Internet delen via PC naar router

Pagina: 1
Acties:

• United
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-12-2025
Het volgende is het geval:

Modem -> PC1 -> router -> PC2

Nu heb ik op PC1 wel internet en wil dit ook op PC2 hoe kan ik dit instellen???

Beide PC's zijn Windows XP
Beide PC's zijn als gateway aangesloten op de router

Router Sitecom DC-202v5

Het is niet mogelijk om de modem op de router aan te sluiten!

Ik kan het idee niet direct uittesten omdat dit om het netwerk van een vriend gaat, maar ieder commentaar is welkom en vragen zal ik voor zover mogelijk beantwoorden.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

waarom kun je niet de route aansluiten op de modem. ? technisch ? of is het een policy (van papa)

in het laatste geval
router wegpleuren en ics of een proxy gebruiken

leg ook even uit hoe je router 2 pcs als gateway heeft ???

[ Voor 16% gewijzigd door Fish op 04-10-2007 21:58 ]

Iperf

• United
Modem is via telefoonkabel verbonden aan PC1,

2 gateways, dacht dat het zo heette. In ieder geval zitten ze in de poorten waar je normaal gesproken PC's met elkaar verbind en zit er geen een op de 'internet' ingang.

Ik ben op netwerk gebied een leek dus als de informatie met een link dan wel uitleg kan geschieden zou dat erg fijn zijn

• United
Iemand die mij verder kan helpen?

Het moet mogelijk zijn...

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-03 12:31

Bergen

Spellingscontroleur

• United
Ik heb er enkele geprobeerd, waaronder die van Microsoft zelf, maar niets werkt.

Nog andere ideeën?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:07

lier

MikroTik nerd

United schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 15:13:
Ik heb er enkele geprobeerd, waaronder die van Microsoft zelf, maar niets werkt.

Nog andere ideeën?
ICS gebruiken waarbij het modem voor Internet zorgt en de nic (zelf opzoeken, leer je ook nog wat) verbonden wordt via een crosscable op andere computer. Wel nog even zelf de IP configuratie goed instellen... Kan je de router ook weer verkopen, want die heb je in dit scenario niet nodig.

Verder, als "iets" niet lukt, helpt het wel als je meldt wat dat iets is... Desnoods in leker taal

[ Voor 7% gewijzigd door lier op 15-10-2007 15:18 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

• deandb
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-02-2024
het simpelste lijkt mij ook om gewoon PC1 en 2 met elkaar te verbinden met een CROSSED UTP kabel en dan op PC1 "internet delen" met PC2.

Want zoals lier ook al zei, heb je in deze situatie geen nood aan die router. maakt het alleen maar moeilijker...

als dit een mogelijkheid is, wil ik het je gerust wel verder uitwerken hoor...

zie hier wat je kan doen via LAN:

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/deandeblieck/internet_delen.JPG

[ Voor 16% gewijzigd door deandb op 15-10-2007 20:02 ]

• frankvdberg
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-03 16:50
De vraag waarom je het niet kunt aansluiten op je router is nog onbekend.. internet van chello? (upc) want dan is het simpel..

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

frankvdberg schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 20:04:
De vraag waarom je het niet kunt aansluiten op je router is nog onbekend.. internet van chello? (upc) want dan is het simpel..
Inderdaad, leg eens uit waarom dat niet kan, misschien kunnen wij licht in de duisternis scheppen en een veel betere oplossing bieden. :P

• frankvdberg
Bergen schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 00:03:
[...]
Inderdaad, leg eens uit waarom dat niet kan, misschien kunnen wij licht in de duisternis scheppen en een veel betere oplossing bieden. :P
Ik neem aan dat je dus Chello (upc) hebt. De oplossing zit in het clonen van het MAC adres. Als je de computer neemt waar het internet werkt op kabel kun je die gebruiken om je router in te stellen. Het is namelijk zo dat chello je MAC adres registreerd om zo alleen die computer van internet te voorzien. (blijkbaar leeft chello nog in 1950). Daarom moet je het MAC adres (wat geregistreerd staat bij chello / waarop het internet werkt) clonen in je router. de stappen die je moet ondernemen:

1. log in in je router (dus utp kabel aansluiten tussen router (lan poort) <-> werkende computer, en daarna via de browser intypen 192.168.1.1 (dit is het waarschijnlijke adres van je router))

2. zoek in je router op waar je je MAC adres kunt clonen (ook vaak in handleiding beschreven)

3. ga naar start > uitvoeren > vul in: cmd > ->enter > vul in: ipconfig /all > --> enter

zoek op bij de actieve LAN verbinding het fysieke adres (ofwel mac adres) van de netwerkkaart

4. vul dit in bij je router, om zo het mac adres de clonen (kopieren) van de werkende computer
Resultaat > chello denkt dat hij één computer heeft aangesloten door maar één mac-adres geregistreerd te hebben. In werkelijkheid is dit geen computer maar een router.

5. Sluit je modem aan op de WAN poort van je router
6. zorg ervoor dat je computer(s) aangesloten zijn op de overige lan poorten.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is geworden. Ik blijf nog wel even kijken hier om je resultaat te zien ;)

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

frankvdberg schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 12:31:
[...]

Ik neem aan dat je dus Chello (upc) hebt. De oplossing zit in het clonen van het MAC adres. Als je de computer neemt waar het internet werkt op kabel kun je die gebruiken om je router in te stellen. Het is namelijk zo dat chello je MAC adres registreerd om zo alleen die computer van internet te voorzien.
Dat is alllllllllllang niet meer zo. Tegenwoordig hoef je bij UPC alleen maar de modem een keer te resetten als je een andere pc of een router aansluit. Computer uit, modem uit, router aansluiten, modem inschakelen, zodra modem online is de router inschakelen en weer verder internetten. Sterker nog, zelfs zonder dat er een netwerkkaart is geregistreerd heb je internet, alleen is de snelheid dan nog 64 kbit ofzo. De eerste keer, als je net internet hebt gekregen van UPC, moet je even registreren op de provisioningpagina (http://prov.upc.nl) zodat de modem de goeie bootfile en dus de goeie snelheid haalt. Daarna hoeft dat nooit weer. Als je van pc wisselt (of een router aansluit), blijft die oude dus altijd gewoon geregistreerd staan.
(blijkbaar leeft chello nog in 1950).
Blijkbaar leef jij nog in 1950.
(blablablabla achterhaald verhaal blablablablabla)
Dat hoeft dus niet.

Maargoed, ik lees nergens dat topicstarter internet via UPC heeft, het is mij een raadsel hoe je daarbij komt.

[ Voor 23% gewijzigd door Bergen op 16-10-2007 12:54 ]

• frankvdberg
Bergen schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 12:49:
[...]
Dat is alllllllllllang niet meer zo. Tegenwoordig hoef je bij UPC alleen maar de modem een keer te resetten als je een andere pc of een router aansluit. Computer uit, modem uit, router aansluiten, modem inschakelen, zodra modem online is de router inschakelen en weer verder internetten. Sterker nog, zelfs zonder dat er een netwerkkaart is geregistreerd heb je internet, alleen is de snelheid dan nog 64 kbit ofzo. De eerste keer, als je net internet hebt gekregen van UPC, moet je even registreren op de provisioningpagina (http://prov.upc.nl) zodat de modem de goeie bootfile en dus de goeie snelheid haalt. Daarna hoeft dat nooit weer. Als je van pc wisselt (of een router aansluit), blijft die oude dus altijd gewoon geregistreerd staan.

[...]
Blijkbaar leef jij nog in 1950.

[...]
Dat hoeft dus niet.

Maargoed, ik lees nergens dat topicstarter internet via UPC heeft, het is mij een raadsel hoe je daarbij komt.
Omdat hij meldde dat dit "inderdaad" zo was..een reactie op mij. Daarnaast heb ik met chello al het een het ander problemen gehad met resetten enzo. Daarom is dit de makkelijkste manier (vind ik) om dit te doen. Voor de rest klopt het verhaal toch? Daarnaast weet ik ook niet of er een verschil zit tussen oude en nieuwe modems. Misschien dat jij er iets van weet?

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-03 15:15
De TS heeft het over een telefoonkabel, dus is het waarschijnlijk inbelinternet. En ja, die mensen bestaan ook nog dus niet raar gaan reageren. Er zijn een aantal opties wat hij/zij kan doen:

1. Internet Delen van Windows zelf gebruiken
2. Een proxy server instaleren op je PC. Router omzetten naar switch aangezien je PC de 'router' wordt, of de andere PC met een cross-cable direct verbinden. Vervolgens op PC 2 het ip adres van PC1 bij gateway instellen een hoppa. Beide kunnen dan internetten. Je moet dan wel vaste Ip adressen gebruiken. Dus bijvoorbeeld:

PC1:

IP-adres = 192.168.1.1
Subnetmask = 255.255.255.0
Gateway = leeg laten

PC2:
IP-adres = 192.168.1.2
Gateway = 192.168.1.1

Inbelverbinding op PC1 gewoon op automatisch IP verkrijgen laten staan, tussen de 2 netwerkkaarten op de PC's een cross-ethernetkabel stoppen. Op PC1 een proxyserver aanzetten (meesten hebben zelfs een autodial functie) en je bent klaar.

Voorbeeld van een proxyserver: http://sourceforge.net/projects/acfreeproxy/

[ Voor 35% gewijzigd door Dolan op 16-10-2007 13:06 ]

• frankvdberg
trolleystad schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 13:01:
De TS heeft het over een telefoonkabel, dus is het waarschijnlijk inbelinternet. En ja, die mensen bestaan ook nog dus niet raar gaan reageren. Er zijn een aantal opties wat hij/zij kan doen:

1. Internet Delen van Windows zelf gebruiken
2. Een proxy server instaleren op je PC. Router omzetten naar switch aangezien je PC de 'router' wordt, of de andere PC met een cross-cable direct verbinden. Vervolgens op PC 2 het ip adres van PC1 bij gateway instellen een hoppa. Beide kunnen dan internetten. Je moet dan wel vaste Ip adressen gebruiken. Dus bijvoorbeeld:

PC1:

IP-adres = 192.168.1.1
Gateway = leeg laten

PC2:
IP-adres = 192.168.1.2
Gateway = 192.168.1.1

Inbelverbinding op PC1 gewoon op automatisch IP verkrijgen laten staan, tussen de 2 netwerkkaarten op de PC's een cross-ethernetkabel stoppen. Op PC1 een proxyserver aanzetten (meesten hebben zelfs een autodial functie) en je bent klaar.
Dit kan inderdaad zo zijn. Alleen weet de TS dat volgens mij niet helemaal, anders had hij het er wel bijgezet, daarom dat ik uitging van ADSL én omdat hij ermee instemde (zoals ik het eruit kon halen) dat hij chello (upc) had.

zie hier..
frankvdberg schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 20:04:
>> Inderdaad

als dit een inbelverbinding moge zijn, zou ik wel aanraden om te gaan kijken naar adsl..dit is toch wel een goedkope oplossing tegenwoordig. Daarnaast hoef je de 1e computer niet aan te hebben staan.

maaaaaaaaar..eerst maar eens vragen aan de topicstarter welke verbinding zijn vriend heeft O-)

Verwijderd

frank, nie tom het één of ander, maar is Bergen ineens de TS en heb je na het woord inderdaad ook gewoon door gelezen?

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

frankvdberg schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 12:58:
[...]

Omdat hij meldde dat dit "inderdaad" zo was..een reactie op mij.
Hij heeft toch niet meer gereageerd sinds jij iets hebt gepost? De 'inderdaad' reactie was van mij, niet van TS. (Foutje, bedankt? 8)7)
Daarnaast heb ik met chello al het een het ander problemen gehad met resetten enzo. Daarom is dit de makkelijkste manier (vind ik) om dit te doen.

Voor de rest klopt het verhaal toch?
Je legt inderdaad netjes uit hoe je het MAC-adres kan klonen, maar het MAC-adres hoeft niet meer gecloned te worden. Daarom slaat je uitspraak dat chello nog in het jaar 1950 leeft dus ook helemaal nergens op, want jij bent degene die achter loopt. Niet chello. (Het heet trouwens sinds een half jaar geen chello meer maar UPC Internet. Detail... ;))
Daarnaast weet ik ook niet of er een verschil zit tussen oude en nieuwe modems. Misschien dat jij er iets van weet?
Welke oude en nieuwe modems bedoel je specifiek? Er zijn inmiddels een stuk of 15 verschillende modems geweest... Er is nog een deel van Nederland wat op COM21's draait, omdat het kabelnetwerk daar niet van UPC is (zoals CAI Harderwijk) en de rest werkt allemaal via het nieuwe principe, dus dat er niets meer geprovisioned of gekloond hoeft te worden. Er zijn nog allemaal verschillende modems in omloop: Motorola's, Thomson's, Scientific Atlanta's, Arris, euhm.. misschien ben ik er nog 1 vergeten. Maar ze werken allemaal hetzelfde.
trolleystad schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 13:01:
De TS heeft het over een telefoonkabel, dus is het waarschijnlijk inbelinternet.
Maar hij zegt dat de modem met een telefoonkabel is met verbonden aan de pc, dat is toch raar? Als je een inbelmodem hebt dan is die normaalgesproken via USB of met de COM-poort met de pc verbonden. De telefoonkabel zit tussen het 'telefoonstopcontact' en de modem, niet tussen de modem en de pc. Of noemt hij het telefoondoosje op de muur een 'modem'? Hij bedoelt misschien toch een netwerkkabel, omdat die stekkertjes op telefoonstekkertjes lijken? Aan de andere kant heeft ie het wel weer over een inbelverbinding op pc1... Ik niet snap. 8)7

• frankvdberg
Verwijderd schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 13:26:
frank, nie tom het één of ander, maar is Bergen ineens de TS en heb je na het woord inderdaad ook gewoon door gelezen?
duh..foutje kan altijd gemaakt worden toch...miscommunicatie
Pagina: 1