[XP] 2 NIC's

Pagina: 1
Acties:

• _-_bram_-_
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-03 16:28
Ik heb thuis twee internetlijnen, eentje met limiet en eentje zonder limiet.

Mijn netwerkconfiguratie ziet er als volgt uit:

INTERNET1: modem --> router1 --> pc's

INTERNET2: modem --> server (ook aangesloten op router1)

Dus de server is aangesloten op 2 netwerken: INTERNET2 (puur om te downloaden) en ook op het eerste netwerk zodat iedereen in huis aan alle bestanden op de server kan.

Nu is mijn vraag: hoe kan ik instellen in de server (heeft Windows XP) dat alle downloadverkeer van de server zelf via INTERNET2 moet verlopen en NIET via het eerste netwerk?

Ik dacht dat je de metrics moest instellen, maar dat hielp niet.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Gateway?

Welke IP-ranges? Maar ik zou gewoon de Internet1-kabel lostrekken. Of ik snap de situatie en de reden van 2 NICs niet goed. http://gathering.tweakers...30&select_forum=#hitstart geeft trouwens wellicht wat hints over tools etc.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Netwerkverbindingen --> Geavanceerd --> Geavanceerde instellingen

Daar verbindingen in de gewenste volgorde zetten, lijkt me.

• _-_bram_-_
IP-ranges van de 2 netwerken zijn verschillend.

Mss was het onduidelijk: de server heeft een eigen internetverbinding om te downloaden, maar die server is ook aangesloten (via een 2e netwerkkaart) op het netwerk waar alle andere computers op zitten, omdat iedereen in huis dan bestanden op de server kan bekijken/delen/...

Dus, de server heeft 2 LAN-verbindingen, hoe kan ik instellen op die server dat al zijn downloadverkeer via de ene LAN-aansluiting moet verlopen?

edit:
CherandarGuard in "[XP] 2 NIC's"
CherandarGuard schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 17:16:
Netwerkverbindingen --> Geavanceerd --> Geavanceerde instellingen

Daar verbindingen in de gewenste volgorde zetten, lijkt me.
Heb ik ook al gedaan, maar hij gebruikt toch de verkeerde verbinding (die nochtans als 2e staat), enkel als ik de 'verkeerde verbinding' verbreek, neemt hij de andere (de enige overblijvende en dus de juiste).

[ Voor 36% gewijzigd door _-_bram_-_ op 04-10-2007 17:24 ]

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:27

Tazzios

..

door gateway adres bij de netwerkkaart die hij niet mag gebruiken weg te halen.
dan kan hij daarmee niet meer het internet op.

[ Voor 23% gewijzigd door Tazzios op 04-10-2007 17:25 ]

• _-_bram_-_
Tazzios schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 17:24:
door gateway adres bij de netwerk kaart die hij niet mag gebruiken weg te halen.
Maar ik werk met een DHCP server en zou dat graag zo houden, dus gateway wegnemen zie ik als noodoplossing.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Inderdaad de default gateway weghalen op de netwerkkaart waar je geen intern overheen wil hebben. Mischien moet je hem dan even statisch instellen want met DHCP wordt dat lastiger.

Gewoon statisch instellen. Sowieso hoort DHCP niet op een Server :p

[ Voor 16% gewijzigd door TrailBlazer op 04-10-2007 17:26 ]

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Nee DHCP gaat lastig worden. Dat neemt niet weg dat je DHCP gewoon aan kan laten staan in de rest van het netwerk. Je hoeft alleen maar de server op beide netwerkaarten vast in te stellen.

De 'internet' kaart geef je statisch de identieke instellingen zoals je die nu ziet bij ipconfig/all. En de 'intern netwerk' kaart geef je statisch ook de identieke instellingen alleen je laat de standaardgateway leeg.

Dat is alles

• _-_bram_-_
Werkt perfect!

Nog een kleine vraag die ongeveer over hetzelfde gaat: ik heb een laptop die bedraad EN draadloos aangesloten is op twee verschillende netwerken. Vista laat al het internet dan over het bedrade internet lopen, terwijl ik liever draadloos zou surfen (klinkt raar, maar toch wil ik het zo). (DHCP uitschakelen kan hier natuurlijk ook, maar is zeer onhandig omdat ik mijn laptop op veel verschillende plaatsen moet gebruiken).

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:59
Bijna :) Nu stel je dus een adres vast in dat ook door de DHCP-server wordt vergeven en loop je dus het risico dat je DHCP-server dat adres aan een andere computer gaat geven -> 2 pc's met hetzelfde adres.

Je moet dus in je DHCP-server kijken welke adressen deze allemaal uitgeeft, en vervolgens een adres instellen op de server dat buiten die reeks (de scope van je DHCP-server) valt, maar wel binnen je subnet.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:27

Tazzios

..

_-_bram_-_ schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 17:43:
Werkt perfect!

Nog een kleine vraag die ongeveer over hetzelfde gaat: ik heb een laptop die bedraad EN draadloos aangesloten is op twee verschillende netwerken. Vista laat al het internet dan over het bedrade internet lopen, terwijl ik liever draadloos zou surfen (klinkt raar, maar toch wil ik het zo). (DHCP uitschakelen kan hier natuurlijk ook, maar is zeer onhandig omdat ik mijn laptop op veel verschillende plaatsen moet gebruiken).
kun je niet per netwerk een (IP)configuratie instellen?
ik weet wel dat er progs voor zijn op XP.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Paul Nieuwkamp schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 17:45:
[...]

Bijna :) Nu stel je dus een adres vast in dat ook door de DHCP-server wordt vergeven en loop je dus het risico dat je DHCP-server dat adres aan een andere computer gaat geven -> 2 pc's met hetzelfde adres.

Je moet dus in je DHCP-server kijken welke adressen deze allemaal uitgeeft, en vervolgens een adres instellen op de server dat buiten die reeks (de scope van je DHCP-server) valt, maar wel binnen je subnet.
Nee hoor dat is niet zo. In DHCP zit een mechanisme om dat te voorkomen.

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
TrailBlazer schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 18:24:
[...]

Nee hoor dat is niet zo. In DHCP zit een mechanisme om dat te voorkomen.
neen, daar vergis je je. Dat zit aboluut niet in dhcp! Wel zijn er zat implementaties van dhcp die dat wel voorkomen, en zoekt een windows (XP) bak altijd of op het netwerk het adres dat hij toegewezen krijgt al gekend is.
Je mag er _absoluut_ niet vanuit gaan dat je dhcp server het wel oplost!
Leesvoer

[ Voor 9% gewijzigd door the_stickie op 04-10-2007 18:42 ]

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

the_stickie schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 18:39:
[...]

neen, daar vergis je je. Dat zit aboluut niet in dhcp! Wel zijn er zat implementaties van dhcp die dat wel voorkomen, en zoekt een windows (XP) bak altijd of op het netwerk het adres dat hij toegewezen krijgt al gekend is.
Je mag er _absoluut_ niet vanuit gaan dat je dhcp server het wel oplost!
Leesvoer
echte tweakers lezen de RFC
The client SHOULD perform a check on the suggested address to ensure that the address is not already in use.
RFC 2131
SHOULD This word, or the adjective "RECOMMENDED", mean that there
may exist valid reasons in particular circumstances to ignore a
particular item, but the full implications must be understood and
carefully weighed before choosing a different course.
RFC 2131

De client zou het moeten checken ik dacht dat de server dit moest doen. Het blijft natuurlijk wel onhandig om statics uit te geven uit je DHCP reeks. Win2K DHCP servers checken het dat wet ik zeker.

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
true, maar als je de wiki hebt bekeken staan onderaan de RFC links... die vindt een twezker wel ;)
En een echte tweaker weet ook hoe dhcp werkt :p

feit is: de client kan dat checken en het IP niet in gebruik nemen (zoals XP doet), maar afaik is er geen methode voorzien om de dhcp server wijs te maken dat je een _ander_ IP wil. Afhankelijk van de configuratie van de dhcp server loop je dan ook kans steeds hetzelfde IP te krijgen, en dat dan ook steeds te weigeren: niet werkbaar dus.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Een client SHOULD check dus tenzij je hele goede redenen hebt om dat niet te doen moet je het wel doen. Je krijgt een offer dus actief weigeren kan niet volgens mij niet. Overigens die RFC's zijn best goed te lezen vaak en best wel verhelderend.
Pagina: 1