Toon posts:

Kan dit? WLAN aanleggen door router met modem te verbinden

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik probeer een vriendin van me te helpen die een werkende internet verbinding heeft met upc, maar haar computer graag draadloos wil verbinden met het modem ipv met een tien meter lang cat 5 snoer wat door de woonkamer ligt zoals nu.
Er zit inmiddels een WLAN pci kaartje in haar computer en die is geinstalleerd en werkt.
ik heb haar kabelmodem met een klein cat 5 kabeltje verbonden met mijn 2 jaar oude speedtouch WLAN modem.
Want dat is ook een router, dus ik kan die toch gebruiken als tussenstation zodat zij WLAN in haar huis heeft?

De computer ziet de modem, als ik via de draadloze verbinding naar 10.0.0.138 ga. Maar via die verbinding kan ik nog niet internetten.
Ik heb wel zitten prutsen in de webinterface van het speedtouch modem maar weet niet goed wat ik moet doen om hem aan de praat te krijgen.

Heeft iemand tips over wat ik moet doen? En weet iemand of dit ueberhaupt kan wat ik wil doen?

Alvast bedankt!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

De DHCP uitzetten in de speedtouch, en zorgen dat de gateway van de wireless kaart naar het IP van je modem verwijst.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:39

GVR

en mac adres clonen in de router, anders krijg je geen internet meer via upc

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

heeft die speedtouch wel een wan poort .. of moet daar direct een adsl lijn aan ?

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Freaky Gabbur schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 22:53:
en mac adres clonen in de router, anders krijg je geen internet meer via upc
Vandaag ga ik er weer mee verder.
Hoe kan ik het mac adres clonen?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Een ADSL-modem is daar niet geschikt voor, ik denk niet dat er een MAC-adres cloning optie in zit. Je kunt beter een WLAN router kopen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
fish schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 23:37:
heeft die speedtouch wel een wan poort .. of moet daar direct een adsl lijn aan ?
Die speedtouch heeft een adsl aansluiting (rj45) en een ethernet aansluiting (cat5) en een draadloze en usb aansluiting.
Maar ik vroeg me af, moet ik die adsl-router (nou ja, adsl maakt niet uit, het is een router) en dat kabelmodem niet met een cat5 crosscable met elkaar verbinden in plaats van met een gewone cat5 kabel?

• fotoklaasje
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-12-2025
of je prikt het modem in een van de LAN poorten van je router, (wel DHCP uit zetten op die router) dan werkt hij als een wireless accespoint. Zo heb ik het hier nu ook draaien.

http://www.klaasje.com

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 15:15:
Een ADSL-modem is daar niet geschikt voor, ik denk niet dat er een MAC-adres cloning optie in zit. Je kunt beter een WLAN router kopen.
Maar het is toch een WLAN router? (en tegelijk een ADSL modem)
Hij heeft 4 ethernet poorten en een draadloze en USB verbinding..

Als ik een dedicated WLAN router koop, heeft die dan wel de mogelijkheid voor MAC adress cloning?

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 15:27:
[...]
Maar het is toch een WLAN router? (en tegelijk een ADSL modem)
Hij heeft 4 ethernet poorten en een draadloze en USB verbinding..
Het is een modem+WLAN router+switch combo. Echter, omdat het modem-deel al aan boord is, zijn er meestal niet de opties aan boord die dedicated routers hebben.
Als ik een dedicated WLAN router koop, heeft die dan wel de mogelijkheid voor MAC adress cloning?
Meestal wel. Je zult eerst de manual moeten doorlezen, oftewel verdiep je in de specificaties.

[ Voor 27% gewijzigd door gambieter op 06-10-2007 15:30 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
fotoklaasje schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 15:18:
of je prikt het modem in een van de LAN poorten van je router, (wel DHCP uit zetten op die router) dan werkt hij als een wireless accespoint. Zo heb ik het hier nu ook draaien.
Ben je een UPC klant? Of klant van een provider die minder moeilijk doet over MAC adressen?

Is het trouwens nog steeds zo dat UPC zo moeilijk doet over dat het per se hetzelfde MAC adres moet zijn?

Ik weet het, een hoop vragen, maar ik ben onzeker want zoiets als dit heb ik nog nooit geregeld.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 15:32:
[...]
Ben je een UPC klant? Of klant van een provider die minder moeilijk doet over MAC adressen?

Is het trouwens nog steeds zo dat UPC zo moeilijk doet over dat het per se hetzelfde MAC adres moet zijn?

Ik weet het, een hoop vragen, maar ik ben onzeker want zoiets als dit heb ik nog nooit geregeld.
Dat zijn dingen die je zelf kunt opzoeken. UPC is hier al erg vaak langsgekomen, dus ga eerst zelf aan de slag met de zoekfunctie. :)

Verwijderd

Topicstarter
Leuk hoor.. in de tussentijd is er een vriend van haar langsgeweest die ook "handig is met computers", en die heeft dingen gedaan die ik niet weet, maar waardoor ik nu dus niet eens meer bij de web interface van de Speedtouch kan (het is overigens een 716)
Niet via Wireless en niet via de kabel. Terwijl het systeem (wireless lan kaartje erin) wel verbinding maakt met de Speedtouch en een verbinding met een goeie kwaliteit bovendien.

En dit systeem draait Windows (XP) en daar heb ik ook nog geen verstand van.
Ben wat aan het klooien met netwerkverbindingen enablen en disablen (de gewone LAN en de draadloze)

Dus de tips over dhcp disablen, gateway goed zetten en mac adres clonen heb ik nog niet eens kunnen proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Probeer overigens in de webinterface te komen met het vertrouwde 10.0.0.138, en dat werkt dus niet.

• Tofu
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-10-2024
Ja kan het ding toch resetten?

• scarhand
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-06-2021
Voer dan eens ipconfig uit en kijk wat er bij router/gateway staat. Dikke kans dat het ip van dat ding veranderd is.

Verwijderd

Topicstarter
Hij krijgt geen gateway, dat is het vervelende.
En als ik er ip enz. hard inzet, werkt het ook niet.
Wat kan ik nou veranderen in de network settings zodat hij het alsnog doet?
Het is heel vervelend die vriendin van me is nou ook saggerijnig.. en ik weet niks van Windows.

Ik had net de upc kabelmodem is nu aangesloten op de speedtouch 716 met een crosscable, de UPC modem gaat (d'oh) via de kabel naar buiten, en of ik de pc met een ethernetkabel met de speedtouch verbond, of draadloos verbinding liet maken met het modem, ik kon nog niet eens de web interface in. Helemaal niks.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 20:50:
Hij krijgt geen gateway, dat is het vervelende.
En als ik er ip enz. hard inzet, werkt het ook niet.
Wat kan ik nou veranderen in de network settings zodat hij het alsnog doet?
Het is heel vervelend die vriendin van me is nou ook saggerijnig.. en ik weet niks van Windows.

Ik had net de upc kabelmodem is nu aangesloten op de speedtouch 716 met een crosscable, de UPC modem gaat (d'oh) via de kabel naar buiten, en of ik de pc met een ethernetkabel met de speedtouch verbond, of draadloos verbinding liet maken met het modem, ik kon nog niet eens de web interface in. Helemaal niks.
Lees nou even het eerdere advies en voer dat ook uit: harde reset doen van het modem. Staat in de handleiding hoe dat moet.

Als je hier echt hulp wilt krijgen, dan zul je toch wat meer specifieke informatie moeten geven. Nu geef je alleen vage beschrijvingen. En om eerlijk te zijn (nofi!): je hebt er duidelijk ook niet echt veel verstand van, dus ben je wel de juiste persoon om je vriendin te helpen? Die crosskabel is bijvoorbeeld normaal helemaal niet nodig :)

Pagina: 1