Toon posts:

gezeik met SATA

Pagina: 1
Acties:
  • 289 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik heb gisteren getracht mn pc opnieuw te installeren, clean install windows xp. (SP1) tijdens de partitie indeling kreeg ik wel mn harde schijf te zien(SATA 160GB) maar gaf aan dat ie maar 130 GB was. na ff zoeken op wat forums kwam ik er dus achter dat mn sata drivers niet automatisch werden geladen terwijl ze bij een vorige reinstall anderhalf jaar geleden wel gewoon werkte. heb daarna gezocht naar drivers voor deze controller. als het goed is zit in mijn Dell Dimension 5150 een Intel 945 moederbord, waarna ik diverse drivers heb gedownload en geprobeerd heb om te loaden binnen de setup van xp met de F6 functie. Dit zonder succes. Naar aanraden van een vriend, heb ik de windows vista disc gepakt en gekeken of vista deze drivers wel laadde, maar tevergeefs. je zou toch verwachten dat vista hier een driver van zou kunnen hebben. ook de drivers die ik van het moederbord gedownload had, werkten niet binnen Vista.
ter aanvulling, ik heb geen floppydisk in mijn pc zitten dus heb eerst op een andere pc de drivers op floppy moeten zetten en toen op usb stick |:( schiet echt op deze methode.

mischien zijn er andere mensen die ook dit probleem tegengekomen zijn? Dell support zegt dat ik gewoon system restore moet uitvoeren door tijdens het booten op CTRL+F11 moet duwen, maar deze restore partitie is waarschijnlijk verdwenen met de vorige reinstall die ik heb uitgevoerd.

een beetje hulp zou ik erg op prijs stellen _/-\o_

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-02 06:37
Heb je een XP met SP2? Denk dat die wel gaat werken.

Verwijderd

Topicstarter
vast wel ergens liggen hier, maar dat moet toch niks uitmaken?? als ik zelfs een vista cd heb gebruikt? maar ik ga het ff proberen

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Inderdaad, neem SP2 en gebruik NLite om de sATA drivers en SP2 te slipstreamen in je installatie-disc. Zie ook de Serial ATA FAQ, daar is'tie voor ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
thanx voor de hulp ga ik ff knutselen dan maar

• Jeanpaul145
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-07-2025
chimo schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 13:37:
Heb je een XP met SP2? Denk dat die wel gaat werken.
Aan de ene kant denk ik t ook, aan de andere kant vind ik t dan vaag dat Vista 'm dan ook niet herkent, dus t kan ook aan iets anders liggen...

:j

• the-virus-in-u
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-11-2023
installeer Linux... en dan vooral Sabayon Linux:P zo goed als alles werkt right-out-of-the-box en SATA support is er standaard...
BTW meestal bij schijven zijn ze een stukje kleiner dan dat er op de schijf staat... dat heeft te maken met de berekening van kilobytes en kilobits als ik het goed heb >:)

grtzz Me

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-02 23:46
the-virus-in-u schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 13:56:
installeer Linux... en dan vooral Sabayon Linux:P zo goed als alles werkt right-out-of-the-box en SATA support is er standaard...
BTW meestal bij schijven zijn ze een stukje kleiner dan dat er op de schijf staat... dat heeft te maken met de berekening van kilobytes en kilobits als ik het goed heb >:)

grtzz Me
Dude, da's niet zijn probleem/vraag. XP cd'tje met SP2 erin ondersteund ook al gelijk die 945 chipset, en grotere HDD's.

Verwijderd

Normaal zou je met een xp +SP2 gewoon je pc moeten kunnen installeren. De sata drivers heb je normaal niet nodig zolang je geen raid config wilt maken.

Verwijderd

Voor AHCI mode heb je wel drivers nodig, ook al werk je niet met RAID. Soms kun je in je BIOS wel je SATA controller op IDE mode zetten, dan heb je geen drivers nodig tijdens installatie van XP. Wel verlies je dan SATA-only features zoals NCQ.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 23:55:
Normaal zou je met een xp +SP2 gewoon je pc moeten kunnen installeren. De sata drivers heb je normaal niet nodig zolang je geen raid config wilt maken.
heb een acer 5310, zit vista basic op, leuk dingetje maar vista en de acer "troep"draait een beetje langzaam dus ik proberen winXP sp2 er op te zetten, nou niet dus, xp herkend de hdd/controler niet.

na wat zoeken en proberen heb ik een met gebruik van Nlite een nieuwe winxp cd gemaakt met nieuwe 945 drivers. ( intell geeft alleen install files (exe) ) heb op de medion site een floppy install gevonden.
volgende link is de 32bit XP intell 945 sata driver inf files. kun je voor floppy of Nlite gebruiken. dan loopt de install prima. tip: als je nlite gebruikt gooi dan ook gelijk de netwerk drivers er in, scheelt een hoop hooftpijn als je maar 1 pc/notebook heb en xp de kaart niet goed herkend ;)

(link) http://rapidshare.com/files/64028932/945_Sata.zip

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06-2025

Gamo

Research Before You Buy

Verwijderd schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 04:46:
Voor AHCI mode heb je wel drivers nodig, ook al werk je niet met RAID. Soms kun je in je BIOS wel je SATA controller op IDE mode zetten, dan heb je geen drivers nodig tijdens installatie van XP. Wel verlies je dan SATA-only features zoals NCQ.
En belangrijker wellicht, hot swapping staat dan ook uit.
Pagina: 1