[Classic] hapering in sommige applicaties

Pagina: 1
Acties:

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:09
Ik heb recent de G4/400 van mijn vader overgenomen, en ik wil het ding inrichten als game machine (ja echt). Na jaren Mac-only te zijn geweest heb ik een behoorlijke collectie, en ik ben wel toe aan wat nostalgie. Het is echter geen sinecure om games uit de periode 1984-2000 aan de praat te krijgen, laat staan op 1 machine.

Ik heb mijn vaders G4/400 overgenomen omdat deze out-of-the box met System 8 kwam. Inmiddels is het ding geupgrade met een processorkaart en de DVD drive is vervangen door een brander. Hierin schuilen de problemen: De processorkaart heeft minimaal 9.1 nodig, en de DVD-brander wordt enkel herkend onder OSX. Ik ben dus voor het gros van de programma's aangewezen op Classic 9.2.2 onder OSX 10.4.

Het vervelende is echter dat vrijwel alle games onder Classic haperend lopen met vrij lage framerates. Testen wees uit dat sommige games onder 9.2.2 (dus niet Classic, maar booten in 9.2.2, wat kan voor games die de CD niet in de drive nodig hebben) prima lopen. Anderen lopen onder 9.2.2 echter ook vast (waarschijnlijk omdat ze system 7 of 8 maximaal willen).

Ik heb een complete schone install van 10.4 en Classic uitgevoerd, maar Classic blijft haperen. Aan het geheugen kan het niet liggen, er zit 1gb in de G4. Ook zijn er sporadisch games die prima lopen, zoals b.v. de originele Unreal (uitgerekend het spel in mijn collectie dat het meeste van de computer vraagt!). Het gros stottert echter.

Natuurlijk kan ik met vMac of Basilisk onder 10.4 aan de gang gaan, maar ik weet van mijn MacMini dat veel van deze games in principe goed draaien onder Classic, dus probeer ik dat eerst werkend te krijgen. Suggesties?

[ Voor 3% gewijzigd door Dr. Strangelove op 03-10-2007 21:08 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:09
Klein kickje, nooit iemand last gehad van slechte performance onder Classic?

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Verwijderd

Ik denk dat de meesten van het 'nieuwe' mac volk hier classic eigenlijk nooit gedraaid hebben...

Voor mezelf weet ik dat Apple pas weer interessant werd toen ze eindelijk een beetje redelijk besturingssysteem mee gingen leveren bij hun computers (OSX 10.2+). En met Apple's 'switch' naar intel volgde ook mijn 'switch' naar apple... Geen classic ervaring dus :)

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Ik kan je denk ik ook niet op weg helpen. Mijn ervaringen was dat ik juist verbaasd was hoe vloeiend het wel niet draaide. Ik had o.a. Myst, Bolo, Unreal Tournament en The Daedalus Encounter gespeeld. Alleen de filmpjes van Return to Zork werkte niet, maar dat is een probleem wat ook heb als ik het native speel.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/