Toon posts:

Meerdere routers en Ubuntu

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo beste medetweakers...

Mijn probleem is eigenlijk heel simpel: Ik kan niet, met welke browser dan ook, inloggen op mijn (nieuwe) router. Dat is een Netgear WPN824. Mijn oude (wireless) router had het begeven, maar nu zit ik nog steeds met hetzelfde probleem. Bij mijn oude router kon ik dus geen instellingen veranderen mbt het wireless gedeelte, evenals nu met deze gloednieuwe dus.

Ik heb wel een idee waar het aan kan liggen, maar dan moet ik eerst even uitleggen hoe de rest van het netwerkje eruit ziet:

Internet komt binnen op mijn adsl-modem van kpn, zo'n Thompson ding natuurlijk, en gaat naar een switch in een kamertje. Op die switch zitten 2 pc' s aangesloten. Een derde kabel gaat 50 naar een andere kamer waar hij op die Netgear router zit aangesloten op een gewone LAN-poort (dus niet de WAN/internet-poort van de router). Verder zit er op die router nog een linux-bak met Ubuntu en een xbox aangesloten (allen op gewone LAN). DHCP in het modem staat uit en ik gebruik IP's uit de 10.0.0.150-10.0.0.160 range. DHCP in de Netgear? Geen idee...daar kom ik dus niet bij!

Okee...hoe het nu aangesloten zit werkt natuurlijk gewoon. Ik heb gewoon internet op alles (ook deze ubuntu-pc en de xbox) en netwerkverbinding met alle pc's (bestanden en mappen delen, no prob)

Maar ik kom dus niet in die router! Eerst niet en nu nog steeds niet. En ik weet niet echt of het aan Ubuntu ligt (het is me nooit gelukt met Firefox op zo'n router-config-pagina te komen btw, alleen met Konqueror) of dat de aansluitingen niet kloppen en de ethernet-kabel die uit de switch komt in de WAN poort moet (werkt niet direct out of the box, ook geen login mogelijk)

En ik hoopte dat jullie mij hier wat wijzer over konden maken. Ik kom er niet 1-2-3 uit.

Bedankt alvast!

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-03 16:38
Omdat je de router logisch gezien achter je modem hebt staan moet er geen kabel in de WAN / Uplink poort dus dat is goed. Je zegt dat je statische adressen gebruikt voor de PC's en Xbox, wat is je default gateway dan, de modem of de router? Je zegt dat je niet op de router kunt komen (wat niet aan Ubuntu zal liggen trouwens, lijkt me heel stug). Weet je wel zeker dat je het goede IP adres hebt? En vanaf de Unbuntu machine kom je er niet op, probeer eens vanaf de andere kant te verbinden naar die router met een van de PC's uit de switch. DHCP zou niks uit mogen maken omdat je statische IP adressen gebruikt zoals je zelf al zegt.

Verwijderd

Topicstarter
Hey UTWizard!

Bedankt voor je reactie...maar heb het al een beetje opgelost! Het probleem was uiteindelijk: de router moest even gereset worden en alles werkte naar behoren. Toen waren alle standaard instellingen die me erg in de weg zaten wel te wijzigen.

But thankx