Toon posts:

Boot floppy maken voor XP onder 98 ?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.032 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag me af of het mogelijk is om een boot floppy voor Windows XP te maken onder Windows 98.
Pc net inelkaar gebouwd, alles draait, moet alleen nog een bootdisk hebben voor de installatie van Raid.
Iemand een idee of het überhaupt mogelijk, misschien met een progje?
Ik ga ondertussen verder zoeken @ google

Mvg,

:)

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Je moet de driver van je mamaplank op de diskette zetten, en die insteken tijdens de installatie van Windows XP.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-03 11:48
Weet je zeker dat je een boot floppy moet hebben voor raid?
Ik neem aan dat je gewoon een floppy moet hebben met raid drivers.

Die kun je normaalgesproken maken met een tooltje van de webiste van de fabrikant, of gewoon zelf er op zetten nattuurlijk.
Ik zie geen reden warom dat vanaf windows 98 niet zou lukken.

Verwijderd

Topicstarter
ThnX voor de reply's heren :)
Volgens mij heb ik een oplossing..

Eerst zat ik een half uur te emmeren met het creëren van een raid volume, kon maar niet in het menu komen.
Stom genoeg was ik gewoon telkens te laat met het intoetsen van CTRL + i |:( het was me simpelweg niet eens opgevallen, ging allemaal zo achterlijk snel dat ik niet eens de tijd had om t lezen wat etr stond!
Installatie van XP wil niet lukken omdat na het drukken van F6 de raid driver geïnstalleerd moet worden middels een boot diskette die Gigabyte (stom genoeg) niet meelevert met het mobo.
Die boot diskette met SATA driver kan ik niet maken op mn nieuwe pc omdat ik daar geen Windows omgeving heb om mij te helpen, opdrachtprompt in DOS, een doos floppys en een paar uur vloeken zie ik niet zitten :P
Wat ik wél kan doen is een bootdisk proberen te maken op mn oude pc (Pentium 3) met Windows 98 die beschikt over een DVD station en een Floppy Disk Drive.

Stap 1
Ik ga zodadelijk proberen om een bootable diskette te maken op mn oude pc met Windows 98 via Start > Configuratiescherm > Software > Selecteer tabblad Opstartdiskette > Diskette invoeren > selecteer Diskette maken.
Zodra de progress balk 100% bereikt is het klaar, er volgt geen melding, je hebt nu een bootable diskette.
Dan moet er nog die SATA driver op van de Gigabyte driver cd, in mijn geval de "Intel Matrix Storage Driver 32 bit"
Klaar, door naar stap 2

Stap 2
Ik ga het volgende proberen, eveneens weer op mn oude pc met Windows 98: Gigabyte Driver cd invoeren > Verkennen > selecteer map "bootdrv" > selecteer "menu" > voer de zojuist gemaakte bootable diskette in > selecteer "Intel Matrix Storage Driver 32 bit" door het cijfer of de letter die er vóór staat op je tobo in te toetsen.
Als het goed is dan zipt en transporteert je systeem nu de geselecteerde driver naar de bootable diskette en voila.
Klaar, door naar stap 3

Stap 3
Verwijder na het voltooien van het te transporteren bestand de Gigabyte Driver cd uit de drive > start opnieuw op en ga naar je BIOS > Boot divice configuration op CD-Rom, de rest disablen > voer Windows XP cd in en start opnieuw op.
Zodra je het blauwe scherm van Windows Setup ziet onmiddelijk op F6 drukken > wacht tot de bestanden zijn geladen > je krijgt nu de melding dat Windows geen vaste schijfstations kan vinden > voer nu de zojuist gemaakte bootable diskette met SATA driver in en toets "E voor Extra apparaten toevoegen" staat onder het baluwe scherm > selecteer "Intel (R) ICH9 SATA RAID Controller (Desktop ICH9R)" en druk op Enter > Als het goed gaat krijg je nu de melding dat de Setup de gekozen driver voor Raid gaat installeren, druk op Enter, dit duurt ongeveer een minuut. Zodra de drivers geïnstalleerd zijn krijg je de melding "Welcome to Setup, This part of the Setup prepares Microsoft XP to run on your computer. To set up Windows XP now, press ENTER.
Doen maar dan he? ;)
klaar !

Althans, dat is wat ik verwacht.. volgens mij zit ik er niet ver naast O-)
Iemand een ander idee? Laat maar horen, alvast bedankt.
Zodra ik weet of dit lukt laat ik het hier even weten.. misschien handig voor een ander.

Edit:
Specs > Gigabyte P35-DS3R, Intel E4400, 2Gb Crucial Ballistix PC8500, 2x 160Gb Samsung HD161HJ.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:51
Zoals hierboven al werd aangegeven, je hoeft geen bootdiskette te hebben om de s-ata drivers te laden. Je moet nog steeds blijven opstarten van de xp cd, en daarna m.b.v. F6 de drivers van de diskette laden. Hoe je de juiste drivers op die diskette zet staat vast wel in de handleiding, en kun je gewoon doen op de pc waarvan je nu je bericht post. Indien je een Intel chipset hebt kun je ook rechstreeks een tooltje van de Intel site halen.

Verwijderd

Topicstarter
Oh, cool.
Nou dat scheelt dan in ieder geval een boel werk voor mij ;)
Bedankt!
Ik ga zodadelijk meteen ff checken 't bij mij ook werkt (lees: of ik het snap)

:)
Pagina: 1