Moederbord overleden?

Pagina: 1
Acties:
  • 160 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• McRubz
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Vanochtend zag ik dat mijn pc uit stond terwijl hij normaalgesproken 's nachts aan blijft staan. Toen ik hem opnieuw probeerde op te starten gingen de fans draaien, maar hoorde ik geen enkele piep of iets dergelijks. Er kwam ook geen enkele respons op mijn beeldscherm. Zelfs zonder geheugen en later ook zonder videokaart gaf het moederbord geen enkel respons.

Kan ik er dan van uit gaan dat mijn moederbord dood is? Of ligt het aan de processor? Ik heb geen mogelijkheden een van beide te testen omdat ik geen ander moederbord cq processor in de buurt heb.

Het rare (misschien ook niet) is dat de fans wel gaan draaien. De voeding wordt dus wel opgestart na starten met de normale startbutton. Ook de fan die is aangesloten op het moederbord gaat draaien. De reset knop doet het niet, maar ik kan het systeem wel uitschakelen door de power-button 4 sec. in te drukken.

Iemand nog suggesties om te testen voordat ik het moederbord terugstuur? Alles heeft 2 maanden lang prima gewerkt.

Specs:
Core2Duo E6600
Gigabyte GA P35 DS3R
2 x 1Gig Kingston 5300 RAM
MSI Geforce 8500 silent

• trixx
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-04 11:01

trixx

-CTU- SuiZide

Als het systeem wel doorstart kan het natuurlijk ook de VGA zijn.

Life is like a box of chocolate, it makes you sick.

• McRubz
  • Niet online
trixx schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 12:13:
Als het systeem wel doorstart kan het natuurlijk ook de VGA zijn.
Maar hoe bedoel je doorstarten? Normaalgesproken zou het moederbord toch moeten piepen als er geen videokaart (en geen geheugen) in zit?

Verwijderd

mobo + 1 latje geheugen + graka + cpu + koeler + voeding

Verwijderd

McRubz schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 12:11:
Vanochtend zag ik dat mijn pc uit stond terwijl hij normaalgesproken 's nachts aan blijft staan. Toen ik hem opnieuw probeerde op te starten gingen de fans draaien, maar hoorde ik geen enkele piep of iets dergelijks. Er kwam ook geen enkele respons op mijn beeldscherm. Zelfs zonder geheugen en later ook zonder videokaart gaf het moederbord geen enkel respons.

Kan ik er dan van uit gaan dat mijn moederbord dood is? Of ligt het aan de processor? Ik heb geen mogelijkheden een van beide te testen omdat ik geen ander moederbord cq processor in de buurt heb.

Het rare (misschien ook niet) is dat de fans wel gaan draaien. De voeding wordt dus wel opgestart na starten met de normale startbutton. Ook de fan die is aangesloten op het moederbord gaat draaien. De reset knop doet het niet, maar ik kan het systeem wel uitschakelen door de power-button 4 sec. in te drukken.

Iemand nog suggesties om te testen voordat ik het moederbord terugstuur? Alles heeft 2 maanden lang prima gewerkt.

Specs:
Core2Duo E6600
Gigabyte GA P35 DS3R
2 x 1Gig Kingston 5300 RAM
MSI Geforce 8500 silent
Blijft de fans draaien van je systeem of worden ze vanzelf wat minder?

• McRubz
  • Niet online
fans blijven draaien. 3 Fans zijn aangesloten op de voeding. De CPU-fan op het moederbord. De CPU-fan gaat draaien, maar wel heel zachtjes.

Verwijderd

McRubz schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 14:52:
fans blijven draaien. 3 Fans zijn aangesloten op de voeding. De CPU-fan op het moederbord. De CPU-fan gaat draaien, maar wel heel zachtjes.
Oke, heb je al geprobeerd om de batterij van je moederbord eruit te halen --> systeem aanzetten --> vervolgens systeem uit --> batterij er weer in --> systeem weer aanzetten en hopelijk krijg je wat mee response.

Zo forceer je een BIOS reset.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2007 15:05 ]

Verwijderd

hummz geen doorstart dus.
denk dat je mobo het begeven heeft.

tijd voor een nieuwe....

• dude88
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Kan ook goed de voeding zijn.
Ondanks toch de fans gaan draaien.

Zoals gezegd, alles los halen van de voeding fans, dvd, hdd, etc.
Alleen aansluiten: Voeding, mobo, 1x geheugen, VGA en cpu + koeler
Daarna je andere geheugen bank gebruiken en andere sloten proberen.

Liefst natuurlijk ook andere voeding proberen, des noods uit een ander systeem.
VGA en CPU zal misschien wat moeilijker worden om te testen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Neem deze eens stap voor stap door, een niet bootend systeem kan aan vanalles liggen en de enige manier om erachter te komen is door te troubleshooten.

• McRubz
  • Niet online
Terw_Dan schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 15:08:
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Neem deze eens stap voor stap door, een niet bootend systeem kan aan vanalles liggen en de enige manier om erachter te komen is door te troubleshooten.
Dat Topic heb ik al doorgenomen. Daarom kwam ik ook tot de conclusie dat het aan het moederbord moest liggen.
Verwijderd schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 15:03:
[...]

Oke, heb je al geprobeerd om de batterij van je moederbord eruit te halen --> systeem aanzetten --> vervolgens systeem uit --> batterij er weer in --> systeem weer aanzetten en hopelijk krijg je wat mee response.

Zo forceer je een BIOS reset.
Dit zal ik nog eens proberen.
dude88 schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 15:08:
Kan ook goed de voeding zijn.
Ondanks toch de fans gaan draaien.

Zoals gezegd, alles los halen van de voeding fans, dvd, hdd, etc.
Alleen aansluiten: Voeding, mobo, 1x geheugen, VGA en cpu + koeler
Daarna je andere geheugen bank gebruiken en andere sloten proberen.

Liefst natuurlijk ook andere voeding proberen, des noods uit een ander systeem.
VGA en CPU zal misschien wat moeilijker worden om te testen.
Voeding is net zo lastig te testen als VGA en CPU als je geen reserve hebt natuurlijk :P Vergeten te melden dat Harddisks (SATA-voeding) en dvd het gewoon doen. Althans, die draaien.

Heb getest met alleen voeding, moederbord, 1x geheugen, vga en cpu incl koeler. Geen respons.

• dude88
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Jammer dat je niets heb om te testen ;)

Zover ik het nu lees kan het dus mobo, VGA of de voeding zijn...
CPU gaar komt wat minder voor, maar dat is ook nu niet eens helemaal uitgesloten.

Als er garantie op zit zou ik maar terug gaan naar je waar je het gekocht heb.
Mogen hun ff een CPU, VGA en voeding aan je mobo hangen ;)

Succes ermee.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

McRubz schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 15:25:
[...]

Dat Topic heb ik al doorgenomen. Daarom kwam ik ook tot de conclusie dat het aan het moederbord moest liggen.
Hoe kun je de troubleshooter hebben doorgenomen als je geen vervangende onderdelen hebt en daaruit een conclusie trekken?
Juist de troubleshooter is daarvoor ideaal, om te kunnen achterhalen welk onderdeel defect is.
Pagina: 1