Spanned disks converteren naar raid 5 (windows software)

Pagina: 1
Acties:

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik zit met het volgende probleem : HTPC met 2 die dynamic zijn en spanned onder windows. Dus disk 1 en 2 zien eruit als 1 grote volume.

Nu zit er ook een software raid 5 mogelijkheid in windows, mijn vraag : Kan ik dit 2 disks spanned volume converteren naar een 3 disks raid 5 software volume zonder dat ik de data kwijt raak van dat spanned volume ?

Kan er niets over vinden op de KB van microsoft en elders op internet, dus ik hoop op een expert hier :)

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-02 20:53

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Wanneer je een extra schijf erbij hangt, omzet naar dynamic en je vervolgens de optie krijgt om te migreren naar een raid-5 dan kan dat zonder dataverlies. Je kunt de optie niet krijgen als er iets mis is met die array, dan moet je gewoon opnieuw beginnen met een raid-5. Belangrijke data zou ik wel backuppen voor de zekerheid, blijven computers he :+.

[ Voor 19% gewijzigd door Dukey op 04-10-2007 19:46 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Dukey schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 19:45:
Wanneer je een extra schijf erbij hangt, omzet naar dynamic en je vervolgens de optie krijgt om te migreren naar een raid-5 dan kan dat zonder dataverlies. Je kunt de optie niet krijgen als er iets mis is met die array, dan moet je gewoon opnieuw beginnen met een raid-5. Belangrijke data zou ik wel backuppen voor de zekerheid, blijven computers he :+.
Dat RAID5 zit toch alleen in server OS'en van MS ?

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-02 20:53

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

StevenK schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 19:57:
[...]
Dat RAID5 zit toch alleen in server OS'en van MS ?
Klopt, neem dat ie dat wel weet als ie met zo'n vraag komt... 8)7. Alhoewel ik het niet 100% weet bij Vista als je hogere versies hebt zoals de Ultimate.

[ Voor 15% gewijzigd door Dukey op 04-10-2007 22:34 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• HaseMike
  • Niet online
Dukey schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 19:45:
Bedankt dat is mooi, dan kan ik volstaan met 1 schijf kopen in plaats van 2 stuks. Volledige backup gaat alleen lukken als ik 2 disks erbij koop, maar dat wilde ik nou net voorkomen. Anders moet ik die extra disk weer zien te verkopen alleen om de zaak om te zetten.

Raid 5 zit zelfs (met een beetje tweaken) in xp, en zonder tweaken in vista ultimate. Of andere vista's uitvoeringen alle commando's van diskpart ondersteunen weet ik niet.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-02 20:16

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik zou hier niet zomaar vanuit gaan dat dit mogelijk is. De software oplossingen van Microsoft zelf ondersteund dit volgens mij niet en ik betwijfel of een onboard controller deze mogelijkheid heeft. Over het algemeen heb je een intiligente RAID controller nodig welke RAID level migratie ondersteund.

IK zou eerst eens de specificaties van de RAID controller gaan doornemen voordat ik hier aan zal beginnen of je moet een zeer goede backup hebben van alle data, overigens is dit natuurlijk altijd aan te raden met dergelijke acties

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• HaseMike
  • Niet online
Het gaat hier om de software raid die in windows zit niet om een hardware raid setup, er is dus geen raid controller. Windows kan "zelfs" spanned/raid tussen diverse schijven aan diverse controllers. Het spanned array wat ik nu heb bestaat uit 1 ide schijf en 1 sata schijf.

Over migratie van software spanned naar software raid is helaas bijzonder weinig te vinden op internet.

Backup wordt prijzig, en daarna zit ik dan met een extra disk waar ik in principe geen behoefte aan heb.
Pagina: 1