Toon posts:

[Access 2007] Tabellen relateren aan elkaar

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Bij ons op school loopt een cultuurproject, en ik mag de database maken voor de leden. Elk lid kan zich in maximum 2 groepjes inschrijven.
Nu heb ik in Access 2 tabellen gemaakt: een met de ledenlijst (naam, voornaam, groep1, groep2) en een tabel met de groepen (groepsnaam, groepsverantwoordelijke, lokaal).

Ik moet ervoor zorgen dat ik op het einde een lijst heb, onderverdeeld per groep, met alle leden van die groep. Met 'relaties' kan ik zonder problemen groep1 aan de groepsnaam koppelen, en dan verkrijg ik een subveld met de leden in de tabel groepen. Maar als ik groep2 ook wil relateren, loopt het fout.

Ik heb al geprobeert met jointypes, integriteit en verschillende andere mogelijke relaties, maar het blijft mislopen. Ook de hulppagina van MS helpt me niet veel verder.

Alvast bedankt!

Crisse

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Wat je wilt is een veel-op-veel relatie (n-n). Hoe je die instelt mbv een koppeltabel staat uitgebreid beschreven in de access help onder relaties instellen.

Wil je perse aan je huidige datamodel vasthouden dan is het een kwestie van tabel nog een keer toevoegen en tweede relatie aanmaken.
Maar als ik groep2 ook wil relateren, loopt het fout.
Zegt helemaal niks. Wát gaat er fout? Krijg je en foutmelding en zo ja welke?

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Verwijderd

Topicstarter
Lustucru: Als ik groep 1 aan groepsnaam koppel... geeft ie in de tabel groepen een subveld bij elke groep met de leden. Dat gaat ineens weer weg als ik groep2 ook relateer

Maar toch al bedankt voor de bovenstaande informatie, ik ga het direct uitproberen :)

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-06 09:07
Laat is eens aardig zijn. Rechtstreeks uit de help van Access:
Veel-op-veel-relaties
Als voorbeeld nemen we de relatie tussen een tabel Producten en een tabel Orders. Eén order kan meer dan één product bevatten. Anderzijds kan een product voorkomen in veel orders. Daarom kan de tabel Producten veel records bevatten voor elke record in de tabel Orders. Bovendien kan de tabel Orders voor elke record in de tabel Producten veel records bevatten. Dit type relatie wordt een veel-op-veel-relatie genoemd omdat er voor elk product vele orders kunnen zijn en voor elke order vele producten. Als u bestaande veel-op-veel-relaties tussen tabellen wilt opsporen, moet u letten op beide zijden van de relatie.

Om een veel-op-veel-relatie weer te geven, moet u een derde tabel maken, dikwijls een verbindingstabel genoemd. Deze splitst de veel-op-veel-relatie op in twee een-op-veel-relaties. U plaatst de primaire sleutel uit beide tabellen in de derde tabel. De derde tabel registreert bijgevolg elke verschijning of instantie van de relatie. Zo hebben de tabel Orders en de tabel Producten bijvoorbeeld een veel-op-veel-relatie die is gedefinieerd door twee een-op-veel-relaties met de tabel Ordergegevens te maken. Eén order kan veel producten hebben en elk product kan in veel orders voorkomen.

Hans van Zijl