Toon posts:

Areca ARC-1220LP bevriest

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey. Ik heb een Areca waar 3schijven in raid0 op stonden en 5schijven in raid5. Firmware en BOOT ROM zijn versie 1.42. De kaart heeft reeds 8maand zonder enig probleem gedraaid.

Nu wou ik die 5schijven in een NAS steken en die raid0 uitbreiden met 3 extra schijven. Ik heb het volgende gedaan:

Volume van raid5 verwijderd. Raid set van raid5 verwijderd. PC uitgeschakeld en die schijven afgekoppeld. Nieuwe schijven erin, aangekoppeld en PC opgestart. Vervolgens wou ik die raid0 uitbreiden met de 3nieuwe schijven maar na 0.6% liep het fout. Hij verloor plots de schijf op #3 en migratie was gedaan. Ik kon enkel rebooten en sinds dan staat mijn volume set op failed en de raid set staat op migrating, hoewel hij niets aan het doen is. Nu probeer ik dus om de volume set of raid set gewoon te verwijderen.

Als ik het volume verwijder blokkeerd de interface het moment ik akkoord ga. Net hetzelfde gebeurd wanneer ik de raid set verwijder en bijgevolg ook het volume.

De toetsen L en X werken niet om het scherm te updaten. F2 om terug naar het hoofdmenu te gaan werkt wel en F10 voor system te resetten werkt ook. Als ik met F2 terug ga naar het hoofdmenu geeft hij wel geen controller meer om te selecteren.

Ik zie bij Physical drive information dat hij volledig in de war is met de schijven. Waar vroeger de raidset op kanaal #6, #7, #8 stond; is dat nu kanaal #2, #4 en die schijven heb ik nochthans niet op andere kanalen gehangen.

Iemand een idee hoe dit op te lossen? Ik heb een backup van een tijdje terug dus gegevens redden is niet noodzakelijk. Kans zal zowiezo klein zijn met een raid0 migratie die foutloopt.

Alvast bedankt en sorry als ik niet meteen genoeg informatie heb gegeven om te troubleshooten.

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-02 20:53

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Lijkt me iets met de nieuwe schijven, heb je een ander type schijf er nu bij gezet en waren ze nieuw/gebruikt door een andere controller? Als je die weer afkoppeld gaat alles dan weer goed?

Check ook je Sata power pluggen, een notoir probleem...

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-02 21:54

John2B

I Love RAID5..!!

Je weet dat RAID0 niet redundand is, dus indien er 1 disk uitvalt ben je alles kwijt.

Dus controleer je SATA en power kabels op de disken.
Zijn de disken van het zelfde type en/of firmware?

Dus ook als je een bestaande RAID0 met 3 disken, uitbreid met 3 extra disken en er tijdens de uitbreiding 1 disk uitvalt ben je alles kwijt bent.

In dit geval ben je dus toch alles kwijt, ik zou dus opnieuw beginnen met een nieuwe RAID0 set met 6 disken.

Verwijder zo mogelijk eerst de bestaande RAID0, reboot , ga dan weer het McBIOS in van Areca, direkt er weer uit met F10, reboot en maak daarna een verse RAID0 aan met 6 disken.

Voordat je er weer echte data opzet, als test even flink wat DATA erop zetten om te kijken of het stabiel blijft, en of er misschien toch een disk uit gaat vallen.

En of het een specifieke disk is die dan steeds uit valt, dat kan je uit Areca log halen.

Ik zou je aanraden gelijk de controller van de laatste versie firmware te voorzien:

ftp://ftp.unnet.nl/pub/ar...rmware/ARC1220/143-70417/

V1.17f
ARCXXXXBIOS.BIN Date: 2007-04-11
ARCXXXXBOOT.BIN V1.43 Date: 2007-04-17
ARCXXXXFIRM.BIN V1.42 Date: 2007-04-17

En natuurlijk ook de recentse driver, ik weet alleen niet welke OS je draait. En het merk/type disken is ook altijd handig.

[ Voor 4% gewijzigd door John2B op 04-10-2007 20:51 ]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem gewoon eens zeer lang laten hangen en na 3uurtjes begon een van de schijven te tikken, wisten we direct hoe laat het was.

Heb die afgekoppelt en dan kan ik de sets verwijderen. Dat wordt dus een RMA.

De originele schijven zijn RaptorX firmware 20.07P20. De drie nieuwe zijn firmware 21.07QR5. Ik zal vannacht een raid5 laten opbouwen op de 5 werkende schijven en wie weet kom ik morgenvroeg nog een defecte tegen, hopelijk niet.

Bedankt om me op weg te helpen naar het probleem. Ik ga ook eens denken of ik die raid0 niet als raid5 zou draaien. Een schijf wisselen is nog altijd gemakkelijker dan een backup terugzetten :)