Seagate Momentus 7200.2 als external hd

Pagina: 1
Acties:

• Mr.Vulcano
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:23
Ik wil graag een zo snel mogelijke externe harde schijf die via zijn USB zijn stroom krijgt.
De snelste 2.5 inch harde schijf is op dit moment de Seagate Momentus 7200.2. In de datatsheet van deze hd staat:
Power Management
Startup Current 5v (amps max) 1.1
Seek Avg 2.3 W
Read/Write Avg 2.1 W
Idle/Standby Avg3 0.8/0.25 W
Deze wil ik dan plaatsen in bijvoorbeeld een Cooler Master X Craft RX-250 (2.5", SATA, USB 2.0/eSATA, Zilver).

Nu is alleen de vraag of de hard disk voldoende stroom krijgt via een dubbele USB poort. Als ik het goed heb kun je 0,5 ampere per USB poort krijgen, dus dan zou ik met een dubbele USB poort niet verder komen dan 1 ampere, terwijl er 1,1 nodig is. Kun je dit probleem oplossen/omzeilen of zal ik een langzamere harde schijf moeten nemen?

• saikoboarder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:34
heeft niet veel zin om zo'n snelle schijf extern te zetten.
USB zal de beperkende factor zijn.

intern laptop schijf 5400rpm
Afbeeldingslocatie: http://i12.tinypic.com/4yu35p0.jpg

extern laptop schijf 5400 rpm
Afbeeldingslocatie: http://i16.tinypic.com/68kwzsi.jpg

u max snelheid wordt echt tegen gehouden door USB op ongeveer 27-30mb/sec afhankelijk van de kwaliteit van u behuizing.

hier ook hetzelfde verhaal voor gewone schijf (3.5")

intern Seagate 7200.8 ATA 250GB (7200rpm)
Afbeeldingslocatie: http://i13.tinypic.com/67g90nq.jpg

extern Western Digital 250GB elements (7200rpm)
Afbeeldingslocatie: http://i16.tinypic.com/6278g2a.png

• Mr.Vulcano
Daarom wil ik ook gebruik maken van eSata. Dus als ik snel mijn schijf snel wil volzetten, gebruik ik eSata.
Dus daarom de vraag, gaat dit werken?

Verwijderd

[b][message=28840534,noline]Nu is alleen de vraag of de hard disk voldoende stroom krijgt via een dubbele USB poort. Als ik het goed heb kun je 0,5 ampere per USB poort krijgen, dus dan zou ik met een dubbele USB poort niet verder komen dan 1 ampere, terwijl er 1,1 nodig is. Kun je dit probleem oplossen/omzeilen of zal ik een langzamere harde schijf moeten nemen?
Een USBpoort is wel 5V dus heb je 2,5W/poort. Wel zorgen dat de poort z'n 500mA levert en niet 100mA.

Verwijderd

Levert eSATA niet ook stroom? Zo niet dan zit je alsnog met 2 kabels.

Overigens is throughput maar één aspect van performance, afhankelijk van wat je er mee gaat doen kun je zeker baat hebben bij 7200rpm. Maar weet dat een 5400rpm schijf ook in staat kan zijn een 7200rpm schijf te overclassen.

• Mr.Vulcano
Verwijderd schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 18:44:
[...]

Een USBpoort is wel 5V dus heb je 2,5W/poort. Wel zorgen dat de poort z'n 500mA levert en niet 100mA.
Maar bij het opstarten van hd heb ik 1,1 ampere nodig bij 5 volt, dus 5,5 Watt. Terwijl er per USB poort maar 2,5 Watt wordt geleverd. Dan gaat het toch niet werken?

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-02 16:21
Mr.Vulcano schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 18:20:
Daarom wil ik ook gebruik maken van eSata. Dus als ik snel mijn schijf snel wil volzetten, gebruik ik eSata.
Dus daarom de vraag, gaat dit werken?
Je start dit topic met een vraag over USB als device.
Nu heb je het over eSata.
Lees even ergens (google bijv.) wat eSata inhoud.
Stroomvoorziening inbegrepen.

verbeterd: geen stroom via SATA-kabel maar aparte voeding :o

[ Voor 7% gewijzigd door beascob op 05-10-2007 20:40 ]

gewaarwordingshorizon

• Mr.Vulcano
beascob schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 09:41:
[...]

Je start dit topic met een vraag over USB als device.
Nu heb je het over eSata.
Lees even ergens (google bijv.) wat eSata inhoud.
Stroomvoorziening inbegrepen.
Uiteraard heb ik op het internet gekeken. En hier op wiki wordt een overzicht gegeven van external buses. In de tabel staat dat alleen USB en Firewire power provided zijn. Dus daarom ging er vanuit dat eSata geen stroom levert, maar dat klopt dus niet?
Pagina: 1