Toon posts:

PC start niet meer op

Pagina: 1
Acties:
  • 208 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Pas wilde ik (na een paar dagen weggeweest te zijn) de PC weer aanzetten, maar toen deed hij het dus niet meer. Na wat navraag bleek er niks van onweer oid geweest te zijn en daarbij had ik ook de stekkers uit het stopcontact gehaald.

Toen hij het nog wel deed hoorde ik altijd bij het opstarten een kleine 'klik' uit de voeding komen (waarschijnlijk komt dat doordat ik hem op een niet geaard stopcontact heb aangelsoten?). Maar nu bleef hij 'hangen' bij die klik en bleef hij klikken. Na nog een paar keer proberen opstarten kreeg ik zelfs die klik niet meer te horen.

Ik dacht dus: voeding kapot. Nu een nieuwe voeding gekocht, aangesloten, maar hij doet nog steeds niks. Als ik de voeding aanzet, dan gaat het lampje van de netwerkkaart ook aan, dus ik dacht: mooi er staat weer stroom op. Maar als ik de powerknop indruk dan gebeurt er dus niks en het netwerklampje gaat ook weer uit.

Wat kan hier nog meer mis zijn en hoe kan ik nog meer testen wat er evt kapot is??

Mijn systeem:
Antec Sonata II kast, met nu een coolermaster voeding, daarvoor standaard antec voeding die bij de kast zat.
Asus moederbord met AMD Athlon 3700+ cpu en 1500MB DDR2 geheugen.

PS: de rest van de apparaten die op het stopcontact zijn aangesloten doen het wel gewoon, dus de groep ligt er niet uit ;-)

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:26

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

wat doet het nog? Draait er een fan?

Hangen en opstarten Probleemschieter

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Verwijderd

Topicstarter
Er doet helemaal niks het meer. Geen geluid dus, geen beeld, geen fans die draaien of een poging tot doen. Heb verder ook niks overgeklokt oid.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 20:32:
Er doet helemaal niks het meer. Geen geluid dus, geen beeld, geen fans die draaien of een poging tot doen. Heb verder ook niks overgeklokt oid.
Neem iig de troubleshooter door waar FreezeXJ naar linkt. Vaak helpt een ATX reset al als het ding totaal niet opstart, maar soms moet je ook verder gaan zoeken.

Verwijderd

Topicstarter
de troubleshoter heb ik aardig doorlopen.. de atx reset leverde niks op. condensatoren zien er ook allemaal goed uit..

nog meer ideeen?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2007 20:46 ]

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 20:44:
de troubleshoter heb ik aardig doorlopen.. de atx reset leverde niks op.

nog meer ideeen?
Al een andere voeding geprobeerd?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 20:44:
de troubleshoter heb ik aardig doorlopen.. de atx reset leverde niks op.

nog meer ideeen?
Neem de troubleshooter door.
Alleen het feit al dat je binnen 20 minuten nadat je op het ding bent gewezen al zegt dat je de troubleshooter doorgelopen hebt zegt eigenlijk al dat je hem niet grondig genoeg hebt doorgenomen.
Post dnamelijk ook eens alle specs van de vervangende onderdelen die je hebt gebruikt en per onderdeel wat de uitkomst was van het testen.

Verwijderd

Topicstarter
De troubleshooter heb ik doorgenomen. Een aantal dingen kan ik gewoon niet eens proberen, omdat ik uberhaupt niet in een bios/OS of wat dan ook kan komen.

En weet zo ook niemand met een vergelijkend systeem, waardoor ik de cpu/geheugen in een ander systeem kan testen, of andersom. Heb zelf iig niet al die onderdelen liggen hier.

Terugsturen naar de winkel zou dan mss optie zijn, maar omdat het allemaal losse onderdelen waren vraag ik me af of ze uberhaupt support op gaan geven (ws niet dus).

Iemand trouwens enig idee hoe ik kan testen of het batterijtje misschien leeg is? Zou het daar uberhaupt door kunnen komen dat ie helemaal niet meer opstart?

• KiPKaKDutcH
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:22
BIOS reset?

Gamertag: DraaQ PC specs! | The Reality

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 21:03:
En weet zo ook niemand met een vergelijkend systeem, waardoor ik de cpu/geheugen in een ander systeem kan testen, of andersom. Heb zelf iig niet al die onderdelen liggen hier.
Regel dat dan eerst. Het is zonder te testen namelijk puur gokwerk wat het kan zijn dus kunnen we wel vanalles gaan roepen, maar daar ben je totaal niet mee geholpen.

Verwijderd

Topicstarter
Regel dat dan eerst.
Tsja das makkelijk praten. Hoe kom ik zo snel aan een AMD processor die in mijn mobo past of andere onderdelen? Ik ken iig geen vrienden die een vergelijkend systeem hebben. En ik ga ook niet zomaar even iets kopen om dan te kijken of het weer werkt..

en dan blijft nog de vraag staan: hoe kan ik testen of het batterijtje leeg is?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Een batterij kost niet veel en kun je desnoods zo uit een andere PC halen.

ARME AOW’er

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 21:34:
[...]

Tsja das makkelijk praten. Hoe kom ik zo snel aan een AMD processor die in mijn mobo past of andere onderdelen? Ik ken iig geen vrienden die een vergelijkend systeem hebben. En ik ga ook niet zomaar even iets kopen om dan te kijken of het weer werkt..
Er zijn zat computerwinkels die je hierbij kunnen helpen. Het is niet om vervelend te doen, maar zonder te testen kom je er gewoon nooit uit.
en dan blijft nog de vraag staan: hoe kan ik testen of het batterijtje leeg is?
Simpel, even doormeten met een multimeter, je moet zo'n 3V uit zo'n ding krijgen. Overigens is een leeg batterijtje niet iets dat je systeem niet kan laten booten.

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:26

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Als je fans niet draaien, zou ik m'n voeding eens gaan verdenken... (oh, en check even of je stop niet toevallig is doorgeslagen, of dat je stekker er niet inzit 8)7 staat zo lullig )
Heb je iets multimeterigs? Pak anders een fan die direct aan de 12V van de voeding hangt, en start je voeding op (zonder moederbord of wat ook, pin 14 met ground was het dacht ik... voedingenFAQ vertelt je welke je moet hebben). Doet die fan het niet, dan kun je je voeding afschrijven, en haal je een nieuwe. Doet die fan het wel, dan zou ik eens een computerwinkel vragen of ze je kunnen helpen, want dan is waarschijnlijk iets heel geks aan de hand. Succes

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Verwijderd

Topicstarter
Als je fans niet draaien, zou ik m'n voeding eens gaan verdenken.
Je hebt blijkbaar het topic niet goed gelezen, want had al een nieuwe voeding gekocht en daarmee bleek het probleem niet te zijn opgelost.

zal eens kijken of ik er een computerwinkel naar kan laten kijken, want weet het zo ook niet meer....

iemand verder nog ideeen wat het allemaal kan veroorzaken dat het er helemaal niks meer draait??

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

dood moederbord? (amd procesoor, northbrige werd kokend heet, en computer gaf verder geen teken van leven, geen draaiende fan oid.) was ook spontaan....

Verwijderd

Topicstarter
jah.. moederbord zei pas ook al iemand tegen me.. maar even testen zometeen..

wat ik me nog afvroeg: past een AMD Athlon 64 3700+ ook op een AM2 moederbord?? De 754 sockets zijn nl bijna niet meer verkrijgbaar..

• siren
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-06-2025
Misschien past dat als je een hamer gebruikt, werken zal het niet. Sluit eerst zo veel mogelijk dingen af.
1 bankje geheugen proc en video kaart kijk dan even of er iets gebeurt en of hij piept. Sommige moederborden hebben ook leds waarmee je kan kijken waar hij in de post vastloopt. Met behulp van het boekje kun je dan zien wat de boosdoener is. En trouwens een 3700 xp lijkt mij meer een 939 dan een 754.

[ Voor 7% gewijzigd door siren op 05-10-2007 11:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
En trouwens een 3700 xp lijkt mij meer een 939 dan een 754.
ja daar heb je gelijk in.. wist het even niet meer en dus verkeerd gegokt bij de post :-)

Verwijderd

Mja, waarschijnlijk is het het moederbord inderdaad. Als je nog garantie hebt zou je hem kunnen laten repareren/vervangen. en anders ergens een goedkoop moederbordje scoren voor je huidige proc, of zelfs denken aan een nieuwe comp (tja, beter excuus om een betere comp kan ik niet verzinnen: hij is kapot ;))

En heel missschien is er nog een kans dat er in het mechanisme van je aan/uit knop ergens stuk is. maar aangezien je dacht dat die klik uit je voeding kwam is dat erg onwaarschijnlijk.

Met die andere voeding, kwam er toen ook zo'n klik vanuit de voeding? want dat zou betekenen dat er ergens kortsluiting zit, en de voeding zichzelf uitzet (beveiliging).

• Xyzar_
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01-09-2014
Hoor je überhaupt nog een POST piepje?

kan zijn dat 1 van de onderdelen loopt te fucken. Haal al je componenten los (voeding uit je DH's, DVD speler etc., PCI kaarten eruit) en probeer hem dan eens. (dus met alleen je mobo en de processor), hij zou dan moeten gaan piepen (melding dat hij geen videokaart kan vinden). Als dit het geval is kun je een voor een je componenten terugzetten en zo uitzoeken waar het probleem zit. Als je mobo helemaal geen reactie geeft kun je er vanuit gaan dat ofwel je mobo of je proc dood is. Probeer je mobo eens met een andere proc en kijk wat er dan gebeurt.

Verwijderd

Topicstarter
even ter info: heb nog contact gehad met de webshop waar ik mijn moederbord heb gekocht.. ook zij dachten dat het hier aan lag, dus kan gelukkig nog gebreuik maken van de twee jaar garantie bij hun.

is dus nu op de post en neem aan dat het probleem dan wel is opgelost...

tnx voor dehulp allemaal ;-)

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels heb ik het moederbord terug en wat blijkt: het moederbord is een ander type als dat ik opgestuurd had. Ik had dus een Asus A8V-VM, maar kreeg terug een A8V-VM SE.

En die heeft 2 geheugenbankjes minder en 2 SATA aansluitingen minder. Daarbij is het ook nog SATA ipv SATA 2. Al emt al ben ik er niet blij mee dus.

En wat zeggen ze dan? Ja sorry meneer, maar dat andere bordje is niet meer te leveren... erg jammer dus allemaal..

Verwijderd

...vraag dan of ze tenminste een bord met dezelfde aantal aansluitingen kunnen leveren. Als dit je enige PC zou zijn was je nu mss echt een probleem rijker met deze 'oplossing'.

Verwijderd

Topicstarter
Dit is inderdaad mijn enige PC, dus erg blij ben ik er niet mee...

Maar een vergelijkbaar bord met dezeflde aansluitingen hebben ze dus neit meer, omdat 939 socket eruit gaat. Het enige 'vergelijkende' moederbord dat ze hadden was een MSI dingtje met AGP ipv PCIe.. joepie :-/

Er zijn dus m.i. 2 oplossingen mogelijk:
1.) geld terug: schiet ik nix mee op, want hetzelde moederbord is nergens anders meer te krijgen (End of life)

2.) zij leveren een ander moederbord (met andere socket dus), maar daarbij heb ik geen zin om bij te betalen voor andere processor en geheugen. Het is tenslotten niet mijn schuld dat dat mobo kapot is...

Wat zijn jullie ideeën hierover??

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 16:32:
Er zijn dus m.i. 2 oplossingen mogelijk:
1.) geld terug: schiet ik nix mee op, want hetzelde moederbord is nergens anders meer te krijgen (End of life)

2.) zij leveren een ander moederbord (met andere socket dus), maar daarbij heb ik geen zin om bij te betalen voor andere processor en geheugen. Het is tenslotten niet mijn schuld dat dat mobo kapot is...

Wat zijn jullie ideeën hierover??
Hangt er vanaf of je alleen een bordje of de hele pc hebt gekocht.
Als je alleen het bord hebt gekocht dan zou ik het geld terugeisen en elders een nieuw plankje kopen.

Is de hele pc daar gehaald, dan mogen ze zorgen voor een systeem dat gelijk is of sneller aan hetgeen dat je nu hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Heb inderdaad de hele pc (in losse onderdelen dan) daar gehaald..

Maar als zij zeggen dat ze daar geen zin in hebben, waar kan ik dan het beste heen gaan?

• tuinïnen
  • Laatst online: 21:18

tuinïnen

Eventus stultorum magister

radar, kassa, consumentenbond, tweakers.net ;) of de desbetreffende geschillencommissie
Het lijkt me geen optie dat ze je een minder product geven iig..
Leg het probleem bij hun ipv bij jezelf. Hun zullen het probleem wel weer wegvegen naar EOL, maar het mag niet jou probleem zijn. Garantie is garantie.

[ Voor 8% gewijzigd door tuinïnen op 18-10-2007 11:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dit is de reactie die krijg:
Goedemiddag,

We begrijpen uw situatie maar zoals bekend is kunnen we een gelijkwaardig
alternatief niet leveren. Dit is voor zover een oplossing die we kunnen
bieden of de restwaarde van het moederbord retour storten. Daar ben u niet
mee geholpen omdat u dan nog met de onderdelen zit die niet bruikbaar zijn.
Deze overige onderdelen kunnen we helaas ook niet meer terug nemen.

Met vriendelijke groet,

Rob
Afdeling RMA
RMA@Cool-prices.nl
En ja, ik de naam van de winkel er maar bij gezet, want ik noem dit toch wel een vorm van afschepen. Jullie nog ideeen voor stappen die ik nu kan nemen?

• tuinïnen
  • Laatst online: 21:18

tuinïnen

Eventus stultorum magister

ok lees even wat punten door op mijn link en stuur misschien even een vraag aan de jurofoon.

http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2729

lees ook even alle voorwaarden door maar ik verwacht dat die gewoon standaard zijn.
Pagina: 1