales kant ;)

IANAL = I am not a Lawyer (leve Google :+)... Kan wel zijn dat het net mag maar als ze het toch doen is het nogal een gedoe om dat geld dan toch te krijgen. Helaas...

[ Voor 11% gewijzigd door joeltje op 09-10-2007 15:29 ]

Ik heb niets te melden.

Pagina: 1