[AirTunes] werkt wireless wel, maar niet via switch(es)

Pagina: 1
Acties:
  • 1.340 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:23

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Ik heb sinds ongeveer een weekje een airport express met als doel deze hoofdzakelijk met airtunes te gebruiken. Ding zit bij mijn audio installatie in het stekkerblok en zit zo aangesloten op mijn pre-amp. Het ding krijgt dat wireless vanuit mijn router zijn streaming data.

Het vreemde is nu dat dat niet altijd even goed werkt. Als ik wireless van mijn macbook aanzet, en aanmeld op mijn router (waar airport express wirelessly ook op zit), dan werkt alles prima. Airport Utility kan airport express vinden en configureren, en ik kan ook muziek afspelen. Zet ik wireless uit, dan gaat de muziek vrolijk door, en kan ik ook het ip van airport express pingen, maar de Airport Utility kan niks meer vinden. Als dan eenmaal de audio verbinding eenmaal weg is, werkt deze ook niet meer, tot ik het wireless weer aanzet.

Met andere woorden: ga ik direct via wireless, dan werkt het prima, gebruik het vaste netwerk, dat naar de zelfde router gaat, als waar het wireless vandaan komt, werkt 't niet meer...

Wie weet wat hier mis kan zijn...

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Het detecteren van AirTunes gaat via een UDP broadcast (Bonjour). Dit werkt alleen binnen een subnet. Zitten je bedraad en draadloos netwerk misschien in een verschillend subnet? Wat ook mogelijk is dat de router alle UDP pakketjes tussen het bedraad en draadloos netwerk opeet. Je kunt ook kijken wat bijvoorbeeld iStumbler aan services vindt.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Daedalus schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 22:03:
Het detecteren van AirTunes gaat via een UDP broadcast (Bonjour). Dit werkt alleen binnen een subnet.
Dat weet ik.
Zitten je bedraad en draadloos netwerk misschien in een verschillend subnet? Wat ook mogelijk is dat de router alle UDP pakketjes tussen het bedraad en draadloos netwerk opeet. Je kunt ook kijken wat bijvoorbeeld iStumbler aan services vindt.
Alles zit in een subnet. Ik heb gisteren ook even gekeken met een MDNS browser. En je ziet inderdaad de de services wegvallen zodra je het wireless uitzet. Eens kijken of ik in de router nog wat opties kan vinden om dit tegen te gaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry1001
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
volgens de apple site, zit er een NAT router in (zonder extra RJ45 poorten), en zul je dus poorten moeten forwarden om ook vanaf je bedrade netwerk te kunnen streamen.

Ik heb geen ervaring met een airport routers, en weet ook niet of er uberhaupt de mogelijkheid is om routing uit te zetten. maar het makkelijkst is gewoon met de laptop in te loggen op het WLAN
NAT, DHCP, FTP, PPPoE, VPN Passthrough (IPSec, PPTP and L2TP), PPP client and server (AirPort Extreme with modem only), QuickTime Streaming, DNS Proxy, SNMP
(hier nog een product summary. Bij Dislikes staat dat ie niet vanaf een bedraad netwerk werkt.)

[ Voor 0% gewijzigd door harry1001 op 04-10-2007 14:35 . Reden: vreemde zinsbouw ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-10 17:20

dawuss

gadgeteer

Dat het niet kan werken is in ieder geval niet waar. Als ik thuis met het vaste netwerk verbind vindt iTunes tientallen beschikbare AirTunes om naartoe te streamen. Waarom het bij jou niet werkt kan ik zo niet beoordelen :? Ergens worden die mDNS pakketjes tegengehouden. Zitten er verder nog factoren in je netwerktopologie die daarvoor kunnen zorgen?

[ Voor 22% gewijzigd door dawuss op 04-10-2007 14:43 ]

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry1001
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Volgens deze FAQ van apple moet de Airport Express in Bridged mode staan (hier & hier), omdat anders de client op de ethernet-aansluiting (dankzij DHCP) alsnog in een ander subnet valt, en de bonjour service inderdaad niet werkt.

misschien kan je ook proberen je airport bedraad te pingen met het IP dat hij in je LAN heeft? als dat werkt zou airtunes ook gewoon moeten werken. want dan zit je in ieder geval in hetzelfde subnet. Als het dan nog niet werkt is Airtunes gedisabled op de RJ45 poort.

Dit is bijna hetzelfde als er ook in mijn andere post staat, maar daar had ik het over static routes. (die de airport voorzover ik kan vinden helemaal niet ondersteund, dat zou dus ook geen oplossing zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
't ding heb ik een vast IP gegeven, namelijk 192.168.1.5. Dat kan ik ook gewoon pingen via mijn vaste netwerk verbinding (airport gewoon wireless). Met NAT heb ik niets van doen, omdat ik gewoon op mijn intranetje zit, in een subnet.

De ethernet aansluiting op de airport gebruik ik helemaal niet, bridged mode is dus niet nodig.

De router houdt dus gewoon shit tegen om de een of andere reden. Ik ga straks thuis een wat dingen proberen...

Voor de duidelijkheid zal ik hier nog een keer de situatie scheten:

\|/(1)                   \|/(2)
 +--------+               +-------------+
 |airtunes|               |router/switch|
 +--------+               +-------------+
                          |
                          |(4)         \|/ (3)
			  +-------------+
                          |macbook      |
                          +-------------+

Airtunes(1) zit gewoon geheel los, en communiceert alleen via wireless. Hij zit geconnect op het wireless dat door de router(2) wordt geregeld, en dat zit in het zelfde subnet als het bedraade netwerk(4), waar het macbook aan hangt.

Dus: airtunes werkt wel als ik het wireless(3) van mijn macbook aanzet, en werkt ook nog even door als ik het weer uitzet. Echter als ik daarna opnieuw met airtunes moet connected, is de verbinding weer weg.

Dus: bedraad werkt 't niet, wireless wel. We zitten dan in beide gevallen op het zelfde subnet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-10 17:20

dawuss

gadgeteer

OK, uit het feit dat je kunt blijven streamen naar je AirTunes maak ik op dat het in ieder geval niet zo is dat je router dat verkeer blokkeert. Wat je dan nog moet doen is op de één of andere manier het mDNS verkeer bridgen naar je vaste LAN. Ik heb geen idee of dat met je router(2) kan, maar triviaal is het niet :)

Waarom verbind je je airtunes niet bedraad aan de LAN kant van je router?

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
't zou het wel moeten zijn, want het is allemaal gewoon een groot LAN, en dus zou ook multicasting overal naartoe moeten gaan...

Waarom niet via draad? Dat is juist de fun van airtunes ('t all in the name zeg maar ;) ), 't kan draadloos, en dus hoef ik geen draad te trekken van mijn router (meterkast), maar mijn audio set (woonkamer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Ik heb maar even een mailtje gestuurd naar ZyXEL met het probleem... afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Eerste mailtje kwam terug met de vraag of ik een serienummer had, en wat dat dan wel niet voor een browser was... Ik maar effe uitgelegd watmDNS nu precies is (zinloos, maar goed). 'T is te hopen dat ze de vraag doorgeven aan iemand met echte kennis...

Ondertussen heb ik al een workarround gevonden: Ik laat mijn linux server gewoon als mDNS proxy fungeren en een "fake" mDNS response broadcasten voor airtunes. Dat ga ik vanavond even proberen. Should work :)

Bovenstaande werkt dus niet omdat er helaas wat meer wordt doorgegeven dan allen ip en poortnummer ;(

Edit: Gelukkig heeft ZyXEL support mij wel kunnen helpen :) Met een paar telnet commando's kun je bridgen tussen de interfaces aanzetten, en dan werkt 't gewoon. Voo de geïnteresseerden: http://www.zyxel.nl/support/z181.html#verbinden (let op dat je de router echt uit en aan zet, software matige reboot werkt niet!)

[ Voor 30% gewijzigd door voodooless op 08-10-2007 22:10 ]

Pagina: 1