Zeer goed overklokbare CPU wil toch nauwelijks hoger

Pagina: 1
Acties:
  • 197 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-02 17:43
(jarig!)
Ik heb twee identieke PC's gebouwd voor familie, gebaseerd op deze hardware:
  • Gigabyte 965P-DS3 moederbord
  • Core 2 Duo E4300
  • GeForce 8600 GT 256mb
  • 1 GB 800 Mhz DDR
  • 250 GB HDD
  • Standaard 350w voeding
Zoals hier wordt gesuggereerd is deze CPU een uitstekende overklokker. De PC's zijn bestemd voor redelijk fanatieke gamers, dus dit was ook vrij belangrijk. Nu wil het geval dat geen van beide PC's hoger wil klokken dan 2.0 Ghz (standaard 1.8 Ghz).

Bij alle hogere instelligen probeert het systeem het wel, maar reset hij zich onmiddelijk zodra het BIOS-scherm is bereikt. Dan draait hij meteen weer op 1.8 Ghz.

Het voltage heb ik verhoogd van 1.325 naar 1.35, later naar 1.4 en zelfs naar 1.5, zelfde probleem.
Geheugen ratio teruggeschaald, zodat het niet hoger dan 800 Mhz liep, hielp ook niet.
Wat is er aan de hand? :? Trekt de voeding het niet ofzo? :? Uit deze CPU's moet makkelijk 2.4-2.6 Ghz te persen zijn, ook met luchtkoeling, zelfs zonder voltageverhoging las ik. 8) En ik heb er twee, dus de kans op twee toevallig slecht overklokkende exemplaren lijkt me niet groot.

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PMG is hier niet de plek voor - dit hoort in TCA...

Oslik blyat! Oslik!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Omfg, ja hoogstwaarschijnlijk ligt het aan de voeding!

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-02 19:28
Aan de voeding zal het niet liggen want dan zou de pc er ook uitknallen op stock speeds met een verhoogde vcore.
Misschien ligt het aan het moederbord, kijk even of er een nieuwe bios versie beschikbaar is.

• ToFast
  • Laatst online: 22-02 15:08
peke schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 20:00:
Aan de voeding zal het niet liggen want dan zou de pc er ook uitknallen op stock speeds met een verhoogde vcore.
Misschien ligt het aan het moederbord, kijk even of er een nieuwe bios versie beschikbaar is.
Er staat niet dat hij dat geprobeerd heeft, maar hoogstwaarschijnlijk 2.0ghz met 1.4-1.5v geprobeerd heeft denk ik.

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Een overgeklokte processor verbruikt meer dan een standaard geklokte processor. Of er nu meer volt op staat of niet maakt niet uit. Ik denk dat je naar de voeding moet kijken.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

• EyeWitness
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-03 15:02
peke schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 20:00:
MHz verhogen heeft ook als effect dat de CPU meer Watt verbruikt hoor. Hoewel dat extra verbruik niet denderend groot is tov. een voltage verhoging.

Verwijderd

EyeWitness schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 20:03:
[...]

MHz verhogen heeft ook als effect dat de CPU meer Watt verbruikt hoor. Hoewel dat extra verbruik niet denderend groot is tov. een voltage verhoging.
Oh nee? 500Mhz extra kan zo voor 30 watt extra verbruik zorgen.
Trouwens, ik vind een E4300 en een 8600GT op een 350Watt voeding wel erg weinig of ben ik de enigste?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
350W is meer dan genoeg maar dan moet ie wel van een goed merk zijn. Een 300W Zalman is echt al veel meer dan voldoende.

• krakbracket
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03-07-2024
Kan inderdaad je voeding zijn (hij moet de Vcore wel enigszins op niveau kunnen houden, dus een beetje kwaliteit/ merk is wel aan te raden),
maar ik denk eerder aan het geheugen, dat moet natuurlijk ook meekunnen. Kun je hier iets meer over vertellen, merk etc.?

[ Voor 26% gewijzigd door krakbracket op 03-10-2007 20:15 . Reden: waarom het de voeding kan zijn ]

PC gameplay geen multiplatform!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-03 11:57
Verwijderd schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 20:06:
[...]

Oh nee? 500Mhz extra kan zo voor 30 watt extra verbruik zorgen.
Trouwens, ik vind een E4300 en een 8600GT op een 350Watt voeding wel erg weinig of ben ik de enigste?
Je bent zeker niet de enige. 350watt is veel te weinig. Zeker als je gaat overklokken.

• Sayko
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-02 20:17

Sayko

Knowledge Is Power

Geheugen ratio teruggeschaald, zodat het niet hoger dan 800 Mhz liep, hielp ook niet.
Tot zover ik weet heeft de 965 chip geen geheugen divider. Dit houdt dus in dat je het geheugen altijd 1 op 1 mee oceet. Check dat eens even.

Welk geheugen heb je? (merk type)

[ Voor 22% gewijzigd door Sayko op 03-10-2007 20:12 ]

• PilatuS
  • Niet online
fRiEtJeSaTe schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 20:09:
[...]

Je bent zeker niet de enige. 350watt is veel te weinig. Zeker als je gaat overklokken.
Kom op zeg, 350W is enorm veel als het maar van een goed merk is zodat ie ook echt 350W kan leveren.

Mijn PC verbruikt met gamen 260W. Dit is met E6600 op 3.2GHz. X1900XT @ XTX. 4 HDD's en 7 fans. Verder nog wat ander spul. Het systeem van de TS is vele malen lichter dan mijn PC dus moet 100% zeker onder de 260W zitten op full load.

Zeg zulk soort dingen niet als je niet weet waar je het over hebt.

Er is wel een kans dat de voeding het probleem is als het echt een bagger merk is, maar als de PC verder tijdens gamen stabiel is op standaard CPU snelheden betwijfel ik zeer dat de voeding het probleem is.

[ Voor 14% gewijzigd door PilatuS op 03-10-2007 20:14 ]

• Daan®
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:21
Sinds wanneer word er gegarandeerd dat een cpu goed te overclocken valt eigenlijk?? Hebben intel en amd de leveringsvoorwaarden aangepast??? O-)

He who laughs last.. Thinks slowest

• Naluh!
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Daan® schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 20:14:
Sinds wanneer word er gegarandeerd dat een cpu goed te overclocken valt eigenlijk?? Hebben intel en amd de leveringsvoorwaarden aangepast??? O-)
True, maar 2 4300's die niet over de 2,0 ghz willen? Het zou sowieso de eerste keer zijn dat ik een Core2Duo zie die niet minstens een paar honderd mhz overklokt. Laat staan 2 tegelijk. Eerlijk gezegd denk ik meteen aan een instellingsfoutje. Is je PCI-E frequentie gelockt/op 100 gezet?

Specs

• fRiEtJeSaTe
PilatuS schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 20:12:
[...]

Kom op zeg, 350W is enorm veel als het maar van een goed merk is zodat ie ook echt 350W kan leveren.
Enorm veel 8)7
Staat je PCI-E lock aan? Schijnt dat deze op auto soms niet werkt met dit bord.

[ Voor 14% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 03-10-2007 20:27 ]

• Krizzie
  • Laatst online: 08:53

Krizzie

Progressive Music \o/

Misschien heb je de koeler er wel brak op gezet waardoor het zaakje te warm wordt en reset?

@ Pilatus.

Een 350W moet voor normaal gebruik inderdaad ruim voldoende zijn. Het wattage is dan ook niet echt het probleem, de voltlijnen daar in tegen zijn wel een probleem bij dat soort voedingen. Een 400W+ voeding heeft meestal 2 of meer 12V lijnen en een 350W- meestal 1, of 2 met lage ampères. Dus die gaan snel inzakken onder belasting. zelfde voor de 3.3V lijn.

Ik denk echt dat de voeding te zwak is. :)

Geluidswolk

• PilatuS
  • Niet online
Voor vrijwel alle PC's is het gewoon genoeg. Ik kan mijn X1900XT vervangen door een 8800GTX en nog zal 350W voldoende zijn. Voor alle niet extreme game PC's voldoet 350W gewoon. Voor het systeem van de TS is 350W meer en meer dan voldoende.

Als jij zegt dat 350W veel te weinig is hebt je het gewoon compleet fout.

• fRiEtJeSaTe
Wat je wil... Deze discussie schiet topicstarter niets mee op.
Ik zet mijn geld op het PCI-E lock dat niet op manual staat.

• PilatuS
  • Niet online
Aan de TS. Kijk eens naar het batchnummer van de CPU (te vinden op de CPU zelf of op de doos) of het niet misschien een slechte batch is die echt slecht overklokt. Als je op Google zoekt is het misschien te vinden dat andere mensen met de zelfde CPU uit die batch erg slechte OC resultaten halen.

Sommige CPU's kan je echt pech mee hebben dat ze gewoon echt niet ver willen overklokken. Ik had een E6600 die niet verder wou dan 3GHz terwijl de meeste makkelijk 3.4Ghz halen.

• Naluh!
  • Niet online
Kom op jongens, twee core2duo's die niet boven de 2ghz komen?!? Je kan pech hebben maar zoveel pech is gewoon erg onwaarschijnlijk.

Dat riekt gewoon naar een instelling die niet goed staat. Ik gok op PCI-E frequentie en/of geheugentimings oid.

Specs

• Captain Pervert
(jarig!)
Inderdaad!

Het socket 775 platform is nieuw voor me, de PCI-E lock dus ook. Die stond op Auto (wat kennelijk meeschalen met de FSB betekende!) en nu op 100, dat is standaard toch? Is verhogen daarvan (moederbord staat tot 150 mhz toe) eigenlijk zinvol uberhaupt?

CPU zit nu op 2.4 Ghz, voorlopig even genoeg, zal later verder persen :)

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:32
Captain Pervert schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 21:33:
Inderdaad!

Het socket 775 platform is nieuw voor me, de PCI-E lock dus ook. Die stond op Auto (wat kennelijk meeschalen met de FSB betekende!) en nu op 100, dat is standaard toch? Is verhogen daarvan (moederbord staat tot 150 mhz toe) eigenlijk zinvol uberhaupt?

Vergeet ook niet de 'oude' pci op 33Mhz te zetten.. Pci express werkt op 100Mhz, dikke kans dat de oude PCI ook op Auto staat :)

• PilatuS
  • Niet online
Mooi dat het gelukt is. De PCI-e mag gewoon op 100 blijven staan of anders 101. Hoger zetten heeft geen zin.

Verwijderd

Wou nog even inspringen op die voeding, het kan zijn dat 350w genoeg is voor normaal gebruik maar er is juist meestal bij het opstarten een piek...

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb een E6300 tot 2898MHz kunnen overklokken met een 300W voeding (wel van FSP). Het lijkt me dus gewoon dat er iets verkeerd staat in je BIOS. Zo heb je dus net de PCI-E lock ontdekt ;)

• Naluh!
  • Niet online
Captain Pervert schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 21:33:
Inderdaad!

Mooi zo :) . Houd altijd in de gaten met overklokken dat "auto" instellingen lang niet altijd het beste zijn. Zo'n moederbord is in de eerste plaats gemaakt om met standaardsnelheden te werken. Bij overklokken kunnen al die auto instellingen wel eens raar gaan doen. Geheugentimings schalen ook vaak raar mee met hogere snelheden bijvoorbeeld.

Specs

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
PilatuS schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 21:35:
Mooi dat het gelukt is. De PCI-e mag gewoon op 100 blijven staan of anders 101. Hoger zetten heeft geen zin.
Sterker nog, een hogere PCIe-bus is behoorlijk schadelijk voor je videoplank. Ik heb eens benchmarks gezien waar het verschil tussen 90 en 140 zo'n 3fps was op een stuk of 100 totaal. Ik heb helaas geen link meer.
Ook PCI bus kan schade aanbrengen, in dit geval aan je PCI spulletjes en harde schijven. Eigenlijk ben je deze ook aan het overklokken, maar dan zeer ineffectief (zeker schijven, die hebben genoeg ruimte in de bus), en behoorlijk slecht voor de hardware.

300W is trouwens meer dan genoeg voor deze systemen, zolang het maar enig soort fatsoenlijk merk is. Wat ik wel vreemd vind is dat je 8600GT's hebt gekocht, 7800GT's, 7900GT's of X1950 kaarten zijn sneller, en zeker niet duurder. Maargoed, achteraf enzo.. :P

• PilatuS
  • Niet online
@Naluh!

Bij mijn P5W heb ik een heel lijstje van dingen die ik moet veranderen om echt goed te kunnen overklokken. Nou is een hoop daar van ook van alles en nog wat uitzetten.

Enhanced C1 - Disable.
CPU thermal - Disable.
EIST - Disable.
Dram by SPD - Enable.
Hyperpath 3 - Disable.
All quiet - Disable.
Q-fan - Disable.

Deze dingen stonden op Xtemeforums als beste settings voor de P5W.

Edit: Een te hoge PCI bus kan ook nog eens de HDD's compleet over de zeik helpen waardoor data corrupt wordt. Dat wil natuurlijk niemand hebben.

Bij overklokken idd de PCI-e en PCI bus vast zetten op 100MHz en 33MHz.

[ Voor 22% gewijzigd door PilatuS op 03-10-2007 22:04 ]

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:09
Ik wil niet vervelend doen, maar als je gewoon goed hebt ingelezen over het OC-werk had je dit gewoon kunnen weten. Dit is gewoon de basis van het overclocken :|

Ik zou er niet van opkijken als je zo iets om zeep helpt, omdat je er kennelijk geen verstand van hebt.

Persoonlijk vindt ik dat er steeds meer van dit soort topics komen waarvan 80% gewoon op te zoeken valt hier op GOT. Het zal wel aan mij liggen als ik de enige ben die zich hieraan een beetje "ergert".

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
maxoss schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 23:25:
Ik wil niet vervelend doen, maar als je gewoon goed hebt ingelezen over het OC-werk had je dit gewoon kunnen weten. Dit is gewoon de basis van het overclocken :|

Ik zou er niet van opkijken als je zo iets om zeep helpt, omdat je er kennelijk geen verstand van hebt.

Persoonlijk vindt ik dat er steeds meer van dit soort topics komen waarvan 80% gewoon op te zoeken valt hier op GOT. Het zal wel aan mij liggen als ik de enige ben die zich hieraan een beetje "ergert".
Ik snap wat je bedoelt, en ik vind ook wel dat dit soort topics er iets te vaak zijn. Maar zoiets als een pci-e lock kan je toch gewoon over het hoofd zien. Iemand die het overklokken van vroeger nog kent, en nu weer is begint en zoiets als pci-e over het hoofd ziet kan toch gebeuren.

En ik vind wel dat dit een prima topic is. Nette startpost, en nette antwoorden. Er komen ook zat topics voorbij die helemaal nergens op lijken, en uit 1 onduidelijke zin bestaan. Dat zijn de topics waar ik me aan erger.

En je hoeft dit topic niet te openen, te lezen en in te reageren hoor. Niemand die je dwingt je doet het echt zelf.

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-03 11:27

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Ik denk dat de TS zich gewoon wat meer moet inlezen over overclocken en desnoods een leenvoeding met 430 watt proberen. Ik denk dat hij bij het overclocken gewoon iets in de bios over het hoofd ziet. De pci-e poort zoals eerder genoemd lijkt me een goed voorbeeld.

• michel1991
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 27-03 23:30
Probeer je northbridge voltage te verhogen.

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

ℓℓ👌

Over 't voeding gedoe ;

Een PC kan met gemak op een 350W draaien, geen probleem. Echter zit je met de te leveren Amperages, een normale 350W voeding heeft -waarschijnlijk- niet genoeg amperages om een 8800 oid aan te slingeren. Maar, vergis je niet ; het is niet altijd "hoe maar watt, hoe meer ik eraan kan hangen", kijk ook eens naar de A.

@ The_Zeroorez
"300W is trouwens meer dan genoeg voor deze systemen, zolang het maar enig soort fatsoenlijk merk is. Wat ik wel vreemd vind is dat je 8600GT's hebt gekocht, 7800GT's, 7900GT's of X1950 kaarten zijn sneller, en zeker niet duurder. Maargoed, achteraf enzo.."
Het klopt volkomen dat die kaarten sneller zijn, echter ondersteunen die geen DX10. Dat kan ook meegenomen zijn in de overweging om zo'n kaartje te nemen.

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

• Captain Pervert
(jarig!)
De "klant" liet weten DX10 idd erg belangrijk te vinden ;)

• TheZeroorez
  • Niet online
Captain Pervert schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 16:06:
En toen dacht jij niet.. Ik laat 'de klant' even weten dat een 8800GTX Ultra zelfs nog niet gemakkelijk Crysis bijvoorbeeld op DX10 draait, en dan zo dat je niet enorm hoeft in te leveren op textures om mooie wolken te krijgen? :P

[ Voor 50% gewijzigd door TheZeroorez op 04-10-2007 18:06 ]

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
hasan schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 20:10:
[...]

Tot zover ik weet heeft de 965 chip geen geheugen divider. Dit houdt dus in dat je het geheugen altijd 1 op 1 mee oceet. Check dat eens even.
Check dat zelf even, wil je? Alsof de P965 geen dividers zou ondersteunen. :)

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• TheZeroorez
  • Niet online
i965P heeft hier gewoon dividers hoor. Het zou kunnen liggen aan jouw bord, en jouw BIOS (als je een bord hebt dat niet zo uitgebreid is kun je het misschien niet handmatig instellen), maar het ligt zeker niet aan de DS3 hoor, want die heeft het zeker wel (heb 'm zelf).

• PilatuS
  • Niet online
Captain Pervert schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 16:06:
Ik vind het sowieso jammer dat kaarten zoals de 8600GT met DX10 functies verkocht worden. De meeste mensen denken dan DX10 games te kunnen draaien terwijl die kaart zelfs een hoop DX9 games niet aan kan. Een 8600GT gaat nooit een DX10 spel trekken.

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

PilatuS schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 18:13:
[...]

Ik vind het sowieso jammer dat kaarten zoals de 8600GT met DX10 functies verkocht worden. De meeste mensen denken dan DX10 games te kunnen draaien terwijl die kaart zelfs een hoop DX9 games niet aan kan. Een 8600GT gaat nooit een DX10 spel trekken.
Laten ze nou net toevallig van slideshows houden :')

Maarja, als je een pc door iemand anders laat samenstellen, dan snap je het zelf niet helemaal; lijkt mij. ;)

Goedkoop bellen via VoIP

• BartS12
  • Laatst online: 25-03 09:12
Klopt helemaal. Gewoon de fysica volgen: energie dissipatie is evenredig met f*C*v^2 (frequentie * capaciteit * voltage in het kwadraat ). Daarom hakt een voltage verhoging er zo hard in.

• EyeWitness
BartS12 schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 10:30:
[...]

Klopt helemaal. Gewoon de fysica volgen: energie dissipatie is evenredig met f*C*v^2 (frequentie * capaciteit * voltage in het kwadraat ). Daarom hakt een voltage verhoging er zo hard in.

Ha leuk om de formule eens ervan te zien, moet ik hierbij denken aan frequentie van de CPU? Zo ja, wat houd de capaciteit dan in ...

• TheZeroorez
  • Niet online
...Maar omdat het voltage vrij laag is, en je het ook met een vrij klein getal verhoogt meestal (itt de snelheid in MHz, hakt 'ie er juist minder in dan een snelheidsverhoging.

• Namoh
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-01 16:32
PilatuS schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 22:01:

Enhanced C1 - Disable.
CPU thermal - Disable.
EIST - Disable.
Dram by SPD - Enable.
Hyperpath 3 - Disable.
All quiet - Disable.
Q-fan - Disable.

Deze dingen stonden op Xtemeforums als beste settings voor de P5W.

Bij overklokken idd de PCI-e en PCI bus vast zetten op 100MHz en 33MHz.
Linkje?
Kan ik kijken wat ze aanbevelen voor mijn GA-P35-DS4. >:)

• PilatuS
  • Niet online
Namoh schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 11:11:
[...]

Linkje?
Kan ik kijken wat ze aanbevelen voor mijn GA-P35-DS4. >:)
Hier de link: http://www.xtremesystems.org/forums/

Had het ff verkeerd geschreven. Kon zo ff snel geen topic over je mobo vinden maar hij zal er zeker zijn daar.

• BartS12
Ha leuk om de formule eens ervan te zien, moet ik hierbij denken aan frequentie van de CPU? Zo ja, wat houd de capaciteit dan in ...
f*c*V^2. De frequentie is inderdaad de frequentie van je CPU. Of beter, van alle 'frequenties' in je PC. Elke (sub) systeem in je PC dat met een zekere frequentie loopt, heeft energie dissipatie (=genereert warmte). Op elke klokpuls worden er toch weer (electrische) capaciteiten in je systeem opgeladen, en op de volgende flank van je 'blokgolf' wordt ontladen. Die energie ben je over het algemeen gewoon kwijt,c.q. wordt omgezet in warmte.

Naarmate je dat vaker doet ( per seconde = frequentie), dissipeer je ook meer. Naarmate je capaciteit hoger is, ook. Maar het voltage hakt er extra in, omdat dat er kwadratisch in zit.

Als je nu een CPU gaat overklokken, krijg je het meestal zelfs driedubbel voor je kiezen:
1) de frequentie omhoog, en 2) het voltage moet je meestal ook nog omhoog gooien, wat je 3) dus kwadratisch merkt in je dissipatie.

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

BartS12 schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 16:53:
[...]

f*c*V^2. De frequentie is inderdaad de frequentie van je CPU. Of beter, van alle 'frequenties' in je PC. Elke (sub) systeem in je PC dat met een zekere frequentie loopt, heeft energie dissipatie (=genereert warmte). Op elke klokpuls worden er toch weer (electrische) capaciteiten in je systeem opgeladen, en op de volgende flank van je 'blokgolf' wordt ontladen. Die energie ben je over het algemeen gewoon kwijt,c.q. wordt omgezet in warmte.

Naarmate je dat vaker doet ( per seconde = frequentie), dissipeer je ook meer. Naarmate je capaciteit hoger is, ook. Maar het voltage hakt er extra in, omdat dat er kwadratisch in zit.

Als je nu een CPU gaat overklokken, krijg je het meestal zelfs driedubbel voor je kiezen:
1) de frequentie omhoog, en 2) het voltage moet je meestal ook nog omhoog gooien, wat je 3) dus kwadratisch merkt in je dissipatie.
Mja, maar wat is dan zoals hij vraagt capaciteit? ;) (Misschien zeg je het al, maar ik kan het er niet uithalen :P)

Goedkoop bellen via VoIP

• TheZeroorez
  • Niet online
MensionXL schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 14:44:
[...]

Mja, maar wat is dan zoals hij vraagt capaciteit? ;) (Misschien zeg je het al, maar ik kan het er niet uithalen :P)
Dat weet Intel, maar je zou ook gewoon de Overclock Calculator kunnen gebruiken, geeft ook een aardige weergave (alleen de standaard vcore klopt vaak niet, dat is bij mij de laagste die de CPU 'kan', en moet je dus even zelf aanpassen.

http://www.extreme.outervision.com/tools.jsp#cpuoc

[ Voor 14% gewijzigd door TheZeroorez op 06-10-2007 15:46 ]

• BartS12
Electrische capaciteit... Tsja, de "C" uit de lessen electronica van de middelbare school.... Een condensator is niets anders dan zo'n capaciteit, maar dan specifiek ontworpen voor dat doel, met een specifieke waarde (uitgedrukt in Fahrad).

Echter, vrijwel alle electronica heeft ook een 'capaciteit'. Wat heet, zelfs twee metaalspoortjes naast elkaar hebben al een (kleine) capaciteit. Een heleboel spoortjes naast elkaar (240 pinnen voor DDR2 ofzo...) hebben nog meer capaciteit.

Al die capaciteiten kun je prima opladen (=electrische lading in opslaan), en als je ze dan weer ontlaadt, dan verlies je een zekere hoeveelheid energie; E = 0.5*C*V^2.

Helpt dit?

• EyeWitness
BartS12 schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 12:52:
[...]

Electrische capaciteit... Tsja, de "C" uit de lessen electronica van de middelbare school.... Een condensator is niets anders dan zo'n capaciteit, maar dan specifiek ontworpen voor dat doel, met een specifieke waarde (uitgedrukt in Fahrad).

Echter, vrijwel alle electronica heeft ook een 'capaciteit'. Wat heet, zelfs twee metaalspoortjes naast elkaar hebben al een (kleine) capaciteit. Een heleboel spoortjes naast elkaar (240 pinnen voor DDR2 ofzo...) hebben nog meer capaciteit.

Al die capaciteiten kun je prima opladen (=electrische lading in opslaan), en als je ze dan weer ontlaadt, dan verlies je een zekere hoeveelheid energie; E = 0.5*C*V^2.

Helpt dit?
De condensator capaciteit kan ik nog volgen, maar ik neem aan dat er geen elco´s in een cpu zitten :P. Dat tweede wat je vertelt, dat electronica een capaciteit heeft, zal het waarschijnlijk zijn ja. Ik neem aan dat alle transistors samen in een CPU een bepaalde capaciteit hebben, in wat voor´n grootheid dit is zou ik niet weten (wellicht gewoon Fahrrad?). Als dit zou kloppen dan mag ik aannemen dat deze capaciteit bij elke frequentie van de CPU gelijk blijft? En dat bij overclocken je alleen het 'op- en ontladen' van deze capaciteiten versnelt?

Ik probeer eigenlijk een visueel plaatje voor mezelf te maken hoe een CPU inelkaar zit, erg interessant allemaal om zo een beetje te lezen en te filosoferen _/-\o_

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 21:53:
Wou nog even inspringen op die voeding, het kan zijn dat 350w genoeg is voor normaal gebruik maar er is juist meestal bij het opstarten een piek...
Naw dat moet wel genoeg zijn toch, ik weet niet hoeveel 12volt die kan leveren. Maar ik heb hier ook een pb5 deluxe met 2GB, een Geforce 6800gto, een 250gb schijf, wat fan's, en een core 2 duo 6400 op 3,2ghz draaien, zonder prblemen op een 350 wattertje. Das wel een redelijk degelijk Aopen ding..

[ Voor 3% gewijzigd door maratropa op 08-10-2007 13:09 ]

specs

Verwijderd

Een CPU heeft ook een soort van elco, namelijk een transistor.
Die zitten gezellig met een paar miljoen daar te schakelen en te doen.

Als je bijvoorbeeld je VGA overclockt dan wordt 'ie ook warmer ;)

2 keer zo hoge clocks op hetzelfde voltage betekent een 2 keer zo hoog vermogen.
Als 1 clockpuls een x hoeveelheid energie heeft (TDP gedeeld door clocks, dit geeft een
bepaalde hoeveelheid Joule, omdat de TDP gewoon joule per seconde is en de clock in
Hertz is, per seconde; (J/s)/s = J x (s/s) = J x 1 = J.)

Als je elke clocktik ziet als een ontlading van dat kleine beetje energie, dan kun je zelf
nagaan dat elke vermenigvuldiging van de clocksnelheid, ook met dezelfde factor het
vermogen van de CPU omhoog doet gaan ;) .

• EyeWitness
Verwijderd schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 13:15:
Als 1 clockpuls een x hoeveelheid energie heeft (TDP gedeeld door clocks, dit geeft een
bepaalde hoeveelheid Joule, omdat de TDP gewoon joule per seconde is en de clock in
Hertz is, per seconde; (J/s)/s = J x (s/s) = J x 1 = J.)
Ehm, die omrekening die jij maakt klopt niet hoor ...

(J/s)/Hz moet het zijn. 1/s = 1 Hertz
Pagina: 1