[OSX] Tijd + Datum @ MenuBar

Pagina: 1
Acties:

• Armo
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:20
Simpele vraag, ik heb wel eens screenshots gezien waar ik zag dat het mogelijk is om naast de klok ook de datum te hebben op menu bar van OSX, zoiets dus:

Afbeeldingslocatie: http://www.theappleblog.com/wp-content/uploads/menubarsetup.jpg

Na een beetje klooien met tijd en landinstellingen kwam ik hieruit en heb ik een en ander aangepast zoals ik wil, Ik heb nu dit:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/7294a0ffa3c535dfc6cd2bcfe39b0bed/full.png

Echter heb ik op menu bar nog steeds alleen de dag (ma, di enz..) + tijd. Geen datum. Wat doe ik fout ? Of moet ik ergens anders wat wijzigen ?

Is er trouwens geen centrale topic voor kleine OSX vragen zoals deze ?

[ Voor 6% gewijzigd door Armo op 03-10-2007 22:31 ]

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

De truuk is om eerst te schakelen naar een formaat waar wel de datum wordt getoond, deze te kopiëren en vervolgens in "Kort" te plakken. Als je je helemaal wilt uitleven kun je ook in ~/Library/Preferences/.GlobalPreferences de items AppleICUDateFormatStrings en AppleICUTimeFormatStrings aanpassen.
Armo schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 22:30:
Is er trouwens geen centrale topic voor kleine OSX vragen zoals deze ?
Nee, want dat zou een grote puinhoop worden, waarbij vaak dezelfde vragen worden gesteld en het lastig is om iets terug te vinden :)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Armo
Daedalus schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 22:49:
De truuk is om eerst te schakelen naar een formaat waar wel de datum wordt getoond, deze te kopiëren en vervolgens in "Kort" te plakken. Als je je helemaal wilt uitleven kun je ook in ~/Library/Preferences/.GlobalPreferences de items AppleICUDateFormatStrings en AppleICUTimeFormatStrings aanpassen.
[...]
Nee, want dat zou een grote puinhoop worden, waarbij vaak dezelfde vragen worden gesteld en het lastig is om iets terug te vinden :)
Wat voor formaat en waar ? Copy / Paste gedeelte ken ik...

En wat die andere manier betreft, ik zou niet weten hoe ik die bestanden aan moet passen.

• IT-Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-07-2024
Armo schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 22:58:
[...]

En wat die andere manier betreft, ik zou niet weten hoe ik die bestanden aan moet passen.
Hier staat het uitgelegd.

MBP 14" - M1 Pro - 16 GB RAM - 512 GB SSD | iPhone 14 Pro 128 GB | iPad mini 6 64 GB

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Armo schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 22:58:
[...]

Het makkelijkst is als je de Developer Tools hebt geïnstalleerd, dan kun je ze nl. met de Property List Editor aanpassen. De .GlobalPreferenes open je door in de Terminal in te tikken:
open ~/Library/Preferences/.GlobalPreferences.plist

Het kan ook zonder de Developer Tools, maar dan moet je via de Terminal werken. De huidige instellingen voor het formatteren van de tijd kun je opvragen met
defaults read -g AppleICUTimeFormatStrings
Dan krijg je bijvoorbeeld het volgende:
{1 = "H:mm"; 2 = "H:mm:ss"; 3 = "H:mm:ss z"; 4 = "H:mm:ss z"; }
Nummer 2 wordt gebruikt voor de korte datumnotatie die de klok gebruikt. De notatie gaat volgens Unicode Technical Standard #35.
Als je de klok wilt hebben, zoals in je voorbeeld dan heb je
defaults write -g AppleICUTimeFormatStrings -dict-add 2 -string "HH':'mm':'ss'|'MMM d"

Om de wijzigingen direct te kunnen zien kun of naar de System Preferences > Date & Time > Clock gaan en daar een vinkje aan en uitzetten (of andersom), of je kunt in de Terminal intikken
killall SystemUIServer

Let erop dat het patroon minimaal uren, minuten en seconden bevat, en in die volgorde, waarbij de minuten en seconden zero padding moeten hebben. Als dat niet zo is, dan springt de klok terug naar een standaardformaat of blijft de SystemUIServer crashen.

Uiteraard hoef ik je niet te vertellen dat je voordat je aan het hacken slaat het verstandig is om eerst een backup te maken van .GlobalPreferences ;)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Armo
Bedankt IT-Pro en Daedalus :)

• Pacjack
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-01 22:45
Omdat ik bovenstaand te veel gedoe vond :Y ben ik MagiCal gaan gebruiken.
Gratis, screenshot:
Afbeeldingslocatie: http://www.charcoaldesign.co.uk/images/screenshots.magical.3.jpg

⌘ | deze gebruiker weet waar zijn handdoek is

Pagina: 1