In het kort mijn vraagstuk. Ik werk
. Mijn baas heeft mij "uitgenodigd" voor een training / opleiding (Personal Efficiency Program). Hartsikke fijn, altijd fijn om wat bij te leren, en ik ben dus begonnen met een 5-tal collega's aan deze training. Echter, uit het niets krijg ik thuis een studie-overeenkomst, met een trainings waarde van 1.000 Euro. Ik begrijp dat sudie overeenkomsten worden gegeven / verplicht gesteld, het is immers een investering die een bedrijf wil "terugverdienen". Wat ik echter niet trek, is dat deze overeenkomst voor deze opleiding zonder enige vorm van vooraankondiging wordt opgestuurd. Noch voor aanvang training, noch bij de uitnodiging is er gesproken over een overeenkomst. (ik had in dat geval zeer waarschijnlijk de training niet gestart, reden lijkt me duidelijk)
Op zich heb ik daar geen problemen mee, in zoverre, indien het een opleiding betreft waar je ook echt iets aan hebt (avond opleiding Commerciele economie oid). Deze opleiding heeft qua papieren 0,0 toegevoegde waarde. Daarnaast lijkt het me niet meer dan normaal dat een opleidingstraject pas na gezamelijke overeenstemming wordt gestart. Deze kreeg ik op mijn bord, zonder voor-aankondiging van een studie overeenkomst.
We hebben een Personeelshandboek, maar dat blijft met te vaag:
.
De vragen:
Ben ik verplicht deze overeenkomst te tekenen? Als ik het niet doe, wat zijn de mogelijke gevolgen? Hoe dek ik me hier tegen in?
Mag deze sectie uberhaupt zo bestaan in een personeels handboek, met de gevolgen als boven beschreven?
Op zich heb ik daar geen problemen mee, in zoverre, indien het een opleiding betreft waar je ook echt iets aan hebt (avond opleiding Commerciele economie oid). Deze opleiding heeft qua papieren 0,0 toegevoegde waarde. Daarnaast lijkt het me niet meer dan normaal dat een opleidingstraject pas na gezamelijke overeenstemming wordt gestart. Deze kreeg ik op mijn bord, zonder voor-aankondiging van een studie overeenkomst.
We hebben een Personeelshandboek, maar dat blijft met te vaag:
Hierin staat, dat een opleiding door zowel het bedrijf, als de werknemer kan worden geinitieerd. Maar waar ligt nu de grens? Zoals het er nu staat, kan het bedrijf een opleiding verzorgen, deze verplicht stellen, er 10.000 euro voor factureren en een studie overeenkomst laten tekenen. Dit lijkt me raar5 Opleiding en training
*Bedrijf* is een voorstander van opleiding en training van haar medewerkers en stelt
hiervoor faciliteiten ter beschikking.
5.1 Procedure
Het initiatief voor een opleiding of training kan vanuit de organisatie geschieden of vanuit de
medewerker. Een aanvraag vanuit de medewerker dient altijd gemotiveerd en goedgekeurd
te worden door de betreffende leidinggevende, het betreffende MT-lid en HR.
De aanvraag dient schriftelijk middels het formulier Aanvraag opleiding te worden gericht
aan het betreffende MT-lid. Dit formulier staat op intranet.
5.2 Opleidingskosten
Voor een opleidingsaanvraag komen de volgende kosten in aanmerking:
- lesgeld;
- examengeld (maximaal één herexamen);
- noodzakelijk aan te schaffen studieboeken (volgens de door de opleidingsinstelling
opgegeven boekenlijst);
- uren in arbeidstijd;
- eventuele verblijfskosten.
Het opleidingsinstituut dient de factuur rechtstreeks naar de afdeling HR te sturen. Zij draagt
zorg voor betaling hiervan.
5.3 Vergoeding opleidingskosten
Bij de toekenning van een vergoeding in de kosten van de opleiding spelen de relevantie
voor huidige of toekomstige functie en de alternatieven binnen het kader van training en
opleiding een rol.
Opleidingen voor uitoefening huidige functie
Dit zijn opleidingen die noodzakelijk zijn voor een goede vervulling van de huidige functie bij
*Bedrijf* voor de medewerker. Als medewerker vakinhoudelijk niet voldoet zijn de volgende
studiefaciliteiten van toepassing:
- vrijaf met behoud van salaris voor het volgen van de opleiding, het maken van tentamens
en examens, indien deze binnen werktijd plaatsvinden;
- vergoeding van de tijd die nodig is voor het volgen van de opleiding, het maken van
tentamens en examens voor zover deze buiten werktijd plaats vinden;
- 100% renteloze lening voor de opleidingskosten.
Opleidingen mbt toekomstige inzetbaarheid medewerker
Dit zijn opleidingen die door de medewerker worden gevolgd waarvan de inhoud een relatie
heeft met de binnen *Bedrijf* voorkomende activiteiten en die een positief effect hebben op
de toekomstige inzetbaarheid van de medewerker binnen *Bedrijf*. Als voorwaarde voor
vergoeding van de opleidingskosten geldt dat medewerker hieromtrent met zijn direct
leidinggevende afspraken heeft gemaakt.
De volgende vergoeding is hierop van toepassing:
- 50% vrijaf met behoud van salaris voor het volgen van de opleiding, het maken van
tentamens en examens, voor zover deze binnen werktijd moeten plaatsvinden;
- Renteloze lening voor de 50% van de opleidingskosten.
5.4 Voorwaarden
Voorwaarde voor de toekenning van een (gedeeltelijke) studielening is dat aanvrager een
studieovereenkomst ondertekent indien de studiekosten € 250,- of meer bedragen.
Uitzondering hierop vormen opleidingen en trainingen die bij wet verplicht zijn gesteld voor
uitoefening van de huidige functie. Hierbij dient gedacht te worden aan veiligheidstrainingen,
trainingen die nodig zijn voor het uitoefenen van bedrijfshulpverlening of ondernemingsraad.
Hiervoor dient geen studieovereenkomst getekend te worden.
5.5 Kwijtschelding opleidingskosten
Uw studielening wordt geheel kwijtgescholden indien u na het met goed gevolg afsluiten van
de hiervoor bedoelde opleiding gedurende drie jaar onafgebroken in dienst blijft. Als u binnen
3 jaar uit dienst treedt behoren de opleidingskosten naar rato te worden terugbetaald.
Indien u de hiervoor bedoelde opleiding niet met goed gevolg afsluit, waaronder ook het
tussentijds staken van de opleiding wordt verstaan, dan zijn de studiekosten geheel
opeisbaar. *Bedrijf* is dan gerechtigd maandelijks een bedrag van 250,- euro te
verrekenen met uw salaris totdat de opleidingskosten geheel zijn terugbetaald.
In bijzondere gevallen kan met goedkeuring van HR van de regeling worden afgeweken.
De vragen:
Ben ik verplicht deze overeenkomst te tekenen? Als ik het niet doe, wat zijn de mogelijke gevolgen? Hoe dek ik me hier tegen in?
Mag deze sectie uberhaupt zo bestaan in een personeels handboek, met de gevolgen als boven beschreven?
Ik heb niets te melden.