Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Excel 2003] Tekst aanvullen en waardes wijzigen naar tekst

Pagina: 1
Acties:
  • 616 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dunbar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-07 12:12
Op mijn werk werk ik met een orderlijst die elke dag opnieuw gemaakt moet worden voor de volgende dag. Mijn collega's doen dat handmatig in Word maar ik heb er een excelsheet voor gemaakt waar ik alleen maar de variablen hoef in te vullen en er eigenlijk een kant en klare printbare lijst uit komt.
Dit excelbestand werkt met een aantal bladen invoer en een aantal bladen output.
In het blad invoer kunnen we alle variabele gegevens invullen en deze komen dan automatisch in het blad output te staan dat een kant en klare print layout heeft.

Nu wil mijn baas dat iedereen overschakelt naar dit sheet, maar hij wil twee waardes toevoegen. Deze zijn echter niet numeriek, dus waar wij vroeger alleen het numerieke toetsenbord hoefden te gebruiken, moeten we nu ook naar het normale tobo grijpen. Dat kost een hoop extra tijd en excel moet het ook kunnen denk ik.

Mijn eerste vraag is, is het mogelijk in excel om wanneer je in blad A een waarde van 1 tot en met 5 invult dat deze waarde in blad B in een tekst wordt vertaald?

Mijn tweede vraag is, is het mogelijk dat excel automatisch een tekst in een cel zet als de voorgaande cel een waarde heeft? Bijvoorbeeld, door mijn input in blad A komt er in cel F5 op blad B een waarde te staan. Nu wil ik dat er dan automatisch in cel F4 een tekst komt te staan.

Alvast bedankt! Ik heb gezocht, maar het vinden van de goede zoektermen is altijd lastig met excel vind ik.

Tomorrow is often the busiest day of the week

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-11 22:48
Mogelijkheid voor eerste vraag:
Je zou iets kunnen maken met vert.zoeken (bijv. =VERT.ZOEKEN(1;$B$4:$C$9;2;ONWAAR)). Excel geeft keurig aan wat alle variabelen tussen de haakjes betekend, dus daar moet je wel uit kunnen komen.

Mogelijkheid voor tweede vraag:
Dat kan heel makkelijk met een =ALS() functie. Dus bijv. zet in B2: =ALS(A1="";<tekst die in de cel komt als A1 leeg is>;<tekst als A1 niet leeg is>)

• Dunbar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-07 12:12
Dankjewel, het werkte perfect. Stom dat ik zelf niet op het idee van verticaal zoeken kwam, want daar maak ik meer gebruik van in het sheet.

Nu heb ik nog een vervolgvraag.

We willen ook een extra blad toevoegen met alle totalen.

In blad A staan bijvoorbeeld alle invoeren als volgt genoteerd

Klant Product Aantal
1267 11 3250
7846 23 6500
7854 11 1200

etc.

Nu wil ik in blad b alle totalen optellen. Dus in de kolom product zoeken naar de waarde 11 en dan in kolom aantal alle bijbehorende aantallen optellen. Kan dat ook via verticaal zoeken?

Tomorrow is often the busiest day of the week

• Bolukan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-11 16:29
Kijk eens in de helpfunctie onder =som.als

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:12

Tazzios

..

kleine kick, maar kwam dit topic tegen na een zoek opdracht in google.
Misschien heeft de volgende er zo wat aan.

uitleg:
=SOMPRODUCT((zoekRange=zoekItem)*(als 'zoekItem' is gevonden deze kolomwaarde tellen))

voorbeeld:
=SOMPRODUCT((B2:B4=11)*(c3:c4))

[ Voor 4% gewijzigd door Tazzios op 06-05-2010 14:07 ]

Verwijderd

^^ Zal wel een tikfout zijn, maar bij SUMPRODUCT moet je altijd bereiken opgeven met dezelfde grootte.
Pagina: 1